Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1070209 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5115 Gepost op: 17 april 2024, 22:06:32 »
Bij de oude 94'er kon ik het binnenstuk van de motor gewoon langs de wielen trekken. Bij deze nieuwere uitvoering zit er volgens mij wat meer massa enzo eraan voor wat beperkte vliegwiel-werking. Dus... het past er niet meer langs:



Prima, dan gaan we over tot moord en doodslag:



Nou zit er alleen nog een messing lager vast dat er nog uit moet...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5116 Gepost op: 17 april 2024, 22:12:14 »
Dag Reinout,
Ik volg dit met de nodige belangstelling.
Het tandwiel (ritzel) van je BR94 heeft 10 tanden.
De oeroude V200 zal 12 tanden hebben.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5117 Gepost op: 18 april 2024, 10:17:03 »
Na de moord en doodslag ga ik dit motortje niet meer gebruiken. Bij de v200 is dus alles nog open wat ik ga doen.
De tandjes van de v200, dat waren er dacht ik maar liefst 20 toen ik ze laatst telde. Maar het blaadje met de nummers ligt nog thuis, dus ik kan nu niet kijken. Ik zal nog eens tellen :)

Maar goed, eerst de 094 af. En wat achterstallig forumschrijfwerk doen, want ik heb inmiddels al tweeëneenhalve andere loks onder handen gehad. Micromotor.nl motor, train-o-matic lokommander decoder, enz. Komt wel.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5118 Gepost op: 18 april 2024, 20:03:30 »
Even bij m'n foto's gekeken. Van wat ik naast de 094 heb gedaan heb ik weinig foto's gemaakt, dus veel nuttige info zit hier niet bij.

Roco Köf III met matte lak ingespoten, daarna in 10 minuten wat PanPastel spul erover en daarna nog een laagje lak:



Het resultaat (geen bijster duidelijke foto):



Voor dit lokje had ik een micromotor.nl vervangingsmotortje gekocht omdat de roco motor me teveel herrie maakte en ik deze aandrijvingen eens wilde testen. Bij deze motor moest je het bestaande wormwiel hergebruiken, dus die moest van de as af. Hij zat stevig vast en ik zette "dus" flink kracht. "Dus" vloog hij met enthousiasme weg ergens de kamer in. Ik heb hem nog niet teruggevonden en wacht nu op een vervangend wormwiel van roco :)

Ik had gelijk nog twee andere micromotors gekocht, onder andere voor mijn oude roco 215 van de aller-allereerste lichting:



Die reed niet echt goed doordat er geen anti-slipbandjes onder zaten (wat bij mijn helling wel nodig is). Ik heb met "bull frog snot" geëxperimenteerd maar dat lukte me niet netjes genoeg. En een as miste een tandwiel, dat was afgebroken. Nieuw asje met tandwiel van een recente 215 als reserveonderdeel besteld, maar dat had de verkeerde maat tandwiel.

Toen maar een nieuw tweedehandsje van de een-na-oudste bouwserie gekocht om de benodigde reservewielen te bemachtigen, inclusief twee assen met een anti-slipbandje. Dat onderstel had ook een net iets betere stroomopname, dus ik heb dat onderstel gebruikt. De oude kap heb ik wel behouden om toch te kunnen claimen dat de lok uit 1973 komt. Die kap was ook beter.

Enfin, micromotor erin en boeltje opnieuw gedigitaliseerd. Maar uiteraard alleen een foto van de begintoestand gemaakt:




De derde micromotor was voor een piko 218 die ik al eens voor een vriend gedigitaliseerd had. Alleen was de decoder daarvan doorgebrand. Nieuwe erin, maar ik vertrouwde het niet helemaal. Het piko motortje zag er wat gammel uit:



Met een micromotor vervanging gokte ik dat ik van alle moeilijkheden af zou zijn. De verbouwing ging makkelijk. Wel wat meer werk dan bij een Faulhaber setje van SB modellbau, want daarbij zitten alle asjes en wormwielen enzo al gemonteerd. Bij micromotor.nl moet je zelf de verloopasjes op de motoras lijmen, idem de vliegwielen. En de motor in de behuizing (3d geprint) stoppen. Dus.... nauwkeurig werken en vooral oppassen bij het lijmen op het asje... Tot nu toe is het goed gegaan.

Het leuke van deze motortjes is de prijs. Voor vier tientjes heb je een vervangend motorsetje en het past gewoon prima. Rijgeluid is minder dan ervoor. Rijgedrag lijkt ook redelijk. Ik noem het nog niet goed, maar dat kan nog komen. De 215 en 218 zijn oude loks met ook nog al wat speling her en der, daar moet ik de decoder nog beter voor instellen. Want ik ben gelijk aan het experimenteren gegaan met train-o-matic lokommander decoders. Bij de 094 heb ik veel zitten experimenteren met de oude Fleischmann rundmotor en kreeg er nog redelijke eigenschappen uit. Ik heb er in ieder geval veel van geleerd over de decoder, dus binnenkort ga ik de 215 en 218 nog een keer bewerken qua instellingen.

In ieder geval ben ik druk bezig met m'n materieelvoorraad up-to-date te krijgen :D

Reinout
« Laatst bewerkt op: 18 april 2024, 20:06:33 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5119 Gepost op: 18 april 2024, 22:06:32 »
Het lagertje dat nog vast zat in de 094 heb ik met de dremel-slijpslijf van een sleuf voorzien zodat ik met een schoevendraaier erin kon om het rond te draaien. Dat hielp:



Boeltje goed schoongemaakt en de flachlaufer vastgeplakt:



Het hulsje met het rondsel ging helaas erg lastig op de motoras. Ik moest veel kracht zetten (wat je bij zo'n motortje niet wil). Uiteindelijk met, aargh, de combinatietang gewerkt. De ene kant tegen de achterkant van de flachlaufer, waar een klein beetje as uit steekt, hopend dat dat goed genoeg ging.

Toch wist ik het rondsel naar m'n smaak nog niet ver genoeg door te schuiven, het is een randgeval of dit goed genoeg is:



Bij eerste rijproeven vond ik het ook veel lawaai maken en schokkerig en stroef rijden. Ik ben er nog niet 100% zeker van dat het aan het motortje ligt, want als ik het met de hand draai lijkt het soepel te lopen. Maar ik vrees...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5120 Gepost op: 18 april 2024, 23:17:45 »
Er is nu een 10% kortingsactie bij SB Modellbau dus ik heb naar een Flucht nach vorn gedaan en een 'premium' i.p.v. een flachlaufer aandrijving besteld. Gezien het plaatje dat op de website staat heb ik het idee dat ik de ombouw nog wel voor elkaar moet krijgen hoewel ze zelf aangeven dat het categorie III ("draaibank nodig") is. Enfin, we zien binnenkort wel of ik stom ben geweest :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5121 Gepost op: 19 april 2024, 21:19:22 »
Ik heb drie pagina's geleden een keer gezegd dat ik bezig ging met de onderlinge aansluiting van de rails aan de linkerkant van Berenbach? Nooit getoond wat ik er uiteindelijk heb gedaan:



Botte bijl! Met water het ballastbed van het hoofdspoor daar weggehaald en de rails daar opgehoogd. Het lag er toch teveel in een "dalletje" waardoor er een te grote knik was. Nu ik het heb opgehoogd loopt het allemaal soepeler. En ik heb de rails losgesoldeerd en, nu de modules vaster op hun plek liggen, beter uitgelijnd.

Het rijdt daardoor een stuk soepeler op dit punt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4673
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5122 Gepost op: 19 april 2024, 23:01:42 »
Soms wekt de botte bijl 🪓 erg goed…🤓

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5123 Gepost op: 21 april 2024, 19:10:00 »
Soms de botte bijl, soms de zachte kwast: ik heb m'n roco 215 van een laagje vuil voorzien. Als eerste wat donkergrijze wash in de naden bij de deuren, in de roosters en bij de hoekjes op het dak:



Daarna nog her en der een beetje wash, ook lichtgrijze. En weer de PanPastel poeders:





De lichtgijze heb ik op het dak gebruikt, omdat mijn gekozen voorbeeldfoto een opvallend bleek dak had op sommige plekken. De foto's hebben altijd weer last van reflecties en kleurcorrectie enzo, dus het effect komt niet goed over. Enfin, aan het eind heb ik een filmpje, daar komt het matte uiterlijk wel aardig over.





Hier het filmpje. Ik heb er dus een micromotor.nl micromotor ingezet. En een train-o-matic "lokommander II" decoder gebruikt. Allebei prettig geprijst. De motor is sterk genoeg: het lukt hem om de roco railreinigingswagen omhoog te slepen en dat wil op mijn baan best wat zeggen :)
Het rijgedrag is het gros van de tijd lekker soepel en hij maakt ook duidelijk minder herrie dan de oude roco melkfles-formaat motor (maar da's niet moeilijk). Alleen bij de laagste snelheidsstapjes ben ik nog niet tevreden. De motor (of de aansturing) bromt een beetje. En, in de video twee keer te zijn, soms zit er een schokje in.
Nou kan dat ook aan het 1973-mechanisme liggen, er zit veel speling tussen de tandwieltjes, wormwiel, kardan enzo. Dus helemaal raar vind ik het niet dat het niet 100% soepel is.
Qua micromotor/lokommander komen er nog meer tests met nieuwer materieel. Een roco 333 wacht op een worrmwiel en ik heb een motor voor een 50'er en een 211. Een van die laatste wil ik ook testen met een "lokpilot basic 5". Je hoort vaak dat ESU niet zo lekker met klokankers werkt, maar die "5 basic" heeft een 50kHz frequentie en dat klinkt toch wel lekker. Een Lokommander heeft 40kHz trouwens.

Enfin, hier is een korte video:

<a href="https://www.youtube.com/v/Kmo7xoXYNRM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Kmo7xoXYNRM</a>

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
  • DB Tijdperk III
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5124 Gepost op: 21 april 2024, 19:30:00 »
Dat gaat prima dat verweren (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5125 Gepost op: 21 april 2024, 19:48:49 »
Die kwast van jou geeft in ieder geval al mooie resultaten (y)