Google+
Doel:€250.00
Donaties:€63.25

Per saldo:€-186.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Westlandbaan door Dieseltje95
Vandaag om 06:02:55
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:30:45
Blikken opwindtrein door Hans Grasmaijer
Vandaag om 02:46:25
Toekomstig project: "Slopershamer" door nighttrain1
Vandaag om 01:27:48
Zijn er hobbisten onder ons die hun baan besturen met een touchscreen laptop?? door nighttrain1
Vandaag om 01:08:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 01:05:39
Neutraal Moresnet in H0 door Flevodienst
Vandaag om 00:53:09
19 Toen door edwin1974
Vandaag om 00:46:43
Den Overslag & Marchan'Dix door Bjor
18 augustus 2018, 23:37:14
Een mini-diorama als cadeau door Chris80
18 augustus 2018, 23:24:36
Bröckenbahn door Frank 123
18 augustus 2018, 23:12:45
Doorbraak in 3D Print technologie door Hans van de Burgt
18 augustus 2018, 23:05:33
BNLS Baanbreker - Projekt 083 - 338 door 44
18 augustus 2018, 22:22:58
Viessmann verlichting door Bert_Apd
18 augustus 2018, 21:45:17
Carro bisarca serie Pay door ReneN
18 augustus 2018, 21:34:53
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Overet
18 augustus 2018, 21:07:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
18 augustus 2018, 20:05:34
Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0. door Leen Kievit
18 augustus 2018, 19:55:37
Heen, En en Weer: de tram. door DE-II
18 augustus 2018, 19:52:40
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 augustus 2018, 19:42:53
  

Auteur Topic: Dahinterhofen im Bau  (gelezen 7289 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4840
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #15 Gepost op: 18 januari 2018, 20:18:08 »
Dahinterhofen im Bau   –   5


Manco

De wissels in schetsontwerp 28.x hebben een boogstraal van 3000 mm, zoals ze voorkomen in het assortiment van Hegob. Groter wil ik wel, maar de beschikbare ruimte is daarvoor te klein. Door deze beperking wordt Dahinterhofen een rangeerbaan met als thema een fragment van een Betriebswerk. Het thema komt vanzelf bovendrijven, zoals Gert-Jan al zag. Hagen-Eckesey is een leuk idee. Ik zal de plattegrond van dat depot eens opzoeken. Mijn toekomstige Bw kan ook een Wende-Bw zijn, want 0310’en reden ‘overal’ heen.

Ik zag een tekortkoming aan SO 28.6. Regelmatig kom ik advertenties tegen, zoals van MBS Nederland, waarin transportkisten voor materieel worden aangeboden. Je sluit zo ’n kist op de baan aan, rijdt een loc erin, sluit de kist en zet hem weg of neemt hem mee naar een modelbaan elders in het land. Een model kan hiermee betrekkelijk veilig vervoerd en stofvrij bewaard worden. Originele dozen van materieel zijn daarvoor vaak te lastig en tijdrovend. Ik overweeg om deze kisten te gaan gebruiken. Nu toont SO 28.6 zijn manco, want dit ontwerp heeft geen mogelijkheid om dit opbergsysteem aan te sluiten. Ik vond een oplossing door een korte boog te leggen tussen het linker wissel en het driewegwissel. Zo wordt het spoor op het verwijderbare deel van de baan recht en kan vervangen worden door een transportkist.


6   SO 28.7. Het groene vlak stelt een locomotief van de Baureihe 10 voor, die langer is dan een 01.

Ik ben van plan geweest om een locloods te bouwen, maar heb dat idee losgelaten. Het kost eenvoudig te veel ruimte. Ik probeer een illusie van een loods te bereiken door alleen een gevel met deuren neer te zetten. Hopelijk werkt hier het principe van ‘minder is meer’. Een waterkolom krijgt wel een plekje op de baan. Misschien zet ik hem tussen de sporen voor de locloods. Een gelegenheidsaankoop in 2017 is een bokkraan. Deze komt rechts op de baan te staan.


Groet,
Bas

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #16 Gepost op: 18 januari 2018, 20:50:25 »
Dat is het nadeel van Spoor 1  :-X  Wel mooi dat je toch voor de natuurlijke boogstralen gaat in plaats van "speelplezier"  :)

Ernst Jorissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 213
    • Spoor 1 MBSNederland.
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2018, 09:07:47 »
Hallo Bas.

kijk nieuwsgierig naar je baanplan.
Ziet er goed uit.
Wat betreft de Transportkisten betreft.
Deze zou je op drie plaatsen kunnen maken.
Een plaats heb je al aangegeven.
De 2 plaats zou kunnen zijn het verwijderbaar Deel/
En de 3 plaats is waar de bokkraan staat.
Dit heb ik bij mij ook zo gemaakt.

Ik kijk uit naar de volgende stappen.

groet Ernst.




Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4840
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #18 Gepost op: 20 januari 2018, 19:52:07 »
@ Martijn:
Op mijn nieuwe baan geen bochtjes, maar bogen. 8)

@ Ernst:
Het verwijderbare deel heeft de meeste spoorlengte voor een transportkist. Het spoor bij de bokkraan is voor een transportkist voor, bijvoorbeeld, een 50er aan de korte kant.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4840
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #19 Gepost op: 27 januari 2018, 14:18:08 »
Dahinterhofen im Bau   –   6


Een verzameling ontstaat

Thema gekozen en een geschikt schetsontwerp gemaakt: tijd om contact op te nemen met Hegob voor de levering van de wissels. Ik heb werkelijk geen idee wat de levertijd is. Wie kan mij hierover meer vertellen?

Tijdens een editie van de Houtense modelspoorbeurs vroeg Pendelbaan-Jaap naar de vorderingen van mijn Spoor 1-avontuur en nadrukkelijk naar de reden voor de keuze van een loc, die nog jaren op zich laat wachten.
‘Er is genoeg moois te koop,’ zei hij. ‘Ook tweedehands.’
Dat is juist, maar het is juist die ene aankondiging geweest, die me deed besluiten in het Koningsspoor-wereldje te stappen.

Regelmatig blader ik door de catalogi van Dingler, Kiss, KM1, Wunder en andere, en kies bij het materieel versies uit, die in mijn straatje zouden passen. Zo krijg ik een beter beeld van de markt en herken in de enkele spoor 1-winkel, vele verkoopsites en beurzen links en rechts sneller de begeerde objecten. Rondkijkend op het wereldwijde web viel mijn oog op een advertentie, die mijn aandacht trok: aanbod van een drieassige KM1-diesel.
Meteen twijfel.
Kopen?
Aarzeling.
Het bedrag is wel hoog, maar lager dan de nieuwprijs.
Zucht.
Zo goed als nieuw, lijken de foto’s weer te geven.
Twijfel.
Zal ik proberen iets van de vraagprijs af te kletsen?
Aarzeling.
Besluiteloos neem ik me voor er een nachtje over te slapen, het risico nemend de locomotief aan mijn neus voorbij te zien rijden.
De volgende dag stuur ik een bericht met een bod lager dan de vraagprijs. Tot mijn verbazing geeft de verkoper vlot een positief antwoord. Een week later staat een V60 op mijn bureau te pronken. Zo snel kan het gaan.
Jaap heeft gelijk.


7   V60 in Spoor 1 en een zusje in H0.

De grote goederenwagen op de foto is de eerste aanwinst van 2018.


Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 12:15:21 door Basilicum »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 11410
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #20 Gepost op: 27 januari 2018, 15:43:13 »
Door die foto realiseer ik me weer eens hoe groot spoor 1 is.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #21 Gepost op: 27 januari 2018, 19:50:59 »
Hallo Bas,

Wou mooi begin voor spoor 1 zo V60 van KM 1 erg mooie machine heel veel rijplezier er mee op na de volgende loc een V100 die mag toch ook eigelijk niet ontbreken in spoor 1.

Groetjes van bernard

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 7980
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #22 Gepost op: 28 januari 2018, 13:35:20 »
Fraaie aanwinsten  (y)
Zo'n v60 wil ik voor spoor 0 nog graag is voor een leuke prijs op de kop tikken.
Ik heb in het verleden is een foto gemaakt van v80 in HO die stond toen voor z'n soortgenoot in spoor 0 van een vriend.
Nu is het de omgekeerde wereld,v80 in HO is niet meer,maar wel z'n grotere broer in 0,zelfs daarmee zie je het verschil al erg goed  ;D
Ik begrijp uit je bericht dat het ontwerp vast ligt,dit gaat m worden ?

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4840
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #23 Gepost op: 28 januari 2018, 20:07:15 »
Dank!
Het voorlopig ontwerp is klaar. Pas als alle rails in huis is, maak ik een definitief ontwerp. Dat laat nog op zich wachten, want mijn beschikbare tijd voor Dönsdorf en Dahinterhofen is voor de komende maanden beperkt, voor zover het zich nu laat aanzien.

Groet,
Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12058
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #24 Gepost op: 28 januari 2018, 20:14:25 »
Als ik dit zo lees, en ook je "onderschrift" in aanmerking nemend, daarbij nog constaterend dat in de verkooprubriek van dit forum allerlei passend bij of op spoor II ter overname aangeboden wordt, durf ik met een gerust hart te veronderstellen dat het project Steinwalde de tuin is uitgebonjourd. Of is die veronderstelling te voorbarig?

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4840
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #25 Gepost op: 28 januari 2018, 20:33:51 »
De tuin is inmiddels ‘ontspoord’, op een paar stukken rails na. De 2m-baan ‘Steinwalde’ wordt verkocht. Dat gaat niet zo snel als ik zou willen. Adverteren op BNLS is leuk, maar het vlot niet zo met artikelen van LGB. Ik zal daarvoor een andere site benaderen.

Groet,
Bas

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1633
  • **
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #26 Gepost op: 29 januari 2018, 08:02:34 »
Hallo Bas,

Gefeliciteerd met je eerste Spoor 1 V 60, het is een mooi model en multi inzetbaar, zeker op een kleinere baan.

In Maarn zal ik deze ook meenemen, dan kan je zien hoe de V60 er uitziet na een weathering.

Ben benieuwd naar je verdere vorderingen. Staat Sinsheim ook op de agenda?

Grt

Ferry

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #27 Gepost op: 29 januari 2018, 09:43:18 »
Hallo Bas,

Gefeliciteerd met jouw eerste lok in schaal 1. Een goed begin....afijn...ik hèb een beetje ervaring in het bouwen van kleine baantjes op een grote schaal en heb mijn ideeën er op losgelaten....

Hagen-Eck is inderdaad een zeer inspirerende omgeving. Ik zou in jouw geval een enorme gevel in monochrome kleur als halfreliëf gebruiken, over de gehele lengte van de achterwand.

 Je kan enorme Loks op een klein stukje spoor laten rijden, maar dat is alleen geloofwaardig als de dimensies van de machines worden overstemd door de omgeving. Je zal er zeker geen spijt van krijgen. Maar in Maarn kunnn we er nog wel over beppen...

Er zijn twee deelnemers die ik je van harte kan aan bevelen: Ernst zorgt voor een vlotte aflevering van de rails. HJ Knoop voor info over Hagen Eck. Volgens mij heeft hij al stiekum eea opgemeten.
Dit heeft hij bijna moeten bekopen met een aanvaring met een echte V60 by the way...

Grtz,

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4840
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #28 Gepost op: 29 januari 2018, 12:17:53 »
Dank voor de informatie. :)
Hagen-Eckesey stelde Bernhard ook voor. Sindsdien dwarrelt dat idee door mijn hoofd.
Ik heb jaren geleden het Spur 1-Treffen in Sinsheim een keer bezocht en was onder de indruk. Ik ben er nog niet uit of ik de editie van 2018 zal bezoeken. Eens kijken of en hoe dat te combineren valt met een vakantie.

Groet,
Bas

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 1600
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #29 Gepost op: 29 januari 2018, 12:33:20 »
Is idd een hele mooi machine  8) 8)


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.