Doel:€250.00
Donaties:€77.50

Per saldo:€-172.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door Petertrein81
Vandaag om 13:59:43
LDT RS8 nieuwe uitvoering met oranje sticker door Arnold
Vandaag om 13:58:31
Zelf gemaakte Power Pack met Step-up regulator. door Menno
Vandaag om 13:57:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 13:52:29
Wat kan je precies doen met Railcom? door Bert van Gelder
Vandaag om 13:50:10
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Coen Burki
Vandaag om 13:49:40
Ideeën en mening gevraagd voor baanplan/uitbreiding Nederlandse baan HO Nederdam door Peter J K
Vandaag om 13:39:30
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Dwergsein
Vandaag om 13:39:22
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 13:28:08
Wat bepaalt het vermogen van een locomotief in digitaal bedrijf? door MOVisser
Vandaag om 13:19:53
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door tothebeach
Vandaag om 12:59:36
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 12:49:04
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door AdLoc
Vandaag om 12:41:46
Raccordement Hamerveld NL tp. IV / V H0 (voorheen: Baanplan Dieseldam) door Reeks77
Vandaag om 12:38:01
Thema gezocht voor een schaal 0 baan van 3 bij 4,5 meter . door BartvD
Vandaag om 12:35:20
Modelspoorbaan Fleischmann door NS1220
Vandaag om 12:34:38
VERPLAATST: Raccordement Hamerveld NL tp. IV / V H0 (voorheen: Baanplan Dieseldam) door Bert van Gelder
Vandaag om 12:01:38
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door spoorzeven
Vandaag om 12:00:14
Allereerste (voorzichtige) stapjes in scratchbuild door Pascal77
Vandaag om 11:54:14
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
Vandaag om 11:17:58
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 11:17:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door JaJo
Vandaag om 11:15:40
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 11:02:02
Bestaat Scaletrading nog? door Rob Ellerman
Vandaag om 10:59:11
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 10:40:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Reeks77
Vandaag om 10:33:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:10:03
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door GD
Vandaag om 10:09:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Marco1044
Vandaag om 10:07:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Spoor010
Vandaag om 09:37:48
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 654230 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 749
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2115 Gepost op: 04 maart 2021, 09:07:11 »
Op 4 maart 1996 naar Bozen/Bolzano in Italië geweest voor de Rittner Bahn /Ferrovia del Renon.
Met een kabelbaan is het dorpje Oberbozen/Soprabolzano te bereiken waar de metersporige Rittner Bahn een station heeft.
Het bedrijf reed in die tijd nog met stokoud materieel uit begin 1900 en dat vooral in de zomer voor de toeristen.
In de winter werd het destijds modernste materieel ingezet, namelijk een vierasser uit 1958 van de in 1978 opgeheven interlokale tram
van Esslingen-Nellingen-Denkendorf in Duitsland.
Link naar meer info (ook weer in het duits): https://de.wikipedia.org/wiki/Rittner_Bahn


Motorrijtuig 12 bij de halte Rappersbichl/Colle Renon.
In 1982 werden er 2 trams van dit type de berg opgezeuld. Pas in 1992 is dit rijtuig als enige in dienst gekomen.
De tweede tram is in 2012 terug gegaan naar Stuttgart om daar in de museumcollectie te worden opgenomen.


Het eindpunt Klobenstein/Collalbo. SAD is de exploitant en staat voor Südtiroler Automobildienst of wel Società Autmobilistica Dolomiti.


Niet zo ver van het eindpunt Klobenstein. De tram is op weg naar het eindpunt in Oberbozen.




Van Oberbozen naar Maria Himmelfahrt/L’Assunta pendelde een ander motorrijtuig, ook met het nummer 12. Dit rijtuig is uit 1907.
Als vanouds werd er op dit stuk maar 1 of 2 keer per dag gereden.

Nog 2 dia's van het stalen rijtuig 12 in de buurt van Oberbozen.





Tot slot 2 dia's bij halte Lichtenstern/Stella




Inmiddels zijn er treinstellen van de Trogenerbahn (Zwitserland) in dienst gekomen.

Met vriendelijke groeten
Wim van der Ent

HRP

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2116 Gepost op: 04 maart 2021, 09:24:19 »
Weer mooie plaatjes.
Schilderachtig zeker met die beugeltrams.
De SAD (what's a name?) tram valt in het landschap lelijk uit de toon. Hoe kan je een tram in tien jaar tijds zo lelijk verprutsen..
Een beetje zoals de Haagse 205 en 210 die door de RET werden gekocht om tot railreinigers te verbouwen, wat van de 205 met matig resultaat is gelukt, nummer 2203.

Ronald

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 749
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2117 Gepost op: 05 maart 2021, 09:29:34 »
Op 5 maart 1996 in Zwitserland bij de Rhätische Bahn tussen Scuol Tarasp en Bever wat dia's gemaakt.
Die dia's heb ik al eens eerder gedigitaliseerd voor een album over de Rhätische Bahn op mijn Flickr fotosite.
Ik heb 2 foto's verkleind om ze hier te plaatsen.


Viaduct over de Inn (rivier) bij station Cinuos-chel-Brail (loc 616).


Loc 603 tussen de stations Zuoz en Madulain. Deze locomotief is gemoderniseerd, maar kreeg pas later eenbeenpantografen.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

HRP

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2118 Gepost op: 05 maart 2021, 12:28:26 »
Wim,

Mooie dia's.
Volgens mij krijg je op je tram-dagen* meer reacties.

Ronald
* en NS-afleveringen


Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 749
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2119 Gepost op: 05 maart 2021, 13:51:05 »
Dank.
Het is nu eenmaal een gegeven dat "men" op dit forum het liefst foto's van treinen in Nederland ziet.
De kans dat er een reactie (positief of negatief) op een treinfoto komt, is dus groter dan op een tramfoto.
Vind ik niet erg en ik ben niet ontevreden. Ook topics met  tramfoto's, zoals in 19-Toen en 25 jaar geleden,
worden wel gelezen volgens het overzicht op het forum.

Mijn drijfveer blijft het digitaliseren van mijn dia's en die foto's voor mijzelf makkelijk toegankelijk te maken.
Ik heb zo'n 30.000 dia's en die bekijk ik niet meer. Projector en scherm opstellen is teveel werk, als de diaprojector het al doet.
Ik weet ook niet meer wat ik allemaal heb; zonder database met alle diagegevens is mijn diaverzameling ontoegankelijk/waardeloos.
Het draadje 25 jaar geleden is voor mij gewoon een aanleiding om eens wat te scannen en er een toonbaar digitaal plaatje van te maken.
Dia's worden in de loop der tijd toch slechter. Hoe eerder gedigitaliseerd, hoe beter.
Ik zie het aan dia's met toch wel historische opnames uit de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw bij de trambedrijven van de DDR.
Die dia's zijn allemaal beschimmeld en het kost heel veel tijd qua digitale bewerking om er een foto, die gepubliceerd kan worden, van te maken.
Waren die dia's maar eerder gedigitaliseerd.

Ik zal het ook veel leuker vinden als meer lezers van dit forum hun inmiddels historische foto's van 25 jaar geleden digitaal laten zien.
Uiteraard mits je er de apparatuur en vooral de tijd voor hebt.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7386
    • Rangeerbanen
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2120 Gepost op: 05 maart 2021, 14:06:10 »
Schitterende foto's!!
Ik ben een een aantal keer in Igls geweest, gek genoeg nooit in Fulpmes.

gr Ed.
Ik nooit in Igls, wel een aantal keren in Fulpmes :D.
Mooie foto's Willem en leuke herinneringen!

Groet,
michel

HRP

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2121 Gepost op: 05 maart 2021, 14:38:55 »
Beste Wim,

Ik ondersteun je oproep.
Een aantal jaar gekeden heb ik mijn, voornamelijk RET-, dia's plus documenratie uitgeleend aan ROVM-digitaal.
Zij hebben het gedigitaliseerd en alles staat op de site.
Gelukkig waren mijn dia's nog goed van kwaliteit.
Nog steeds, gemiddeld 45 jaar oud.
Dit in tegenstelling tot het werk van onze destijds gerenomeerde huwelijksfotograaf, waarvan zelfs de nabestellingen ontkleurd zijn...
Tramhuwelijk met vierasser 523.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2021, 14:42:05 door HRP »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 7065
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2122 Gepost op: 05 maart 2021, 14:43:56 »
@Willem1951/Wim: hoewel ik treinen vaak het leukst vind, gaat het meer om de hele setting. Zo'n felgekleurd trammetje midden in een weids berglandschap is altijd geweldig!

Heb je op je reizen toevallig ook vakantietreinen zoals Railtour, TUI of Apfel Pfeil gefotografeerd?

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2123 Gepost op: 05 maart 2021, 17:05:15 »
......Die dia's zijn allemaal beschimmeld en het kost heel veel tijd qua digitale bewerking om er een foto, die gepubliceerd kan worden, van te maken.......

Daar kijk ik toch van op, want vooral dia's uit de '60 en '70 jaren geven nooit problemen, en al helemaal geen schimmel erop. Dat ligt toch echt aan de manier van opslaan en vooral het klimaat.
Oude Kodak wil nog wel eens oranje worden, Agfa uit ongeveer '83 tot '87 wel eens paars. Maar daar is heel makkelijk wat aan te doen.
Maar schimmel of ontkleuring heb ik nog niet waargenomen in mijn dia archief.
Welk merk gebruikte je, en niet onbelangrijk, waar liet je ze ontwikkelen, Wim ?

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2124 Gepost op: 05 maart 2021, 18:03:51 »
@ Wim, mooie foto's, bedankt voor het posten iedere keer.
Alleen reageer ik niet vaak, ook niet op de foto's van anderen trouwens, maar dat wil niet zeggen dat ik eea niet mooi vind.
Ik vind het eerlijk gezegd nogal veel moeite zonder iets zinnigs bij te dragen en het slurpt veel te veel van mijn tijd.
Verder ben ik zo tussendoor ook mijn ca. 10.000 dia's aan het scannen, alleen deed ik vroeger, lees jaren 70, 80 en 90 van de vorige eeuw, niet zoveel aan treinen.
Maar als er bekijkenswaardige treinenfoto's tussen zitten post ik ze alhier op het forum.

@ Dwergsein,
Mijn ervaring met oude dia's is dat zij met heel wisselende kwaliteit bewaard zijn gebleven.
Veel dia's zijn slechts licht donkerder geworden, sommige rollen zijn paars verkleurd en weer andere zijn heel donker geworden ondanks dat al mijn dia's altijd bij elkaar zijn bewaard, ze hebben altijd bij elkaar in dezelfde ruimte gestaan.
Let wel, dit vanaf het begin in 1973 totdat ik in ca. 2010 overgestapt ben naar digitaal fotograferen.
Als ik even terugdenk vermoed ik wel dat het paars verkleuren en donker worden is begonnen nadat de winkel de diarollen niet meer naar Agfa stuurde maar naar een onafhankelijke ontwikkelcentrale.

Mijn voorkeur lag bij Agfa diarollen omdat de kleuren van Kodak en later Fuji mij niet zo erg bevielen, ik vond Agfa mooier.
Alleen waren er vanaf een moment bij ons ik de buurt geen Agfa diarollen meer te koop, iedereen was overgegaan op Fuji en in mindere mate Kodak.

Met name de lichte delen, vooral de lucht, van erg veel dia's zitten zwarte stofjes op, het kan ook een vorm van schimmel zijn, mijn kennis reikt niet zover dat ik dat onderscheid kan maken.
En ook hier weer, de dia's zijn heel wisselend, soms heel veel werk om ze op te poetsen en soms een of twee stofjes verwijderen en klaar!

Dus Wim en andere posters op het forum, heel erg bedankt voor jullie bijdragen!
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2021, 18:05:34 door Teun »
Groeten van Teun.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 749
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2125 Gepost op: 05 maart 2021, 20:30:57 »
Hallo,
@Rondje_H0 , Martijn: Ik heb, voorzover ik weet, geen vakantietreinen gefotografeerd.
Wel die ski treinen in Nederland waar een tijdje nog de serie 1200 voorstond.
@Dwergsein en Teun: die beschimmelde dia's uit de jaren '60 en '70  zijn uit een nalatenschap en zijn niet van mij.
Ik knap ze alleen op omdat ik dat leuk vind om te doen. Wel heb ik toestemming om die dia's in een Flickr album te laten zien.
Ik weet dat die dia's niet goed bewaard zijn door de fotograaf (vochtig huis en later in een soort caravan).

Ik ben in 1978 begonnen met dia's en heb verschillende merken geprobeerd. Ik heb ook de ervaring dat bij sommige Agfa dia's het groen in blauw/paars verandert.
Ook zie ik bij Agfa, Kodak en Fuji dia's soms zwarte stipjes in de lichte delen, wat er met een blaasbalg niet afgaat.
Ik sluit niet uit dat dat een begin van schimmel is. Ik bewaar mijn dia's in een kamer op het noorden waar het redelijk koel blijft.
Een betere bewaarmogelijkheid heb ik niet.
Meer "last" bij dia's heb ik van de krassen, die bij het ontwikkelen zijn ontstaan.
Qua bewerking heb ik vooral moeite met de Fuji dia's, die ik van 1993 tot 2010 heb gebruikt.
Vooral de blauwe luchten zijn onnatuurlijk blauw. Ook het NS-geel in de zon is in mijn ogen vaak te uitbundig.
Digitale camera's hebben toch wel veel voordelen. Ze hadden er alleen al in 1978 moeten zijn.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2126 Gepost op: 05 maart 2021, 20:54:37 »
Opvallend is dat de Agfa dia's uit de '60 jaren veel beter en scherper zijn dan die uit bv de '90 jaren. Heb eigenlijk alleen ervaring met Agfa, ben pas in de '90 jaren op Fuji overgegaan, omdat de Agfa hoe langer hoe minder werd.
Ik bewaar de dia's zo "warm" mogelijk, juist om vocht te voorkomen. Dat is tot nu toe erg goed uitgepakt, behalve dus het paars worden van enkele jaargangen Agfa, is er werkelijk geen verval.
Ook qua stofjes en krassen valt het erg mee, en heb er toch al "10.000"den in gescand. Leuk werk, want alles komt weer eens voorbij.
Wel zijn alle echt oude dia's, welke nog tussen glas zaten, eerst om geraamd in normale raampjes om de bekende "regenboogringen" tussen het glas te voorkomen.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 192
  • Dordrecht jaren 70
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2127 Gepost op: 06 maart 2021, 08:42:43 »
Ivm copyright foto maar verwijderd.  :-\
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2021, 14:06:55 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 749
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2128 Gepost op: 06 maart 2021, 08:54:13 »
6 maart 1996 ook bij de Rhätische Bahn.


Vroeg in de ochtend een plaatje gemaakt van de trein naar Arosa bij station Chur. Toen nog met het gelijkstroommaterieel.
In 1997 is die spoorlijn geschikt gemaakt voor het wisselstroomsysteem van het zogenaamde Stammnetz van de RhB en konden er locomotieven rijden.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2916
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2129 Gepost op: 06 maart 2021, 23:08:45 »
Fraaie platen Wim.
Welke scanner gebruik je om deze fraaie kwaliteit te krijgen en met welk programma doe je je nabewerking?
Zijn dit gewone 35mm dia's?
Groet,
Gerard.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
153*hier
112* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard