Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 08:46:41
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 885896 keer)

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2265 Gepost op: 17 juni 2021, 15:24:54 »
Neem aan dat de treinroute toen nog via het veer Helsingor/Helsinborg ging? De sontbrug was pas in 2000 klaar zo lijkt het in de literatuur.
Ja dat ging via het veer Helsingør/Helsingborg.


Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2266 Gepost op: 17 juni 2021, 21:13:18 »
In Utrecht komen we een IR naar Berlijn tegen. De 1122 met IR 2345:

Uit Berlijn. De betreffende trein staat op spoor 11. Rechts van de loc zie je een bord van spoor 12.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2267 Gepost op: 18 juni 2021, 06:24:57 »
Uit Berlijn. De betreffende trein staat op spoor 11. Rechts van de loc zie je een bord van spoor 12.
Het treinnummer dat ik had opgeschreven is IR2345 en dat is toch echt de trein naar Berlijn. Maar ik kan me de precieze omleidingsroute van toen niet meer herinneren.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1839
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2268 Gepost op: 18 juni 2021, 06:30:26 »
Ding kan door werkzaamheden toch omgereden hebben? Vanuit Amsterdam naar Utrecht, kopmaken en dan via Amersfoort en verder de normale route door naar Berlijn. Niet heel vreemd.

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2269 Gepost op: 18 juni 2021, 06:37:02 »
Zoals we gisteren al zeiden zijn we op 18 juni 1996 in Noorwegen aangekomen.

's Morgens in Kongsvinger gaan kijken, waar altijd een NS 6400 te zien was.
We komen met een BM69 aan:


NSB BM69.080

Er staat inderdaad een 6400, namelijk de 6441.


SJ RC 1393 (trein 55) en NS 6441


NS 6441

Op de terugweg langs de werkplaats in Grorud, waar ook alijd wel iets leuks staat:
De El11.2107 (tegenwoordig een museumloc).


NSB El11.2107

Diverse locs:


Diverse locomotieven

In Oslo zijn we het oude station West dat in 1989 werd gesloten.


Former Oslo Vest station

Een tram die langs het raadshuis rijdt:


Oslo Sporveier 124 (line 10)

En dan op weg naar de camping (Ekeberg) nog even langs Lodalen waar we de NS 6434 zien:


NS 6434 (Noorwegen/Norway/Norge)

Groeten,
Lolke

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2270 Gepost op: 18 juni 2021, 06:38:55 »
Ding kan door werkzaamheden toch omgereden hebben? Vanuit Amsterdam naar Utrecht, kopmaken en dan via Amersfoort en verder de normale route door naar Berlijn. Niet heel vreemd.
Er waren werkzaamheden in Weesp dat weekend. Maar of ze ook kopmaken dat kan ik met niet meer herinneren.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8031
  • Spoor N
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2271 Gepost op: 18 juni 2021, 21:27:38 »
Ik was benieuwd naar wat het nu precies was en heb even gekeken in 'Spoorwegen in 1996', daar staat een foto met de tekst:
Citaat
Op 16 juni 1996 eindigde trein Int 2342 uit Berlijn wegens werkzaamheden bij Hilversum te Utrecht. Het ledig materieel van deze trein werd vervolgens overgebracht naar 's-Hertogenbosch om daar de nacht door te brengen, De trein, getrokken door locomotief 1122, werd bij het passeren van station Den Dolder gefotografeerd.
Nu weet ik de vertrektijden niet maar ik gok dat de foto hier de trein naar Berlijn is die via Den Dolder is omgeleid en in het boek de 1122 inmiddels weer retour richting Utrecht gaat met de trein uit Berlijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2272 Gepost op: 18 juni 2021, 21:40:08 »
Kongsvinger. Geen 25 maar 21 jaar geleden. Ook toen EK voetbal. Herinnering aan een dagje Oslo  met de auto vanuit Arvika. Waren niet op tijd terug en hoorden in Kongsvinger door de autoradio BERGKAMP!!!!!!
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10543
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2273 Gepost op: 18 juni 2021, 22:02:20 »
Bergkamp heeft niet gescoord op het EK 2000.  8)

On topic: fraaie platen!
No dress rehearsel, this is our life.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3499
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2274 Gepost op: 18 juni 2021, 22:11:14 »
Maar twee jaar geleden stond er nog steeds een 6400 in Kongsvinger ;D
190806 IMGP4340 Kongsvinger (NO) by Gerard van Vliet, on Flickr
Grenland Rail 6419 ex NS 6419,
Kongsvinger,
06 augustus 2019.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2275 Gepost op: 19 juni 2021, 07:06:07 »
Woensdag 19 juni 1996

Vandaag gaan we naar Nordagutu. Daar rijden de oude BM68 motorwagens nog. Dus met de trein van Oslo over de Sørlandsbanen naar Nordagutu.

Op het centraal station van Oslo zien we een oude El11 die als rangeerloc wordt gebruikt:


NSB El11.2047

Onze trein (trein 701 naar Stavanger) die ons naar Nordagutu heeft gebracht rijdt weer verder:


El17.2231

Op het station van Nordagutu zien we een rangeerlocomotief van het type Skd 221.


NSB Skd221.151

En dan het doel, de treinstellen/motor wagens van de serie BM68.


NSB BM68A.15
Links trein 577 naar Skien en rechts trein 576 naar Notodden.

Wij gaan met trein 577 naar Skien.
Onderweg in Valebø:


NSB Bm68.15

Bij aankomst in Skien:


NSB BFS68A.68 + BM68A.10

Een El14 met een korte goederentrein kwam langs:

NSB El14.2175

Onze trein terug naar Oslo komt met de El17.2222 binnen. Rechts nog een El11:


El17.2222 & El11.2084

Bij aankomst in Oslo stonden we naast een NJK (Noorse NVBS) museum trein met de museum loc type El8:


El17.2222 & El8.2060

Al met al een leuk dagje.

Groeten,
Lolke

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2276 Gepost op: 19 juni 2021, 14:47:08 »
En leuke foto's.  (y)


gr. Frank

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2277 Gepost op: 20 juni 2021, 06:20:53 »
Donderdag 20 juni 1996

De reis gaat verder naar Kristiansand, dat ligt in het zuiden van Noorwegen.

Onderweg komen we langs Nelaug, waar de zijlijn naar Arendal afsplitst. Tot voor kort was dat nog een diesel lijn maar nu is de lijn geëlektrificeerd.
Links de El17.2225 met trein 72 naar Oslo, rechts BM68B.24 met trein 2585 naar Arendal. De foto is gemaakt vanuit trein 71 naar Stavanger.


El17.2225

Bij aankomst in Kristiansand zien we de El13.2131:


NSB El13.2131

In die jaren was er een kinderprogramma op de Noorse TV met de naam "Sesam Stasjon". Het was gebaseerd op Sesamstraat. In 1996 reed de trein uit deze kinderserie in Kristiansand rond. En zo kwamen we dus de Di2.839 met de trein tegen:


NSB Di2.839 (Sesamtoget)

In de haven was er een kindervoorstelling van Sesam Stasjon:


Sesam stasjon

De trein rijdt over de havenlijn terug naar het station van Kristiansand:


NSB Di2.839 (Sesamtoget)

Terug op de station komen we de El13.2134 met een aantal onderlossers tegen:


NSB El13.2134

De El17.2231 met trein 702 naar Oslo komt binnen:


El17.2231

Kristiansand is een kopstation dus dat wordt omlopen. De El17 wordt van de trein gehaald en rijdt naar het einde van het spoor, waar het dan terugrijdt:


El17.2231

En de loc is omgelopen en de trein is klaar voor vertrek:


El17.2231

Dat was het voor deze dag. Een sombere (qua weer) dag in Kristiansand met de Sesams trein.

Groeten,
Lolke

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2278 Gepost op: 20 juni 2021, 07:54:49 »
Bergkamp heeft niet gescoord op het EK 2000.  8)

On topic: fraaie platen!
off topic.
Klopt. Luisterde naar de Noorse radio en mijn Noors is niet zo best. Lezen gaat wel maar luisteren…
Citaat uit wikipedia
 “Na een moeilijke eerste helft wist Nederland dan toch de openingstreffer te scoren. Dennis Bergkamp stuitte op doelman Peter Schmeichel, waarna Patrick Kluivert de bal enkel in het lege doel hoefde te trappen.”

Peter Schmeichel. Inderdaad de vader van….
On Topic. Heerlijk die foto’s en verhalen daarbij van Lolke.

« Laatst bewerkt op: 20 juni 2021, 07:57:23 door RikM. Reden: Spellingsverhaspelaar »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2279 Gepost op: 21 juni 2021, 04:38:52 »
Vrijdag 21 juni 1996

We verlaten Kristiansand en gaan naar Hamar. Het spoorwegmuseum heeft stoomritten gepland.

Dus ’s morgens vroeg met de trein naar Oslo en dan door naar Hamar. De trein naar Hamar komt langs Grorud waar de grote onderhoudswerkplaats is. Onderweg zien we een tweetal El10-en buiten dienst staan. Helaas heb ik die nooit in dienst gezien.


NSB El10.2506 & El10.2516

In Hamar zien we een houttrein met een El14, klaar voor vertrek:


NSB El14.2182

Nu 25 jaar later is deze loc (2182) nog steeds in dienst, sinds de indienststelling in 1970. Dus al 51 jaar in trouwe dienst.

We kwamen aan met de trein naar Røros en die werd met een El13 (2153) gereden. In Hamar komt er een dieselloc (Di3) voor in de plaats.


NSB El13.2153

Even later vertrekt de Di3.630 met trein 377 naar Røros.


NSB Di3.630 (train 377)

Deze foto werd gemaakt op het viaduct naast het Depot Hamar. Daar is ook altijd wel wat te zien. Een paar voorbeelden:

Een Noorse El13 en een Zweedse T44 (gehuurd door de NSB), wachtend op de volgende dienst:


NSB El13.2136, SJ T44.270

Achter de locloods staat een oude motorwagen van de serie BM86. Dit is eentje van de oude generatie met schuine voorzijde. Het is eigendom van het spoorwegmuseum.


NSB BM86.57

Een paar sporen verder staat de BM86.22 (met een stuurrijtuig). De BM86.22 is later in 1996 buiten dienst gegaan. Dit is de na-oorlogse variant met rechte neuzen.


NSB BM86.22

Als laatste zien we de oude loc 1 van Borregaard Industrier. Deze loc is in 1949 bij de Amerikaanse fabrikant Porter gemaakt onder fabrieksnummer 8225. Sinds 1993 onderdeel van de collectie van het Noorse spoorwegmuseum.


Porter Locomotive

Morgen gaan we met de stoomtrein mee maar eerst naar de camping (naast het spoorwegmuseum).

Groeten,
Lolke