Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 15:21:54
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronald Halma
Vandaag om 15:20:34
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:09:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
  

Auteur Topic: Het laden van elektrische goederentreinen  (gelezen 2264 keer)

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Het laden van elektrische goederentreinen
« Gepost op: 23 januari 2018, 16:58:01 »
Beste Lezers,

Ik ben een baan aan het bouwen en wil met oud elektrisch materieel (tijdperk II) gaan rijden. Waar ik echter tegen aan loop is de vraag hoe werden goederentreinen geladen ? Zit de bovenleiding niet in de weg van kranen die stukgoederen hijsen of van stortgoten die bulkgoederen laden. Hoe werd dit in de realiteit opgelost? Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,
Charly

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21675
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2018, 17:02:47 »
In de regel hebben laad- en lossporen dan ook geen bovenleiding.

Een goederentrein met een eloc arriveert op een aankomstspoor. Stoom- of diesellocs nemen de wagens over voor verder transport naar de laad- en lossporen. Daar zijn vast wel uitzonderingen op geweest, maar bovenleiding wordt toch maar liever vermeden bij het laden of lossen van goederen om precies de redenen die je noemt.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2018, 17:27:22 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 290
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2018, 20:24:02 »
Een goede avond Charly,

Ik heb ergens een artikel gelezen over het laden van bruinkool treinen getrokken door elektrische loks
in Duitsland. De loks hadden een tweede soort panto's waarmee ze tegen een ietswat zijwaartse draad konden rijden.
Zodoende konden de wagens langs boven geladen worden.
Mvg
Olivier 77
Digitale 3-rail, K-rails,

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2018, 12:56:28 »
Dat zijn bedrijflocs en die komen hooguit een paar meter op het hoofdnet,meer mogen ze niet.
Die dingen halen lege stammen wagons op en rijden daarmee over het bedrijfs spoor,na vullen brengen die locs de volle wagons naar een overgave emplacement waar ze de stam parkeren en deze word opgehaalt door een andere loc.

Wat ook nog kan is dat een trein met e-locs gewoon word neergezet op een emplacement vlakbij een "vulpunt" en dat een diesel zich tegen heel de stam+ e-locs zet en vervolgens alles meeneemt om de wagons te vullen.

Zoals Henk al zegt laad en los sporen hebben 99,9% geen bovenleiding,en in jouw tijdperk was bovenleiding überhaupt al heel schaars.
Hoe kom je er trouwens bij om tp 2 te willen rijden met oude tp 2 e-locs,zoveel is daar toch volgens mij niet van te koop(geweest),buiten t feit om dat het lastig wor om iets voorbeeld getrouw  te bouwen ervoor.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2018, 14:15:49 »
Hoe kom je er trouwens bij om tp 2 te willen rijden met oude tp 2 e-locs,zoveel is daar toch volgens mij niet van te koop (geweest),buiten t feit om dat het lastig wor om iets voorbeeld getrouw  te bouwen ervoor.

Ligt er aan welk land natuurlijk, voor Duitsland is er behoorlijk wat verkrijgbaar.
In Zuid-Duitsland waren er in die tijd bijvoorbeeld ook al elektische rangeerlocs (E60 en E63)

Stukgoederen kunnen ook prima vanaf een laadperron de rijtuigen in worden gereden. Daar zou bovenleiding geen enkel probleem moeten zijn. Ook in Nederland vond je laadperrons langs elektrische sporen, en de postperrons waren ook (vrijwel?) altijd elektrisch, al was het maar dat er anders geen motorpost beladen kon worden...
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2018, 14:26:41 door Quinzeedied »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2018, 15:15:30 »
Stukgoederen van de zijkant is geen probleem voor de bovenleiding. Belading van de bovenzijde zal inderdaad alleen op sporen gebeuren waar heen bovenleiding aanwezig is. Geen enkele spoorbeheerder zal het goed vinden dat men met kranen e.d. aan de gang gaat in de buurt van hun bovenleiding. Om als voorbeeld houttreinen in Duistland te nemen, deze worden met een E-lok naar het rangeer/laad/losterrein gebracht. Daar haalt een diesellok de wagons (in delen of in zijn geheel) op en brengt deze naar een spoor waar kranen wel mogen opereren. Daarna wordt de trein weer samengesteld voor de terugreis achter een E-lok.

http://www.bahnbilder.de/bild/Deutschland~Galerien~Bahn+und+Menschen/684752/beim-beladenen-snps-mit-rundhoelzern-sichert.html
http://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~dieselloks--98-80-vmax-bis-100-kmh~br-3-365-db-v-60/670796/365-695-6-in-bonn-beuel-beim-zusammenstellen.html

Tegenwoordig heb je wel E-loks met een "last-mile" voorziening. Dan is de E-lok voorzien van een (kleine) dieselmotor welke de lok van stroom voorziet voor het stukje rangeerspoor waar geen bovenleiding zit.

https://www.eisenbahn-kurier.de/2-uncategorised/2232-bombardier-praesentation-der-traxx-baureihe-187-in-velim

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2018, 16:00:25 »
Charly, rijdt je Nederlands of met een ander land? Als je Nederlands rijd dan is er nog niet zoveel bovenleiding in TP II. De electrificatie is nl. net gestart.

Voor andere landen moet je dat even opzoeken.
Jeroen

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #7 Gepost op: 24 januari 2018, 16:24:37 »
En er was vooral geen goederenvervoer met elocs, die kwamen pas in tijdperk 3 (in NL).
No dress rehearsel, this is our life.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2018, 16:45:26 »
En nu ik de originele vraag lees (tp. II) blijkt ook dat mijn antwoord nergens op slaat  ;D  Neemt niet weg dat ook in die tijd waarschijnlijk alleen de hoofdlijnen voorzien waren van bovenleiding  ???  Denk ik?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21675
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2018, 17:04:08 »
Charly noemt geen land, maar bijvoorbeeld in Duitsland waren ook in tp 2 al zware elocs voor goederentreinen te vinden. Alleen kwamen die in de regel niet op laad- en lossporen. De kleine rangeer-elocs waren dacht ik vooral op de stations actief waar toch al bovenleiding hing.

In Zwitserland zal het wel anders zijn geweest met die bergtreintjes. Maar de vraag klinkt niet alsof Charly zoiets voor ogen heeft.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2018, 20:45:16 »
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb inderdaad meest duits materieel, maar had misschien beter tijdperk II en III kunnen noemen. Ik wil het laden van boomstammen en een kolenverlading op mijn baan een plek geven. Ik had echter in de eerste schetsen nog niet zo over dit in combinatie met elektrische loc's nagedacht. Het geeft echter een leuke extra dimensie; meer rangeerwerk! Ik ben nog niet op de hoogte over hoever de geschiedenis van de diesel-rangeerloc terug gaat, maar misschien is een stoom-rangeerloc meer van toepassing.

Met vriendelijke groet,
Charly

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2018, 21:14:59 »
Beetje off topic,

Citaat
laden van bruinkool treinen getrokken door elektrische loks

Even spoortje omleggen kijk dan rond 12.50 minuten :)

https://www.youtube.com/watch?v=OwrX5kbycm0

Is wel Duitstalig...

Mvg

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2018, 21:30:02 »
Leuk filmpje! Een soort flexrails 1:1  (y)  Op 3:50 min. zie je overigens een voorbeeld van zo'n elektrische lok welke alleen op het privé-spoor van de verlader rijdt.

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 290
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #13 Gepost op: 25 januari 2018, 22:32:47 »
Bedankt Robert,

Dat was wat ik gelezen had.
Is wel geen tijdperk II of III.
Mvg
Olivier 77
Digitale 3-rail, K-rails,

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21675
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #14 Gepost op: 26 januari 2018, 08:47:44 »
Ik ben nog niet op de hoogte over hoever de geschiedenis van de diesel-rangeerloc terug gaat, maar misschien is een stoom-rangeerloc meer van toepassing.

De Köf 2 dateert uit de jaren dertig net als de Nederlandse Sik. Daarvoor werd al geëxperimenteerd met kleinere series. Heel geschikt voor kleine goederenstationnetjes of beperkte overslag en dan met een kleine locloods erbij ofzo. Maar een stoomlocje is natuurlijk ook leuk.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.