Wat zijn we aan het bouwen? > Interessegroepen (IG's)

3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76

(1/28) > >>

Hans van de Burgt:
Na een lange verplichte pauze, heb ik vandaag voor het eerst weer getekend.

Nog niet aan mijn Pixton Hill watermolen of mijn stationsgebouw van Wateringbury, maar aan een relatief eenvoudig projectje: Een Stroudley 4-Wheel coach.



William Stroudley was een van de beroemdste Britse ontwerpers van stoomlocomotieven uit de 19e eeuw. Hij ontwierp voornamelijk voor de London Brighton & South Coast Railway (LB&SCR). Hij ontwierp ook diverse coaches die ingezet werden door verschillende Britse spoorweg ondernemingen van ruim honderd jaar geleden tot op de dag van vandaag: o.a. LB&SCR, LCDR, SECR, SR, Isle of White, en/of Blue Bell Line.



De Stroudley Coaches zijn er in verschillende lengtes. 4-Wheel, 6-Wheel, en zelfs met bogies. Met vier compartimenten, vijf compartimenten, brake (met en zonder uitbouw) enz.

Eigenlijk is het verbazingwekkend dat rijtuigen die zo breed inzetbaar zijn, niet RTR gekocht kunnen worden. Er is immers een grote behoefte aan korte rijtuigen, zeker na de komst van diverse locs in SECR uitvoering. Denk maar aan de Terrier, P-Class en de H-Class.

De Stroudley rijtuigen zijn echter wel leverbaar als kit of 3D print, maar zijn dan over het algemeen erg prijzig.

Eens kijken dus of we hier iets mee kunnen



Ik heb ik een (rudimentair) onderstel getekend zonder wielen. Voornamelijk voor de maatvoering, want waarschijnlijk is het eenvoudiger om een donor chassis te gebruiken. Maar als het moet, kan dit deel in 3D geprint worden.



Als tweede heb ik een kopschot getekend. De kopschotten van alle Stroudley’s zijn identiek. Wel hebben sommige extra trapjes en/of stijgbeugels. Het kopschot bestaat uit twee delen. Een plaat van 0,5mm en “timmerwerk” van 0,5mm. Naar keus uit te voeren in MDF of fineer.



Als je nu eea combineert, krijg je al snel het begin van een karretje.

In dit geval ben ik begonnen met een chassis voor een 4-Wheel variant. Op dezelfde manier kan ik een 6-Wheel variant maken, of de lengte van het chassis aanpassen op het gewenste aantal compartimenten.

Wordt vervolgd...

Gr, Hans

Thijs1271:
Dat ziet er veelbelovend uit Hans!  (y)  Die wil ik wel!  ;D

Thijs

Hans van de Burgt:
@Thijs,

Daar was ik eerlijk gezegd al wel van uit gegaan. 😀

Vandaag verder bezig geweest met het tekenen van de zijwanden. Ook deze worden gelamineerd. Een laag van 0,5mm met de vensters, en daarachter een laag van 0,5mm voor de kozijnen. In dit geval een vijftal voor het middelste raam van de compartimenten.



In dit geval lopen de wanden nog recht omlaag. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Deze horen licht mee te bewegen met de kromming van de kopschotten. Bij een 3D print neem je dat mee in het ontwerp; bij een lasercut, buig je de dunne houtplaatjes bij het monteren naar binnen.



Gr, Hans

St00mboy:

--- Citaat van: Hans van de Burgt op 29 december 2017, 14:38:47 ---In dit geval lopen de wanden nog recht omlaag. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Deze horen licht mee te bewegen met de kromming van de kopschotten.

--- Einde van citaat ---

Dat heet tumblehome.
Jouw rijtuigen zien er heel mooi uit  (y) , maar hebben nog geen tumblehome.
De Hornby Gresleys hebben ook te weinig tumblehome.  :-\

Leen.

Hans van de Burgt:
Langzaam aan schiet het op met de eerste Stroudley Coach. Een 4-Wheel met vijf compartimenten.



Nu wél voorzien van zo'n "tumblehome"...



Ook het interieur is klaar. De wanden zijn nog niet voorzien van timmerwerk.

Gr, Hans

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie