Google+
Doel:€250.00
Donaties:€63.25

Per saldo:€-186.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Puttense treinkelder door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:16:25
Baan in Los Angeles door Sandopie
Vandaag om 10:12:10
Westlandbaan door Kas
Vandaag om 10:08:40
BNLS-Module: "L'Esimé" door Chris80
Vandaag om 09:34:40
Projekt 083-338 door NS264
Vandaag om 09:27:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
Vandaag om 09:23:58
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door Chris80
Vandaag om 09:23:25
N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC door Trein-H0
Vandaag om 09:15:40
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:08:27
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 08:38:24
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 07:05:42
De laatste stoomlocomotief door Gerard Rozeveld
Vandaag om 01:17:35
Modulebaan.nl, module Militaire laad- en losplaats 't Harde ( N ) door Hoontje
Vandaag om 00:55:12
Treinen in Polen door Zalwiryn
Vandaag om 00:29:49
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door könings
Vandaag om 00:12:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 augustus 2018, 23:49:38
Het grote klein gekregen... door Besselspoor
21 augustus 2018, 23:31:21
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
21 augustus 2018, 23:25:34
  

Auteur Topic: Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen  (gelezen 1197 keer)

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • Deutsche Bundesbahn III-IV ELB E69 tandradbaan
Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen
« Gepost op: 16 januari 2018, 07:12:49 »
Hallo, het is misschien al een veelgestelde vraag maar ik snap het nog steeds niet hoe ik een trein kan laten stoppen door middel van magneten of dergelijke. Kunnen jullie mij informatie geven met iets van duidelijke plaatjes en welke spullen je er voor nodig hebt? Het gaat om Fleischmann.


Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Deutsche Bundesbahn III-IV
Edelweiss E69 tandradbaan

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2018, 08:02:01 »
Hoi en welkom,

Misschien handig als je iets meer verteld wat precies de bedoeling is?
gebruik je analoog of digitaal als aansturing?
Wil je zelf bepalen of een trein stopt, of moet er iets geautomatiseerd worden omtrent het stoppen? En dan ook weer gaan rijden?

Mag de trein abrupt stoppen, of moet hij langzaam afremmen?

Om een trein te laten stoppen kun je gewoon de spanning van de rails halen. Dus een stukje spoor isoleren van de rest, en schakelen via een schakelaar. Dan kun je handmatig een trein laten stoppen op een vast gestelde positie.
Je kunt dit ook via een relais laten doen, die je dan weer kunt laten schakelen door b.v. een reedcontact die geactiveerd wordt door een magneetje onder een trein.

Vroeger had ik een semi automatisch schaduw station. Een trein zocht zelf het eerste lege spoor op en stopte daar vanzelf. wissels en relais werden geschakeld door reedcontacten en met magneetjes onder de treinen. Op een bedieningspaneel had ik per spoor 1 drukknop en kon via die knop een trein wegsturen. Daarna werden andere sporen geblokt tot die trein ver genoeg weg was.

Maar de oplossingsmogelijkheden hangen wel af van wat je precies wilt en wat je gebruikt.

Groet,
Roelco

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2018, 08:41:48 »
Welkom op dit forum.
Raadpleeg voor je vraag eens de Encyclopedie:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Het_maken_van_een_stopsectie

Ik denk dat je dit bedoeld.
Voor de forumleden hier is de  Encyclopedie beschikbaar waar je een hoop uit kunt halen.
Boven in de titelbalk.
Succes!

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2018, 09:34:44 »
Misschien nog mooier dan magneetjes: afremmen m.b.v. a-symmetrisch signaal op de rails.
Staat ook in de encyclopedie. Wordt uitgevoerd met een paar diodes.
Ik heb hier een paar delen rails geïsoleerd, vervolgens geeft een bezetmelder een signaal wanneer daar een loc rijdt en gaan op het voorgaande traject de diodes in werking. Een volgende loc stopt nu op dat traject totdat de andere loc uit het deel met de bezetmelder is verdwenen.
Werkt niet met alle decoders helaas, maar in ieder geval wel met Esu lokpilot V4.

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • Deutsche Bundesbahn III-IV ELB E69 tandradbaan
Re: Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2018, 10:03:24 »
Dank jullie wel voor de snelle reacties,ik gebruik een analoge baan. En zal eerst even de encyclopedie raadplegen.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Deutsche Bundesbahn III-IV
Edelweiss E69 tandradbaan

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • Deutsche Bundesbahn III-IV ELB E69 tandradbaan
Re: Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2018, 15:06:26 »
Welkom op dit forum.
Raadpleeg voor je vraag eens de Encyclopedie:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Het_maken_van_een_stopsectie

Ik denk dat je dit bedoeld.
Voor de forumleden hier is de  Encyclopedie beschikbaar waar je een hoop uit kunt halen.
Boven in de titelbalk.
Succes!
Ik heb gekeken in de encyclopedie. Maar je moet het sein er appart van bedienen toch? Is er ook een manier om dit in een te doen zodat als het sein op groen staat de spanning erop blijft en als het sein op rood staat de spanning eraf is?


Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Deutsche Bundesbahn III-IV
Edelweiss E69 tandradbaan

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • Deutsche Bundesbahn III-IV ELB E69 tandradbaan
Re: Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2018, 15:08:50 »
kan het ook bij wissels?

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Deutsche Bundesbahn III-IV
Edelweiss E69 tandradbaan

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 3856
Re: Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2018, 15:11:14 »
Voor het sein moet je gewoon zorgen voor een tweede set contacten op dezelfde schakelaar :)

In de encyclopedie wordt overigens nog wel verwezen naar een draadje op het forum.

[edit]Voor wissels zal je een bi-stabiel relais parallel moeten zetten aan de wissel (of je moet vertrouwen op je eindafschakeling of schaklen via een condensator).


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • Deutsche Bundesbahn III-IV ELB E69 tandradbaan
Re: Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2018, 16:50:54 »
Kan ik ook 6954 Fleischmann regelbare weerstand gebruiken voor het stoppen van mijn analoge trein?

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Deutsche Bundesbahn III-IV
Edelweiss E69 tandradbaan

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS tijdperk IIIc
Re: Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2018, 17:08:58 »
Ja en nee  :)

Die regelbare weerstand is bedoelt om de trein eerst wat af te remmen voor hij stopt, hiervoor heb je dan wel 2 geïsoleerde stukken spoor voor je (hoofd)sein nodig. 1 stuk om te af te remmen en het 2e om daadwerkelijk te stoppen.

Fig.3 op onderstaande afbeelding laat zien hoe je dat aansluit, samen met een voorsein en een hoofdsein.



Als het hoofdsein "stop" toont, dan toont het voorsein "langzaam", de eerste geïsoleerde sectie krijgt de rijspanning via de weerstand en de trein zal afremmen op het moment dat hij deze remsectie inrijd.
De tweede geïsoleerde sectie krijgt geen rijspanning en als de trein deze sectie inrijd zal hij stoppen.

Als het hoofdsein "voorbijrijden toegestaan" (veilig) toont, dan krijgen alle secties de volle rijspanning en zal de trein zonder snelheidsvermindering de beide seinen voorbij rijden.
 
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • Deutsche Bundesbahn III-IV ELB E69 tandradbaan
Re: Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2018, 17:17:38 »
Voor het sein moet je gewoon zorgen voor een tweede set contacten op dezelfde schakelaar :)

In de encyclopedie wordt overigens nog wel verwezen naar een draadje op het forum.

[edit]Voor wissels zal je een bi-stabiel relais parallel moeten zetten aan de wissel (of je moet vertrouwen op je eindafschakeling of schaklen via een condensator).


Timo
In de encyclopedie staat dat je een dubbel polige nodig heb. Heeft Fleischmann deze?


Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Deutsche Bundesbahn III-IV
Edelweiss E69 tandradbaan

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 3856
Re: Trein voor sein/wissel/perron laten stoppen
« Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2018, 09:32:50 »
Fleischmann heeft ze volgens mij wel maar ik zou geen typenummer weten. Maar ik zou niet voor een dure Fleischmann schakelaar gaan maar gewoon voor een losse schakelaar.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox