Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:00:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
Vandaag om 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 22:43:55
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Edsko Hekman
Vandaag om 22:42:53
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
Vandaag om 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
Vandaag om 22:25:19
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 21:51:02
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 21:40:47
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
  

Auteur Topic: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956  (gelezen 1811 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
« Gepost op: 22 januari 2018, 22:22:28 »
Op pagina 286 van D.E LOCOMOTIEVEN serie 2200/2300 en 2400/2500 van Sicco Dierdorp en Davy Beumer, staat een foto gedateerd 2 juni 1956 met daarop de 2203 met een trein uit Hoorn, bestaande uit 2 x C 6400 een stalen D (4 deurs) en een in Nederland achtergebleven Duits rijtuig.

Is er mogelijk ergens te achterhalen welk type rijtuig dat geweest is/zou kunnen zijn?

Het verbaast me eigenlijk wel een beetje dat daar in 1956 nog sprake van was, ik was eigenlijk van mening dat al het achtergebleven Duitse materieel al (veel) eerder retour Heimat was gegaan.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3007
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
« Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2018, 22:35:18 »
Die foto ken ik uit dat boek maar ik denk eerlijk gezegd dat het een niet goeie vermelding is, omdat je toch torpedo ventilatoren van een NS rijtuig kunt herkennen en ik me ook niet kan voorstellen dat er in dat jaar nog "vreemde" rijtuigen nodig waren.
Groeten,
Richard

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2018, 22:43:37 »
Zou het dan mogelijk een AB 7500 zijn?
Geen AB 7400, daarvoor zitten er teveel ventilatoren op het dak.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2018, 22:48:43 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3007
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2018, 22:55:01 »
Nou, nu met het boek erbij lijkt dat rijtuig mij een beetje een ovalen ramer, gezien de ventilatie raampjes en de lijst onder de ramen, alleen een ovalen wc raam is niet te zien :-\
Groeten,
Richard

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
« Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2018, 23:00:54 »
Met het vergrootglas erbij ramen geprobeerd te tellen en dan kom ik telkens weer op 9 stuks, dan vallen de ovaalramers af...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3007
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
« Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2018, 23:10:05 »
Het tellen van de ramen lukt helaas niet want ik kom steeds op een verschillend aantal ramen uit, dat ligt aan m'n eigen ogen  ;D maar zo ingeklemd tussen de B6400 rijtuigen en de stalen D denk ik niet dat het om een mogelijke Duitse koerswagen gaat.
Groeten,
Richard

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
« Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2018, 23:17:37 »
Maar ik ga je toch gelijk geven, het is hoogstwaarschijnlijk een ovaalramer en wel hierom...


Bron.

Dan verwacht ik dat er 2 fouten in het fotobijschrift zitten, het is een ovaalramer en de trein komt niet uit Hoorn, maar uit Den Helder.
Alkmaar hoorn vv. werd tijdens de zomerdienst van '56 gereden door een 2200 met 1 (soms 2) x B 6400 en een plan E CKD, daar zijn meerdere foto's van te vinden bij de NVBS.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8406
  • Nooit uitgeklust....
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2018, 09:42:56 »
Misschien dat Sicco en/of Davy nog een grotere versie van de foto hebben en uitsluitsel kunnen geven?

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
« Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2018, 12:34:26 »
Er bestaat een foto bij Scharwoude uit die jaren waarop inderdaad een ovaalramer in de Helderse trein zit en achterop ook nog twee GW’s als stortwagen voor stukgoed worden meegevoerd.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Agebe

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
« Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2018, 12:59:43 »
Hallo,

Deze treinen heb ik in mijn jeugd heel vaak voorbij zien rijden, dan wel er in gezeten.
De AB in deze treinen bestonden goed deels uit de serie 7400, en een enkele keer een ovalen ramen rijtuig. De stalen D was altijd een type zonder vouwbalgen.
In deze treinen werden in de talen D vak vis producten vervoerd.
Voor naar Den Helder was er een speciale reden om deze treinen in te zetten. Dat had te maken met de bouw van een tunneltje in Den Helder.
De diesel V en III konden nl. de krappe omleidingsboog niet gaan. e.a.a. staat beschreven in een op de rails  van een tiental jaren terug.  Weet helaas geen nummer meer.

Mvg Ab Boezerooij
Ho-NS-tot nu,  Digitaal met Ecos, IB en met Koploper
daarnaast Grootbedrijf NS

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
« Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2018, 15:10:19 »
Maar de B 6200-en waren geen Ovale Ramen.......

De Ovale Ramen AB's waren AB 7201-7221, na de hernummering in 1952 AB 7201-7206 en 7211-7217, in 1956 met de afschaffing van de oude 1e klasse werd de AB een A en in 1961 werden ze B 6181-6186 en B 6191-6197 als mijn lijstjes kloppen.

Dirk

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
« Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2018, 15:39:20 »
Dat zal dan hoogstwaarschijnlijk een typefoutje in de tekening zijn Dirk.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.