Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:37:13
wissel aansturen door henk
Vandaag om 13:28:17
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Michiel 80
Vandaag om 13:18:56
19 Toen door MarcNL
Vandaag om 13:17:33
Sporen naar het Verleden door Reinier Z.
Vandaag om 13:06:59
DCS52 Zephyr Express - ervaringen? door gvandersel
Vandaag om 13:00:41
Status van de Arduino zelf naar uitgang zetten? door Timo
Vandaag om 12:54:01
Piko h0 NS 2200 door Kaptein Koek
Vandaag om 12:11:02
Beschikbaarheid Fleischmann Profirails door Floris Dilz
Vandaag om 12:03:07
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
Vandaag om 11:36:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 11:35:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 11:26:37
NS omBC290x van MK modelbouwstudios door Ivo tB
Vandaag om 10:38:39
BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen? door skiptram
Vandaag om 10:16:27
Roco 62502A, ledverlichting werkt niet naar behoren. door Bahn-AG
Vandaag om 10:16:15
Bielzen kleuren/wheateren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:07:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Joop_L
Vandaag om 09:55:19
Vriendendag Ver. Vrienden Spoorwegmuseum, zaterdag 22 juni 2019 door Bert van Gelder
Vandaag om 08:35:28
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:23:37
De ‘gewone’ NS sik in spoor 1? door AB 7216
Vandaag om 07:57:48
25 jaar geleden door RdJ
Vandaag om 07:52:29
Het oudste station van Nijmegen... bestaat nog steeds door ReneN
Vandaag om 00:37:28
Pimp mijn DB 628 door Reinout van Rees
23 mei 2019, 23:19:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
23 mei 2019, 23:07:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 mei 2019, 22:36:21
Raadplaatje door GerardvV
23 mei 2019, 22:31:15
Noch Gras Master 603131, electrisch schema gezocht. door Eric B
23 mei 2019, 22:29:06
HK draaischijf: ervaringen? door PkAlfisti
23 mei 2019, 22:18:50
Geknutsel in spoor TT, naar Nederlandse voorbeeld door SimonSt
23 mei 2019, 22:09:13
Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten door Stuurman Wil
23 mei 2019, 21:58:15
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 23822 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #180 Gepost op: 20 april 2019, 20:58:51 »
Klaas

dat begrijp ik, maar is dat echt een probleem? Tot nu toe werkt het naar behoren en merk ik niet dat er problemen zijn. En op wat voor soort problemen zou ik moeten letten. Het is tenslotte nooit te laat om iets te leren.

Groet Meino

A clean desk is a sign of an empty mind

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16945
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #181 Gepost op: 20 april 2019, 21:07:57 »
Het probleem wat ik noemde, de digitale spanning wordt asymmetrisch belast. Maar dat gaat pas echt een rol spelen als je aan het maximum van de stroom van je booster komt. En dan moeten al je rijtuigen ook nog eens op dezelfde manier op de rails staan. Je zou dus de boel beter symmetrisch kunnen maken door de helft van de rijtuigen andersom op de baan te zetten.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #182 Gepost op: 20 april 2019, 22:31:33 »
Klaas

Ik ga dat eens bekijken. De stroomafname gebeurd via de assen van de wielen, dat kan omdat de wielen maar aan een kant geisoleerd zijn. Hierdoor pikt een draaistel de stroom van de linker spoorstaaf op en het andere draaistel de stroom van de rechter spoorstaaf. De meeste van mijn personenwagens rijden in vaste stammen. Dus kan ik ook de orientatie van de assen in de draaistellen zodanig doen dat er ook een gelijkmatige belasting ontstaat. De wagens die ik al heb uitgerust met binnenverlichting ga ik niet meer aanpassen, omdat ik dan ook de weerstandswaarden moet veranderen (verdubbelen?) om ongeveer de zelfde lichtopbrengst te houden. Maar voor de wagens die ik nog moet doen kan ik weleens experimenteren met 4 diodes.

Groet Meino

A clean desk is a sign of an empty mind

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16945
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #183 Gepost op: 20 april 2019, 22:44:35 »
Meino,
Ik denk niet dat je aan de weerstandwaarde iets moet veranderen. Door het toepassen van een bruggelijkrichter in plaats van een enkele diode verlies je ongeveer 0,6V aan de gelijkspanningskant. Dat lijkt me verwaarloosbaar.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #184 Gepost op: 20 april 2019, 23:22:20 »
Klaas

Ok, ik ga er mee aan de gang.
Maar ik zit er toch nog even aan te rekenen. Ik gebruik minimaal een 1.5k weerstand om de stroom door ledstrip te beperken.  Als ik uitga van 18v (voeding voor de Roco 10764)  op de spoorbaan, kom ik aan ongeveer 12mA (i=v/r) per wagen. Mijn langste stam is 8 wagens, dat is dan 96mA. Laat ik dan nog eens een stam op een booster hebben, dan heb ik een totaal gebruik van plus/minus 200mA - de booster kan 2A leveren - dat is dus net 10% van de boostercapaciteit. Dus zou dat dan echt zoveel uitmaken? Of maak ik een rekenfout?

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3348
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #185 Gepost op: 23 april 2019, 10:42:24 »
Nee een denk fout. De booster levert stroom voor alle treinen. Stel dat in alle gevallen de rijtuigen dezelfde polariteit hebben, dan wordt tijdens de plus fase van je booster er 200mA meer verbruikt dan in de min fase. Als die laatste 200mA de bekende druppel zijn....

Groet,

Gerard van der Sel.

PS.: Bij een brug (4 diodes) wordt de 200 mA tijdens de plus en de min fase van je booster geleverd. Hierdoor zal je dus je weerstanden moeten aanpassen, omdat je de 50% PWM kwijt bent.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #186 Gepost op: 23 april 2019, 12:31:13 »
Dag Gerard

dat is precies wat ik zelf ook al dacht.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #187 Gepost op: 24 april 2019, 22:43:42 »
Nog even wat fotootjes van de DB uic-x rijtuigen die ook van verlichting zijn voorzien. Dit zijn heel oude Liliput rijtuigen die ik eind jaren 70, begin jaren 80 ooit eens aangeschaft heb. Ik geloof dat het de eerste rijtuigen waren die de correcte 1:87 lengte hadden.


Inbouwen van de ledstrip. Oh ja, ook het interieur nog even een kleurtje gegeven i.p.v. het fel oranje en geel van het plastic. Of de kleuren correct zijn, weet ik niet, ik kon weinig vinden hierover.


Het resultaat

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #188 Gepost op: 25 april 2019, 09:13:08 »
Meino,
Ik denk niet dat je aan de weerstandwaarde iets moet veranderen. Door het toepassen van een bruggelijkrichter in plaats van een enkele diode verlies je ongeveer 0,6V aan de gelijkspanningskant. Dat lijkt me verwaarloosbaar.

En hoe ziet dat er schematisch uit?
Met vriendelijke groeten,
Mike

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #189 Gepost op: 25 april 2019, 11:16:22 »
Mike

ik denk dat Klaas dit schema bedoelt.



Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #190 Gepost op: 25 april 2019, 11:31:48 »
Bedankt Meino.
Met vriendelijke groeten,
Mike

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #191 Gepost op: 12 mei 2019, 00:11:17 »
Het is een tijdje stil geweest, maar er is wel het een en ander gebeurd.
In post 100 heb ik het gebruik van  Arduino's met een CanBus als onderlinge koppeling voor het aansturen van de gebruikte seinen geintroduceerd. Het was mijn bedoeling om een soortgelijke toepassing ook te gaan gebruiken voor de bezetmelders.
De reden is de spaghetti aan kabels die onder de baan ontstaan was.


Dit is een grote verbouwing waar ik best lang tegenaan gehikt heb. Maar goed je moet er toch eens aan beginnen, het betekend wel dat de komende tijd er niet gereden kan worden. De eerste klus is om alle stroomdraden naar de verschillende secties te verwijderen en ook alle detectectors.




De volgende stap is om alle spooraansluitingen op een kroonsteentje aan te sluiten en de sectie waar de aansluiting voor is, aan te geven. Dat was iets dat ik in de eerste opzet ook niet goed gedaan had.
De volgende stap is om op diverse plaatsen de Bezetmelder controllers te gaan aansluiten, de ringleidingen voor DCC aan te leggen en de CanBus aan te sluiten op de nieuwe Bezetmelder controllers. Wordt vervolgd.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2019, 00:28:14 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 4929
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #192 Gepost op: 19 mei 2019, 18:01:29 »
Benieuwd! Het zag er inderdaad als spaghetti uit.

Zoals je wist wilde ik ook met een CAN bus gaan experimenteren. Helaas is juist het pakje met de CAN modules ergens zoekgeraakt halverwege China en hiero..... Zucht :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)