Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.  (gelezen 190818 keer)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #270 Gepost op: 23 maart 2019, 23:26:58 »
Zou de as met antislipbanden misschien op de verkeerde plek gemonteerd zijn? Ik heb ook de AC versie, maar heb er nog niet onder gekeken.

Heb net even in de gebruiksaanwijzing gekeken. Daarin staat dat de assen met antislipband inderdaad aan de binnenzijde van de draaistellen ("derde as") gemonteerd is.... Dus volgens Artitec zijn ze zo niet verkeerd gemonteerd.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #271 Gepost op: 23 maart 2019, 23:57:25 »
Net even lekker zitten spelen ;D Toch wel lastig dat er maar aan één kant een koppeling zit, dus de dichte schort moest er af en dan de koppelingshaak met ketting er ook af... mooi niet. Die wilde niet los >:( . Na veel gevloek en getier toch losgekregen, maar helaas niet zonder beschadigingen. Het ding bleek gelijmd. Handig... Dan de haak zonder ketting er weer in duwen... mooi niet. Gaatje te klein... Uiteindelijk allemaal wel gelukt maar wees voorzichtig!

Omdat ik toch bezig was met de loc toch maar even opengemaakt. Niet aan gedacht om foto's te maken :( . Aan de kap zit een 4 polig stekkertje waar de panto's, cabineverlichting, sluitseinen en omgekeerd L sein mee bestuurd worden. In de kap zitten twee servo's/motoren voor de panto's en een printplaatje. Ik denk dat het stekkertje via susi werkt, want anders waren er nooit genoeg polen in het stekkertje om alles te laten werken. Er staat ook in de handleiding dat er een extra IC in de loc zit met eigen CVs. Ik denk ook dat daardoor de Lokprogrammer wat in de war is. De decoder los op een ESU decodertester werkte prima met de lokprogrammer.

Nu de kap er af was ook even twee kleine stukjes gele tape over de LEDs van de onderste seinen geplakt. Doordat in de handleiding staat dat de verlichting door die extra IC wordt bestuurd heb ik deze nog niet gedimd. Geen idee of dit kan. Hoop het wel. Maar elke keer de decoder er uit halen om te programmeren vind ik lastig dus ik wacht nog even op een oplossing daarvoor.

Ik hoopte dat ik de constructie voor de digitale panto's kon afkijken en kon reproduceren voor mijn andere locs, maar die servo's zijn flink groot. Geen idee of dat ooit gaat passen in een 1600 of 1200, laat staan in een 1100 :P .

Mvg,

Robert


Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #272 Gepost op: 24 maart 2019, 00:04:59 »
Robert,

Mogelijk dat er kleinere servo's gebruikt kunnen worden dan Artitec heeft gedaan.
Staat er op de servo een soort van artikel nummer of naam.
Dan zou je kunnen kijken of er andere te krijgen zijn die kleiner zijn, maar wel een zelfde kracht bezitten.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

ReneN

  • Gast
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #273 Gepost op: 24 maart 2019, 00:10:48 »
Mijn 1304 vanmiddag opgehaald - zonder meer de fraaiste die ik ooit gezien heb alhoewel de Rivarossi niet de deur uit gaat, daarvoor is-ie toch te goed. Dat aan een zijde alle mogelijk accessoires al gemonteerd zitten is voor verzamelaars natuurlijk geen probleem maar maakt het model tamelijk kwetsbaar, ook vanwege het daklandschap met de minuscule hijsogen. Je moet deze loc niet te vaak vastpakken, want dan zal er zeker iets sneuvelen.

Mijn methode: alleen in het midden met een schone papieren zakdoek of katoenen handschoenen. Dat naar beneden gezakte cabineraampje viel me ook op, waarschijnlijk een grapje van de ontwerpers. In het interieur is echter geen machinist te ontwaren, die had ik dan nou juist wel verwacht... zal wel tochtig zijn bij 130 km/u  ;D
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2019, 00:32:44 door ReneN »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #274 Gepost op: 24 maart 2019, 00:41:20 »
@Marcel:

Nee, er stond niks op de servo's. Het is ook niet echt iets belangrijks, we hebben het jaren volgehouden zonder bewegende panto's. Maar het is zeker een leuke gimmick.

@Rene:

Ik ben er niet bang voor dat er iets sneuvelt als alles zo goed vast zit als die koppelhaak die los moest :D Ik heb dan weer slechte ervaringen met doekjes en handschoenen. Dan blijft daar weer wat aan haken :( . Af en toe vette vingers er af poetsen kan ook :D .

Dat er geen machinist in zit en dat het gaat tochten bij 130 km per uur heeft misschien wat met elkaar te maken. De machinist is er uit gewaaid :D . Ik heb altijd gemengde gevoelends bij 'poppetjes'. Aan de ene kant staat het wel geinig, aan de andere kant stoort het dat ze niet bewegen. Als de trein de andere kant op rijdt moet ie naar de andere cabine rennen. Niet blijven zitten :P . Ik sloop machinisten er dan ook uit. Liever geen machinist dan een die de helft van de ritten in de verkeerde cabine zit.

De cabine ziet er trouwens wel leuk uit. Zit een groot draaiwiel voor de bediening en nog een los wiel op de achterwand. Alles heeft dezelfde kleur. Misschien kan dit wat gepimpt worden later.

Mvg,

Robert.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #275 Gepost op: 24 maart 2019, 06:57:37 »
Zou de as met antislipbanden misschien op de verkeerde plek gemonteerd zijn?

De loc is natuurlijk voor DC ontworpen, zes assen aangedreven en dan is op de derde as een ASB een goede gedachte (ook vanwege detectie van de 1e assen bij digitaal bedrijf). Bij de AC locs is er wel bij stilgestaan dat er enkele tandwielen moesten sneuvelen om de sleper te plaatsen, maar heeft men niet aan de ASB's gedacht. Ik hoop dat de tandwielen op de loopassen nog wel aanwezig zijn, dan kan ik de derde as simpel ruilen met de eerste as. Ga ik vanmiddag even naar kijken.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Erik Mijd

  • Offline Offline
  • Berichten: 693
    • flickr
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #276 Gepost op: 24 maart 2019, 07:53:42 »
Net even lekker zitten spelen ;D Toch wel lastig dat er maar aan één kant een koppeling zit, dus de dichte schort moest er af en dan de koppelingshaak met ketting er ook af... mooi niet. Die wilde niet los >:( . Na veel gevloek en getier toch losgekregen, maar helaas niet zonder beschadigingen. Het ding bleek gelijmd. Handig... Dan de haak zonder ketting er weer in duwen... mooi niet. Gaatje te klein... Uiteindelijk allemaal wel gelukt maar wees voorzichtig!
Goedemorgen Robert,
                               als je de loc wilt openen en de schortplaten moeten eraf dan kunnen bijna alle andere onderdelen op hun plaats blijven. Alleen de kabel die rond de buffer loopt aan de bovenkant voorzichtig losklikken (is niet gelijmd) en deze kabel aan de schortplaat  vast laten zitten. Die gaat er gelijk met de schortplaat mee af.
Dan de schortplaten losklikken en er tussenuit manoevreren.
Monteren idem dito, gewoon de schortplaten voorzichtig op hun plaats manoevreren  en vastklikken en het pennetje van de kabel weer in het gaatje duwen.
Het is een mooie constructie en het werkt perfect.

Dus beslist geen koppelingen verwijderen, is niet nodig.

Mvg.Erik.

Mvg.Erik.
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2019, 13:39:25 door Bert van Gelder »

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #277 Gepost op: 24 maart 2019, 10:29:29 »
Jammer dat er geen rangeerverlichting  in zit en dat  het ene raam half open staat. ???
Voor de rest een prachtige  lok. ;D
Ik heb hem nog niet binnen,ik wacht op de dc sound versie en hoop dat hij mijn d82 (8sncf rijtuigen) of 20 ertswagens goed kan trekken.


Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #278 Gepost op: 24 maart 2019, 13:24:01 »
Mooie dingen, kon de verleiding niet weerstaan toch ook nog een blauwe te bestellen.

Wel benieuwd hoe het met de leveringen gaat. Heb nog niets mogen horen iig, en lees dat de levering in etappes gaat. Betekent dat dat er nog een deel onderweg is?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #279 Gepost op: 24 maart 2019, 13:27:09 »
Ik heb begrepen dat de 2de zending pas in mei is...
Vr. groeten,
Bob

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #280 Gepost op: 24 maart 2019, 13:29:35 »

Dus beslist geen koppelingen verwijderen, is niet nodig.

Mvg.Erik.

Dag Erik,.

Die nep koppeling moet er toch echt wel af, anders kan er geen koppeling in de nem schacht. De ketting van de haakkoppeling zit er dan precies voor :P . Deze haakkoppeling zit dus gelijmd bij mij en ging er niet zonder slag of stoot en gevloek uit :( . Om de kap los te halen is het niet nodig idd, maar daar ging het niet om. Ik wilde aan beide kanten een koppeling om een trein aan te hangen. En dan kwam ik er achter dat de korte haakkoppeling (die niet voor de schacht zit) een veel grotere pen had en niet paste.

Mvg,

Robert
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2019, 13:40:13 door Bert van Gelder »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #281 Gepost op: 24 maart 2019, 14:04:23 »
Ik heb begrepen dat de 2de zending pas in mei is...

Ach, dat is het zo....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #282 Gepost op: 24 maart 2019, 14:06:31 »
Deze aankomende week is nog een heel kleine nalevering van wisselstroom modellen (uit de eerste batch)
Daarna is het wachten op de 2e (en voorlopig laatste) grote batch.
bron : (Artitec)

In 2020 hoop ik minimaal op een geel-grijze zonder A sein.  :police:
Ben aan het knutselen aan de nu 3 aangeschafte modellen.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #283 Gepost op: 24 maart 2019, 14:54:14 »
En die tweede is dus in mei?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #284 Gepost op: 24 maart 2019, 15:10:45 »
yep