Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 17:25:35
Flachdorf (430x100 cm) door wimk
Vandaag om 17:19:02
Kan je aan een iTrain computer Xpressnet toevoegen zonder centrale? door Ronald Koerts
Vandaag om 17:10:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 17:03:46
DR4018 werkt niet goed door Ronald Koerts
Vandaag om 17:03:39
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door jerrytrein
Vandaag om 17:02:22
Het oude station Blaak in H0 1970 - 1993 door Forever Rocofan
Vandaag om 17:02:00
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 16:57:06
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Biesje
Vandaag om 16:42:16
De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad? door Rick
Vandaag om 16:42:12
BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus door Biesje
Vandaag om 16:35:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Peter Kleton
Vandaag om 16:32:33
Corona en modelbouw door MathieuN
Vandaag om 16:26:15
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door charp
Vandaag om 16:18:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 16:16:24
3D/RM-IG Snpss Ruwhoutwagon van Thingiverse in H0, uit de 3D printer. door nighttrain1
Vandaag om 15:52:38
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 15:52:05
NS baan in Las Vegas door Daan in Las Vegas
Vandaag om 15:40:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:15:10
Toon hier je (model)treinfoto's door Frans8800
Vandaag om 15:04:46
LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986) door Arnold van Heyst
Vandaag om 14:55:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door NS1220
Vandaag om 14:55:02
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door puntenglijder
Vandaag om 14:49:07
BNLS-Werkspoor - Class 58 door Gerco van Beelen
Vandaag om 14:47:01
SLT in H0 voor Kleindrecht door Rob Ellerman
Vandaag om 14:39:46
Doornvliet door Chris Westerduin
Vandaag om 14:38:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:21:10
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door VAM65
Vandaag om 14:06:33
Werkplaats - (Baanplan H0) door Frans Peeters
Vandaag om 13:14:46
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 13:10:42
  

Auteur Topic: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.  (gelezen 131360 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19698
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #615 Gepost op: 26 februari 2021, 08:43:06 »
Maar op een forum vraag ik naar ervaringen van medehobbyïsten.

En omdat we de paginagrens weer zijn gepasseerd, citeer ik mijn vraag even.

Zijn er wel exemplaren die geen krimp geven als de stroom op de baan komt, laat staan tijdens het rijden. Dan weet ik of ruilen voor een ander exemplaar zin zou hebben.

Ik wil graag van andere bezitters van de geluidversie van dit model weten hoe gebruikelijk het bij dit model is dat de pantografen en de topseinen zo nu en dan een eigen leven lijden.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2021, 08:47:33 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #616 Gepost op: 26 februari 2021, 13:32:02 »
De 1100, 1200, 1300 en 1500 hadden dacht ik ook dubbele schuitjes. De 1000 ook met de latere stroomafnemers. Zelfs de motorpost (mP 3000) en Plan T hadden dubbele schuitjes dacht ik.

Mvg,

Robert
Ja klopt Robert, schuitjes moet zijn koolstrips.
Plan V heeft een enkel schuitje.
Grtz. Frits

CC72067

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
  • Frankrijk - Provence-Alpes-Côte-d'Azur - V-VI
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #617 Gepost op: 26 februari 2021, 14:50:03 »
Henk,

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar in dit topic https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89267.15 ging het ook over problemen met de Artitec 1300. Toen kwamen o.a. de volgende bevindingen naar voren na een test:

Hoi Bas (en anderen),

Ik heb bij Bentink Modelspooor Apeldoorn een 1300 met Sound mogen lenen voor een test. (waarvoor natuurlijk hartelijk dank !! (y) )

Mijn bevindingen:

1) Loc (c.q. haar electronica) start zeer moeilijk op :o Knipperende seinverlichting, bewegende panto's, flarden van geluid. Pas na ca. 2 seconden is de boel rustig. Let wel, dit is DIRECT aan de centrale.

2) Loc(decoder) is met de ESU programmer niet uit te lezen... zelfde verschijnsel als boven bij 1), plus dat de Programmer na 30 seconden het opgeeft en kortsluiting meldt :o

3) Loc(decoder) geprobeerd uit te lezen met de DR5000... 1 op 10 pogingen slaagt. De lok/decoder start niet snel genoeg op en genereert af en toe SHORT op het, op 700mA begrensde, begrensde programmeerspoor.

4) Loc in de T-Sectie van de DR5013 gezet.... zelfde verschijnsel als boven bij 1). De DR5013 probeert dat te corrigeren, en probeert met meer malen ompolen de zaak op te lossen, maar staakt net als de ESU programmer na ca.10 seconden en meldt sluiting...

5) Loc van buiten (na eenmaal opgestart te zijn ;) ) de keerlus in proberen te rijden... resultaat zie 4)

6) Stroom gemeten met een multimeter in piek-meter stand, tijdens inschakelen van de railspanning (direct aan de centrale) met de loc op de rails... Loc trekt ruim 2 Amp (!!! :o ) tijdens de opstartfase, waarna het terugvalt tot ca. 200mA als de boel rustig is geworden.

Mijn mening:

Er zit iets fundamenteel en grondig mis in de electronica van de loc. Ik vemoed dat het komt door de servo's van de pantografen. Deze "spartelen" volledig ongecontroleerd op en neer tijdens het opstarten.
Tegelijkertijd weet de decoder ook niet wat te doen (met haar uitgangen) want sluit- binnen- en seinverlichting knipperen als een dolle tijdens het opstarten. Hier vemoed ik, dat de servo's zoveel stroom (weg)trekken, dat de decoder meerdere keren gereset wordt.

Omdat het een leen-exemplaar was dat ik had, heb ik hem niet opengemaakt om te zien of er een, simpele, oplossing zou zijn... Echter is het voor mij bijna zeker, dat er grote elko's in de loc aanwezig zijn die geen of ontoereikende laadstroombegrenzing hebben. Tevens ontvangen de servo's al hun voedingsspanning terwijl de decoder nog niet opgestart is, hetgeen het effect nog eens versterkt.

Grtzz,

Karst


Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4508
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #618 Gepost op: 26 februari 2021, 15:04:56 »
Ik wil graag van andere bezitters van de geluidversie van dit model weten hoe gebruikelijk het bij dit model is dat de pantografen en de topseinen zo nu en dan een eigen leven lijden.

Ik heb dat verschijnsel ook, Henk. Weliswaar een AC Soundloc, maar als hij inderdaad ergens even geen spanning heeft, bewegen de stroomafnemers spastisch op en neer (omdat ik nog geen bovenleiding heb, liggen de stroomafnemers nu nog standaard neer). Ook komt het voor dat deze 1300 soms zonder topsein rijdt, meestal brandt deze gelukkig wel.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19698
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #619 Gepost op: 27 februari 2021, 10:08:45 »
Dat gaat uiteraard de winkel worden.

De winkel bevestigt in ieder geval dat bij alle exemplaren de pantografen en de topseinen eventjes een eigen leven lijden als de stroom op de loc wordt gezet en dus ook bij de geringste stroomonderbreking die verder geen invloed op het rijden of zelfs maar de onderste seinen heeft. Zou kunnen dat ze hier hebben meegelezen.  :)

Dat is dan maar duidelijk. Heb besloten het ding toch maar te houden en op den duur een beetje te gaan experimenteren.
Zo heb ik niks met sound. Eens kijken wat een gewone decoder doet.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19698
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #620 Gepost op: 04 april 2021, 18:23:15 »
Dat laatste heb ik bekeken. De Loksound vervangen door een Train-O-Matic decoder. Alles blijft dan werken, behalve het geluid natuurlijk, maar dat was de bedoeling. De pantografen gaan netjes heen en weer, alle verlichting doet het, alles met dezelfde functietoetsen. Programmeren is geen punt meer. Rijeigenschappen op lage snelheden zijn in de standaardinstellingen beter.

Kortom, ik laat het lekker zo.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.