Google+
Doel:€250.00
Donaties:€95.20

Per saldo:€-154.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 19:56:02
Programmeren ESU 54611 met Roco z21 wit door Martijn Bu
Vandaag om 19:54:11
Esu micro V3.0 verlichting gaat uit na stap 5 door john 56
Vandaag om 19:53:08
Soetermeer H0 door iDave
Vandaag om 19:52:24
BNLS-Module: "Saalbach-Hinterglemm" [ÍBB] door Chris80
Vandaag om 19:50:43
Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje) door Edwin2121992
Vandaag om 19:48:59
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 19:43:23
Diode-ketting Busch 5406 blijft knipperen ondanks condensator 1000uf, 25 V door koif41
Vandaag om 19:41:31
Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012 door puntenglijder
Vandaag om 19:34:22
fleischmann v100 gedigitaliseerd. Verlichting werkt niet door jerrytrein
Vandaag om 19:30:37
Gezocht: decals voor NS-Buffetrijtuig door Mispoes
Vandaag om 19:29:30
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door puntenglijder
Vandaag om 19:29:21
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:17:49
Ombouw ketelwagen melktransport uit startset naar KNZ natronloog wagen door Hans_omBC
Vandaag om 19:13:04
RAIL 2018 Houten, voor&nabespreking door Sven
Vandaag om 18:48:07
NL baan: Frotterdam in h0 door Brigitte
Vandaag om 18:32:12
Prijswijziging toegangspas Vrienden van het Nederlands spoorwegmuseum door Sobat Kras
Vandaag om 18:06:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 17:46:11
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door Chris80
Vandaag om 16:58:38
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:19
De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2 door martijn v m
Vandaag om 16:50:55
Afwrijf-transfers of decals gezocht t.b.v omnummeren CIWL EdN-couplage. door Rob van Kooy
Vandaag om 16:44:24
Dahinterhofen im Bau door tijgernootje
Vandaag om 16:37:14
Huidskleur blanke figuren door Dave.......
Vandaag om 16:03:10
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Martijn1974
Vandaag om 15:13:06
Vroeger (oude dia's uit Noord-Nederland en Oost-Nederland, 1985-1990) door Rick
Vandaag om 15:09:21
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 14:51:57
Bouw Faller 140317 Draaimolen Wellenflug door Pauw Gauwes
Vandaag om 14:32:26
IC trein naar Berlijn door brun
Vandaag om 14:12:09
BNLS-Werkspoor - NS Instructie ketelwagen bij de Brandweer door Sobat Kras
Vandaag om 14:11:20
  

Auteur Topic: Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen  (gelezen 1037 keer)

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen
« Gepost op: 16 januari 2018, 07:12:49 »
Hallo, het is misschien al een veelgestelde vraag maar ik snap het nog steeds niet hoe ik een trein kan laten stoppen door middel van magneten of dergelijke. Kunnen jullie mij informatie geven met iets van duidelijke plaatjes en welke spullen je er voor nodig hebt? Het gaat om Fleischmann.


Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk


rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1391
Re: Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2018, 08:02:01 »
Hoi en welkom,

Misschien handig als je iets meer verteld wat precies de bedoeling is?
gebruik je analoog of digitaal als aansturing?
Wil je zelf bepalen of een trein stopt, of moet er iets geautomatiseerd worden omtrent het stoppen? En dan ook weer gaan rijden?

Mag de trein abrupt stoppen, of moet hij langzaam afremmen?

Om een trein te laten stoppen kun je gewoon de spanning van de rails halen. Dus een stukje spoor isoleren van de rest, en schakelen via een schakelaar. Dan kun je handmatig een trein laten stoppen op een vast gestelde positie.
Je kunt dit ook via een relais laten doen, die je dan weer kunt laten schakelen door b.v. een reedcontact die geactiveerd wordt door een magneetje onder een trein.

Vroeger had ik een semi automatisch schaduw station. Een trein zocht zelf het eerste lege spoor op en stopte daar vanzelf. wissels en relais werden geschakeld door reedcontacten en met magneetjes onder de treinen. Op een bedieningspaneel had ik per spoor 1 drukknop en kon via die knop een trein wegsturen. Daarna werden andere sporen geblokt tot die trein ver genoeg weg was.

Maar de oplossingsmogelijkheden hangen wel af van wat je precies wilt en wat je gebruikt.

Groet,
Roelco

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2018, 08:41:48 »
Welkom op dit forum.
Raadpleeg voor je vraag eens de Encyclopedie:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Het_maken_van_een_stopsectie

Ik denk dat je dit bedoeld.
Voor de forumleden hier is de  Encyclopedie beschikbaar waar je een hoop uit kunt halen.
Boven in de titelbalk.
Succes!

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2018, 09:34:44 »
Misschien nog mooier dan magneetjes: afremmen m.b.v. a-symmetrisch signaal op de rails.
Staat ook in de encyclopedie. Wordt uitgevoerd met een paar diodes.
Ik heb hier een paar delen rails ge´soleerd, vervolgens geeft een bezetmelder een signaal wanneer daar een loc rijdt en gaan op het voorgaande traject de diodes in werking. Een volgende loc stopt nu op dat traject totdat de andere loc uit het deel met de bezetmelder is verdwenen.
Werkt niet met alle decoders helaas, maar in ieder geval wel met Esu lokpilot V4.

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2018, 10:03:24 »
Dank jullie wel voor de snelle reacties,ik gebruik een analoge baan. En zal eerst even de encyclopedie raadplegen.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk


Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2018, 15:06:26 »
Welkom op dit forum.
Raadpleeg voor je vraag eens de Encyclopedie:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Het_maken_van_een_stopsectie

Ik denk dat je dit bedoeld.
Voor de forumleden hier is de  Encyclopedie beschikbaar waar je een hoop uit kunt halen.
Boven in de titelbalk.
Succes!
Ik heb gekeken in de encyclopedie. Maar je moet het sein er appart van bedienen toch? Is er ook een manier om dit in een te doen zodat als het sein op groen staat de spanning erop blijft en als het sein op rood staat de spanning eraf is?


Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk


Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2018, 15:08:50 »
kan het ook bij wissels?

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk


Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 3707
Re: Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2018, 15:11:14 »
Voor het sein moet je gewoon zorgen voor een tweede set contacten op dezelfde schakelaar :)

In de encyclopedie wordt overigens nog wel verwezen naar een draadje op het forum.

[edit]Voor wissels zal je een bi-stabiel relais parallel moeten zetten aan de wissel (of je moet vertrouwen op je eindafschakeling of schaklen via een condensator).


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2018, 16:50:54 »
Kan ik ook 6954 Fleischmann regelbare weerstand gebruiken voor het stoppen van mijn analoge trein?

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk


Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 2022
  • NS tijdperk IIIc
Re: Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2018, 17:08:58 »
Ja en nee  :)

Die regelbare weerstand is bedoelt om de trein eerst wat af te remmen voor hij stopt, hiervoor heb je dan wel 2 ge´soleerde stukken spoor voor je (hoofd)sein nodig. 1 stuk om te af te remmen en het 2e om daadwerkelijk te stoppen.

Fig.3 op onderstaande afbeelding laat zien hoe je dat aansluit, samen met een voorsein en een hoofdsein.



Als het hoofdsein "stop" toont, dan toont het voorsein "langzaam", de eerste ge´soleerde sectie krijgt de rijspanning via de weerstand en de trein zal afremmen op het moment dat hij deze remsectie inrijd.
De tweede ge´soleerde sectie krijgt geen rijspanning en als de trein deze sectie inrijd zal hij stoppen.

Als het hoofdsein "voorbijrijden toegestaan" (veilig) toont, dan krijgen alle secties de volle rijspanning en zal de trein zonder snelheidsvermindering de beide seinen voorbij rijden.
 
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2018, 17:17:38 »
Voor het sein moet je gewoon zorgen voor een tweede set contacten op dezelfde schakelaar :)

In de encyclopedie wordt overigens nog wel verwezen naar een draadje op het forum.

[edit]Voor wissels zal je een bi-stabiel relais parallel moeten zetten aan de wissel (of je moet vertrouwen op je eindafschakeling of schaklen via een condensator).


Timo
In de encyclopedie staat dat je een dubbel polige nodig heb. Heeft Fleischmann deze?


Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk


Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 3707
Re: Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen
« Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2018, 09:32:50 »
Fleischmann heeft ze volgens mij wel maar ik zou geen typenummer weten. Maar ik zou niet voor een dure Fleischmann schakelaar gaan maar gewoon voor een losse schakelaar.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox