Doel:€250.00
Donaties:€115.00

Per saldo:€-135.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eurospoor 2018 door pixon
Vandaag om 04:46:58
NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club door janw
Vandaag om 02:13:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door daan2353
Vandaag om 00:28:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 00:15:06
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
13 november 2018, 23:49:03
Raadplaatje door Wouter W
13 november 2018, 23:23:14
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Reinout van Rees
13 november 2018, 23:14:03
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
13 november 2018, 23:00:13
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door Hans van de Burgt
13 november 2018, 22:43:16
Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw door damngrazy
13 november 2018, 22:36:52
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Whis
13 november 2018, 22:31:00
Projekt 083-338 door 44
13 november 2018, 22:18:10
NS 4300 (in spoor 0) door Rondje_HO
13 november 2018, 22:07:24
Roßnitz door Dennis.
13 november 2018, 21:53:12
NS 2801 van MK modelbouwstudio door ruudns
13 november 2018, 21:41:00
Oude jeugdhobby weer oppakken door Frans Peeters
13 november 2018, 21:37:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
13 november 2018, 21:33:53
Consist adress op piko smart decoder 4.1 door Kaptein Koek
13 november 2018, 21:23:00
Gelijmde styreen (?) weer losmaken: mogelijk? door Klaas Zondervan
13 november 2018, 21:16:45
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door Bahn-AG
13 november 2018, 21:12:42
NS modelbaan Hoekdam H0 door Stootjuk
13 november 2018, 20:51:59
De Rondreizende Goederenwagen, Sweet Home Chicago door nighttrain1
13 november 2018, 20:15:11
  

Auteur Topic: Fleischmann 6166 en 6167  (gelezen 767 keer)

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Fleischmann 6166 en 6167
« Gepost op: 19 januari 2018, 15:02:43 »
Beste forummers.
Wat is nu eigenlijk het feitelijke verschil tussen de Hele Engelsman 6166 en 6167. Ik zie alleen dat ik de ene keer aan d A poot 1cm aan moet leggen en bij de andere aan de C poot. Bij de 6166 staat dat dit een linkse is en de 6167 een rechtse maar als ik ze "op-elkaar" leg zie ik behalve die 1cm geen verschil..
theo

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2754
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2018, 15:50:51 »
Dat is dus ook het verschil. De ene is links kruisend en de andere rechts kruisend. Dat heeft met de geometrie van de Profirail te maken. Vergelijk het maar (op de site van Fl*) met de gewone wissels, dan zie je dat verschil ook.
Groet, Frank

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 3910
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2018, 15:51:41 »
Dat is ook het enige verschil. Alleen als je exact het schema van Fleischmann aanhoudt, dan kom je niet uit als je de verkeerde toepast. Dat sluit de rails niet exact aan, die ene cm. kom je dan tekort in het stuk dat naar het andere spoor gaat.

http://www.fleischmann-ho.nl/xtra-info/profirails.htm

https://gertvanvoorst.nl/msp_rails.html

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2018, 17:00:26 »
OK, dus dat is niet zo spannend als het lijkt en zijn beide uitwisselbaar.
De Fleischmann link kon ik maar de Fleischmann Profi info van gert van der voorst niet en daar staat een hoop in waar ik het helemaal mee eens ben.

theo

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2018, 18:58:02 »
 uitwisselbaar ja en nee , er is wel een aparte stroom doorvoering in de L of R wissel. Dus draai je de wissel om dan werkt de zelfdenkende functie niet of moeilijk. Als je de wissel aan de onderkant bekijkt dan zie je ergens aan het uiteinde van een van de zijde een pijl staan, dit is de stroom doorvoerende kant. Dus in mijn opinie is er wel degelijk een belangrijk verschil tussen LenR

mvg aad

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2018, 19:56:56 »
Als dat zo is, heeft dat dan concequenties voor mijn nieuwe rangeer plan?



Ik heb nu 6x 6167 (R) achter elkaar staan (maar kan dit dus ook met de 6166 (L) doen). Betekend dat dan dat je op  elk niet doorgaand spoor een extra stroom toevoer moet maken? Overigens is mijn baantje volledig digitaal dus aan dat "zelfdenkend" heb ik niet zo bar veel.

theo

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 3910
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2018, 22:18:10 »
De standaard hart-op-hart afstand van Fleischmann is 63,5 mm. Als je een engelse wissel andersom toepast dan krijg je een kleinere afstand. Je komt immers die cm tekort, alleen is het geen hele cm omdat de aftakkende rails onder een hoek ligt. Het sporen zullen dus een paar milimeter dichter bij elkaar liggen.

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2018, 10:35:48 »
Citaat
Het sporen zullen dus een paar milimeter dichter bij elkaar liggen.

Ben het maar eens gaan uittekenen.
Ik kan dat verschil niet reproduceren, het enige is volgens mij nog steeds het lengte verschil van die cm. Je kunt dus door de één of de andere te gebruiken een cm winnen of verliezen, wat ook nog opgevangen kan worden door het rail 6107 bij te passen.
Blijft nog wel staan de stroomvoorziening en die kan ik even niet nabouwen, moet dan eerst of wat kopen of wat slopen....-;)

theo


gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3223
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2018, 15:58:45 »
Kijk eens naar de aansluitingen op het rechte spoor. Dat apst niet volgens mij bij twee van de 4 tekeningen.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1034
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2018, 19:24:40 »
als je de geometrie van fleischmann wilt aanhouden kun je de wissels niet met elkaar uitwisselen.
Net zoals de tegenboog altijd een 6138 moet zijn om weer tot 63.5mm tussenafstand komen.

Dat met die stroom doorvoerende kant is nieuw voor, heb ik blijkbaar altijd geluk gehad.
Inmiddels rij ik digitaal en is dat denkende deel niet meer nodig in het schaduwstation.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html