Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-11-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Biessendorf
Vandaag om 00:38:09
Super Sik door Biessendorf
Vandaag om 00:22:17
Raadplaatje door Rik
27 november 2022, 23:38:40
Ik loop vast door Piet Groot
27 november 2022, 23:20:04
Fleischmann 7362 digitaal maken door oosterom
27 november 2022, 23:16:29
Kleuren bedrading door fozziebear
27 november 2022, 23:01:07
Frans loodsje et cetera door Noordernet
27 november 2022, 22:58:14
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door bask185
27 november 2022, 22:43:19
Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N door Hoontje
27 november 2022, 22:42:51
Ervaringen gevraagd plotter vs cnc frezen door jjg koopmans
27 november 2022, 22:34:29
PB speculaas... door ATB
27 november 2022, 22:33:33
Wensenlijstje 2023 door Hlv53
27 november 2022, 22:33:05
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door nighttrain1
27 november 2022, 22:17:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
27 november 2022, 22:10:02
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door nighttrain1
27 november 2022, 21:54:03
NextGen de ESU sound controller/speler versie 3.2.0 is beschikbaar door Steam_John
27 november 2022, 21:53:08
Gevonden in Griendtsveen: camera-afstandsbediening door Reinout van Rees
27 november 2022, 21:43:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Reinout van Rees
27 november 2022, 21:42:20
Baanplan Nederlandse stad (modelspoorbaan TP 5/6) door jandcargo
27 november 2022, 21:40:41
Vistrein IJmuiden door jandcargo
27 november 2022, 21:33:56
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door sneek
27 november 2022, 20:42:17
digitaal bloksysteem met digikeijs door xanders0907
27 november 2022, 20:28:41
Aachenau West door Wim Vink
27 november 2022, 20:25:15
MB-module: Hielan Ware door Scratchbuilt
27 november 2022, 20:07:36
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door jan_pieter
27 november 2022, 19:39:59
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Arjan6511
27 november 2022, 19:39:41
Wageningse gasfabriek 1920 door gdh
27 november 2022, 19:29:06
Arcomora: ARLOCO bezetmelder door erikkral
27 november 2022, 19:11:50
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
27 november 2022, 18:48:55
LS Models, Hünerbein special, Vectron Rurtalbahn. door W. Thomas
27 november 2022, 18:33:48
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 812798 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2535 Gepost op: 23 augustus 2022, 09:48:12 »
Oud en nieuw trammaterieel in Nürnberg (Duitsland) op 23 augustus 1997.


Enkelgelede MAN 6-asser 305 met aanhangrijtuig 1536 in de Äussere Sulzbacher Strasse.
Het motorrijtuig uit 1962 is niet gesloopt, maar museumwagen geworden.



Lagevloertram 1004 (bouwjaar 1995 fabrikant AEG) bestaat nog. De dia is gemaakt op de Gibitzenhofstrasse.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2536 Gepost op: 27 september 2022, 07:21:08 »
Op 27 september 1997 nog eens naar Gotha (Duitsland) gegaan.
Het trambedrijf (meterspoor) had inmiddels de Gotha tweeassers en de Gotha gelede vierassers grotendeels buiten dienst gesteld en
vervangen door overtollig materieel van de Bogestra en Mannheim.


Het eindpunt Hauptbahnhof met links een ex Bogestra en rechts een ex Mannheim wagen.
Inmiddels is het eindpunt iets verlengd en staan de tram en reizigers onder een gedeeltelijke overkapping.
Motorrijtuig 579 is in 2002 gesloopt en motorrijtuig 324 in 2011.

Daarna de route van lijn 2 naar  het Ostbahnhof afgelopen en de volgende dia's gemaakt. Die route is niet lang (3 km).
Op een zaterdag werd er maar om het half uur gereden, zodat telkens dezelfde tram langskwam.










Oorspronkelijk was de route naar het Ostbahnhof enkelsporig. Zie reactie 757 in dit draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7717.750.
Stukje bij stukje werd de lijn dubbelsporig gemaakt, zoals hier in de Reuterstrasse al gebeurd is.


Ik kan het me niet meer herinneren, maar hoogstwaarschijnlijk waren er verder richting het eindpunt Ostbahnhof nog werkzaamheden,
want ik ben weer teruggegaan.






Daarna op een tram van de Thüringer Waldbahn (lijn 4) gestapt en bij de halte Waltershausen Schnepfenthal deze ex Mannheimer gefotografeerd.


Tussen Fröttstädt en Friedrichroda pendelde een railbus van de serie 771 van de Deutsche Bahn AG. 
Hier gefotografeerd tussen het station Waltershausen en halte Waltershausen Schnepfenthal.


Bij Waltershausen.


Bij Fröttstädt.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2537 Gepost op: 28 september 2022, 08:54:12 »
Op 28 september 1997 in Darmstadt (Duitsland) terecht gekomen.
Het metersporige trambedrijf heeft behalve stadslijnen ook een buitenlijn via Eberstadt naar Alsbach ten zuiden van Darmstadt.


Motorrijtuig 8209 en aanhangrijtuig 9431 als lijn 8 langs de Alte Bergstrasse tussen de dorpen Malchen en Seeheim.
Darmstadt had destijds gekozen voor lagevloer aanhangrijtuigen van LHB (Linke Hofmann Busch in Salzgitter -tegenwoordig Alstom)
achter de hogevloer motorrijtuigen uit de jaren 1976, 1982 en 1991.


Motorrijtuig 9117 met aanhangrijtuig 9428 tussen Jugenheim en Alsbach.


Tussen Seeheim en Jugenheim met motorrijtuig 9122 en aanhangrijtuig 9438.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2538 Gepost op: 04 oktober 2022, 08:49:53 »
4 oktober 1997 nog een keer in Darmstadt (Duitsland).



Tussen Seeheim en Jugenheim met motorrijtuig 7605 en aanhangrijtuig 9444.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2539 Gepost op: 05 oktober 2022, 08:31:31 »
Op 5 oktober 1997 in Freiburg (Duitsland) geweest.
In 1993 en 1994 waren daar de eerste lagevloertrams gekomen, al was het gedeelte lagevloer nog beperkt (48 %).
26 stuks, gebouwd door Duewag / ABB voor het meterspoor in Freiburg.


Het laatste stuk van de route naar het eindpunt Günterstal/Dorfstrasse is wel landelijk.
Lagevloer motorrijtuig 263 van lijn 4 rijdt weer richting stad.

Helaas zaten deze lagevloertrams allemaal onder de reclame (wat ik bij voorkeur niet fotografeer, omdat ik het lelijk vind),
dus maar gauw weggegaan en in Neuchâtel (Zwitserland) terecht gekomen.

Vroeger waren er 7 metersporige tramlijnen in Neuchâtel, die op 1 na allemaal zijn opgeheven ten gunste van de (trolley)bus.
Alleen lijn 5 naar Boudry bleef bestaan.
Korte geschiedenis van het lijnennet - in het frans:
https://museedutram.ch/wp/musee-du-tram/trams-a-neuchatel/ 


Stuurstandrijtuig 553 met motorrijtuig 503 tussen de haltes Neuchâtel Evoie en Neuchâtel Champ-Bougin.
Dit materieel is geleverd in 1981 en 1988.


Er kwam ook een museumtram voorbij: motorrijtuig 73 (uit 1922)  met aanhangrijtuig 1 (uit 1894).


Tramlijn 5 is niet gezegend met fotomogelijkheden, die voor het oprapen liggen als de zon schijnt.
Tussen de haltes Colombier Allées en Colombier was een stukje grasveld waar ik stuurstandrijtuig 553 en motorrijtuig 503 nogmaals kon fotograferen.


Op deze zelfde locatie stuurstandrijtuig 552 en motorrijtuig 501 afgewacht.

Dit hogevloer materieel is inmiddels afgevoerd. Er rijden nu van de Trogenerbahn/Appenzeller Bahnen overgenomen
driedelige motorrijtuigen (met lagevloer gedeelte). Het lijnnummer 5 is gewijzigd in 215.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10179
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2540 Gepost op: 05 oktober 2022, 09:15:35 »
Heerlijk die hoekige hokken!
Op de één of andere manier heb ik daar een zwak voor.  (y)
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2541 Gepost op: 06 oktober 2022, 08:39:01 »
Op 6 oktober 1997 rondgekeken bij de Biel - Täuffelen - Ins Bahn in Zwitserland.
Sinds een fusie in 1999 valt de BTI onder het Aare Seeland Mobil (ASm).
Er wordt gereden op meterspoor, vaak in de kant van de weg.


Stuurstandrijtuig 553 en motorrijtuig 523 naderen de halte Ins Dorf komend van het eindpunt Ins.
Voordat iemand in de stress schiet: ik sta hier veilig achter een hekje en liep geen enkel gevaar, mocht het treintje toch het rechter spoor oprijden.


Langs de Hauptstrasse in Gerolfingen. Wederom motorrijtuig 523 en stuurstandrijtuig 553.
Ik heb in de gauwigheid niet op het internet kunnen vinden uit welk jaar dit materieel is. Ik vermoed uit de jaren zestig of zeventig.


In 1997 leverde Stadler Rail de eerste GTW 2/6 met een lagevloerdeel.
Inmiddels zijn er 10 stuks van dit type in gebruik.
Motorrijtuig 5021 in Mörigen.


Op de zelfde locatie het oudere materieel afgewacht.




Tussen Mörigen en Täuffelen bij een boerderij.
Inmiddels is er volgens Google Street View een houten schutting tussen het huis en de spoorlijn gezet.
Veel fotomogelijkheden zijn tegenwoordig verpest, omdat er vaak een vangrail of hek langs de rails is gezet.


Tot slot nogmaals het toen nieuwe materieel.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2022, 09:02:13 door Willem1951 »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2542 Gepost op: 06 oktober 2022, 09:54:57 »
Citaat Wim: Ik heb in de gauwigheid niet op het internet kunnen vinden uit welk jaar dit materieel is. Ik vermoed uit de jaren zestig of zeventig.

Motorrijtuigen: afkomstig van de SZB (Solothurn-Zollikofen-Bern Bahn) en gebouwd in 1965 (drie stuks), resp. 1970 (twee stuks).
Stuurstandrijtuigen: ook van de SZB afkomstig en ook uit 1965/1970. Inmiddels allemaal verdwenen bij de BTI (ASm).
Bron: Wikipedia
Groet, Frank

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2543 Gepost op: 06 oktober 2022, 14:26:43 »
@spoorzeven / Frank: Dank.
Ik had op de nederlandse wikipedia pagina gekeken. Daar staat niets over het materieel.
Bij het maken van deze berichten ben ik tegenwoordig de meeste tijd kwijt aan het vinden van gegevens over het bedrijf, het materieel en dergelijke.
Vroeger hield ik op mijn computer een database bij van mijn dia's, waar ik voor wat betreft de tramdia's gegevens over fabrikant, type en bouwjaar invoerde.
Daar pluk ik nu de vruchten van en hoef ik nu weinig uit te zoeken. Alleen even checken of ik destijds de goede informatie heb gebruikt.

Bij mijn treindia's heb ik nooit gegevens ingevoerd over bouwjaar en type, dus moet ik dat alsnog gaan zoeken.  Op zich wel leuk, maar het kost me nu teveel tijd.
Ik denk ook dat het de meeste kijkers worst zal zijn wat het bouwjaar en wie de fabrikant van het afgebeelde materieel is.
Voor 25 oktober as. heb ik nog wat foto's klaarstaan, maar daar ga ik, zoals ik er nu overdenk, geen uitgebreide informatie bij zoeken.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2544 Gepost op: 25 oktober 2022, 09:39:08 »
Op 25 oktober 1997 rondgekeken bij de CEV (Chemins de fer électriques Veveysans) tussen de zwitserse plaatsen Vevey - Blonay - Les Pléiades.
Er wordt gereden op meterspoor, terwijl het traject Blonay - Les Pléiades bovendien tandrad heeft.
In 2001 is de CEV bij een fusie opgegaan in de MVR (Transports Montreux Vevey Riviera).


Station Blonay.


Bij halte Château de Blonay.


Op de achtergrond het kasteel.


Bij La Chiésaz.


Station Saint Légier Gare.


Bij Saint Légier.






Tot slot 3 dia's gemaakt bij de halte Château d' Hauteville.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent