Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 22:17:54
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 22:15:30
Sehr-am-Üzant II door DJV
Vandaag om 22:13:21
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 22:13:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frans Peeters
Vandaag om 22:12:07
Wissel loopt stroef door jerrytrein
Vandaag om 22:09:50
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door mario
Vandaag om 22:07:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Remco vM
Vandaag om 22:06:31
Mijn LEGO modellen. door Joep-1851
Vandaag om 22:01:51
TEE Rheingold nostalgie tour door brutus1
Vandaag om 21:54:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MrBully
Vandaag om 21:51:55
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 21:38:46
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 21:30:45
DM90-Buffel Dieseltreinstel door Martijn de Kuiper
Vandaag om 21:22:02
Perron HO, printontwerp gezocht door robert77
Vandaag om 20:37:35
Westlandbaan door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:35:34
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:29:42
NS modelbaan Hoekdam H0 door Hielke
Vandaag om 20:28:42
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn. door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:25:11
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door sneek
Vandaag om 19:03:23
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Wim Vink
Vandaag om 18:46:56
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 18:23:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bert V
Vandaag om 18:21:37
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 18:18:17
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 18:11:53
LS Models 2019 door Daan!
Vandaag om 17:24:42
Nord Express naar Denemarken in tijdperk 4 door Falkenberg
Vandaag om 17:07:45
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:17:28
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 12:08:59
Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde door R v/d Hoven
Vandaag om 11:42:23
  

Auteur Topic: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.  (gelezen 62353 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1328
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #255 Gepost op: 23 maart 2019, 10:32:35 »
Ik ben we benieuwd hoe de geelgrijze frontseinen geworden zijn in de productierun. Iemand die de 1315 vol op de snoet, dus recht van voren, kan fotograferen?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18118
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #256 Gepost op: 23 maart 2019, 11:34:35 »
Hoe rijden ze en is er ergens een filmpje van de bewegende stroomafnemers?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5578
  • Spaar ze allemaal.
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #257 Gepost op: 23 maart 2019, 11:58:24 »
Ja

(3 pagina's terug)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2779
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #258 Gepost op: 23 maart 2019, 12:02:20 »
Nu is het wachten op een meme waarin die stroomafnemers de Macarena dansen of iets soortgelijks....
Hoezo is er geen HonkieTonkie speciaal meer???

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1328
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #259 Gepost op: 23 maart 2019, 12:35:32 »
Hoe rijden ze en is er ergens een filmpje van de bewegende stroomafnemers?

Hier dus: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77048.msg3222014395#msg3222014395  (y)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18118
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #260 Gepost op: 23 maart 2019, 12:44:50 »
Ja, dank u.
Beweegbare stroomafnemers vind ik nu eens een geinig gadget. Toch maar een zoveelste merk 1300 aan de collectie toevoegen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 7359
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #261 Gepost op: 23 maart 2019, 12:53:27 »
Ik heb de geel grijze en de turkooise.

Helaas moet de geel grijze weer retour, sluitverlichting doet het aan 1 kant niet...



Naast de Electrotran





Naast de Lima en de Rivarossi (voor wie twijfeld)
Goede rijeigenschappen en heel erg mooi.

(Ik heb bij de Rivarrosi en Electrotren de lampringen grijs gemaakt, dat scheelde al enorm)
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2019, 12:58:17 door Bob R. »
Vr. groeten,
Bob

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4779
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #262 Gepost op: 23 maart 2019, 15:16:39 »
Vanochtend de 1310 opgehaald. Helaas een foutje ontdekt: de letters NS zijn niet helemaal zilverkleurig op een van de frontplaten.

Ik heb de 1310 naast mijn recent gepimpte 1305 gezet van Rivarossi (niet de Electrotren met bol dak en breedspoorbuffers).

Foto's met commentaar:



Voor Artitec en erachter de Rivarossi. Eerste indruk: zeer goed. Naarmate je beter kijkt wordt de Artitec steeds beter. De kleur kan iets donkerder, maar komt dit keer redelijk in de buurt. Op deze foto zie je het verschil meer dan je in het echt ervaart.



De koppen. Links Artitec rechts Rivarossi.



Het Artitec draaistel. Commentaar? dacht het niet. Ook zie je de flexibele koppelingen net als bij de Rivarossi in de wielen zitten.



Beide met de koppen tegen elkaar



Artitec schuin van voren



Rivarossi schuin van voren



Andere kop van de Artitec. Deze kop heeft de volledige uitrusting (koppeling, remslangen dichte schort etc.). Op deze kop is het ontbrekende stuk NS te zien in de frontnummerplaat



Tegenwoordig detailleren we de onderkant van de draaistellen ook maar. Je ziet hier de tractiemotoren en de tandwielkasten en een deel van het remwerk. Leuk, maar nu nog die lelijke kruiskopschroefjes  ;D ;D ;D ;D ;D

Nog een paar punten van de vergelijking:

Isolatoren op het dak zijn zwart op de Artitec en wit op de Rivarossi. Volgens mij zijn die porseleinen dingen nooit vervangen. Wel werden ze erg vuil, maar zwart vind ik te veel van het goede

Artitec heeft mooiere pantografen met ook keurig een dubbel schuitje

Att heeft de fabrieksplaten op de zijkant onder de nummerplaten

Att heeft de gedeelde zijramen in het machinistenhuis

Att heeft de houders voor de vlag

Att heeft rangeerderstreden

Att heeft sluitseinijzers

Att heeft op het dak de handgrepen, de hijsogen en nog veel meer moois

In het algemeen heeft de Att alle details veel fijner weergegeven en wint eigenlijk op alle fronten.

Is ook niet zo raar. Het Rivarossi model is bijna 25 jaar ouder en gezien de prijs destijds van ronde de 400 gulden is een Artitec analoog voor 280 euro nog niet eens zo bijzonder. Hoewel ik het wel een duur model vind.

Nu nog even vragen wat ik met de frontplaat moet doen.


mvg,
Ivo
*

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4747
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #263 Gepost op: 23 maart 2019, 17:05:30 »
Mooie vergelijkingen!  (y)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
    • Biesje.nl
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #264 Gepost op: 23 maart 2019, 18:31:29 »
Bleh, heb ik net foto's zitten maken van mijn oude Rivarossi en de nieuwe Artitec maakt Ivo veel mooiere en uitgebreidere foto's :P



Artitec met wat Roco plan D. De Plan D rijtuigen zijn (wat het model betreft)  uit een totaal ander tijperk, maar ach :)



Links de Artitec, rechts mijn oude Rivarossi met LED seinen en Carmina panto's.



Koppen bij elkaar gestoken, achter de Artitec en voor de Rivarossi.

Ik had de Artitec ook iets donkerder verwacht maar vind het niet een minpunt of zo. De nummerplaatjes zijn geetst lijkt het en zijn er wellicht makkelijk af te peuteren om een andere plaat met ander nummer op te prutsen.

Ding rijdt zo uit de doos eigenlijk meteen al (bijna) goed naar mijn smaak. Meestal moet ik CV2 nog aanpassen om de eerste stap minder bruut te maken maar hij trekt al mooi langzaam op.

Ik heb de versie met gemotoriseerde pantos. Het is al zo geprogrammeerd (F10) dat beide pantos onder een bepaalde snelheid automatisch omhoog gaan en boven een bepaalde snelheid de voorste gestreken wordt. Leuk (y). Je kan ze ook zelf besturen natuurlijk (F3 en F4). De scheve schuitjes (idee voor Suske & Wiske verhaal?) komen doordat de panto's zo soepel mogelijk moeten kunnen bewegen zodat de zwaartekracht de panto's strak tegen het dak legt als ze neer zijn. Dit lukt niet helemaal nog maar is al veeeeel beter dan de digitale panto's die ik zag van Roco en Esu. Ook ben ik best tevreden met de details van de panto's. Ze zijn iets groter als de NS carmina's maar iets slanker dan de plastik panto's van Roco op de 1200 en 1100. Zodra ik weet hoe het spul werkt moet ik ze wel even wat rechter maken. Dit is voor later, het lijkt me kwetsbaar spul.

Buffers zijn verend. Dit is een leuke gimmick maar doordat de 1300 rechthoekige buffers heeft zie je ze al snel op half zeven staan, net als bij de oude Rivarossi overigens.

Grappig detail is verder dat één cabine zijruit open staat. ik dacht eerst dat deze los zat maar lijkt zo te horen :D . Volgende stap is natuurlijk deze digitaal bestuurbaar maken :P Net als ruitenwissers.

Wat ik mis is een rangeersein, maar het omgekeerde L sein is wel apart te schakelen. Wellicht kan ik dit anders aansluiten en omprogrammeren. Of eventueel het cabine licht opofferen voor rangeersein. Bij de onderste seinen moet ik nog even een geel plakbandje op de LEDs plakken. Ook zijn de seinen flink fel. Normaal zet ik dit wat minder fel maar het ding laat zich niet uitlezen met mijn LokProgrammer. Niet ondersteunde decoder wordt er gemekkerd. Dacht dat er een ESU in zou zitten? Toen ik met de Programmer CV 8 uit wou lezen lukte dit niet. Nou moe? Andere locs met LoPi 4 laten zich gewoon uitlezen. Ik gebruik versie 5 van de software.

Nu maar wachten tot Artitec besluit ook de gerenoveerde versie te maken. Versie met éénbeenpanto is lastig natuurlijk, want REE heeft deze niet en zelf een ontwikkelen betekent natuurlijk nog meer investeringen, zeker als deze ook digitaal moet kunnen bewegen. Maar er zijn een gele en een bruine te maken en ook nog een museumversie (1302 of 1312). Dus ik hoop dat Ertitec er brood in ziet om nog een mal te laten maken. Dan moeten natuurlijk de seinen aangepast worden, maar ook de deuren en en deel van de zijwand. Electrorossi versies (de breedbek exemplaren) hadden alleen de seinen aangepast en hadden dus de oude deuren en de zijwand was niet aangepast. Lima deed dit nog het beste en had de seinbalk en nieuwe deuren in model gemaakt. Maar doordat de zijwand niet was aangepast zaten het grote NS logo en het nummer te dicht bij de deuren.

Verder zitten er in het zakje nog losse onderdelen om de schortplaten te pimpen of van koppeling te voorzien. En ook kleine fliepje wat lijkt op aspotten. geen idee waarom :)

Tot zover mijn ervaringen, ik ga verder met 'spelen', joepie! (y)

Mvg,

Robert

Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2464
  • 6300 E-A-D-G Klinkt als muziek in m'n oren...
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #265 Gepost op: 23 maart 2019, 20:13:57 »
In reactie 264 van Ivo hier boven is op de derde foto de zijkant van de loc te zien met een paar patrijspoorten. Er lijkt een wafelpatroon in te zitten waarvan ik me hogelijk afvraag of dat wel klopt... anderen iets opgevallen hieromtrent? Niet dat het me zal weerhouden van de aanschaf maar ik vroeg het me gewoon af.

Rob

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
    • Biesje.nl
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #266 Gepost op: 23 maart 2019, 20:17:32 »
Viel mij inderdaad ook op, het lijkt op een soort 'kippengaas' wat achter het raam zit. Ik heb de echte 1300 noot van binnen bekeken dus ik heb geen idee verder

Mvg,

Robert

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4269
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #267 Gepost op: 23 maart 2019, 20:48:35 »
Ik heb vandaag ook een 1300 opgehaald. AC sound versie. Erg fraai!!! Maar 11 goederenwagens kreeg de loc de helling niet op. Wat bleek, een iets minder snuggere actie:

Van beide draaistellen is de binnenste as voorzien van 1 antislipband. Voor de AC locs zijn bij 1 draaistel het middelste en de binnenste as niet aangedreven om daar de sleper kwijt te kunnen. In dat draaistel zit er dus een anti slipband om een loopas.....

Morgen dus maar even assen wisselen in de hoop dat de loc daarna wel de goederentrein de helling op krijgt.....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #268 Gepost op: 23 maart 2019, 21:29:17 »
In reactie 264 van Ivo hier boven is op de derde foto de zijkant van de loc te zien met een paar patrijspoorten. Er lijkt een wafelpatroon in te zitten waarvan ik me hogelijk afvraag of dat wel klopt... anderen iets opgevallen hieromtrent? Niet dat het me zal weerhouden van de aanschaf maar ik vroeg het me gewoon af.

De "afscherming" van de machinekamer (2 gangen aan beide zijden) bestaat uit deurtjes met dit soort gaas. Dus het patroon klopt wel, alleen het lijkt wat dicht op de ramen te zitten.
Voorbeeld van het Franse zusje:


(van http://le-forum-du-n.forumotions.net/t21547p435-bb-8100-hobby-66-scoop-orleans-2014)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 658
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #269 Gepost op: 23 maart 2019, 22:46:57 »
Ik heb vandaag ook een 1300 opgehaald. AC sound versie. Erg fraai!!! Maar 11 goederenwagens kreeg de loc de helling niet op. Wat bleek, een iets minder snuggere actie:

Van beide draaistellen is de binnenste as voorzien van 1 antislipband. Voor de AC locs zijn bij 1 draaistel het middelste en de binnenste as niet aangedreven om daar de sleper kwijt te kunnen. In dat draaistel zit er dus een anti slipband om een loopas.....

Morgen dus maar even assen wisselen in de hoop dat de loc daarna wel de goederentrein de helling op krijgt.....

Jeroen

Zou de as met antislipbanden misschien op de verkeerde plek gemonteerd zijn? Ik heb ook de AC versie, maar heb er nog niet onder gekeken.