Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

z21 error 5 door Mechiel_
Vandaag om 23:38:31
Projekt 083-338 door GerardvV
Vandaag om 23:30:00
EifelBurgenBahn door Wim Vink
Vandaag om 22:58:33
Schwarzburg door Wim Vink
Vandaag om 22:57:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:46:59
Arcomora: ARLOCO bezetmelder door ETH023
Vandaag om 22:24:45
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk door jerrytrein
Vandaag om 22:22:27
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door roadster36
Vandaag om 22:11:23
V-IRM in 1:45 door Ronald Koerts
Vandaag om 21:59:23
Zoutkamp 1921 - 1942 door MR
Vandaag om 21:45:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 21:39:42
Modelspoorbeurs Houten 24 aug. 2019. Voor/nabeschouwing. door Falcon10
Vandaag om 21:35:18
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 21:22:19
Fleischmann decoder trimmen door ivanzon
Vandaag om 21:06:32
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door heuvelbaan
Vandaag om 20:28:57
Nieuwe literaire activiteiten door ingenium
Vandaag om 20:23:17
Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79) door eitreb
Vandaag om 20:03:07
Wie weet fabrikant van deze loods, op de foto? door edwin1974
Vandaag om 20:00:17
Bezoekje Koblenz en omgeving door Joop B
Vandaag om 19:38:26
Vakantie in een spoorweghuisje in Frankrijk (Morvan) door Henk Boshuyzen
Vandaag om 19:30:19
Stationsplein Baden Baden door Petertrein81
Vandaag om 18:49:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:37:37
Onderbehang als isolatie door ES44AC
Vandaag om 17:12:08
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 17:10:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Vink
Vandaag om 17:09:07
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Peter Soonius
Vandaag om 14:41:31
Raadplaatje door Edgar
Vandaag om 14:39:58
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
Vandaag om 13:39:40
Er ook ingerold door nighttrain1
Vandaag om 13:31:10
Verschil tussen Roco plan D's turkoois door VAM65
Vandaag om 13:21:22
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 28379 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #195 Gepost op: 01 augustus 2019, 23:33:16 »
De verbouwing begint het einde te naderen.


De oude situatie.


Zoals het nu is, vier ringleidingen, diverse nodes voor de bezetmelders etc aan een Canbus.

Nog steeds een beste hoeveelheid kabels, maar het is nu te volgen wat wat is. Verder worden de wissels nog vanuit een centraal punt aangestuurd en dat levert ook nog een forse kabelboom op. Rechts op de foto de aansturing, Arduino met een relaisbank, en links de achterkant van het bedieningspaneel. Dat geheel moet ook nog opgesplitst worden in een aantal aparte nodes aan de Canbus zodat deze kabelboom kan komen te vervallen.
Maar dat komt later, eerst deze nieuwe configuratie aan de praat brengen.

Eerste stap was om te controleren of ik overal een DCC signaal had. Nee dus, op een paar blokovergangen sluiting en een paar blokken helemaal geen spanning. Dus aansluitingen op de blokken die sluiting gaven verwisseld, en helaas twee blokken vergeten aan te sluiten. Daarna kon ik overal weer rijden.

Daarna gelijk checken of de bezetmeldingen binnen kwamen tijdens het rijden. Helaas geen enkel melding kwam binnen. Ok, dat kan een probleem met de Canbus zijn. Ik had voor deze verbouwing de Canbus al in gebruik genomen voor de aansturing van de seinen en dat werkte al. Dus even alle seinen via de DCC centrale van stand laten wisselen. Dat functioneerde prima, wat betekend dat de Canbus zelf in orde is en dat de nieuw aangesloten nodes geen problemen op de Canbus veroorzaken.

De volgende stap is nu het debuggen van de Arduino schets van de Bezetmelder controllers en de S88 interface.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2959
  • NS tijdperk III b/c
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #196 Gepost op: 03 augustus 2019, 08:49:02 »
Je hebt de kabelsalade aardig weten uit te pluizen Meino  ;)  (y)

Succes met de (her)inbedrijfstelling!
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #197 Gepost op: 06 augustus 2019, 11:02:44 »
Even een kleine update. Tijdens het testen bleek dat ik toch nog een aantal componenten niet aangesloten had, Het is toch wel erg belangrijk als de S88 interface aan de Canbus zit.
Verder na wat vergeefse pogingen om de Bezetmelder controllers aan de praat te brengen, de schets hiervan herschreven. De oude schets was in C stijl geschreven en omdat ik verschillende typen bezetmelders heb, die ieder hun eigen specifieke afhandeling vragen. INPUT versus INPUT_PULLUP, bounce versus geen bounce, verschillende timings enz, wat allemaal in een stuk code afgehandeld werd, besloten om dat meer op OO wijze aan te pakken en in een hiërarchie van klassen te verpakken.
Dit werkt nu tot tevredenheid. Helaas bleek dat -vermoedelijk door het loshalen en opnieuw plaatsen van de bezetmelders- er 3 zijn die de geest hebben gegeven. Dus is het nu wachten op nieuw spul zodat het weer compleet is.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #198 Gepost op: 12 augustus 2019, 22:53:49 »
Het wachten op de vervangende onderdelen en kitjes duurt toch wel lang, Maar ik had vorig jaar ooit een aantal Infra rood obstakel sensors ("Ali lichtsluisjes") voor een Arduino aangeschaft, dit voor een toekomstige uitbreiding met een schaduwstation. Kortom, misschien was het tijd om die eens te proberen.
In eerste instantie het idee om ze te gebruiken zoals ze bedoeld zijn, maar daar had ik toch te weinig ruimte voor, want dan moesten ze dwars gemonteerd worden. OK de led en de sensor los geknipt en met draadjes weer aan de pcb gesoldeerd, In twee stukjes hout 5mm gaten geboord en daar de led en sensor in gezet.

Daarna op de baan gemonteerd, ter vervanging van de twee stroomdetectie melders, die stuk zijn. Oorspronkelijk zaten die op andere locaties, maar na wat schuiven van bezetmelders kon ik de lichtsluisjes op een plek bij elkaar plaatsen. Ze functioneren als eind- en startdetectie voor twee secties die in beide richtingen bereden kunnen worden.

Ik moest wel de code in de bezetmelder controller aanpassen omdat het gedrag anders is dan de andere bezetmelders. Het passeren van de sensor heeft nu een onderbreking van de lichtstraal tot gevolg en zal de sensor de pin op de Arduino naar "HIGH" (de pin is in INPUT_PULLUP mode) brengen als hij naar een bezette toestand gaat. Verder moet er een kleine uitstel (delay) plaatsvinden als de sensor weer naar de onbezette staat gaat. Dit omdat als er een trein met tweeassers langskomt, tussen ieder wagonnetje de sensor even de led weer ziet en naar een onbezette toestand gaat. Ik wacht nu 2sec voordat de controller aan de centrale doorgeeft dat de bezetmelder weer vrij is. Dat werkt nu naar behoren, dus kan er weer automatisch met Koploper gereden worden.

Groet Meino

« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2019, 10:14:31 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #199 Gepost op: 13 augustus 2019, 12:42:47 »
Je zou kunnen overwegen om de lichtstraal van de IR-sensor onder een hoek te plaatsen, dan is er minder kans dat de straal ten onrechte niet onderbroken wordt. Ik heb op mijn baan de lichtstraal diagonaal geplaatst:

https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0213-met-lijn.jpg

Dus schuin in rijrichting en van boven naar beneden.

Groet, Juroen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #200 Gepost op: 13 augustus 2019, 13:58:59 »
Dat is inderdaad wat beter, Alleen heb ik nu te maken met de ruimte die ik ter plekke had en het gemak, dus los ik het even in de software op. Als ik later met het schaduwstation aan de gang ga, dan wordt alles toch weer anders, dus zal ik ook hier aan denken.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #201 Gepost op: 16 augustus 2019, 15:07:38 »
In bericht 198 vertelde ik dat het klaar was en dat er weer automatisch gereden kon worden. Helaas liep ik toch tegen wat probleempjes aan. In de oorspronkelijke opzet had ik de wissels niet met eigen bezetmelders uitgerust (wist ik veel). Maar om het allemaal soepel te laten rijden, is dat eigenlijk wel handig. Ik had al mijn goederenwagens al behandeld met weerstandslak en het personenmateriaal was met binnenverlichting uitgerust, dus kon ik in principe met volledige detectie rijden. Daarom heb ik in de verbouwing ook alle wisselstraten met bezetmelders uitgerust.
Helaas bleek dat een engelswissel niet langgenoeg was om mijn langste wagon (een 30cm lilliput) betrouwbaar te detecteren. Voor de binnenverlichting neemt een bogie de stroom op van de linker spoorstaaf en de andere bogie neemt de stroom af van de rechter spoorstaaf. De afstand tussen de twee bogies was iets te groot om betrouwbaar te zijn. Mijn NS plan-D rijtuigen hadden nergens last van, maar die zijn korter. Het effect was dat de bezetmelder opkwam en tijdens het passeren zo nu en dan weer afviel en weer opkwam. Dit had vervelende consequenties in Koploper omdat de betreffende wisselstraat te vroeg vrijgegeven werd. Op dat moment had ik het idee dat dat het enige probleem was, dus de schets voor de Bezetmelder controller aangepast en en configureerbare wachttijd ingevoerd, zodat deze bezetmelder een aantal seconden wacht voor dat hij weer vrijgegeven wordt.
Maar ondertussen toch maar besloten om ook de andere bezetmelders eens te controleren. Het bleek dat ook een aantal anderen problemen hadden met de rijtuigen met binnenverlichting, deze waren allemaal van een specifiek type, nl de PMP7 van de https://www.merg.org.uk/. De DTC8 van de MERG die ik meestal gebruik vertoonden geen problemen. Wat daar de oorzaak van is, heb ik niet met zekerheid kunnen vinden, het zou kunnen zijn dat de DTC8 detectors gevoeliger zijn, of contactproblemen -alle rijtuigen met binnenverlichting hebben een stroombuffer van 470uF anders zijn het net flikkerende kerstboomverlichtingen.
Ik had dat kunnen oplossen door hier ook met timers te gaan werken, maar daar zaten ook weer nadelen aan. Dus heb ik de rijtuigen aangepakt door bij iedere bogie, een as met weerstandslak een verbinding te geven (zoals dat ook bij de goederenwagons is gebeurd). Dit heeft gelukkig dit probleem opgelost. Dus het automatisch rijden in Koploper gaat nu weer probleemloos.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg