Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Railterminal Greenport Venlo door spoorzeven
Vandaag om 09:06:42
25 jaar geleden door RdJ
Vandaag om 09:02:26
Piko h0 NS 2200 door spoorzeven
Vandaag om 08:55:29
Kruising Blauwkapel door spoorzeven
Vandaag om 08:43:09
Welke containers zouden jullie graag op jullie containerwagens willen? door ES44AC
Vandaag om 08:39:56
Wisseldecoder reageert op commando voor andere wisseldecoder door Eenerspoor
Vandaag om 08:31:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:27:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 08:26:09
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 08:22:19
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door NS8714
Vandaag om 08:00:18
DM90-Buffel Dieseltreinstel door Pukkie
Vandaag om 07:52:28
19 Toen door MarcNL
Vandaag om 07:40:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 07:01:59
BNLS Forumbaan Rijdag door Reinout van Rees
Vandaag om 01:40:08
BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen door Biesje
Vandaag om 00:42:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
24 mei 2019, 23:58:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wpinkhof
24 mei 2019, 23:56:09
Werkzaamheden langs het spoor tussen Horst-Sevenum en Blerick door Sander.
24 mei 2019, 23:53:49
25 & 26 mei 2019 - Mat '64 904 naar Venlo door Sander.
24 mei 2019, 23:51:25
NS 8100 in 0 door 1795
24 mei 2019, 23:44:41
BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen? door nighttrain1
24 mei 2019, 23:19:45
Sfeertopic voor toekomstige module door Stedahult
24 mei 2019, 22:23:09
Projekt 083-338 door 44
24 mei 2019, 20:46:46
NS omBC290x van MK modelbouwstudios door Jan-Peter
24 mei 2019, 20:41:57
Roco 62502A, ledverlichting werkt niet naar behoren. door Martijn1974
24 mei 2019, 20:12:58
Servo aansluit bord door NTeering
24 mei 2019, 20:04:57
Haven modelbaantje door olaf99
24 mei 2019, 19:15:53
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Lambert
24 mei 2019, 18:58:06
BR 03 154 met Gunter ombouw. door puntenglijder
24 mei 2019, 18:46:10
City pendel 4471 door Erik
24 mei 2019, 18:39:04
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 23833 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #180 Gepost op: 20 april 2019, 20:58:51 »
Klaas

dat begrijp ik, maar is dat echt een probleem? Tot nu toe werkt het naar behoren en merk ik niet dat er problemen zijn. En op wat voor soort problemen zou ik moeten letten. Het is tenslotte nooit te laat om iets te leren.

Groet Meino

A clean desk is a sign of an empty mind

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16949
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #181 Gepost op: 20 april 2019, 21:07:57 »
Het probleem wat ik noemde, de digitale spanning wordt asymmetrisch belast. Maar dat gaat pas echt een rol spelen als je aan het maximum van de stroom van je booster komt. En dan moeten al je rijtuigen ook nog eens op dezelfde manier op de rails staan. Je zou dus de boel beter symmetrisch kunnen maken door de helft van de rijtuigen andersom op de baan te zetten.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #182 Gepost op: 20 april 2019, 22:31:33 »
Klaas

Ik ga dat eens bekijken. De stroomafname gebeurd via de assen van de wielen, dat kan omdat de wielen maar aan een kant geisoleerd zijn. Hierdoor pikt een draaistel de stroom van de linker spoorstaaf op en het andere draaistel de stroom van de rechter spoorstaaf. De meeste van mijn personenwagens rijden in vaste stammen. Dus kan ik ook de orientatie van de assen in de draaistellen zodanig doen dat er ook een gelijkmatige belasting ontstaat. De wagens die ik al heb uitgerust met binnenverlichting ga ik niet meer aanpassen, omdat ik dan ook de weerstandswaarden moet veranderen (verdubbelen?) om ongeveer de zelfde lichtopbrengst te houden. Maar voor de wagens die ik nog moet doen kan ik weleens experimenteren met 4 diodes.

Groet Meino

A clean desk is a sign of an empty mind

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16949
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #183 Gepost op: 20 april 2019, 22:44:35 »
Meino,
Ik denk niet dat je aan de weerstandwaarde iets moet veranderen. Door het toepassen van een bruggelijkrichter in plaats van een enkele diode verlies je ongeveer 0,6V aan de gelijkspanningskant. Dat lijkt me verwaarloosbaar.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #184 Gepost op: 20 april 2019, 23:22:20 »
Klaas

Ok, ik ga er mee aan de gang.
Maar ik zit er toch nog even aan te rekenen. Ik gebruik minimaal een 1.5k weerstand om de stroom door ledstrip te beperken.  Als ik uitga van 18v (voeding voor de Roco 10764)  op de spoorbaan, kom ik aan ongeveer 12mA (i=v/r) per wagen. Mijn langste stam is 8 wagens, dat is dan 96mA. Laat ik dan nog eens een stam op een booster hebben, dan heb ik een totaal gebruik van plus/minus 200mA - de booster kan 2A leveren - dat is dus net 10% van de boostercapaciteit. Dus zou dat dan echt zoveel uitmaken? Of maak ik een rekenfout?

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3349
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #185 Gepost op: 23 april 2019, 10:42:24 »
Nee een denk fout. De booster levert stroom voor alle treinen. Stel dat in alle gevallen de rijtuigen dezelfde polariteit hebben, dan wordt tijdens de plus fase van je booster er 200mA meer verbruikt dan in de min fase. Als die laatste 200mA de bekende druppel zijn....

Groet,

Gerard van der Sel.

PS.: Bij een brug (4 diodes) wordt de 200 mA tijdens de plus en de min fase van je booster geleverd. Hierdoor zal je dus je weerstanden moeten aanpassen, omdat je de 50% PWM kwijt bent.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #186 Gepost op: 23 april 2019, 12:31:13 »
Dag Gerard

dat is precies wat ik zelf ook al dacht.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #187 Gepost op: 24 april 2019, 22:43:42 »
Nog even wat fotootjes van de DB uic-x rijtuigen die ook van verlichting zijn voorzien. Dit zijn heel oude Liliput rijtuigen die ik eind jaren 70, begin jaren 80 ooit eens aangeschaft heb. Ik geloof dat het de eerste rijtuigen waren die de correcte 1:87 lengte hadden.


Inbouwen van de ledstrip. Oh ja, ook het interieur nog even een kleurtje gegeven i.p.v. het fel oranje en geel van het plastic. Of de kleuren correct zijn, weet ik niet, ik kon weinig vinden hierover.


Het resultaat

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #188 Gepost op: 25 april 2019, 09:13:08 »
Meino,
Ik denk niet dat je aan de weerstandwaarde iets moet veranderen. Door het toepassen van een bruggelijkrichter in plaats van een enkele diode verlies je ongeveer 0,6V aan de gelijkspanningskant. Dat lijkt me verwaarloosbaar.

En hoe ziet dat er schematisch uit?
Met vriendelijke groeten,
Mike

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #189 Gepost op: 25 april 2019, 11:16:22 »
Mike

ik denk dat Klaas dit schema bedoelt.



Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #190 Gepost op: 25 april 2019, 11:31:48 »
Bedankt Meino.
Met vriendelijke groeten,
Mike

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #191 Gepost op: 12 mei 2019, 00:11:17 »
Het is een tijdje stil geweest, maar er is wel het een en ander gebeurd.
In post 100 heb ik het gebruik van  Arduino's met een CanBus als onderlinge koppeling voor het aansturen van de gebruikte seinen geintroduceerd. Het was mijn bedoeling om een soortgelijke toepassing ook te gaan gebruiken voor de bezetmelders.
De reden is de spaghetti aan kabels die onder de baan ontstaan was.


Dit is een grote verbouwing waar ik best lang tegenaan gehikt heb. Maar goed je moet er toch eens aan beginnen, het betekend wel dat de komende tijd er niet gereden kan worden. De eerste klus is om alle stroomdraden naar de verschillende secties te verwijderen en ook alle detectectors.




De volgende stap is om alle spooraansluitingen op een kroonsteentje aan te sluiten en de sectie waar de aansluiting voor is, aan te geven. Dat was iets dat ik in de eerste opzet ook niet goed gedaan had.
De volgende stap is om op diverse plaatsen de Bezetmelder controllers te gaan aansluiten, de ringleidingen voor DCC aan te leggen en de CanBus aan te sluiten op de nieuwe Bezetmelder controllers. Wordt vervolgd.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2019, 00:28:14 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4931
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #192 Gepost op: 19 mei 2019, 18:01:29 »
Benieuwd! Het zag er inderdaad als spaghetti uit.

Zoals je wist wilde ik ook met een CAN bus gaan experimenteren. Helaas is juist het pakje met de CAN modules ergens zoekgeraakt halverwege China en hiero..... Zucht :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)