Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan Beltheim. door mass am see
Vandaag om 08:34:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Pauldg
Vandaag om 08:33:03
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 885895 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2535 Gepost op: 23 augustus 2022, 09:48:12 »
Oud en nieuw trammaterieel in Nürnberg (Duitsland) op 23 augustus 1997.


Enkelgelede MAN 6-asser 305 met aanhangrijtuig 1536 in de Äussere Sulzbacher Strasse.
Het motorrijtuig uit 1962 is niet gesloopt, maar museumwagen geworden.



Lagevloertram 1004 (bouwjaar 1995 fabrikant AEG) bestaat nog. De dia is gemaakt op de Gibitzenhofstrasse.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2536 Gepost op: 27 september 2022, 07:21:08 »
Op 27 september 1997 nog eens naar Gotha (Duitsland) gegaan.
Het trambedrijf (meterspoor) had inmiddels de Gotha tweeassers en de Gotha gelede vierassers grotendeels buiten dienst gesteld en
vervangen door overtollig materieel van de Bogestra en Mannheim.


Het eindpunt Hauptbahnhof met links een ex Bogestra en rechts een ex Mannheim wagen.
Inmiddels is het eindpunt iets verlengd en staan de tram en reizigers onder een gedeeltelijke overkapping.
Motorrijtuig 579 is in 2002 gesloopt en motorrijtuig 324 in 2011.

Daarna de route van lijn 2 naar  het Ostbahnhof afgelopen en de volgende dia's gemaakt. Die route is niet lang (3 km).
Op een zaterdag werd er maar om het half uur gereden, zodat telkens dezelfde tram langskwam.










Oorspronkelijk was de route naar het Ostbahnhof enkelsporig. Zie reactie 757 in dit draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7717.750.
Stukje bij stukje werd de lijn dubbelsporig gemaakt, zoals hier in de Reuterstrasse al gebeurd is.


Ik kan het me niet meer herinneren, maar hoogstwaarschijnlijk waren er verder richting het eindpunt Ostbahnhof nog werkzaamheden,
want ik ben weer teruggegaan.






Daarna op een tram van de Thüringer Waldbahn (lijn 4) gestapt en bij de halte Waltershausen Schnepfenthal deze ex Mannheimer gefotografeerd.


Tussen Fröttstädt en Friedrichroda pendelde een railbus van de serie 771 van de Deutsche Bahn AG. 
Hier gefotografeerd tussen het station Waltershausen en halte Waltershausen Schnepfenthal.


Bij Waltershausen.


Bij Fröttstädt.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2537 Gepost op: 28 september 2022, 08:54:12 »
Op 28 september 1997 in Darmstadt (Duitsland) terecht gekomen.
Het metersporige trambedrijf heeft behalve stadslijnen ook een buitenlijn via Eberstadt naar Alsbach ten zuiden van Darmstadt.


Motorrijtuig 8209 en aanhangrijtuig 9431 als lijn 8 langs de Alte Bergstrasse tussen de dorpen Malchen en Seeheim.
Darmstadt had destijds gekozen voor lagevloer aanhangrijtuigen van LHB (Linke Hofmann Busch in Salzgitter -tegenwoordig Alstom)
achter de hogevloer motorrijtuigen uit de jaren 1976, 1982 en 1991.


Motorrijtuig 9117 met aanhangrijtuig 9428 tussen Jugenheim en Alsbach.


Tussen Seeheim en Jugenheim met motorrijtuig 9122 en aanhangrijtuig 9438.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2538 Gepost op: 04 oktober 2022, 08:49:53 »
4 oktober 1997 nog een keer in Darmstadt (Duitsland).



Tussen Seeheim en Jugenheim met motorrijtuig 7605 en aanhangrijtuig 9444.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2539 Gepost op: 05 oktober 2022, 08:31:31 »
Op 5 oktober 1997 in Freiburg (Duitsland) geweest.
In 1993 en 1994 waren daar de eerste lagevloertrams gekomen, al was het gedeelte lagevloer nog beperkt (48 %).
26 stuks, gebouwd door Duewag / ABB voor het meterspoor in Freiburg.


Het laatste stuk van de route naar het eindpunt Günterstal/Dorfstrasse is wel landelijk.
Lagevloer motorrijtuig 263 van lijn 4 rijdt weer richting stad.

Helaas zaten deze lagevloertrams allemaal onder de reclame (wat ik bij voorkeur niet fotografeer, omdat ik het lelijk vind),
dus maar gauw weggegaan en in Neuchâtel (Zwitserland) terecht gekomen.

Vroeger waren er 7 metersporige tramlijnen in Neuchâtel, die op 1 na allemaal zijn opgeheven ten gunste van de (trolley)bus.
Alleen lijn 5 naar Boudry bleef bestaan.
Korte geschiedenis van het lijnennet - in het frans:
https://museedutram.ch/wp/musee-du-tram/trams-a-neuchatel/ 


Stuurstandrijtuig 553 met motorrijtuig 503 tussen de haltes Neuchâtel Evoie en Neuchâtel Champ-Bougin.
Dit materieel is geleverd in 1981 en 1988.


Er kwam ook een museumtram voorbij: motorrijtuig 73 (uit 1922)  met aanhangrijtuig 1 (uit 1894).


Tramlijn 5 is niet gezegend met fotomogelijkheden, die voor het oprapen liggen als de zon schijnt.
Tussen de haltes Colombier Allées en Colombier was een stukje grasveld waar ik stuurstandrijtuig 553 en motorrijtuig 503 nogmaals kon fotograferen.


Op deze zelfde locatie stuurstandrijtuig 552 en motorrijtuig 501 afgewacht.

Dit hogevloer materieel is inmiddels afgevoerd. Er rijden nu van de Trogenerbahn/Appenzeller Bahnen overgenomen
driedelige motorrijtuigen (met lagevloer gedeelte). Het lijnnummer 5 is gewijzigd in 215.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10543
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2540 Gepost op: 05 oktober 2022, 09:15:35 »
Heerlijk die hoekige hokken!
Op de één of andere manier heb ik daar een zwak voor.  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2541 Gepost op: 06 oktober 2022, 08:39:01 »
Op 6 oktober 1997 rondgekeken bij de Biel - Täuffelen - Ins Bahn in Zwitserland.
Sinds een fusie in 1999 valt de BTI onder het Aare Seeland Mobil (ASm).
Er wordt gereden op meterspoor, vaak in de kant van de weg.


Stuurstandrijtuig 553 en motorrijtuig 523 naderen de halte Ins Dorf komend van het eindpunt Ins.
Voordat iemand in de stress schiet: ik sta hier veilig achter een hekje en liep geen enkel gevaar, mocht het treintje toch het rechter spoor oprijden.


Langs de Hauptstrasse in Gerolfingen. Wederom motorrijtuig 523 en stuurstandrijtuig 553.
Ik heb in de gauwigheid niet op het internet kunnen vinden uit welk jaar dit materieel is. Ik vermoed uit de jaren zestig of zeventig.


In 1997 leverde Stadler Rail de eerste GTW 2/6 met een lagevloerdeel.
Inmiddels zijn er 10 stuks van dit type in gebruik.
Motorrijtuig 5021 in Mörigen.


Op de zelfde locatie het oudere materieel afgewacht.




Tussen Mörigen en Täuffelen bij een boerderij.
Inmiddels is er volgens Google Street View een houten schutting tussen het huis en de spoorlijn gezet.
Veel fotomogelijkheden zijn tegenwoordig verpest, omdat er vaak een vangrail of hek langs de rails is gezet.


Tot slot nogmaals het toen nieuwe materieel.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2022, 09:02:13 door Willem1951 »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5169
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2542 Gepost op: 06 oktober 2022, 09:54:57 »
Citaat Wim: Ik heb in de gauwigheid niet op het internet kunnen vinden uit welk jaar dit materieel is. Ik vermoed uit de jaren zestig of zeventig.

Motorrijtuigen: afkomstig van de SZB (Solothurn-Zollikofen-Bern Bahn) en gebouwd in 1965 (drie stuks), resp. 1970 (twee stuks).
Stuurstandrijtuigen: ook van de SZB afkomstig en ook uit 1965/1970. Inmiddels allemaal verdwenen bij de BTI (ASm).
Bron: Wikipedia
Groet, Frank

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2543 Gepost op: 06 oktober 2022, 14:26:43 »
@spoorzeven / Frank: Dank.
Ik had op de nederlandse wikipedia pagina gekeken. Daar staat niets over het materieel.
Bij het maken van deze berichten ben ik tegenwoordig de meeste tijd kwijt aan het vinden van gegevens over het bedrijf, het materieel en dergelijke.
Vroeger hield ik op mijn computer een database bij van mijn dia's, waar ik voor wat betreft de tramdia's gegevens over fabrikant, type en bouwjaar invoerde.
Daar pluk ik nu de vruchten van en hoef ik nu weinig uit te zoeken. Alleen even checken of ik destijds de goede informatie heb gebruikt.

Bij mijn treindia's heb ik nooit gegevens ingevoerd over bouwjaar en type, dus moet ik dat alsnog gaan zoeken.  Op zich wel leuk, maar het kost me nu teveel tijd.
Ik denk ook dat het de meeste kijkers worst zal zijn wat het bouwjaar en wie de fabrikant van het afgebeelde materieel is.
Voor 25 oktober as. heb ik nog wat foto's klaarstaan, maar daar ga ik, zoals ik er nu overdenk, geen uitgebreide informatie bij zoeken.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2544 Gepost op: 25 oktober 2022, 09:39:08 »
Op 25 oktober 1997 rondgekeken bij de CEV (Chemins de fer électriques Veveysans) tussen de zwitserse plaatsen Vevey - Blonay - Les Pléiades.
Er wordt gereden op meterspoor, terwijl het traject Blonay - Les Pléiades bovendien tandrad heeft.
In 2001 is de CEV bij een fusie opgegaan in de MVR (Transports Montreux Vevey Riviera).


Station Blonay.


Bij halte Château de Blonay.


Op de achtergrond het kasteel.


Bij La Chiésaz.


Station Saint Légier Gare.


Bij Saint Légier.






Tot slot 3 dia's gemaakt bij de halte Château d' Hauteville.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2545 Gepost op: 03 december 2022, 14:13:10 »
Wel typisch dat dit draadje onder het stof raakt als Willem 25 jaar geleden nergens foto's gemaakt heeft...

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2546 Gepost op: 03 december 2022, 16:58:14 »
@1200blauw:
Het enige draadje waar met hoge regelmaat foto's worden geplaatst is "Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's".
Ik dacht ook wel eens "kan me niet voorstellen dat er minder foto's van treinen en trams werden gemaakt in de vorige eeuw"
als je kijkt naar de draadjes "19 Toen" en "25 jaar geleden". Een van de redenen dat er niet vaak iets geplaatst wordt,
is dat het omzetten van analoog naar digitaal tijd kost;  dat moet je er wel voor over hebben.

Maar ook het draadje "20 toen" over de foto's van 2000 - 2010 is vaak in een winterslaap. In die periode was
de digitale camera al aan de opmars begonnen.
Blijkbaar is het verleden minder interessant dan het heden.
Zolang die minder actieve draadjes niet op slot gaan, kan iedereen die draadjes van het stof ontdoen.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2547 Gepost op: 08 februari 2023, 09:28:54 »
Op 8 februari 1998 werd er in Amsterdam met GETA 76, de replica tram van Arnhem gereden.


Kwakersstraat, toen er nog rails lagen naar de remise Tollensstraat.
Ook museumtrams van Amsterdam reden door de stad.


GETA 76. Waarom die auto daar ging parkeren, toen de tram eraan kwam ?


Rozengracht met een gewone tram.


Na enige tijd kwamen de museumwagens. Ook hier kon ik geen goede dia maken van de Arnhemse tram.


Ferdinand Bolstraat.


Westermarkt.


Eindelijk dan op de Westermarkt lukte het de replica tram van Arnhem goed te fotograferen.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent



spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5169
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2548 Gepost op: 08 februari 2023, 15:45:07 »
Fraaie beelden, Wim. Bedankt!
Groet, Frank

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2549 Gepost op: 08 februari 2023, 23:35:08 »
Wel typisch dat dit draadje onder het stof raakt als Willem 25 jaar geleden nergens foto's gemaakt heeft...

Ik ben dit draadje helemaal vergeten. Tot vorig jaar heb ik regelmatig foto's geplaatst. Dus laat ik ook maar even wat bijdragen.

25 jaar geleden was ik in Naperville, IL. Dat was tijdens een van de vele business trips. Uiteindelijk (later in 1998) resulteerde dit in een interne verplaatsing en verhuisde ik naar de VS. Deze komende zomer dus ook al weer 25 jaar geleden.

25 jaar geleden was het nog maar een paar jaar na de BNSF merger en dus zag je nog materieel in de originele kleuren.


ATSF 703, 763
Een tweetal dash 9 locomotieven (C44-9W) in de Santa Fe kleuren.


BNSF 1112, HLCX 6079, BNSF 722

Deze foto laat een C44-9W in de BNSF kleuren zien. Tegenwoordig noemen we dit Heritage 1 kleuren want het kleurenschema is al een paar keer flink aangepast.


Metra 196

De Metra 196, onderdeel van de grote EMD F40PH familie.

Groeten uit de VS,
Lolke