Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 17:46:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Rondje_HO
Vandaag om 17:31:31
SSN naar Maastricht morgen 15-12 door Rondje_HO
Vandaag om 17:27:36
Eifelgeschiedenis door 44
Vandaag om 17:25:12
Elco aansluiten op lok door Mechiel_
Vandaag om 17:20:35
Combe Halt, Brits smalspoor door GD
Vandaag om 17:11:36
Neurenberg 2019; wat staat er op jouw verlanglijst? door NS1220
Vandaag om 16:51:32
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 16:50:03
MB-module: "Vakwerk is een vak apart" door TimoD
Vandaag om 16:49:05
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 16:48:50
Nieuw in de winkel ! door Floris
Vandaag om 16:35:16
Dahinterhofen im Bau door Basilicum
Vandaag om 16:30:37
De Rheingold in model naoorlogs door Carel Ruysink
Vandaag om 16:00:17
Hekwerk Roco 2200 door Carel Ruysink
Vandaag om 15:43:24
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 15:05:07
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 14:47:00
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Floris Dilz
Vandaag om 14:44:49
Wisseldigitaalgelijkblokspanning door NS1220
Vandaag om 14:44:16
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald Hofmeester
Vandaag om 13:48:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 13:30:11
Iemand ervaring met Chinese decoders? door Fred Peters
Vandaag om 13:17:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 13:03:18
E10 Lok geen rode sluitlichten? door Thom
Vandaag om 12:34:51
Alternatief ESU LokPilot micro decoder v4.0 54684 door wouter-
Vandaag om 12:17:13
Containerdraagwagens door reMARKable
Vandaag om 11:56:58
Gezocht styreen baksteenplaat schaal 0 door EricZmS
Vandaag om 11:53:18
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door Jelmer
Vandaag om 11:46:50
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 11:43:06
Minitrix BR185 verlichting verkeerd om door Timo
Vandaag om 11:41:14
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
Vandaag om 11:10:41
  

Auteur Topic: Dahinterhofen im Bau  (gelezen 7958 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4868
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #45 Gepost op: 13 maart 2018, 22:26:29 »
@ Ernst:
Goed voorstel. Mijn ontwerpen hebben de status ‘definitief’ nog lang niet bereikt, dus valt er nog te schuiven, zijn er mogelijkheden voor grote veranderingen en sta ik open voor andere inzichten, ideeën of voorstellen.

@ Floris:
Twee schaalverhoudingen kunnen elkaar in de weg zitten. De gedachte om de H0-verzameling te zijner tijd van de hand te doen, speelt heel soms door mijn hoofd, maar wint het nog niet van het plezier om lekker eindeloos rondjes te kunnen rijden met D-treinen van tien tot twaalf bakken of met goederentreinen van een meter of vier, vijf.

Voorlopig zit mijn hobbytijd in de verkoop van de spoor 2-verzameling. Als dat minder tijd gaat vragen, ga ik weer verder met Dahinterhofen, Dönsdorf en Oberwankl.

Groet,
Bas

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #46 Gepost op: 13 maart 2018, 23:16:59 »
We zijn geduldig
Als je maar beide soms laat zien  (y)  :angel:

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7177
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #47 Gepost op: 05 augustus 2018, 20:37:01 »
Leuk projectje  (y) Maar hoe is het er nu mee? Al weer een beetje verder?

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #48 Gepost op: 06 augustus 2018, 16:03:15 »
Heb je inmiddels de rails aan de gang vloer gespijkerd  :angel:

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4868
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #49 Gepost op: 06 augustus 2018, 19:31:11 »
Dahinterhofen im Bau   –   10


Terug naar af

Al maandenlang is weinig tot geen nieuws te melden in Dahinterhofen. De beschikbare hobbytijd werd grotendeels opgeslokt door verkoop van de LGB-verzameling van het Steinwalder Bähnle. Veel is al de deur uit. De rest volgt later. Ik heb even geen zin om op de markt te staan. Verkopen is een aardige bezigheid, maar het kost veel energie. Verkooptekstjes schrijven, foto’s maken, vragen beantwoorden, nonsensbiedingen negeren, betalingen in de gaten houden, artikelen netjes inpakken en versturen. Winkelier als beroep is op de lange duur niet helemaal aan mij besteed, geloof ik. Iemand raadde mij aan om de prijzen ietwat te verlagen. Zo zou de verkoop vlotter kunnen verlopen. Dat zal best, maar de penningmeester denkt daar enigszins anders over.

Door een ingrijpende beslissing zijn de ontwerpen voor Dahinterhofen inmiddels achterhaald. Ik kan terug naar de tekentafel. De oorzaak ligt in een op handen zijnde wisseling van de slaapkamer van zoonlief en de hobbykamer. Hierdoor zal de hobbyruimte met 40 procent slinken. Om toch een klein en uitdagend rangeerbaantje in spoor 1 te kunnen bouwen, zal ik helaas mijn randvoorwaarden moeten bijstellen. Vermindering van de minimum boogstraal van 3000 naar 2300 millimeter is een van de mogelijkheden.


12   SO 37.4. Wissels R = 2321 mm.

In dit schetsontwerp pas ik twee driewegwissels toe. Alleen KM1 heeft deze met een straal van 2321 mm in het assortiment, maar ze zijn (nog) niet leverbaar. Tweedehands zie ik ze maar erg sporadisch driewegwissels aangeboden worden. Hegob heeft ze wel in het programma met een straal van 3000 mm. Ik zal nog eens proberen deze wissels toe te passen, maar daarvoor is de ruimte eigenlijk te beperkt. De opstelsporen worden dan te kort.

Natuurlijk kruipt het bloed overal en vooral waar het niet gaan kan. Totdat ik een definitief ontwerp heb, ben ik van plan om in de nieuwe hobbyruimte wat losse rails op een plank te leggen, zodat er gerangeerd kan worden.


13   SO 40.1. Tijdelijke sporen. Wissels R = 2321 mm.

De voorbereidingen voor de verhuizing – verkamering is hier misschien een beter woord – zijn al in volle gang. Ze zullen grotendeels buiten het zicht van dit topic gehouden worden. Dit is een modelspoorforum, geen orgaan voor meubelpaneelverzaagdiscussies, binnenhuisarchitecten of woninginrichters.


Groet,
Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12398
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #50 Gepost op: 06 augustus 2018, 20:25:35 »
Citaat van: Bas
De gedachte om de H0-verzameling te zijner tijd van de hand te doen, speelt heel soms door mijn hoofd, maar wint het nog niet van het plezier om lekker eindeloos rondjes te kunnen rijden met D-treinen van tien tot twaalf bakken of met goederentreinen van een meter of vier, vijf.

Als ik je een raad mag geven zou ik daar voorlopig ook mee wachten. De Grote Nummers (0 en 1 vooral) zijn ontegenzeggelijk fascinerend en ook voor mij bijna onweerstaanbaar. Maar het grote nadeel is dat je voor het hierboven genoemde plezier - D-treinen van tien tot twaalf rijtuigen en lange goederentrein rond laten rijden -in spoor 1 (en 0 ook) wel heel veel ruimte nodig hebt. Misschien lukt dat een keertje tijdens sessies met soortgenoten, maar dat is veelal ook maar eens in de zoveel tijd.
Zou je het H0-gebeuren van de hand doen en de korte stukjes heen-en-weer tuffen met de grote jongens gaat, hoe leuk het ook is, tòch een keertje vervelen, dan heb je toch iets om op terug te vallen. Mocht dat meevallen, dat vervelen, dan kun je het altijd nog proberen te slijten.

Sterkte, en vooral veel plezier! Met kleine en grote treintjes en met de kleine grote jongen  :)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4868
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #51 Gepost op: 07 augustus 2018, 09:25:10 »
Dat is juist, Jan.
Ik weet dat ik mijn H0-baan ernstig zou gaan missen, als die er niet meer zou zijn. Deze baan is zo ontworpen, dat met lange treinen gereden kan worden. In Spoor 1 heb ik hiervoor geen ruimte; om over het benodigde kapitaal maar niet te spreken. In clubverband is dat wel mogelijk, maar niet spontaan op een avond, als ik opeens de behoefte voel opborrelen om F-Zug ‘Michael Meinholt’ naar Lümmeln te laten rijden.
Kortom: ook in H0 blijf ik actief.

Groet,
Bas

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #52 Gepost op: 07 augustus 2018, 10:45:10 »
 (y)

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #53 Gepost op: 07 augustus 2018, 11:01:55 »
Hoi bas,

Ik weet niet hoe jij met jou hobby ruimte zit.  Maar als je een tuin heb neem ik aan dat je een schuur heb of de mogelijkheid om de schuur uit te bouwen.  In goede geïsoleerde schuur kan je ook iets maken met spoor 1

gr bernard

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4868
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #54 Gepost op: Vandaag om 16:30:37 »
Dahinterhofen im Bau   –   11


Schroefkoppeling

In de afgelopen tijd is van alles gebeurd en gedaan, zoals de inrichting van een nieuwe hobbykamer. Tussendoor arriveerden enkele nieuwe aanwinsten. Daaronder een voorraadje rails om een klein, uiterst eenvoudig, tijdelijk rangeerbaantje aan te kunnen leggen. Een andere aanwinst is een tweede gesloten goederenwagen Gmhs 54 (zie Dib-6).


14   Tweeling van MBW.

De modellen zijn mooi gedetailleerd. De tweede heeft nieuwe wielstellen van MBW. De nieuwe zouden beter zijn dan de oude, las ik ergens op het Spur-1-Gesellschaftsforum. Zonder Spoor 1-baantje heb ik het onderscheid nog niet zelf kunnen ontdekken. Bovendien moet ik eerst een ander klein probleempje overwinnen.
MBW-materieel beschikt over kortkoppelmechaniek en de bevestiging van de koppeling lijkt erg op een NEM-schacht, die bij H0 veelvuldig voorkomt. Ik kan de koppelingen dus eenvoudig verwijderen. Gaten voor schroefkoppelingen zijn ook aanwezig; dat is bijna vanzelfsprekend. Modelkoppelingen eraf, schroefkoppelingen erop. Handig. Toch is het klusje minder eenvoudig dan het lijkt.


15   Schroefkoppeling aan een wagen van MBW.

De schroefkoppeling zit nu klemvast in het gat, maar gat is niet diep genoeg of is de pen van de koppeling te lang. Het is maar hoe je het benadert. Het gat is vierkant. Met een boormachine dieper maken is dus niet zonder meer mogelijk. Bovendien zou de V van het kortkoppelmechaniek geruïneerd kunnen worden. De pen moet dus korter.
De schroefkoppelingen uit mijn voorraad worden gefixeerd met een klemring (heet dat zo?) en een spiraalveer, of een speciaal gevormde spiraalveer. Voor beide heeft MBW geen ruimte gereserveerd. Bovendien is montage niet meer mogelijk, als ik de pen inkort. Vastlijmen van de schroefkoppeling is een oplossing, maar dan kan de koppeling in bogen niet uitgerekt worden, met eventuele ontsporingen tot gevolg. En lijmen is me eigenlijk net iets te definitief.


16   Ter vergelijking een foto van een schroefkoppeling aan een wagen van KM1.

Voordat ik een poging doe om zelf  het wiel uit te vinden, vraag ik hier maar eens rond.

1.   Is klemvast voldoende?
2.   In hoeverre is het nodig, bij boogstralen van 2321mm en groter, de koppeling verend aan te brengen?
3.   Hoe hebben anderen schroefkoppelingen aan MBW-materieel gemonteerd?


Groet,
Bas