Google+
Doel:€250.00
Donaties:€95.20

Per saldo:€-154.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Saalbach-Hinterglemm" [ÖBB] door nighttrain1
Vandaag om 06:11:29
Dirty Stuff door Milocomarty
Vandaag om 01:10:27
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door roadster36
Vandaag om 00:55:53
BNLS-Module: "L'Esimé" door Chris80
Vandaag om 00:13:05
RAIL 2018 Houten, voor&nabespreking door Sven
Vandaag om 00:06:11
Grote Henschel van Erwin Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:01:33
Ombouw ketelwagen melktransport uit startset naar KNZ natronloog wagen door Rockerbox2
19 februari 2018, 23:35:20
Nieuwerikjes van Alsacast door Edsko Hekman
19 februari 2018, 23:24:34
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door mdjr78
19 februari 2018, 22:56:29
Raadplaatje door frys600
19 februari 2018, 22:53:05
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door Railroadtycoon
19 februari 2018, 22:51:57
19 Toen door GerardvV
19 februari 2018, 22:51:18
De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2 door Tulpendaal
19 februari 2018, 22:26:27
Geknoei in 0 door sdz1976
19 februari 2018, 22:18:56
Havenbaantje door Eric B
19 februari 2018, 21:59:31
Marklin c-rail wissels 24671 & 24672 door Haarlems Spoor
19 februari 2018, 21:57:12
Lokpilots en ontstoring door ruudns
19 februari 2018, 21:50:14
Vroeger (oude dia's uit Noord-Nederland en Oost-Nederland, 1985-1990) door Amstelveel
19 februari 2018, 21:49:14
Verlichting door EddyK
19 februari 2018, 21:25:00
Westlandbaan door 44
19 februari 2018, 21:20:17
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door könings
19 februari 2018, 21:16:49
Knollendam door Edsko Hekman
19 februari 2018, 21:05:04
Meenemer van electrische FL wisselaandrijving door phdirk
19 februari 2018, 20:59:59
Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal? door TEE-RAM
19 februari 2018, 20:50:08
LS models M6 wagens naar DC door Dirk
19 februari 2018, 20:08:26
Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 door Sven
19 februari 2018, 19:32:17
Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje) door barry1972
19 februari 2018, 19:24:56
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 februari 2018, 18:55:44
Slippende O ringen Roco krokodil. door Eric B
19 februari 2018, 18:40:54
Esu micro V3.0 verlichting gaat uit na stap 5 door john 56
19 februari 2018, 18:39:39
  

Auteur Topic: Fleischmann 6166 en 6167  (gelezen 672 keer)

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Fleischmann 6166 en 6167
« Gepost op: 19 januari 2018, 15:02:43 »
Beste forummers.
Wat is nu eigenlijk het feitelijke verschil tussen de Hele Engelsman 6166 en 6167. Ik zie alleen dat ik de ene keer aan d A poot 1cm aan moet leggen en bij de andere aan de C poot. Bij de 6166 staat dat dit een linkse is en de 6167 een rechtse maar als ik ze "op-elkaar" leg zie ik behalve die 1cm geen verschil..
theo

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2457
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2018, 15:50:51 »
Dat is dus ook het verschil. De ene is links kruisend en de andere rechts kruisend. Dat heeft met de geometrie van de Profirail te maken. Vergelijk het maar (op de site van Fl*) met de gewone wissels, dan zie je dat verschil ook.
Groet, Frank

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 2470
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2018, 15:51:41 »
Dat is ook het enige verschil. Alleen als je exact het schema van Fleischmann aanhoudt, dan kom je niet uit als je de verkeerde toepast. Dat sluit de rails niet exact aan, die ene cm. kom je dan tekort in het stuk dat naar het andere spoor gaat.

http://www.fleischmann-ho.nl/xtra-info/profirails.htm

https://gertvanvoorst.nl/msp_rails.html

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2018, 17:00:26 »
OK, dus dat is niet zo spannend als het lijkt en zijn beide uitwisselbaar.
De Fleischmann link kon ik maar de Fleischmann Profi info van gert van der voorst niet en daar staat een hoop in waar ik het helemaal mee eens ben.

theo

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2018, 18:58:02 »
 uitwisselbaar ja en nee , er is wel een aparte stroom doorvoering in de L of R wissel. Dus draai je de wissel om dan werkt de zelfdenkende functie niet of moeilijk. Als je de wissel aan de onderkant bekijkt dan zie je ergens aan het uiteinde van een van de zijde een pijl staan, dit is de stroom doorvoerende kant. Dus in mijn opinie is er wel degelijk een belangrijk verschil tussen LenR

mvg aad

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2018, 19:56:56 »
Als dat zo is, heeft dat dan concequenties voor mijn nieuwe rangeer plan?



Ik heb nu 6x 6167 (R) achter elkaar staan (maar kan dit dus ook met de 6166 (L) doen). Betekend dat dan dat je op  elk niet doorgaand spoor een extra stroom toevoer moet maken? Overigens is mijn baantje volledig digitaal dus aan dat "zelfdenkend" heb ik niet zo bar veel.

theo

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 2470
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2018, 22:18:10 »
De standaard hart-op-hart afstand van Fleischmann is 63,5 mm. Als je een engelse wissel andersom toepast dan krijg je een kleinere afstand. Je komt immers die cm tekort, alleen is het geen hele cm omdat de aftakkende rails onder een hoek ligt. Het sporen zullen dus een paar milimeter dichter bij elkaar liggen.

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2018, 10:35:48 »
Citaat
Het sporen zullen dus een paar milimeter dichter bij elkaar liggen.

Ben het maar eens gaan uittekenen.
Ik kan dat verschil niet reproduceren, het enige is volgens mij nog steeds het lengte verschil van die cm. Je kunt dus door de één of de andere te gebruiken een cm winnen of verliezen, wat ook nog opgevangen kan worden door het rail 6107 bij te passen.
Blijft nog wel staan de stroomvoorziening en die kan ik even niet nabouwen, moet dan eerst of wat kopen of wat slopen....-;)

theo


gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2018, 15:58:45 »
Kijk eens naar de aansluitingen op het rechte spoor. Dat apst niet volgens mij bij twee van de 4 tekeningen.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2018, 19:24:40 »
als je de geometrie van fleischmann wilt aanhouden kun je de wissels niet met elkaar uitwisselen.
Net zoals de tegenboog altijd een 6138 moet zijn om weer tot 63.5mm tussenafstand komen.

Dat met die stroom doorvoerende kant is nieuw voor, heb ik blijkbaar altijd geluk gehad.
Inmiddels rij ik digitaal en is dat denkende deel niet meer nodig in het schaduwstation.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html