Google+
Doel:€250.00
Donaties:€95.20

Per saldo:€-154.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Diode-ketting Busch 5406 blijft knipperen ondanks condensator 1000uf, 25 V door koif41
Vandaag om 19:41:31
Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje) door Paducah
Vandaag om 19:37:28
BNLS-Module: "Saalbach-Hinterglemm" [ÖBB] door Michaël dB
Vandaag om 19:35:58
Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012 door puntenglijder
Vandaag om 19:34:22
fleischmann v100 gedigitaliseerd. Verlichting werkt niet door jerrytrein
Vandaag om 19:30:37
Gezocht: decals voor NS-Buffetrijtuig door Mispoes
Vandaag om 19:29:30
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door puntenglijder
Vandaag om 19:29:21
Esu micro V3.0 verlichting gaat uit na stap 5 door ruudns
Vandaag om 19:24:24
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:17:49
Ombouw ketelwagen melktransport uit startset naar KNZ natronloog wagen door Hans_omBC
Vandaag om 19:13:04
RAIL 2018 Houten, voor&nabespreking door Sven
Vandaag om 18:48:07
NL baan: Frotterdam in h0 door Brigitte
Vandaag om 18:32:12
Prijswijziging toegangspas Vrienden van het Nederlands spoorwegmuseum door Sobat Kras
Vandaag om 18:06:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 17:46:11
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door Chris80
Vandaag om 16:58:38
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:19
De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2 door martijn v m
Vandaag om 16:50:55
Afwrijf-transfers of decals gezocht t.b.v omnummeren CIWL EdN-couplage. door Rob van Kooy
Vandaag om 16:44:24
Dahinterhofen im Bau door tijgernootje
Vandaag om 16:37:14
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door könings
Vandaag om 16:28:31
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door könings
Vandaag om 16:23:02
Huidskleur blanke figuren door Dave.......
Vandaag om 16:03:10
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Martijn1974
Vandaag om 15:13:06
Vroeger (oude dia's uit Noord-Nederland en Oost-Nederland, 1985-1990) door Rick
Vandaag om 15:09:21
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 14:51:57
Bouw Faller 140317 Draaimolen Wellenflug door Pauw Gauwes
Vandaag om 14:32:26
IC trein naar Berlijn door brun
Vandaag om 14:12:09
BNLS-Werkspoor - NS Instructie ketelwagen bij de Brandweer door Sobat Kras
Vandaag om 14:11:20
Workshop messing solderen door erwin
Vandaag om 14:08:11
Overweglichten voor Viessmann 5900 N door 72sonett
Vandaag om 13:25:58
  

Auteur Topic: Van bandwielen naar volwielen  (gelezen 1913 keer)

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 2022
  • NS tijdperk IIIc
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #15 Gepost op: 14 januari 2018, 11:14:59 »
De beslissing is genomen, hoe het uitpakt zien we wel :)

Ik hoop alleen dat men de benodigde apparatuur en machines nu eens niet rücksichtslos in de "kliko" lazert, maar schenkt aan de diverse museum organisaties, zodat zij er verder gebruik van kunnen maken en de techniek kunnen bewaren.

Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #16 Gepost op: 17 januari 2018, 00:00:47 »
https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/01/10/ns-vervangt-bandwielen-van-treinvloot-met-volwielen/

Even over de foto boven dat bericht...
De functie van die 4 verfstrepen was, als ik goed ben geïnformeerd, om in één oogopslag te kunnen zien of de wielband verschoven is over het wiel.
Dat lijkt me bij volwielen niet meer nodig...
Of zijn de wielen op de foto geen volwielen?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #17 Gepost op: 17 januari 2018, 01:22:07 »
Dat zijn inderdaad gebandeerde wielen, je kunt aan de binnenzijde van het wiel de wielband wat beter onderscheiden van het wiel zelf.

De strepen zijn inderdaad bedoeld om snel te kunnen zien of de wielband verschoven is, tussen de dubbele streep vind je ook de officiële centerpunten waar je tevens kunt zien of het wiel al eerder verschoven is, en dus kunt zien hoevaak dat nog toegestaan is.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #18 Gepost op: 17 januari 2018, 07:17:33 »
je kunt er over blijven discusieren. Volwielen of bandwielen, wat is economischer en wat is veiliger tussen aanhalingstekens
Met de huidige motorvermogens in de locomotieven zou een keus voor volwielen veel beter zijn zoals bij 16/17/1800 al toegepast.
Voor loopwielen zou een bandwiel economischer zijn.
De foto laat het al zien, beide wielen een doorsnee van 925 mm maar de ene band is 78 dik en de andere 81
De band van 78 heeft dus een 3 mm groter binnenwiel wat bij later re-bandages eventueel nog een aantal keer wat afgedraaid kan worden voordat het binnenwiel van de as-stok afgetrokken moet worden.
Bij volwielen zul je elke keer dat je het wiel van de as aftrekt de as-stok moeten opzuiveren zodat je het volwiel weer kunt krimpen.
De as-stok zal dus weer eerde aan vervanging toe zijn.
Maar in principe hoef je met volwielen niet meer te "kloppen", alleen een visuele inspectie is genoeg.
Dus lijkt het voor wat betreft veiligheid alleen maar voordelen op te leveren tegen een iets grotere investering.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 14905
    • Pagina van klaas
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #19 Gepost op: 17 januari 2018, 09:56:55 »
Zou het niet simpeler zijn om compleet nieuwe wielstellen te steken in plaats van de wielen op de as te wisselen?
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 2022
  • NS tijdperk IIIc
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #20 Gepost op: 17 januari 2018, 10:24:53 »
Voor loopassen lijk me dat wel, maar bij aandrijfassen gaat dat waarschijnlijk wel wat lastiger/duurder worden...
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

matthijs-spoor3

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2018, 17:15:21 »
volwielen worden overigens al bij divers materieel gebruikt, o.a. de GTW's. De ijzerbak ligt bij een werkplaats ligt dan regelmatig vol met afgekeurde wielen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #22 Gepost op: 17 januari 2018, 18:49:08 »
Zou het niet simpeler zijn om compleet nieuwe wielstellen te steken in plaats van de wielen op de as te wisselen?
Bij een wielstel horen ook je aspotten compleet met lagers.

En eigenlijk gebeurd dat ook, want op het moment dat een trein binnenkomt met wielen die over de afkeurmaat zijn en dus niet meer te behandelen zijn op de kuilwielenbank zal men het wielstel uitwisselen met een reserve exemplaat zodat de trein direct de baan weer op kan.

Vervolgens zal men op de wielstellen afdeling de aspotten afnemen, eventueel de motoren en de wielen rebanderen of een nieuw volwiel op de asstok persen.
Daarna gaat dat wielstel gewoon op reserve tot de volgende trein binnen komt :)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #23 Gepost op: 18 januari 2018, 17:10:10 »
En dan zou het gieten van een nieuw wiel weleens minder werk kunnen zijn dat het rebanderen waar heel wat uurtjes in gaan zitten.

deze worden geperst, niet gegoten. elke minuut rolt er een wiel van de band. (leuke woordspeling  :))

mvg,
Robin


Paul Bender

  • Offline Offline
  • Berichten: 5601
  • Zittend boven de wei glijdt de dag aan mij voorbij
    • HaNdwissel
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #24 Gepost op: 18 januari 2018, 17:37:04 »
Paul Bender

Once you are surrounded by crocodiles, it is good to remember why you wanted to drain the swamp anyhow