Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Noordernet
Vandaag om 07:58:39
Nieuwe fabrikant: YAMoRC: Yet another Model Railroad Company door Ben
Vandaag om 07:13:55
6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals door Rick
Vandaag om 07:10:28
De bouw van Schellenbach door Vroeger
Vandaag om 06:55:45
Doornvliet door Eric B
Vandaag om 05:58:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rik
Vandaag om 01:55:17
OntraXS! 2022, 23-25 september, Spoorwegmuseum door D_Loc
Vandaag om 01:04:16
Heen, En en Weer: de tram. door NS264
Vandaag om 00:31:02
Aachenau West door NS264
Vandaag om 00:26:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 00:20:57
NS Vectron, Piko, Roco of Mä/Trix ? door Bor de Wolf
06 oktober 2022, 23:45:05
Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door MOVisser
06 oktober 2022, 22:38:52
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
06 oktober 2022, 22:37:21
LSModels 2018 door Sicco Dierdorp
06 oktober 2022, 22:30:03
Tussen Vlaamse velden... door MOVisser
06 oktober 2022, 22:29:27
Draad strippen in het midden door wibi
06 oktober 2022, 22:09:22
Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen door MathynK
06 oktober 2022, 22:00:52
Vragen NS 2400 serie door Edwin2121992
06 oktober 2022, 22:00:47
Roco WLAN Maus of Iphone Z21 app door iarnrod
06 oktober 2022, 21:56:26
Kasten bij overwegen door Klaas Zondervan
06 oktober 2022, 21:45:37
Fotowedstrijd 1:1 ? door hrp
06 oktober 2022, 21:36:54
Oneindige Overslag 0e RC door Noordernet
06 oktober 2022, 21:18:40
Frans loodsje et cetera door Noordernet
06 oktober 2022, 21:15:55
Rondom Charlois door Alewijn
06 oktober 2022, 21:15:24
Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte) door Roy Hendriks
06 oktober 2022, 21:00:42
Wim Vink kalender 2023 door MOVisser
06 oktober 2022, 21:00:03
Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0) door Noordernet
06 oktober 2022, 20:54:01
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Weerd
06 oktober 2022, 20:45:28
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
06 oktober 2022, 20:40:04
Standaard kleurcodering/dikte elektradraad voor (digitale) baanaansturing? door Frank 123
06 oktober 2022, 20:26:55
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 141262 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #660 Gepost op: 11 augustus 2022, 22:18:39 »
Of in een afgeschermde kabel frotten?
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #661 Gepost op: 11 augustus 2022, 22:39:15 »
Klaas ,
Ik heb zo het idee , dat als je in de schakeling van de detectie, zoals  getekend in reactie 162   een weerstand van b.v. 1 K  tussen de kathode van D2 en C1 zet je er een laag doorlaat filter van maakt, de  naar binnen waaiende storing spert.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 23050
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #662 Gepost op: 11 augustus 2022, 23:28:13 »
Afgeschermde kabel betekent heel wat werk. Bestaande bedrading weghalen en dan 1-aderige afgeschermde er voor in de plaats leggen. Als ik dan toch de oude bedrading moet slopen lijkt het me eenvoudiger om de draden direct te leggen in plaats van eerst naar de frontgoot en dan weer terug de module in. Ik had me nooit gerealiseerd dat die lange bedrading voor zoveel overspraak zou zorgen.

Een laagdoorlaat filter maken werkt ook niet goed bij deze signaalvorm. Ik heb nu de gevoeligheid verminderd door parallel over R1 nog eens 1k te zetten en C1 in waarde te verdubbelen. Dat werkt goed, maar als de bedrading is aangepast ga ik deze wijziging misschien terugdraaien. Ik hou niet van buitenbeentjes, liever alle detectors volgens dezelfde basis opzet.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 3840
    • Lacus Flevo
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #663 Gepost op: 12 augustus 2022, 08:07:46 »
Klaas,

Denk een overbodige vraag, maar is er de laatste tijd niet iets vervangen, nieuwe CV ketel o.i.d. ?

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 23050
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #664 Gepost op: 12 augustus 2022, 12:21:40 »
De CV-ketel hangt er al 15 jaar. Het enige wat is veranderd is dat ik ledverlichting boven de baan heb aangebracht.
Maar daar gaat het allemaal niet om. Het gaat er om dat de draden naar de beide spoorstaven dicht tegen elkaar liggen. Ze vormen zo een condensator waardoor de HF stroom makkelijk kan oversteken.

Ik heb het idee dat de reageerders geen goed beeld hebben van de situatie. Het is geen storing die van buiten komt, het is een gevolg van het systeem. Ik zal vanavond proberen het met een tekeningetje duidelijk te maken.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 3840
    • Lacus Flevo
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #665 Gepost op: 12 augustus 2022, 12:54:29 »
Beste Klaas,

Laat ik mijn vraag anders stellen, heeft het goed gewerkt? En wat is er anders dan anders.
Wel niet zeggen dat hij bij jouw zo is, maar krijg genoeg telefoontjes, sinds we de nieuwe frequentie regelaar hebben geplaatst werkt jullie meting nier meer goed.

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #666 Gepost op: 12 augustus 2022, 12:56:14 »
Ik heb het idee dat de reageerders geen goed beeld hebben van de situatie.

Peter en ik wel hoor ;)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 23050
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #667 Gepost op: 12 augustus 2022, 22:41:18 »
Goed, hier dan een korte uitleg over het probleem. Behalve voor Peter en Eric, want die snappen het al. ;)

Eerst een schematische voorstelling van de situatie. De regelaar levert naast de rijpulsen ook een hoogfrequente blokspanning in verbande met het Permaloog systeem. Als er een stroomafnemend voertuig in het blok staat loopt de stroom door de diodes van de stroomdetector. Omdat de stroom in twee richtingen kan lopen is detector ook gevoelig voor beide richtingen. Als er geen trein staat, dan loopt er geen stroom en reageert de detector niet.
Tot zover de theorie.


In de praktijk ziet het er iets anders uit. De draden van de regelaar naar de ene spoorstaaf en de draden van de detector naar de andere spoorstaaf lopen gedeeltelijk naast elkaar in dezelfde bundel. Die draden vormen een condensator waardoor de HF-stroom direct kan oversteken. Aan de ingang van de detector levert dat gedempte pulsen op. Bij de detectors op de blokprinten heb ik piekwaardes van deze pulsen gemeten van ca. 0,2V. Kan geen kwaad, het is te weinig om de detector te alten aanspreken. Maar bij de detector van het opstelstation bereiken deze pulsen piekwaarden van ca. 0,5V, en dat is net op de grens van wel en niet aansprken. De manier die ik ga toepassen om van dit probleem af te komen is de draden korter maken en iets verder uit elkaar leggen. Daardoor neemt de capaciteit van de bedrading af en loopt er miner lekstroom door de detector.


Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #668 Gepost op: 12 augustus 2022, 22:54:34 »
Hoi Klaas,
Ik kende het schema wel ,(Reaktie 162  )    :D     maar nu zie ik hoe de bedrading  loopt als beide draden van/naar het spoor samen lekker dichtbij elkaar in de draadbundel zitten     er een probleem is.
 Nu snap ik ook dat die draden wss niet helemaal apart kan laten lopen omdat ze onder klembandjes / tie wraps e.d. zitten .
Moet je nu bij alle   13  (?) blokken  een van die twee er tussenuit vissen en een halve meter of zo op afstand houden?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 23050
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #669 Gepost op: 12 augustus 2022, 23:44:23 »
Peter, in de blokken van de hoofdbaan is er geen probleem. De overspraak is daar zo gering dat er geen detectors onterecht aanspreken.

Het probleem treedt alleen op in het opstelstation. Vanwege de bedrading naar de puntstukken is daar veel meer lengte waar de draden dicht tegen elkaar liggen. Dus alleen daar ga ik de bedrading reorganiseren. Overigens hoeven de draden niet op een halve meter afstand. Een centimeter is genoeg om de onderlinge capaciteit voldoende te verminderen.
Maar dat is voor volgende week, op het moment is het op zolder 30 graden, veel te warm om te werken..

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #670 Gepost op: 13 augustus 2022, 07:42:55 »
OK Klaas ,dat scheelt dan weer.
Volgende week is het minder warm.
Peterr
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.