Doel:€250.00
Donaties:€10.00

Per saldo:€-240.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 10:31:56
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 10:26:31
Labbern in Rotzbach Allerlei door Ric
Vandaag om 10:17:27
Spoormuseum in H0 door Basilicum
Vandaag om 10:09:50
Draaischijf automatiseren voor pendelverkeer door VvKan
Vandaag om 09:58:17
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 09:16:49
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 08:57:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:53:44
Ik mag een baan gaan bouwen, maar nu … door H0ppakee
Vandaag om 08:50:25
De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen door San-Markos
Vandaag om 08:48:15
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:34:52
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 08:30:40
Oneindige Overslag 0e RC door spoorijzer
Vandaag om 08:28:55
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 07:53:59
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 04:33:27
Edits Booster kapot ? door JanO
06 juli 2022, 23:26:12
Rondom Charlois door Huup
06 juli 2022, 23:24:31
LS models ICR door Benelux795
06 juli 2022, 22:02:45
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Wim Vink
06 juli 2022, 20:32:24
Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218 door Bahn-AG
06 juli 2022, 20:24:01
Spoor op industrieterrein Lage Weide door WouterMarklin
06 juli 2022, 20:11:54
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
06 juli 2022, 19:38:16
Toon hier je (model)treinfoto's door Rob Ellerman
06 juli 2022, 19:29:14
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
06 juli 2022, 19:18:49
Ervaringen met Piko A-gleis, wissels gevraagd door Ben
06 juli 2022, 17:29:25
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
06 juli 2022, 17:10:34
Roco wagen Akzo, info gezocht. door jandcargo
06 juli 2022, 17:07:15
Roco 1600, versie 2022 door Jamie
06 juli 2022, 16:57:04
Brawa UIC koelwagen (1:45) Interfrigo modern logo door jandcargo
06 juli 2022, 16:53:58
DR4018 of DK50018 door ronaldvd2000
06 juli 2022, 16:09:16
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 785795 keer)

Kaptein Koek

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2505 Gepost op: 20 juni 2022, 12:30:53 »
Ik vind die stroomafnemers op de laatste juist apart. Een halve tweebeen, of een dubbele éénbeens?
Met vriendelijke groet,
Sjoerd

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 884
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2506 Gepost op: 20 juni 2022, 14:31:39 »
@Kaptein Koek.
Ik weet niet hoe die stroomafnemers genoemd worden, maar destijds had al het Poolse trammaterieel, dat ik gefotografeerd heb, dit type stroomafnemer.
Overigens, bij de tram van Rotterdam is dit type ook gebruikt bij de Düwags en sommige Schindlers.


Coolsingel in januari 1985.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2022, 14:47:32 door Willem1951 »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2507 Gepost op: 20 juni 2022, 17:33:58 »
Pantograaf was het woord dat je zocht, Willem?

Ik tuinde er in.
Op 20 juni 1997 lag er geen sneeuw op de Coolsingel...
Foto van 12,5 jaar eerder..
Een afgeleefde Schindler: zonder zonnescherm boven de voorruit en het nummer asymmetrisch vanwege stickers van bananen en aanwezige ontwaardingsapoaratuur.
Mw 1308 ook in zijn nadagen, ingekorte dubbelgelede 308. Ontdaan van middenbak en dus weer zoals voor 1976, toen nummer 258.

Destijds reden er in de Maasstad ook wagens met eenpotige pantografen. Op proef bij 700-en.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2022, 17:41:38 door hrp »

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 884
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2508 Gepost op: 21 juni 2022, 07:58:22 »
Nog een dag in Katowice (Polen). Een paar dia's van 21 juni 1997.


Bij het station van Katowice een Konstal 102Na enkelgelede tram.


Aangezien er beter licht was, opnieuw naar Bytom gegaan voor lijn 38.
Deze dia is vlak bij het eindpunt in de stad, Kosciol sw Trojcy, gemaakt.


Het andere eindpunt, destijds Stacja Ruchu genaamd.


Halverwege op de Piekarska.


Ten zuiden van Bytom in de buurt van Swietochtowice deze kleurrijke Konstal 102Na tram gefotografeerd.
Geen tijd gehad om op Google Earth /Street view de exacte locatie te achterhalen.


In Chorzow Batory reden deze rug aan rug gekoppelde trams van het type Konstal 111N met deuren aan beide zijden (mr 373 en 613).
Waarschijnlijk waren er op lijn 40 werkzaamheden en kon er niet gekeerd worden bij een keerlus.


In Chorzow Batory ook een reclameloze Konstal 102Na afgewacht.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 884
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2509 Gepost op: 22 juni 2022, 06:05:01 »
Op 22 juni 1997 in Warszawa (Warschau in Polen). Er wordt op normaalspoor gereden.


Ook hier het type Konstal 105Na, vaak als koppelstel.
Als je lang genoeg wacht, komt er wel een tram zonder reclame langs.


Het Konstal type 13N reed alleen in de hoofdstad van Polen.
Deze vierassers zijn tussen 1959 en1969 geleverd (845 stuks volgens het boekje Atlas Tramwajow uit 2004).
In 2013 verdween dit type uit de dienst.


De achterzijde van het type 13N


De zelfde tram terugkomend van het eindpunt Czynszowa.
Let ook even op de kogelgaten en dergelijke in de gevel van het huis aan de linkerkant. Ongetwijfeld nog oorlogschade uit 1939-1945.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3069
    • Mijn van-alles website
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2510 Gepost op: 22 juni 2022, 17:54:03 »
Ik vind die stroomafnemers op de laatste juist apart. Een halve tweebeen, of een dubbele éénbeens?
Het Amsterdamse tram-materieel heeft er ook jaren mee rondgereden. Ik wist niet beter en vond, die eerste keer dat ik als kind van 8 of zo met m'n grootouders naar Den Haag ging, die GTL's dan ook maar lomp ogen met die enorme tweebeners er bovenop.

@ Willem1951: Hoe meer foto's ik zie hoe meer ik het ook jammer vind dat ik ten tijde van m'n vakantie in Kiëv van vier jaar terug geen tram gezien heb, omdat er ook daar nog veel Tatra spul rondreed. Ik vrees ervoor dat ik ze ook nooit meer zal zien als de oorlog ooit eindigt, veel is al vernietigd.

Het was ook moeilijk te bevatten voor die vriendin die me uitgenodigd had. Zij snapte maar niet waarom ik de trams zo graag wou zien. Zij beschouwen de metro, de 'Electric Rail Line' en de gewone treinen als hét beste op OV-gebied, de bussen en trams, daar heb je niets aan. De rails zijn slecht, gaan (volgens die vriendin) vooral naar plekken waar je niet wil zijn, de bussen staan vast in het verkeer en de aansluitingen op praktisch alles zijn (volgens haar, ik heb dat dus niet kunnen testen) beroerd.

Al was het maar om een kaartje te kopen in zo'n ding. Recent las ik dat Kiëv in al het openbaar vervoer (marshrutka's uitgezonderd, daar is nog wat gesteggel over de prijs en dat gesteggel gaat nog wel een tijd duren, marshrutka-bestuurders kennende) overgegaan is op een elektronische betaalkaart. De metro had dat al, maar trams en bussen hebben daar nu ook apparatuur voor. Ik vrees dat het het einde betekend heeft voor de conducteurs op de bussen en trams en ook de kassa-dames op de metrostations. En misschien ook niet, zwartrijden zal daar vast ook gebeuren bij gebrek aan menselijke controle en personeel is er goedkoop.

Nou ja. Tot zover deze zijweg...

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 884
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2511 Gepost op: 23 juni 2022, 16:08:39 »
Op 23 juni 1997 in Elblag (de a is eigenlijk een ą, die als een soort "on" wordt uitgesproken) geweest.
De stad ligt ten oosten van Gdansk in het noorden van Polen. Er is een metersporig trambedrijf.



Er waren nog wat enkelspoor trajecten, zoals naar het eindpunt Druska. Er reden Konstal type 805Na vierassers.
 


Wisselplaats langs de Aleja Grunwaldzka (tak Druska).



In 1996 heeft Elblag 19 enkelgelede Düwag en Westwaggon trams van Mainz (Duitsland) overgenomen.
Deze 230 is uit 1965 en heeft tot 2013 in Elblag rondgereden.
De dia is gemaakt op de 3 Maje in de buurt van de Plac Grunwaldzki.
Helaas zijn er tegenwoordig op veel tramtrajecten lelijke hekken langs de rails gezet, zodat dit soort foto's niet meer gemaakt kunnen worden.



Tramhalte op de 1 Maje.



De omgeving van de Obroncow Pokoju, waar de tram naar het eindpunt Ogolna langs reed, was destijds nog niet volgebouwd met flatwoningen.
Motorrijtuig 229 (ook bouwjaar 1965) is in 2012 gesloopt.



Ook hier nog een Konstal 805Na afgewacht.



Eblag had ook enkele eenrichting Düwags, zoals deze 242. Oorspronkelijk reed het rijtuig vanaf 1961 in Heidelberg (Duitsland).
In 1971 kwam de tram in Mainz terecht. In 2001 werd het rijtuig buiten dienst gesteld en uiteindelijk in 2008 gesloopt.
Een klein stukje enkelspoor langs de Obroncow Pokoju, dat er volgens Google Street View in 2017 nog was;
alleen de huizen naast de tram zijn verdwenen.



Halte Plac Slowianski aan het eind of begin van de 1 Maje.
Ook ex Mainz motorrijtuig 232 is gesloopt en wel in 2004.
Leuk detail: het Düwag fabrieksplaatje in de vorm van een wybertje is nog aanwezig op het front van de tram.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Lokführer Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2512 Gepost op: 23 juni 2022, 16:23:41 »
Zeker 25 jaar geleden....uit "den ouden doosch"

Kort voor Winschoten...



Lokführer Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2513 Gepost op: 23 juni 2022, 16:28:42 »
En hier...Roosendaal...





Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 884
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2514 Gepost op: 24 juni 2022, 08:55:20 »
Twee dia's van 24 juni 1997 in Elblag (Polen).



Motorrijtuig 242 op de Browarna in de buurt van de remise Rakowo.



Op het terrein van de remise Rakowo stonden ook 2 Westwaggon trams uit Mainz. (mr 224 en 221 met bouwjaar 1958).
Destijds heb ik ze niet zien rijden, wel bij een later bezoek.



Als afsluiting een foto van 29 mei 2010 - off topic, maar ik denk niet, dat ik in 2035 deze foto zal kunnen plaatsen.


In 2006 zijn er 6 driedelige lagevloertram van het type 121N van de poolse fabrikant Pesa geleverd.
Sommige trams uit Mainz hebben het overigens tot 2013 uitgehouden.



Op 8 augustus 1989 reden er nog tweeassers van het type Konstal 5N.
Met de komst van de ex Mainzer wagens in 1996 was hun rol ook uitgespeeld.


Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
 

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4381
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2515 Gepost op: 24 juni 2022, 11:40:17 »
Wim, in 2035 ben je pas 84 (als 1951 je geboortejaar is natuurlijk). Dus dan kun je nog zat foto's plaatsen tegen die tijd.....
Groet, Frank

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2092
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2516 Gepost op: 24 juni 2022, 14:20:13 »

Eblag had ook enkele eenrichting Düwags, zoals deze 242. Oorspronkelijk reed het rijtuig vanaf 1961 in Heidelberg (Duitsland).
In 1971 kwam de tram in Mainz terecht. In 2001 werd het rijtuig buiten dienst gesteld en uiteindelijk in 2008 gesloopt.
Een klein stukje enkelspoor langs de Obroncow Pokoju, dat er volgens Google Street View in 2017 nog was;
alleen de huizen naast de tram zijn verdwenen.

Dat was dus hier in Street View. Klik linksboven voor een oudere afbeelding, dan zie je dat de huizen er in 2012 nog wel stonden, maar zo te zien in ieder geval gedeeltelijk plaats moesten maken voor een spoorverbreding. Daarbij is de rest van het huizenblok misschien zelfs spontaan ingestort, vanwege de toestand waarin ze zo te zien al verkeerden ;)  Ik vermoed dus dat het spoor er nog wel is, als er zo recent in geïnvesteerd is.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 884
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2517 Gepost op: 24 juni 2022, 17:02:09 »
@ spoorzeven/Frank: wie weet hoe de wereld er over 13 jaar uit ziet.
Misschien is er dan geen internet en forum meer.
Overigens hoop ik Magere Hein voorlopig nog niet tegen te komen, maar je weet maar nooit.

@1200blauw:



Op deze foto uit 2010 de situatie aan het begin van de Obroncow Pokoju. Op de hoek was voor de richting eindpunt Ogolna een halte;
ik meen dat de halte voor de tegenrichting op de Browarna was.
Streetview heeft in het straatje Obroncow Pokoju beelden uit 2017 (de halte op de hoek is weg) en dan is er enkelspoor
te zien zonder bebouwing aan de rechterkant.
Vlak voor een huis, dat is blijven staan, is er een nieuwe halte voor de tram in de richting van het eindpunt Ogolna.
Scrol je verder dan wordt het enkelspoor weer dubbelspoor.
Op YouTube vond ik nog deze video uit april 2022 waarop bij beelden om 20:20 de tram het enkelspoor oprijdt.
https://www.youtube.com/watch?v=kvoqsAlXLdg
Waarom die huizen gesloopt zijn en er verder aan het stukje enkelspoor niets veranderd is, weten ze alleen daar.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2092
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2518 Gepost op: 25 juni 2022, 09:27:17 »
Grappig dat de rechterwissel door een linker is vervangen. Ik had inderdaad niet "achterom" gekeken, dan had ik daar de spoorverdubbeling ook gezien. Waarom dat dan met een paar meter verlengd is is wel opmerkelijk, maar zoals je zegt: "Dat weten ze alleen daar".

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 884
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2519 Gepost op: 25 juni 2022, 14:12:57 »
Op 25 juni 1997 rondgekeken in Szczecin (Stettin) in Polen. De tram rijdt er op normaalspoor.


In 1996 kon Szczecin van Düsseldorf (Duitsland) 32 Düwag enkelgelede zesassers overnemen, samen met 5 Grossraum aanhangrijtuigen.
Op deze dia het voormalige motorrijtuig 2510 (bouwjaar 1957), die in Polen het wagennummer 512 heeft gekregen. In 2010 is het rijtuig gesloopt.
Ik maakte de dia op de Dworcowa. Jammer was, dat alle geziene ex Düsseldorfers onder schreeuwlelijke reclame zaten.
Door de komst van dit tweedehands materieel verdwenen de laatste tweeassers (Konstal type 4N).


Ook het eigen materieel zat vaak onder de reclame.
Een enkele Konstal 102Na mod. had nog de klassieke kleuren, zoals deze 606, gefotografeerd op de Aleja Powstancow Wielkopolskich.
Het rijtuig is bewaard en staat in een museum volgens een foto op het internet.


Tot slot toch nog even hoe het er op 11 augustus 1989 uit zag. Uiteraard reden er nog tweeassers van het type Konstal 4N.
Wat mij vooral opvalt is dat de stad nog niet overweldigd is door het autoverkeer - rijdend of geparkeerd.


Lijn 6 was een lange tramlijn naar het noordoosten van de stad, die langs de Oder (de rivier) reed door een industriegebied
met grauwe woonkazernes. Ik sta hier bij de halte Strzalowska op de Swiatowida.


Een stuk verder in de richting van de stad: Debogorska in de buurt van de halte Zajezdnia Golecin.


Elders in de stad op de Aleja Wyzwolenia Odziezowa. De trams zaten over het algemeen goed vol.


Er reed destijds ook het type gelede Konstal 102Na (nog niet gemoderniseerd en met 1 koplamp).


Op drukke lijnen reden zelfs 3 gekoppelde Konstal 105Na vierassers.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent