Google+
Doel:€250.00
Donaties:€92.15

Per saldo:€-157.85

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2018 (zonder Fleischmann) door Basilicum
Vandaag om 09:09:11
Led verlichtingsset inbouwen in oud(er) model 1600/1700 door hmmglaser
Vandaag om 08:59:21
Kranenberg, een exercitie in code 70 door gvandersel
Vandaag om 08:56:09
Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 08:42:44
Opnieuw beginnen met hobby door laurent
Vandaag om 08:41:53
Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig? door roco
Vandaag om 08:40:23
Projekt 083-338 door Johnnytrein
Vandaag om 08:28:24
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Dennis van Leuverden
Vandaag om 08:27:44
MB-module: "L'Esimé" door Sven
Vandaag om 08:05:15
N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC door Trein-H0
Vandaag om 07:13:57
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 06:50:20
LTM lijn Maastricht-Gulpen Gulpen-Wijlre/Vaals door Remunj
Vandaag om 06:25:50
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 05:57:18
KleiNSpoor NS1500 digitaal maken, schema gezocht door henk
Vandaag om 05:46:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 03:11:47
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 02:20:22
Verlichting van loc's is dit te vervangen door led's? door Tom van Weert
Vandaag om 00:57:59
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door laurent
24 september 2018, 23:29:19
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door Modellbahnwagen
24 september 2018, 23:26:40
Baanbouw Bosje77 door bosje77
24 september 2018, 23:21:52
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
24 september 2018, 23:19:28
1e opzet baan theov_H0_280x122cm door jandcargo
24 september 2018, 23:18:34
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door St00mboy
24 september 2018, 22:00:14
Probleem automatisch rijden Rocrail. door AlbertG
24 september 2018, 21:47:36
Eurospoor 2018 door Klaas Zondervan
24 september 2018, 21:42:50
  

Auteur Topic: Dahinterhofen im Bau  (gelezen 7521 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4851
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #30 Gepost op: 02 februari 2018, 20:33:11 »
Dahinterhofen im Bau   –   7


Vrrrroemm!!

De nieuwe V60 staat al een paar weken mooi te wezen op een plank net boven mijn bureau, als ik eindelijk tijd neem mijn toetsenbord van de computer, enkele stapels papier en rondslingerend knutselspul op het bureau aan de kant te schuiven en zo ruimte te maken voor een paar meter rails. Zo ’n machine moet rijden, nietwaar? Ik investeer een paar leermomenten om mijn pas ontvangen digitale centrale aan te sluiten en de diesel aan de praat te krijgen. Ik steek de stekker in het stopcontact, zie de boel opstarten, raadpleeg de lijst met functies en druk op F1. Uit de V60 komt geluid van een huilende startmotor, die de dieselmotor in werking zet. De locomotief begint te brullen. Een draai aan een knop. Het gebrul verandert in G E B R U L !! Wat een geluid zit daarin! De loc komt in beweging. Als de V60 voor de vijfde keer op weg gaat naar de andere kant van het bureau, begint de telefoon te rinkelen. Met piepende remmen komt de V60 tot stilstand.

‘Met Bas.’
‘…’
‘Hallo, Pa! Je belt op een memorabel moment.’
‘…’
‘Nee, ik sta niet in de machinekamer van een uit de kluiten gewassen sleepboot, maar zit aan mijn bureau. Je hoort een V60 van KM1 met draaiende motor.’
‘…’
‘Haha!’
‘…’
‘Ja, is prima. Ik bel straks terug.’

Ik draai aan een knop. Brullend pendelt de V60 opgewekt over het korte spoor. Dan druk ik opnieuw op F1. De motor schakelt uit. De rust in de kamer keert terug. Met tuitende oren trek ik het toetsenbord naar mij toe en typ een zoekopdracht op google in. Via sites van KM1 en ESU ontdek ik CV63. Ik blader wat in de gebruiksaanwijzing van de centrale, programmeer de waarde van die CV een stuk lager en zet het geluid weer aan. Dat is beter. De loc brult nog steeds, maar op een aanvaardbaar niveau. Tijd om andere functies te proberen, zoals frontverlichting, rem, Rangierfunk en rangeersnelheid. Bij de laatste brandt aan elke kant één witte lamp. Ik rijd het model weer naar de andere kant van het bureau en druk op andere functies, zoals fluit, bel, binnen- en drijfwerkverlichting. De kamer wordt verduisterd en de V60 pendelt als een kermisattractie over het spoortje.


8   Brandende verlichting in een blauwe KM1-V60.
Foto: KM1.de.

Een jeugdige gedachte komt bij me op: hoe hard kan deze loc rijden? Om dat te ontdekken heb ik meer spoorlengte nodig. Ik kijk de gang in.
‘Hmm, als ik nou…’
Tien minuten later rolt de V60 van de ene kamer via de gang naar een andere kamer. Fijn dat ik al een voorraadje rails in huis heb. De loc dendert met een gangetje van 50 tot 60 schaalkilometers per uur over de rails. Mooi om te zien, maar ik rangeer liever. Ik zet enkele goederenwagens op de rails en koppel ze aan de loc. De korte trein verdwijnt vrolijk de kamer uit.
Na een uurtje ruim ik het spoor op en zet de loc en wagens terug.
Best leuk, die nieuw speeltjes.


Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2018, 22:59:41 door Basilicum »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4415
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #31 Gepost op: 02 februari 2018, 21:30:37 »
Mooie binneninrichting ook!

... machinekamer van een sleepboot ... :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • **
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #32 Gepost op: 02 februari 2018, 23:21:49 »
Mooi verhaal !   :)  Herkenbaar   8)

En de V60 van KM1 is idd een fraai masjien !

Ferry

Ernst Jorissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
    • Spoor 1 MBSNederland.
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #33 Gepost op: 03 februari 2018, 07:49:19 »
Hallo Bas.

Inderdaad een mooie Lok.
Heb je de Koude start al geprobeerd.
Deze klinkt ook heel mooi.
Veel plezier er mee.

Zal de mijne volgende week ook meenemen naar het Treffen.

Gr, Ernst.

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 1641
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #34 Gepost op: 03 februari 2018, 12:48:40 »
Net echt  (y) (y) :)


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4851
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #35 Gepost op: 03 februari 2018, 19:52:42 »
De koude start klinkt dramatischer dan een normale. :P

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4851
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #36 Gepost op: 20 februari 2018, 20:26:02 »
Dahinterhofen im Bau   –   8


Kritische blik

Onlangs bezocht ik met mijn vader de 01-Treff in Maarn. Naast enkele aankopen, sprak ik veel mensen, deed inspiratie op en besloot nog eens een kritische blik te werpen op mijn schetsontwerp.

Tekenen van baanplannen werkt voor mij rustgevend. Lekker rommelen met stukjes rails en soms een bruikbaar ontwerp eruit vissen. Ik overweeg opnieuw of ik toch wissels met een straal van 2321 mm zou gaan gebruiken. Dat zou de lengte van de opstelsporen te goede kunnen komen, want deze wissels zijn ongeveer 100 mm korter dan wissels met een straal van 3000 mm.
Een stemmetje in mijn hoofd zegt me, dat het gefröbel in een tekenpakketje deze keer alleen ontspannend werkt en niet productief.


9   SO 29.2. Wissels R = 2321 mm.

De sporen worden maximaal 50 mm langer. Dat de winst zich danig beperkt, komt door het kleine aantal wissels. Ik probeerde nog uit of een baanplan zonder dure driewegwissel mogelijk is. Dat kan wel, maar dat gaat ten koste van een opstelspoor en dat is ongewenst.
Op verschillende banen in Maarn zag ik 2321-wissels, die ik aandachtig bekeek. Toen een 44er over zo’n wissel kroop, viel me iets op. De loopas kwam wel heel dichtbij de Kolbenstangenschutzrohr van een cilinder. Soms leken ze elkaar te raken. Hoe zou dat zijn bij mijn toekomstige 0310? Of bij een loc van de Baureihe 50, die op mijn baan zou kunnen verschijnen? Tekenen met 2321-wissels is dus alleen ontspannend. Ik blijf bij de keuze voor een straal van 3000 millimeter.

Het voorstel om Bw Hagen-Eckesey als inspiratie te gebruiken, spreekt me steeds meer aan. Een hoge gevel van de loods kan goed dienen als achtergrond. Ik vond een artikel in MIBA-Spezial 69, waarin een deel van dit Bw dient als voorbeeld voor een H0-baan van Rolf Knipper. De tekening op bladzijden 50 en 51 geeft daarvan een mooi beeld. Ik moet het nog aandachtig lezen.


10   SO 30.4. Wissels R = 3000 mm.

De sporen liggen iets rechter, dan op SO 28.7 (zie DiB-5). Behalve het uithaalspoor eindigen de sporen in schetsontwerp 30.4 op deuren van een grote loods. Ik heb geen pretenties Hagen-Eck in detail na te bouwen, maar laat me er graag door inspireren voor Dahinterhofen.


Groet,
Bas

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8072
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #37 Gepost op: 21 februari 2018, 16:37:14 »
Als je de 3weg wissel nou is vervangt door een normale wissel en daaraan geplakt een Engelsman,zou dat kunnen werken ?

« Laatst bewerkt op: 21 februari 2018, 22:38:42 door Reinout van Rees »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4851
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #38 Gepost op: 21 februari 2018, 21:05:22 »
Interessante gedachte, Floris. Zo ’n Engelsman is ruim 125 euro goedkoper, dan een driewegwissel. Ik kom er binnenkort op terug.

Groet,
Bas

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8072
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #39 Gepost op: 22 februari 2018, 13:26:21 »
Denk er is rustig over na,het schoot me zomaar te binnen.
En na wat prutsen met Anyrail en in dit geval Lenz sp0 rails,was het zo gemaakt.
Ow en bedankt Reinout voor het aanpassen van het plaatje,ik kreeg het zelf niet voor elkaar  :-[

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4851
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #40 Gepost op: 22 februari 2018, 20:20:20 »
Dahinterhofen im Bau   –   9


Engelsman

Het voorstel van Floris om het driewegwissel (DWW) in te ruilen voor een Engels wissel, heb ik in een tekening verwerkt. De Duitse term voor zo ’n Engelsman is Doppelkreuzungsweiche (DKW); deze pas ik in mijn tekst toe.


11   SO 31.1. Wissels R = 3000 mm. DKW in plaats van DWW.

De blauwe lijn op de tekening is het hart van het ‘hoofdspoor’ uit schetsontwerp 30.4. De groene vlakken stellen locomotieven van de Baureihe 0310 voor.

Voordelen
  •  Een DKW is minder duur in aanschaf dan een DWW.
  •  Het op de tekening onderste opstelspoor wordt langer.

In SO 30.4 maak ik voor het ‘hoofdspoor’ gebruik van een boog van het driewegwissel. Mede hierdoor lukt het om het plan buiten de draai van de deur te houden. Als ik meer ruimte zou hebben, zou ik een DKW kiezen.

Nadelen
  •  Met een DKW lukt het niet om buiten de draai van de deur te blijven.
  •  Een opstelspoor links van het DKW wordt erg kort.
  •  Het linker uithaalspoor wordt te kort voor een 0310.

Kortom: ik heb me een half uurtje heerlijk vermaakt, maar het levert niet een toepasbaar plan op.


Groet,
Bas

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4018
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #41 Gepost op: 13 maart 2018, 00:05:27 »
 ;D
Dit is ook mooi  (y)
Hoe groot is zo ene V 60 in deze schaal wel ,groter als LGB
Joh
een 44 denk ik dat ik net heen en weer kan op zolder
5,5 bij 3 mtr
Kan je met kleinere locs denk ik wel een soort heen en weer tussen 2 stations ä la reinout maken
In U vorm met korte bocht

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4851
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #42 Gepost op: 13 maart 2018, 13:06:51 »
Spoor 1 (1:32) is een maatje kleiner dan spoor 2 (1:22,5). De lengte van mijn V60 meet een kleine 33 cm; een 44 is 71 cm lang.

Mijn zoldertje is gevuld met de H0-baan Dönsdorf. Hierdoor is de beschikbare ruimte voor spoor 1 te beperkt. Bovendien kan ik met een boogstraal van om en nabij 3 meter niet rondrijden. Kleinere stralen zijn mogelijk, maar wil ik in Dahinterhofen niet toepassen.

Een eigen spoor 1-baan, waar een 7-delige VT11.5 TEE op volle snelheid kan rondrijden, zonder elke minuut hetzelfde stukje spoor te passeren, lijkt me prachtig. Wegens enkele bescheiden beperkingen, zoals een ruimte van pak hem beet 50 bij 25 meter en een voorraadje liquide middelen, zal dat, met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, een illusie blijven. ;)

Groet,
Bas

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #43 Gepost op: 13 maart 2018, 14:34:11 »
Dahinterhofen im Bau   –   9


Engelsman

Het voorstel van Floris om het driewegwissel (DWW) in te ruilen voor een Engels wissel, heb ik in een tekening verwerkt. De Duitse term voor zo ’n Engelsman is Doppelkreuzungsweiche (DKW); deze pas ik in mijn tekst toe.


11   SO 31.1. Wissels R = 3000 mm. DKW in plaats van DWW.

De blauwe lijn op de tekening is het hart van het ‘hoofdspoor’ uit schetsontwerp 30.4. De groene vlakken stellen locomotieven van de Baureihe 0310 voor.

Voordelen
  •  Een DKW is minder duur in aanschaf dan een DWW.
  •  Het op de tekening onderste opstelspoor wordt langer.

In SO 30.4 maak ik voor het ‘hoofdspoor’ gebruik van een boog van het driewegwissel. Mede hierdoor lukt het om het plan buiten de draai van de deur te houden. Als ik meer ruimte zou hebben, zou ik een DKW kiezen.

Nadelen
  •  Met een DKW lukt het niet om buiten de draai van de deur te blijven.
  •  Een opstelspoor links van het DKW wordt erg kort.
  •  Het linker uithaalspoor wordt te kort voor een 0310.

Kortom: ik heb me een half uurtje heerlijk vermaakt, maar het levert niet een toepasbaar plan op.


Groet,
Bas
Waarom schuif je de hele baan niet wat naar voren, zodat je wat ruimte krijgt voor een achtergrond met wat diepte ?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8072
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #44 Gepost op: 13 maart 2018, 15:17:20 »
Mijn zoldertje is gevuld met de H0-baan Dönsdorf.
Hierdoor is de beschikbare ruimte voor spoor 1 te beperkt.
Bovendien kan ik met een boogstraal van om en nabij 3 meter niet rondrijden. Kleinere stralen zijn mogelijk, maar wil ik in Dahinterhofen niet toepassen.
Je hebt al de luxe dat je in 2 schalen kan freubelen.
(voorheen 3)
Anders in de toekomst is bedenken voor jezelf of dat dat wenselijk blijft,in allerlei opzichten.
Hoeveel ruimte zou je krijgen als je geen HO baan meer zou hebben ?
Als je daarmee wel de ruimte krijgt om een leuker baanplan te maken en te bouwen,dan zou ik daar toch is over gaan nadenken  ;)