Doel:€250.00
Donaties:€125.00

Per saldo:€-125.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw door Daniels
Vandaag om 18:38:25
Bouwpakket van een CIWL LX rijtuig van Amati door ingenium
Vandaag om 18:27:17
EifelBurgenBahn door HIJ
Vandaag om 18:26:37
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door ingenium
Vandaag om 18:24:36
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 18:24:17
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn. door Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 18:18:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 18:14:06
The Intercontinental Railroad Company door clickmaniac
Vandaag om 18:10:59
DCC++ centrale en arduino: ervaringen? door Timo
Vandaag om 18:10:24
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:50:27
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 17:42:21
NS 2801 van MK modelbouwstudio door Pauldg
Vandaag om 17:30:33
stroomonderbrekingen door PieterHa
Vandaag om 17:27:24
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wijktrein
Vandaag om 17:26:16
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 17:15:14
Roco z21 en Z21 centrale. Ervaringen en vragen door RobbertJan
Vandaag om 17:01:47
Waar is dit? door Sobat Kras
Vandaag om 17:00:21
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 16:33:08
Stilstaande loc wordt niet gedetecteerd door bezetmelder door Timo
Vandaag om 16:12:45
Militaire voertuigen in 1 op 87 door Sobat Kras
Vandaag om 16:07:03
Gelijmde styreen (?) weer losmaken: mogelijk? door 72sonett
Vandaag om 15:17:51
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
Vandaag om 14:50:28
  

Auteur Topic: Het oude station Wageningen (versie 3)  (gelezen 1038 keer)

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Het oude station Wageningen (versie 3)
« Gepost op: 15 januari 2018, 22:52:07 »
Hallo spoorliefhebbers,
Lang geleden heb ik beloofd om iets van mijn modelspoorbouwsels te laten zien. Ik vond dat moeilijk omdat er al een mede-modelbouwer bezig was met het thema en wel op hoog niveau. En het BNLS-forum is momenteel rijk gevuld met bouwprojecten waarbij het lastig wordt om ze allemaal te volgen en de eer te geven die ze verdienen. Moet mijn verhaal er dan ook nog bij. Aan de andere kant heb ik heel veel inspiratie te danken aan BNLS, wie weet wat er zo nog bij komt. Daarbij: beloofd is beloofd.

Mag ik bij het begin beginnen
In 1992 kreeg ik het boekje “Wielen naar Wageningen” in handen gedrukt. Dit boekje, over de tramlijn van Wageningen naar Ede, veroorzaakte een drang om iets te doen met het Wageningse tramverleden. Vanaf die tijd ben ik bezig om een modelspoorversie van het oude station van Wageningen te maken. Mag ik vanaf deze plaats mijn dank betuigen aan 2 personen aan wie ik schatplichtig ben voor de aanmoedigingen en de benodigde gegevens:
1.   Aan de schrijver van het boekje, de heer Wieger Steenbergen, die samen met de heer Cees Kup al eerder een maquette van het station had gemaakt. Deze maquette heeft jarenlang op de zolder van de Casteelse Poort gelegen. Met messing Fleischmann rails, gebouwen uit houten frames en baksteenkarton en Faller strooigoed, naar beste kunnen vorm gegeven, was dit een echt jaren 70 bouwwerk. Later is deze maquette naar een modelspoorvereniging in Ede overgegaan.
2.   Aan onze mede-BNLS-genoot en modelmeester Hans “Duizendpoot”, die een prachtige maquette van het station heeft gemaakt ten behoeve van het 750 jarig bestaan van de stad Wageningen in 2013 en die in de BBLTHK ten toon was gesteld. Helaas stond hier slechts een gedeelte van de maquette, want Hans was inmiddels bezig ongeveer heel Wageningen in 1:87 na te maken, want als je serieus een historische locatie in beeld brengt waar moet je dan stoppen. Ik weet dat hij twee straten verderop nog met de huisjes bezig was.
- Station Wageningen door Duizendpoot -

Eerst even nog dit:

Zeldzame foto’s van de eerste maquette. Vertekening? Het dak was echt niet zo krom.
Rechts een zwarte Anna als 6911 en een BC411 gemaakt door de heer Cees Kup.


Mogelijk is het opgevallen dat ik iets met Wageningen heb, ook al woon ik er al lang niet meer. Om dit iets uit te leggen wil ik graag verwijzen naar het forumonderdeel Persoonlijk: Even voorstellen. Hieronder enkele plaatjes van mijn versie van het station Wageningen. Geen supermodel hoogstandjes, maar zo leuk om te doen. Al eerder heb ik plaatjes van de locloods in aanbouw op het forum gezet, zie deze koppeling: Locloods eerder gepost (iets door scrollen). Ik ben nu wat verder met de bouw gekomen en momenteel wordt er volop gewerkt aan het stationsgebouw. Nee de locloods is ook nog altijd niet klaar.


De uitvoering van mijn stationsemplacement wijkt helaas enigszins af van de werkelijke situatie. Allereerst heb ik besloten de rijtuigenloods weg te laten. Aanvankelijk was er geen ruimte voor, maar het is ook geen mooi gebouw maar wel groot en het doet af aan de compositie van het geheel. Akkoord, ik val af voor de categorie historisch correct bouwen.


Toen ik begon met bouwen vond ik het niet zo nodig dat enkele vreemde spoorconstructies van de originele situatie ook in model zouden worden uitgevoerd. Daar heb ik nu spijt van. Natuurlijk is het wel om te bouwen, maar dan moet ik geheel overnieuw beginnen. En dat doet pijn als het bestaande werk al een nostalgische waarde heeft. De perrons zijn langer gemaakt dan het origineel want ik vond het erg vervelend als er geen normale treinen (nou ja, voor mij dan) op het station konden komen.


Het ballastbed is gemaakt van koffieprut. Hier heb ik slechte ervaringen mee vanwege schimmelvorming, dus dit ben ik er aan het uitprutsen. De bedoeling is dat er fijn zand voor terug komt. Eigenlijk moet je de bielzen dan niet meer zien. De goederenloods is een Kibri bouwpakketje, deze dient als stand-in omdat de echte nog (lang) niet klaar is. Aan het rollend materieel is nog geen aandacht besteed.


Dit wissel is eigenbouw. Het is een lange meegebogen wissel die vloeiend is ingepast in het sporen verloop, opgebouwd uit luciferstokjes en Rocoline railstaaf. Ik ben een groot liefhebber van simpel en niks kosten. (moet wel werken)


Hierbij een plaatje van het ontstaan van het wissel.
Wat staan daar rechts nu voor treinen?


Nog steeds een beetje trots op deze zelfbouw lantaarnpaal. Een pennenstift met een rondhouten voetje en wat karton en plastic verpakkingsgefreubel. Wel een tikje krom zie ik. Lang geleden gemaakt, dat kan ik vast nu beter: er moeten er nog 7 gemaakt worden.

Ik ben een langzame bouwer. Dus verwacht svp geen dagelijkse update van de voortgang. Als ik weer wat heb zet ik het erbij.

Groeten Henk


« Laatst bewerkt op: 15 januari 2018, 23:01:19 door Station W »

VFR

  • Online Online
  • Berichten: 2030
  • Really old handsome bastard
Re: Het oude station Wageningen (versie 3)
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2018, 23:41:38 »
Dag Henk,

Ook ik ben in het bezit van het boekje 'Wielen naar Wageningen" en dit heeft ook mij geïnspireerd bij het ontwerpen van mijn modelbaan. Dat duizendpoot Wageningen ging nabouwen vond ik al lezenswaardig. Dat jij ook al geïnspireerd bent door Wageningen kan ik zeer zeker ook waarderen.
Jouw invulling is vast weer anders en hierdoor juist ook interessant. Ik ga jouw draadje dan ook zeker volgen.

 
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 670
Re: Het oude station Wageningen (versie 3)
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2018, 23:49:43 »
Mooi bezig (y) Dit ziet er heel veelbelovend uit, de perronlantaarn is prachtig en ben benieuwd naar de andere zeven. Een 6400 in Wageningen vind ik wel apart.
Groeten,
Richard

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4567
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Het oude station Wageningen (versie 3)
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2018, 10:48:26 »
Er kunnen nooit voldoende bouwdraadjes zijn, dus bedankt voor het beginnen van een nieuwe!

Mooie perronlantaarn inderdaad. En überhaupt is het geheel leuk om te zien.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
  • H0, CuZn en PS
    • wp.duizendpoot.de
Re: Het oude station Wageningen (versie 3)
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2018, 15:39:11 »
He Henk wat leuk je weer te zien op dit forum. Oprecht veel plezier met het bouwen van Wageningen 3 en je weet het.... er is nog wat over van de tweede versie  ;)
Met vriendelijke groet, Hans.
Halfnul bouwen is helemaal mijn ding.
www.wp.duizendpoot.de

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re: Het oude station Wageningen (versie 3)
« Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2018, 22:02:09 »
Hallo spoorliefhebbers,
Dank voor de reacties. Helaas was ik even off-line.
Ik zou inderdaad haast vergeten dat Wageningen een opmerkelijk station is. Een piepklein spoorlijntje met een piepklein stationnetje en een enorm stationsgebouw dwars op het spoor dat uitroept: Tot hier en niet verder. De 6400 moet even gezien worden als opvolger van een 6500. Gewoon qua nummering maar dan andersom. Hopelijk kom ik nog eens zo ver dat er wat passender materieel ingezet kan worden.
Hans ik ben het niet vergeten. Wellicht als ik helemaal vast loop. Het zou mooi zijn als het nog een eervolle bestemming kreeg. Momenteel ben ik met de kozijnen van de oostgevel bezig. Heb ik geen ervaring mee en zie erg op tegen de groene binnenkozijnen (of hoe dat heet). Als je nog een advies hebt houd ik me aanbevolen.

Groeten Henk
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2018, 22:25:19 door Station W »