Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)  (gelezen 108774 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3816
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #705 Gepost op: 29 augustus 2018, 13:49:31 »
Waar zie je dat dan?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #706 Gepost op: 29 augustus 2018, 17:02:54 »
Dank voor de complimenten  :)

Martijn, de indeling van de nieuwe B is hetzelfde als die van de eerste lichting, alleen de kleur is veranderd naar, toevallig, identiek bruin aan Revell 381. Staat een stuk rustiger. En Rob, van sommige dubbele bankjes is er maar één enkele bank bruikbaar, door de nokken van het Roco onderstel zijn sommige banken ingekort. Ook de enkele banken tegen de wc's zijn lastig, hebben een te dikke achterwand. Geprobeerd die te verdunnen op een schuurband maar het begon te smelten.
In totaal heb ik 1,4 Roco interieur nodig gehad.






De coupé zijde van de zijwand na het verven. Hierna is al het zichtbare lijstwerk gevernist met een fijn penseeltje, de tussenliggende vlakken dus niet. Bij sommige lichtinval in het rijtuig valt die vernis soms ineens op, wat dan doet denken aan gelakt hout. Is best een leuk effect en heb ik al bij meer rijtuigen gedaan. Fotograferen van dat glanseffect is wat lastiger.






Nadat alles droog was is alles weer opgebouwd, de tafeltjes zijn zijdemat zwart gemaakt zodat ze niet al te zichtbaar aanwezig zijn, de randen ervan zilver uit een vilt(verf)stift.

Geprobeerd de ronde verwarmingsschakelaars te camoufleren met bruine verf, dat is niet goed gelukt, ze vallen nog net zo op als toen ze zwart waren. Doordat de nieuwe banken verlijmd zijn kunnen de coupé tussenwanden nu niet meer los, anders had ik de schakelaars alsnog weggehannest.






Kristal klear als glas in het raampje van de klapdeur van de zijgang. Grotere ramen kun je er helaas niet mee verglazen of je moet jampotglazen willen...






De eindcoupé met gehalveerde roco bank als 2 zitsbank en daarnaast de apparatuurkast gemaakt van dun karton.







Één zijde van het rijtuig wordt voorzien van een uitgetrokken vouwbalg. Dit bereik je door het ondersteunen van de bestaande balg met een styreenstripje van 1,5 mm dik. Boven en onder de kopwanddeur word dit stripje ingelijmd en bruin geschilderd (kleur bruin moet de vouwbalg benaderen, stripje op de foto is dus hartstikke fout...en is inmiddels vervangen door een smaller stripje en RECHT ingelijmd ;D Het stripje onder moet zwart worden.
Achter de framegaten een stukje dun styreen (ook vouwbalgbruin) zodat het lijkt of de balg hierachter doorloopt.

Omdat je het in gekoppelde toestand toch niet ziet moest natuurlijk ook het draaihekje geopend worden en de overgangsplaat neergelaten worden, bij het hekje knip je het verbindingsstripje los en vouwt de geëtste messing insteek pootjes (voorzichtig!) 90 graden terug. Het gedeelte waar geknipt en gevijld is nog wegwerken met zijdemat zwart.

De overgangsplaat laat je zakken door deze voorzichtig af te breken en in horizontale toestand vast te lijmen, het onderste styreenstripje voor de balg dient ook om de plaat te ondersteunen.






Eindelijk een dichte overgang....






Ben al met al best tevreden met het resultaat al heb ik wel de vloerkleur ongemoeid gelaten, daar ik vooralsnog geen problemen heb met die kleur. Dit rijtuig is ook leuk als versterking voor een stammetje turkooise plan D rijtuigen, qua zitcomfort zal de reiziger weinig verschil merken.
Op pagina 34 van dit draadje staat uitvoerig omschreven hoe je de ingetrokken vouwbalg maakt.
De sluitseinborden zijn van Artitec.

Groeten, Richard
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #707 Gepost op: 29 augustus 2018, 20:07:27 »


In dit draadje wordt overigens al een paar keer gevraagd naar de aangekondigde binnenverlichting. Het rijtuig is niet voor niks al voorbereid zoals een ieder kan zien. Graag een beetje feedback wat de status daarvan is.....
Groeten,
Richard

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1511
    • Dwangrail.nl
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #708 Gepost op: 29 augustus 2018, 22:28:57 »
Je zou de grote vakken van de fotolijsten boven de banken aan een zijde nog kunnen voorzien van een spiegel (zilver), en aan de andere zijde een gele plaat. Hier stonden het aantal zitplaatsen, en het roken of het verboden te roken op vermeld.

De bagagerekken zijn nu bijna roze, in werkelijkheid hadden deze origineel dezelfde kleur als het omliggende hout.
Bij de eerste klasse rijtuigen zijn de bagagerekken gebruineerd, en in de tweede klasse gepolijst.

NS heeft in of na de oorlogsjaren bij alle AB rijtuigen de bagagerekken, deursloten en raamframes verchroomd.
Bij de AB 7544 in Eext is dat nog goed te zien.

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2018, 22:35:54 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

piet keppel

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
  • groentewagon
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #709 Gepost op: 29 augustus 2018, 23:50:22 »
hallo
verlichting hopen we in september/begin oktober te kunnen leveren
afz piet keppel

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #710 Gepost op: 30 augustus 2018, 17:46:04 »
Goeie tip van de gele platen, ik ken ze uit het ovalenramen rijtuig van de SGB, wist alleen niet dat de AB 7521 serie die ook hadden. Het verchromen van de bagagerekken is een leuk idee wat ik misschien toch ga toepassen....dat je er weinig van ziet met de kap erop is van weinig belang voor mij, het is dat je weet dàt het er is.

Heb ook de tijdperk II versie van het rijtuig, daar kan ik de bagagerekken dus bruin schilderen in de 1e klas en gepolijst in de 2e, is bronskleur van Model-Master goed om dat "gepolijste" mee na te bootsen?

"hallo
verlichting hopen we in september/begin oktober te kunnen leveren
afz piet keppel"

Bedankt voor de reactie (y) daar wordt de fanclub nu blij van....
Groeten,
Richard

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1511
    • Dwangrail.nl
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #711 Gepost op: 30 augustus 2018, 18:36:52 »
Ik heb geen idee welke kleur er in de buurt komt, even proberen op een teststukje zou ik zeggen.

Nog even het bestek erbij gehaald voor de juiste omschrijving:
De bagagerekken in de eerste klas waren hard getrokken, geweven messingdraad met gepolijst gebruineerde bronzen consoles en omkleede pijpen, in de tweede klasse hard getrokken, geweven messingdraad met gemoffelde of gepolijste bronzen consoles en gemoffelde pijpen.

Op de site van het HUA zijn diverse interieurfoto's te zien van deze rijtuigen, daar is echter geen verschil te zien in de kleur tussen de netten, consoles en pijpen.

De tafeltjes in de coupe heb je mooi zwart gehouden, deze waren van Philitte, oftewel bakeliet van Philips.


Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #712 Gepost op: 30 augustus 2018, 22:42:39 »
Mooie info, dank! Voor mijn AB 7531 (tijdperk II) gebruik ik dan bruin, in een donkere en glanzende (?) tint om het gebruineerde brons te imiteren, en brons voor de bagagerekken in de 2e klasse.

Als ik naar de foto (van HUA) van de zijgang kijk dan lijkt de bekleding tussen het lijstwerk op grijs of zwart, zou dit zwart fibre kunnen zijn? In de coupé's zal de wandbekleding aan de onderzijde in de kleur van de bankbekleding zijn. Het blauw van Exact-train lijkt me hier vreemd.
Groeten,
Richard

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1511
    • Dwangrail.nl
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #713 Gepost op: 31 augustus 2018, 08:00:15 »
In de coupe's was trijp gebruikt op de wanden tot de zelfde hoogte als de bank. De onderzijde van de wanden in de gang waren bekleed met Diamond of vulcan fibre, dit was volgens ons zwart materiaal.
De bovenzijde was bekleed met reseda kleurig vertikaal gestreept pegamoid, dit zou zacht groen zijn geweest, ik kom echter in de kleurstalen alleen licht geel tegen.

Sommige zaken blijven voor altijd een raadsel.....

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5906
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #714 Gepost op: 13 juli 2020, 12:13:15 »
Ik zit dit topic nog even terug te lezen. Ik heb 2 rijtuigen uit de eerste serie met te lange koppelbomen. Nu las ik dat er kortere zijn nageleverd door Exact Train. Weet iemand of die dingen nog ergens te krijgen zijn?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #715 Gepost op: 13 juli 2020, 20:31:37 »
Hoi,

Ik heb ze nageleverd gekregen van MTE. Ik heb ze ook gekregen van Hans Keppel: Exact-train.

Andries

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #716 Gepost op: 14 juli 2020, 09:27:20 »

Goed om te weten, ik moet ook nog de kortere hebben!
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda