Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.65

Per saldo:€-230.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-05-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:45:11
Wie weet iets over deze trein? door Bram S
Vandaag om 00:44:39
Oersik in schaal 1 door FritsT
20 mei 2018, 23:39:27
Raadplaatje door Modellbahnwagen
20 mei 2018, 23:36:38
AVT SRV-wagen voor DC-Car/Faller Car door MOVisser
20 mei 2018, 23:26:50
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door bernhard67
20 mei 2018, 23:14:07
Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor. door Met een sik
20 mei 2018, 22:59:18
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
20 mei 2018, 22:53:11
Een NS 2000 voor de SGB! door Eric B
20 mei 2018, 22:49:01
Welk lettertype op seinnummerborden ? door Dirk J
20 mei 2018, 22:44:47
Op weg naar Apeldoorn door Sebastiaan1201
20 mei 2018, 22:24:09
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Remco_Nzo
20 mei 2018, 22:15:11
Update: baan in de tropen door tuurtje
20 mei 2018, 22:00:29
Van G20 naar CHOK. Gesloten goederenwagen in spoor 1 door becasse
20 mei 2018, 21:43:32
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door RutgerSHM
20 mei 2018, 21:42:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Geert Kraai
20 mei 2018, 21:24:04
Rhb (H0m) - Station “Versam-Safien” (Swiss-Almere) door RhB-Mikey
20 mei 2018, 21:07:16
Peco sl-90 polarisatie? door Dirk
20 mei 2018, 20:37:22
3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station door Hans van de Burgt
20 mei 2018, 20:36:06
Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0. door Leen Kievit
20 mei 2018, 20:16:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Petertrein81
20 mei 2018, 19:37:36
Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren door Ben
20 mei 2018, 18:50:05
  

Auteur Topic: Van bandwielen naar volwielen  (gelezen 2118 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2213
  • NS tijdperk IIIc
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #15 Gepost op: 14 januari 2018, 11:14:59 »
De beslissing is genomen, hoe het uitpakt zien we wel :)

Ik hoop alleen dat men de benodigde apparatuur en machines nu eens niet rücksichtslos in de "kliko" lazert, maar schenkt aan de diverse museum organisaties, zodat zij er verder gebruik van kunnen maken en de techniek kunnen bewaren.

Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #16 Gepost op: 17 januari 2018, 00:00:47 »
https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/01/10/ns-vervangt-bandwielen-van-treinvloot-met-volwielen/

Even over de foto boven dat bericht...
De functie van die 4 verfstrepen was, als ik goed ben geïnformeerd, om in één oogopslag te kunnen zien of de wielband verschoven is over het wiel.
Dat lijkt me bij volwielen niet meer nodig...
Of zijn de wielen op de foto geen volwielen?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2491
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #17 Gepost op: 17 januari 2018, 01:22:07 »
Dat zijn inderdaad gebandeerde wielen, je kunt aan de binnenzijde van het wiel de wielband wat beter onderscheiden van het wiel zelf.

De strepen zijn inderdaad bedoeld om snel te kunnen zien of de wielband verschoven is, tussen de dubbele streep vind je ook de officiële centerpunten waar je tevens kunt zien of het wiel al eerder verschoven is, en dus kunt zien hoevaak dat nog toegestaan is.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #18 Gepost op: 17 januari 2018, 07:17:33 »
je kunt er over blijven discusieren. Volwielen of bandwielen, wat is economischer en wat is veiliger tussen aanhalingstekens
Met de huidige motorvermogens in de locomotieven zou een keus voor volwielen veel beter zijn zoals bij 16/17/1800 al toegepast.
Voor loopwielen zou een bandwiel economischer zijn.
De foto laat het al zien, beide wielen een doorsnee van 925 mm maar de ene band is 78 dik en de andere 81
De band van 78 heeft dus een 3 mm groter binnenwiel wat bij later re-bandages eventueel nog een aantal keer wat afgedraaid kan worden voordat het binnenwiel van de as-stok afgetrokken moet worden.
Bij volwielen zul je elke keer dat je het wiel van de as aftrekt de as-stok moeten opzuiveren zodat je het volwiel weer kunt krimpen.
De as-stok zal dus weer eerde aan vervanging toe zijn.
Maar in principe hoef je met volwielen niet meer te "kloppen", alleen een visuele inspectie is genoeg.
Dus lijkt het voor wat betreft veiligheid alleen maar voordelen op te leveren tegen een iets grotere investering.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15326
    • Pagina van klaas
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #19 Gepost op: 17 januari 2018, 09:56:55 »
Zou het niet simpeler zijn om compleet nieuwe wielstellen te steken in plaats van de wielen op de as te wisselen?
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2213
  • NS tijdperk IIIc
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #20 Gepost op: 17 januari 2018, 10:24:53 »
Voor loopassen lijk me dat wel, maar bij aandrijfassen gaat dat waarschijnlijk wel wat lastiger/duurder worden...
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

matthijs-spoor3

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2018, 17:15:21 »
volwielen worden overigens al bij divers materieel gebruikt, o.a. de GTW's. De ijzerbak ligt bij een werkplaats ligt dan regelmatig vol met afgekeurde wielen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2491
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #22 Gepost op: 17 januari 2018, 18:49:08 »
Zou het niet simpeler zijn om compleet nieuwe wielstellen te steken in plaats van de wielen op de as te wisselen?
Bij een wielstel horen ook je aspotten compleet met lagers.

En eigenlijk gebeurd dat ook, want op het moment dat een trein binnenkomt met wielen die over de afkeurmaat zijn en dus niet meer te behandelen zijn op de kuilwielenbank zal men het wielstel uitwisselen met een reserve exemplaat zodat de trein direct de baan weer op kan.

Vervolgens zal men op de wielstellen afdeling de aspotten afnemen, eventueel de motoren en de wielen rebanderen of een nieuw volwiel op de asstok persen.
Daarna gaat dat wielstel gewoon op reserve tot de volgende trein binnen komt :)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 946
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #23 Gepost op: 18 januari 2018, 17:10:10 »
En dan zou het gieten van een nieuw wiel weleens minder werk kunnen zijn dat het rebanderen waar heel wat uurtjes in gaan zitten.

deze worden geperst, niet gegoten. elke minuut rolt er een wiel van de band. (leuke woordspeling  :))

mvg,
Robin


Paul Bender

  • Offline Offline
  • Berichten: 5771
  • Zittend boven de wei glijdt de dag aan mij voorbij
    • HaNdwissel
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #24 Gepost op: 18 januari 2018, 17:37:04 »
Paul Bender

Once you are surrounded by crocodiles, it is good to remember why you wanted to drain the swamp anyhow