Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 235266 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #690 Gepost op: 17 oktober 2021, 16:21:37 »
Reinout van Rees had het in zijn draadje over de EifelBurgBahn over een Duits blad, ADJ (Anlagen Design Journal). Dat leek me wel interessant, dus ook maar een abonnementje genomen. Een zeer lezenswaardig klein blad. Vooral een artikel over de noodzakelijke leegte op een baan sprak me erg aan. Ik realiseerde me, dat ik dat onbewust ook op Kranenberg heb toegepast.

Van links naar rechts, heb ik eerst een industrie/handels gebied. In de hoek wat activiteit, maar verder eigenlijk leeg, met wat verwaaide kranten en een enkele gehaaste persoon. Een bijna leeg gebied met fabrieksgevels. Dat is niet eens zo erg bewust gebeurt, meer omdat ik geen zin had (en pecunia) om het verder aan te kleden. Nu denk ik dat het in zijn huidige staat goed werkt.



Daarna de drukte van een klein stadje rondom het station.



Vervolgens weer overgaand in een rustig stukje landschap, ook met weinig activiteit. Wel met een paar kleine geisoleerde scenes.



Veel dingen zijn niet eens zo bewust zo gepland, maar achteraf gezien werkt dat inderdaad erg goed, Ook omdat de aandacht daardoor toch bij de treinen zelf blijft. Ik wilde dat als observatie toch even delen.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2021, 16:23:16 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #691 Gepost op: 17 oktober 2021, 17:12:19 »
Mooi voorbeeld van het gebruik van rust en "leegte". De eerste foto spreekt me vooral aan. Een grotendeels leeg perron, precies zoals het in het echt ook is. Iedereen staat bij de trap en aan het eind van het perron is het rustig. Dat geeft het perron ook meer een gevoel van lengte. De trein heeft daar rustig de tijd om even trein te zijn en het station binnen te glijden. Ze zijn vast druk bezig in de fabriek, maar nu mag de aandacht daar even naar de binnenrijdende trein. Na vertrek is het weer lekker rustig.

Het deel van het perron op de foto, dat komt door de leegte over als 1m80 lang of zo. Wat is het in werkelijkheid? 90cm, als ik me in gedachten wat rijtuigen daar voor probeer te stellen?


De derde foto, daar is de stad duidelijk dicht richting het eerste boerderijtje gekropen, maar duidelijk is wel dat hier de stad echt ophoudt en dat hier het platteland begint en "dus" de vrije baan richting het volgende station. Duidelijke scheiding, "dus" gelijk al een stukje extra afstand.

Tenminste, zo zou ik het al filosoferend willen verwoorden :)
Otto Kurbjuweit, redacteur van dat leuke Anlagen Design Journal (ADJ), had ooit een column met de naam "Ferrosophie". Da's toch een leuke vorm van filosofie.

Veel dingen zijn niet eens zo bewust zo gepland, maar achteraf gezien werkt dat inderdaad erg goed, Ook omdat de aandacht daardoor toch bij de treinen zelf blijft. Ik wilde dat als observatie toch even delen.

Graag. Dat soort "ferrosofische" observaties lees ik in ieder geval graag :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22086
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #692 Gepost op: 17 oktober 2021, 17:30:08 »
En alweer fraai fotowerk  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #693 Gepost op: 17 oktober 2021, 17:48:23 »
Nu je het zegt Meino, het komt wel overeen met mijn beleving ...

Na een familiebezoek o.i.d. nemen mijn partner en ik vaak een toeristische route terug naar huis, 'weg van de snelweg' zeg maar en ja het klopt ...
In de (wat) grotere agglomeraties zijn bepaalde punten van bedrijvigheid, in de kleinere kernen vooral rond de supermarkt en op bedrijventerreinen en in het buitengebied lijkt rust te heersen.
Een vrachtwagen die staat te laden/lossen, een enkele automobilist of fietser die je pad kruist, of een tractor in het land en dat is het wel zo'n beetje.
Tot het 16:00-17:00 uur wordt, dan komt alles tijdelijk weer tot leven op straat, om daarna weer rustig te worden.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #694 Gepost op: 17 oktober 2021, 17:59:39 »
Meino en Reinout, helemaal met jullie eens.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar rust en leegte.

Als het gaat om wegverkeer is het bovendien goed te bedenken dat dat in tijdperk 3 veel minder was. Wegen en straten waren vaak zo heerlijk leeg.



meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #695 Gepost op: 17 oktober 2021, 19:06:51 »
Reinout, je kunt goed schatten, het stuk perron is inderdaad 85-90cm lang. Ik zou wel willen dat het langer was, het heeft best veel gepuzzel gekost om hier een perron met een totale lengte van 219cm te maken, zodat ik net een stam van 8x plan D kwijt kon.

Ik ben blij voor alle response, want dat stukje over leegte heeft voor mij wel de ogen geopend voor zaken die werken. Dat weerhoud mij ook om toe te geven aan de druk om het hier drukker te maken.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3919
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #696 Gepost op: 18 oktober 2021, 10:56:59 »
Wat mijns inziens ook bijdraagt aan de rust, is het gebruik van realistische kleuren en dezelfde "kleurintensiteit", er zijn weinig uitschieters. De witte achtergrond helpt daar wellicht ook bij.. ?

En het helpt sowieso ook dat je het inderdaad gewoon rustig hebt gehouden met relatief ruime wissels en bogen: niet zoveel mogelijk rails en wissels, met R1 bochten of kleiner  ;D

Voor de rest uiteraard de strakke afwerking! Zeer fraai..!  (y)
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2021, 11:14:47 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #697 Gepost op: 18 oktober 2021, 11:36:05 »
Nog even over de rijdraad: In het eggie beweegt die draad ook, en idem geldt voor de pantograaf. Zorg dat de rijdraad strak staat, bv met de afspaninrichtingen van Sommerfeldt, of met gewichtjes onder de baan. Niks wordt zo storend als een pantograaf die de rijdraad niet raakt. Je baan is prachtig, het verdient gewoon wat extra aandacht met die rijdraad om ook de bovenleiding een sieraad op je baan te maken. Ik zou er voor gaan ;-)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #698 Gepost op: 18 oktober 2021, 22:36:57 »
Dag Huub

Je hebt gelijk dat hij in het echt ook beweegt en op zich zelf is het natuurlijk het mooist om met de panto tegen de draad te rijden. dat was ook mijn bedoeling. Daarvoor heb ik destijds in de schaduw gedeelten met aluminium strips ook geleiding voor de panto's aangelegd. Dat was toen een heel gepriegel voor twee sporen. Maar dat deel gaat verbouwd worden tot een volwaardig schaduwstation met 6 sporen en ik zie het op dit moment niet zitten om die exercitie met aluminium strips te herhalen. Vandaar het huidige plan om de pantograaf in de hoogte te beperken zodat hij vrij door het schaduw station kan gaan. Hoe? dat moet ik nog uitzoeken.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #699 Gepost op: 18 oktober 2021, 22:52:55 »
Dag Meino,

Ik heb zelf een stukje visdraad gebruikt om een overenthausiaste panto in bedwang te houden. Nadeel is wel dat je ook dat bij bepaald licht en dichtbij ook gewoon ziet.

Groetjes, Tim/damngrazy

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #700 Gepost op: 18 oktober 2021, 23:38:38 »
Meino, het is hsel simpel:  laat het achterwege. Waar het spoor uit het zicht verdwijnt, en voor het weer in t zicht komt, maak je een pantograafgeleider. Aan een portaal maak je met messingdraad een soort lus. Het rijdraaddeel laat je omhoog komen tot boven de strekwijdte van de pantograaf, heel gelijdelijk. Dan buig je m naar boven gerug en soldeert m boven aan het portaal. Als de lok met de panto omhoog het schaduwstation in of uit rijdt wordt de pantograaf netjes onder de draad gebracht of er onder vandaan geleid.
Dat scheelt bakken met werk en uitzoekerij, en aangezien je t toch niet ziet.....
Omdat ik de rijdraad met gewichten heb afgeapannen heb ik in mn schaduwstationnetje de draad omhooggebracht en via een verankerde paal naar onder de baan geleid waar de gewichten er aan hangen. Strakke draad in het zichtbare deel en op het achaduwstation simpel geen bovenleiding.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2021, 23:40:53 door Huup »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #701 Gepost op: 19 oktober 2021, 09:14:06 »
Dag Meino,

Ik heb zelf een stukje visdraad gebruikt om een overenthausiaste panto in bedwang te houden. Nadeel is wel dat je ook dat bij bepaald licht en dichtbij ook gewoon ziet.

Groetjes, Tim/damngrazy

Je kan ook onzichtbaar draad gebruiken. Is er als draad en ook als elastiek.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #702 Gepost op: 19 oktober 2021, 10:08:51 »
Ik zit eerder te denken om de uitslag van de schaar te beperken. Dat gebeurt nu ook, alleen is dat te laat waardoor de pantograaf te hoog kan komen. Maar zover zijn we nog niet, eerst de portalen afmaken en de rijdraad fabriceren en ophangen. Dan zijn we zo een paar maanden verder. Dus op dit moment van later zorg.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #703 Gepost op: 21 oktober 2021, 15:18:42 »
Zo, 22 portalen gesoldeerd en even provisorisch opgesteld. Nu alleen nog even poetsen, kleurtje geven en details (isolatoren, spaninrichting) aanbrengen.

Wat fotootjes;


"Coal on the move" 30 kolenbakken.


Geen 6300, die is in reparatie.



Groet Meino


A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #704 Gepost op: 21 oktober 2021, 15:24:50 »
Mooi  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI