Wat zijn we aan het bouwen? > Materieel
Nieuws over oud spul in Colombia
Joost O:
Hallo allemaal:
Sinds twee jaar ben ik bezig met het opknappen van mijn oude treinmaterieel. Het zijn ongeveer 12 locs en zo´n 50 wagens. Een deel daarvan is in de jaren 60 en 70 naar Colombia overgekomen en daar is in onze jeugd intensief mee gespeeld. Andere heb ik de laatste tijd tweedehands gekocht.
Het meeste is Fleischmann, met wat Jouef en Lima er tussendoor. Ik heb geen voorkeur voor land of tijdperk. Wat ik mooi vind, mag er bij. Ik probeer me wel aan oude modellen te houden, meest van vóór 1990, die zijn simpel, robuust en afgeleefd genoeg om er zonder wroeging aan te rommelen.
In dit draadje hoop ik van tijd tot tijd iets van de resultaten te laten zien. Verwacht geen supermodellen, ik heb twee linkerhanden en maar 3 of 4 uur per week voor de hobby. Het gaat me er om om goed lopend en netjes uitziend materieel voor m´n toekomstige (?) baan te hebben, en om de lol van het knutselen. Misschien een inspiratie voor wie nog nostalgisch wordt van z´n oude wagentjes en het leuk vindt om ze gewoon rond te zien rijden.
De personenwagens kennen jullie al uit dit draadje:
Nu de kolenwagens.
Zo (links) ziet een blikken FLM wagentje er uit na 50 jaar tropische dienst:
Deze heb ik alleen met matte lak overgespoten om verder afschilferen te voorkomen. Er moet natuurlijk lading in. Eerst een strip styreen rondom van binnen, om de overhangende rand van de blikken wand te compenseren:
Een basis voor de lading, ook van styreen:
De lading maak ik van polyethyleen-pellets waarvan ik toevallig een paar kilo heb liggen:
Zwart geverfd en op de wagens geladen:
De ladingen zijn uiteraard nog uitneembaar.
Wordt hopelijk vervolgd.
Groeten uit Colombia,
Joost
72sonett:
--- Citaat ---... Een basis voor de lading, ook van styreen ...
--- Einde van citaat ---
Ingewikkelde constructie, waarom niet een blokje piepschuim?
Joost O:
@72sonett: Gewoon omdat ik niet op dat idee was gekomen... :-[
Joost
Joost O:
Hallo allemaal:
Volgende projectje: Jouef goederenwagens.
Onze aller eerste trein was een Jouef uurwerktrein, zoiets als deze. Niet dezelfde set, er zat ook nog een personenwagen bij, en meer rails.
(Via: lestrainsjouef.free.fr)
Na jaren zijn de lagers waar de assen in steken compleet uitgesleten, de assen draaien niet meer soepel. Ook zijn de Jouef koppelingen lang geleden gesneuveld. Wat ik er nu aan gedaan heb:
- Restanten van Jouef koppeling verwijderd.
- Strip styreen van 1 mm aan de onderzijde geplakt, als vlakke basis voor ashouder en koppeling.
- Metalen ashouders van Fleischmann er in geduwd. Met de strip styreen komen die precies op de goede hoogte. De ashouder is van het type dat op de goedkope FLM wagentjes zit ("Junior-serie").
- Fleischmann assen en wielen er aan
- Fleischmann koppeling gemonteerd. Die moet dezelfde hoogte aanhouden als de ashouder, dat komt dus prima goed met het styreen.
- Gewicht in gelegd.
Zo dus:
Nu rijden ze prima. Na verven en met matte lak afspuiten ziet het er zo uit:
De bierwagen (Bogota Beer Company) heb ik trouwens al weer onder handen. Beviel me nog niet helemaal.
Aan de uurwerk loc heb ik nog niets gedaan. Die komt ooit nog wel aan de beurt:
MVG,
Joost
Sven:
Tja, je moet roeien met de riemen die je hebt. Misschien wel beter zo. Hoe moeilijker iets te krijgen is, hoe meer je zelf dingen oplost. (y)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie