Google+
Doel:€250.00
Donaties:€53.20

Per saldo:€-196.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke centrale voor Marklin HO, C-rails, 40 wissels, etc? door Sandopie
Vandaag om 20:14:02
Sfeertopic voor toekomstige module door Stedahult
Vandaag om 20:07:47
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:04:54
Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 20:00:23
Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0 door Trainhunter
Vandaag om 19:53:12
Martin's geknoei met groen.. door Hendrik Jan
Vandaag om 19:50:04
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 19:48:47
NS modelbaan Hoekdam H0 door Deetrein
Vandaag om 19:35:16
Probleem automatisch rijden Rocrail. door Frank 123
Vandaag om 19:35:06
25 jaar geleden door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:32:04
Klæder fra Haderslev. door Ronald Halma
Vandaag om 19:25:14
19 Toen door clickmaniac
Vandaag om 19:05:07
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door MartinH0
Vandaag om 18:46:07
Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen door Fritsprt
Vandaag om 18:06:32
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 17:48:24
MB-module: "Groeten uit Jottum" door prutser
Vandaag om 17:36:57
Oersik in schaal 1 door FritsT
Vandaag om 17:17:04
H0-baan Haagse Modelbouw Club door janw
Vandaag om 17:09:47
Depot door jerrytrein
Vandaag om 16:55:16

Auteur Topic: Vaste verkoopprijs (was "Artitec 2018, het speculaas-draadje")  (gelezen 3460 keer)

Meppelspoor

• Offline Offline
Re: Vaste verkoopprijs (was "Artitec 2018, het speculaas-draadje")
« Reactie #30 Gepost op: 23 januari 2018, 19:45:56 »
Als je goed leest , staat er dus ook dat het alleen voor dit model van toepassing is .

Dat is niet helemaal waar, Artitec accepteert op geen enkele treinmodellen kortingen, daartegen mag dat wel bij de scenery gedeelte, ik weet niet of dit wettelijk mag, maar er zijn meer fabrikanten die deze eisen op stelt, zo heb ik van mijn leverancier begrepen dat Train Service Danckaert ook al mee begonnen is, daar mag je maximaal 8% van hun prijs afzitten. Volgens verschillende leveranciers doet Artitec dit om te voorkomen dat de grote winkels de kleintjes van de markt duwt.
gr. Petra,  Eric is ziek en komt voorlopig hier niet meer, normaal zitten we samen op de forum.

MDK193

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 23 januari 2018, 19:46:11 »
Is er dan sprake van een tijdelijke reclame actie? Denk het niet. Er zullen wel overwegingen zijn, maar volgens mij blijft het feit dat het niet mag.

Overigens, I stand corrected voor wat betreft zwart op wit zetten. Stom van ze.
Martijn

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 23 januari 2018, 19:46:25 »
Die uitzondering 1 heeft het (als ik het tenminste goed lees) wel over een reclameactie, dus wel iets goedkoper aanbieden om een model te introduceren. Het lijkt me niet dat Artitec ons dat plezier gaat doen door ons juist een extra korting op te leggen  ::)

NS8714

• Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #33 Gepost op: 23 januari 2018, 19:48:31 »
Artitec accepteert op geen enkele treinmodellen kortingen,

Bron?
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

www.modulebaan.nl lekker moduleren

tinus

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 23 januari 2018, 19:51:08 »
Jammer, dit lijkt wel heel erg op de prijs kunstmatig hoog maken. :-\

Tinus.

NS8714

• Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #35 Gepost op: 23 januari 2018, 19:53:33 »
Dat ben ik niet met je eens. Ik snap wel dat Artitec de investering terug wil verdienen.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

www.modulebaan.nl lekker moduleren

Meppelspoor

• Offline Offline
gr. Petra,  Eric is ziek en komt voorlopig hier niet meer, normaal zitten we samen op de forum.

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 23 januari 2018, 19:55:15 »
Tja, zo gaat het nu eenmaal  :P  Maar vergeet ook niet dat niet alleen Artitec dit doet. De grote merken hebben in het verleden ook bepaalde zaken onder druk gezet om de adviesprijzen aan te houden. Daarom komt het wel eens voor dat op internet de adviesprijs staat maar in de vitrine in de winkel toch een lagere prijs op het kaartje staat. De website wordt nog wel eens bezocht door de fabrikant, Roco zal niet zo snel in de winkel komen om de prijskaartjes te controleren.

44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 23 januari 2018, 19:55:55 »
Citaat
Echter. voor de wederverkoop van dit model geldt een bijzondere voorwaarde

Dat geldt dus, zoals ik het hier lees, alleen voor dit model, en niet voor het gehele assortiment.
Met de prijs kunstmatig hoog maken (hoe kom je daar nou weer bij?) heeft het niet zoveel te maken, op deze manier poogt men prijsstunters even aan banden te leggen zodat er  een paar kwartjes aan een model verdiend kunnen worden.

Brigitte

• Offline Offline
  • RF 561-03
« Reactie #39 Gepost op: 23 januari 2018, 19:56:15 »
 (y) Gaaf de winkelier die dit via de viavia laat delen is echt heel goed met z’n bedrijf bezig als hij dit forum nodig heeft om zijn bedrijfsinfo mee te delen. Er bestaat dacht ik nog zoiets als fatsoen in je donder en omgangsregels als je het ergens of met iemand niet eens bent.

Ik zou de volgende keer Marklin, Roco of Piko bedrijfsinfo delen, dat is echte vele malen interessanter voor de lezers hier. Niet dat van een ieniemienie bedrijfje als Artitec die wat leuks voor elkaar proberen te boksen voor de NL rijder.
Want dat doen die grote bedrijven toch zoooo slecht we zijn helemaal niet interessant voor ze schandalig gewoon. Tis ook niet gauw goed hoor  ::)

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #40 Gepost op: 23 januari 2018, 20:12:03 »
Ik heb zelf jarenlang in een (computer)winkel gewerkt, en er zijn altijd mensen uit op koopjes. Maar een winkel, of welke andere onderneming ook, kan niet bestaan zonder winst. Er waren altijd klanten die zeiden: ach ik wacht wel even, dan wordt alles weer goedkoper (en dan huilen dat het op is :P ). Dat mag natuurlijk, maar als iedereen dit doet, dan blijft er minder marge over voor de winkelier. 'Dat is niet mijn probleem, ik wil gewoon niet meer betalen dan nodig is' zegt men dan. Maar de marge is dus nodig. Anders kan de winkelier nadat hij alle onkosten betaald heeft, geen nieuwe voorraad kopen. Een neerwaartse spiraal waar we niet uit lijken te komen. Iedereen wil het altijd goedkoper, en dankzij internet en social media weet iedereen wie het goedkoopst is.

Ander gevolg is dat als elke winkel steeds lager met de prijs wil gaan zitten, de winkeliers dus met zijn allen lagere prijzen eisen bij de fabrikanten zodat deze dus ook geen marge halen om door te blijven gaan.

Ik kan het dus best begrijpen dat fabrikanten hun markt en business willen beschermen. Daar hebben we uiteindelijk allemaal wat aan. Natuurlijk valt er ook wat te zeggen voor de vrije marktwerking, maar het lijkt al duidelijk wat deze doet: de markt om zeep helpen. Als iedere ondernemer een vaste prijs kan hanteren met dus een vaste marge, dan beschermt dit de markt en dus onze hobby. Het is een beetje als kiezen uit twee kwaden/niet ideale situaties. Maar als de producten niet lekker doorverkopen met een juiste marge, dan blijft er uiteindelijk minder te kiezen over. En in theorie, als mensen geen rekening meer hoeven te houden met dumpprijzen, dan kan de verkoopprijs bij lancering van een product naar beneden. Maar het is slechts een theorie en wie ben ik nu eenmaal? Feit blijft wel dat, ondanks dat de heren (en dames?) van Artitec liefhebbers zijn, er uiteindelijk toch salarissen uitbetaald moeten worden.

Ander punt is natuurlijk dat het soms ook niet echt 'onze' schuld is dat een model in de dump raakt. Denk aan de Roco Plan T met verkeerde draaistellen en de Koffie Plan V. Niet elk product zal een hot item worden. Maar ik denk wel dat het meespeelt bij de mensen van Roco hoe snel ze weer met een andere Plan V of T gaan komen. Wij als consument zijn machtig, wij bepalen de markt, maar 'power corrupts' is het gezegde. We moeten voorzichtig met deze macht omgaan. Fabrikanten zouden beter naar ons moeten luisteren naar ons (en niet eerst alleen met exoten als prototype huisstijl en koffie versies komen), maar wij moeten ons ook gedragen en als je een model wilt hebben jezelf goed afvragen of je er het geld voor over hebt en het kopen wanneer je het wil en kan. Anders worden de oplages steeds kleiner en is het risico dat er geen volgende oplage komt, simpelweg omdat de fabrikant er mee kapt of dat er andere onvoorziene omstandigheden zijn. Gun je winkelier ook wat (y)

Lastige kwestie maar dit is slechts mijn mening. Ik ben best hebberig, ik koop het liefst een model meteen zodra het uit komt, al ben ik voorzichtig met intekenen. Maar soms heb ik het geld er niet direct voor liggen en grijp ik mis wanneer ik het geld wel heb. Jammer, wachten op 2e hands of volgende oplage. Hobby mag geld kosten maar het blijft slechts een hobby.

Ik ken de historie eigenlijk niet van de Artitec 6300, verkochten deze zo slecht? Ik las wel ergens dat de hele productie hiervan was overgegaan in andere handen maar ik heb nog nergens gelezen waarom en wie nu de rechten heeft. Zou toch jammer zijn als Artitec de handen zou hebben gebrand aan stoomlocs en we het nu zonder moeten doen. ik heb zowel de 3737 en de 6317 en ze zijn geweldig mooi, al moest ik er ook even voor sparen en wat modellen verkopen. Ik hoop dat ik nog eens een 2100 mag verwelkomen.

Mvg,

Robert.

Milocomarty

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • Team Mitropa FNDL /No more OntraX!
    • Team Mitropa
« Reactie #41 Gepost op: 23 januari 2018, 20:25:55 »
Lang leve het vrije ondernemerschap met dergelijke wurgcontracten!

Wat voor een wurgcontract, die is er niet. Er wordt alleen niet meer geleverd als je onder de retail prijs gaat zitten. Sorry die bepaling heb ik ook en lever niet aan mensen die mijn spullen dumpen. Dat is een kwestie van dat je ook wat anders kunt gaan verkopen. Aan kwaliteit hangt een prijs en je kunt blaten dat de winkelier zelf moet kunnen bepalen of ie 2 kwartjes of 6 dubbeltjes wil verdienen maar velen gaan mee in de spiraal van de groten met de gevolgen van dien.

Wat betreft Artitec voldoen ze hier fijn aan de wet. Conform het artikel dat een tijdelijke vaste prijs ter promotie is toegestaan...gelukkig staat er niet bij hoe lang die promotie duurt..

Ronald Koerts

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #42 Gepost op: 23 januari 2018, 20:34:10 »
@Wijbe: Ik neem aan dat je dit met toestemming doet van de winkelier waar je dit vandaan hebt?

Volgens verschillende leveranciers doet Artitec dit om te voorkomen dat de grote winkels de kleintjes van de markt duwt.

Bronnen? Of weer speculaas?

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Brigitte

• Offline Offline
  • RF 561-03
« Reactie #43 Gepost op: 23 januari 2018, 20:42:59 »
Gut Wijbe is wel erg stil  ??? Vuurtje stoken is makkelijker dan blussen  :-X

Milocomarty

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • Team Mitropa FNDL /No more OntraX!
    • Team Mitropa
« Reactie #44 Gepost op: 23 januari 2018, 20:43:30 »
Geen bron voor nodig, redelijk aannemelijk. Maar in het geval dat zou een grote winkelier dus dikkere korting hebben, anders kun je een vette korting niet maken..of ze stunten omdat ze meer vlees op de botten denken te hebben als anderen. Voor mij ook een reden een vaste retail prijs te hanteren..