Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
Vandaag
om 23:00:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
T.Spat
Vandaag
om 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
Vandaag
om 22:43:55
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 22:42:53
Ijzeren Rijn: militair transport
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
door
T.Spat
Vandaag
om 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet
door
Bram.A
Vandaag
om 22:25:19
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
defender
Vandaag
om 21:51:02
19 Toen
door
spoorzeven
Vandaag
om 21:40:47
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug
door
Erik01
Vandaag
om 21:31:41
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
Vandaag
om 21:23:44
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:14:47
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 20:40:00
Station Roodeschool
door
Huup
Vandaag
om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
Rob Moerkerken
Vandaag
om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
Simplex
Vandaag
om 18:52:50
Update: baan in de tropen
door
Joost O
Vandaag
om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
AlbertG
Vandaag
om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten?
door
freekvo
Vandaag
om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
ronaldvd2000
Vandaag
om 15:22:42
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 15:16:03
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956 (gelezen 1811 keer)
Eric B
Offline
Berichten: 6806
NS tijdperk III (a)b/c
Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
«
Gepost op:
22 januari 2018, 22:22:28 »
Op pagina 286 van
D.E LOCOMOTIEVEN serie 2200/2300 en 2400/2500
van Sicco Dierdorp en Davy Beumer
, staat een foto gedateerd 2 juni 1956 met daarop de 2203 met een trein uit Hoorn, bestaande uit 2 x C 6400 een stalen D (4 deurs) en een in Nederland achtergebleven Duits rijtuig.
Is er mogelijk ergens te achterhalen welk type rijtuig dat geweest is/zou kunnen zijn?
Het verbaast me eigenlijk wel een beetje dat daar in 1956 nog sprake van was, ik was eigenlijk van mening dat al het achtergebleven Duitse materieel al (veel) eerder retour Heimat was gegaan.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3007
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
«
Reactie #1 Gepost op:
22 januari 2018, 22:35:18 »
Die foto ken ik uit dat boek maar ik denk eerlijk gezegd dat het een niet goeie vermelding is, omdat je toch torpedo ventilatoren van een NS rijtuig kunt herkennen en ik me ook niet kan voorstellen dat er in dat jaar nog "vreemde" rijtuigen nodig waren.
Gelogd
Groeten,
Richard
Eric B
Offline
Berichten: 6806
NS tijdperk III (a)b/c
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
«
Reactie #2 Gepost op:
22 januari 2018, 22:43:37 »
Zou het dan mogelijk een AB 7500 zijn?
Geen AB 7400, daarvoor zitten er teveel ventilatoren op het dak.
«
Laatst bewerkt op: 22 januari 2018, 22:48:43 door Eric B
»
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3007
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
«
Reactie #3 Gepost op:
22 januari 2018, 22:55:01 »
Nou, nu met het boek erbij lijkt dat rijtuig mij een beetje een ovalen ramer, gezien de ventilatie raampjes en de lijst onder de ramen, alleen een ovalen wc raam is niet te zien
Gelogd
Groeten,
Richard
Eric B
Offline
Berichten: 6806
NS tijdperk III (a)b/c
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
«
Reactie #4 Gepost op:
22 januari 2018, 23:00:54 »
Met het vergrootglas erbij ramen geprobeerd te tellen en dan kom ik telkens weer op 9 stuks, dan vallen de ovaalramers af...
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3007
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
«
Reactie #5 Gepost op:
22 januari 2018, 23:10:05 »
Het tellen van de ramen lukt helaas niet want ik kom steeds op een verschillend aantal ramen uit, dat ligt aan m'n eigen ogen
maar zo ingeklemd tussen de B6400 rijtuigen en de stalen D denk ik niet dat het om een mogelijke Duitse koerswagen gaat.
Gelogd
Groeten,
Richard
Eric B
Offline
Berichten: 6806
NS tijdperk III (a)b/c
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
«
Reactie #6 Gepost op:
22 januari 2018, 23:17:37 »
Maar ik ga je toch gelijk geven, het is hoogstwaarschijnlijk een ovaalramer en wel hierom...
Bron.
Dan verwacht ik dat er 2 fouten in het fotobijschrift zitten, het is een ovaalramer en de trein komt niet uit Hoorn, maar uit Den Helder.
Alkmaar hoorn vv. werd tijdens de zomerdienst van '56 gereden door een 2200 met 1 (soms 2) x B 6400 en een plan E CKD, daar zijn meerdere foto's van te vinden bij de NVBS.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Edsko Hekman
Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
BNLS trambaan-deelnemer
Offline
Berichten: 8406
Nooit uitgeklust....
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
«
Reactie #7 Gepost op:
23 januari 2018, 09:42:56 »
Misschien dat Sicco en/of Davy nog een grotere versie van de foto hebben en uitsluitsel kunnen geven?
Gelogd
Grasland
sneek
Offline
Berichten: 3786
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
«
Reactie #8 Gepost op:
23 januari 2018, 12:34:26 »
Er bestaat een foto bij Scharwoude uit die jaren waarop inderdaad een ovaalramer in de Helderse trein zit en achterop ook nog twee GW’s als stortwagen voor stukgoed worden meegevoerd.
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.
Agebe
Offline
Berichten: 65
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
«
Reactie #9 Gepost op:
23 januari 2018, 12:59:43 »
Hallo,
Deze treinen heb ik in mijn jeugd heel vaak voorbij zien rijden, dan wel er in gezeten.
De AB in deze treinen bestonden goed deels uit de serie 7400, en een enkele keer een ovalen ramen rijtuig. De stalen D was altijd een type zonder vouwbalgen.
In deze treinen werden in de talen D vak vis producten vervoerd.
Voor naar Den Helder was er een speciale reden om deze treinen in te zetten. Dat had te maken met de bouw van een tunneltje in Den Helder.
De diesel V en III konden nl. de krappe omleidingsboog niet gaan. e.a.a. staat beschreven in een op de rails van een tiental jaren terug. Weet helaas geen nummer meer.
Mvg Ab Boezerooij
Gelogd
Ho-NS-tot nu, Digitaal met Ecos, IB en met Koploper
daarnaast Grootbedrijf NS
dwem
Offline
Berichten: 813
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
«
Reactie #10 Gepost op:
23 januari 2018, 15:10:19 »
Maar de B 6200-en waren geen Ovale Ramen.......
De Ovale Ramen AB's waren AB 7201-7221, na de hernummering in 1952 AB 7201-7206 en 7211-7217, in 1956 met de afschaffing van de oude 1e klasse werd de AB een A en in 1961 werden ze B 6181-6186 en B 6191-6197 als mijn lijstjes kloppen.
Dirk
Gelogd
Eric B
Offline
Berichten: 6806
NS tijdperk III (a)b/c
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
«
Reactie #11 Gepost op:
23 januari 2018, 15:39:20 »
Dat zal dan hoogstwaarschijnlijk een typefoutje in de tekening zijn Dirk.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956