Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:49:38
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: Bouw Bührtal III  (gelezen 63091 keer)

Daniel Caso

  • Gast
Re: Bouw Bührtal III
« Reactie #135 Gepost op: 05 januari 2020, 18:14:57 »
Echt fantastische mooie beelden!

Laat maar meer komen!!! (y) (y) (y) (y)

Daniel

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Bouw Bührtal III
« Reactie #136 Gepost op: 05 januari 2020, 19:02:29 »
Inderdaad erg fraaie platen, Jeroen. Die Roco 23 met ketelringen is echt een supermooi model.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
    • Bührtal III
Re: Bouw Bührtal III
« Reactie #137 Gepost op: 05 januari 2020, 19:35:21 »
Thanks!

Die 23’er is inderdaad mooi. Zelf vind ik de Br 23 een van de mooiste stomers, misschien wel de mooiste  ;D

Dit is een exemplaar dat komt uit een uitgave met een info boekje over de Br 23 105 (art. 43248).
Leuk boekje. Ik heb nog een 2e Br 23, binnenkort beide exemplaren maar eens naast elkaar zetten.

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
    • Bührtal III
Re: Bouw Bührtal III
« Reactie #138 Gepost op: 07 januari 2020, 08:33:05 »
Gister alle baan aankleding weer opgeruimd. E.e.a. wordt pas na onze verhuizing (medio dit jaar) meer definitief aangebracht.

Eerst even een dilemma delen. Eerst maar even de foto voor de duiding van de situatie:



Het gaat om de dennen (eigenbouw  ;)) direct achter het watertje. op zich ben ik best wel tevreden over de plaatsing en het totaal plaatje. Het gras moet overigens nog verder "verwilderd" en aangekleed worden uiteraard. Maarrrr, door de bomen beperk ik mijzelf een beetje met het foto's maken van het station en zo. De dennen staan er namelijk voor  :o. De dennen staan nog los dus kunnen er ook zo weer uit. Suggesties?

Gisteravond een paar kleine klusjes gedaan. Achter het station waren nog een paar plekjes die nog enige aandacht behoeven:





Eerst maar wat gips en het "asfalt" plaatsen (heb bij Ronald Koerts https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=22356.msg3222080293#msg3222080293 een veel interessantere wijze van asfalt maken gezien. Dit maar voor een volgende module/baan ;D).



Dit moet eerst drogen, daarna verder met bewerken.

Verder wat gras aangebracht tussen de stationssporen:



Als laatste nog een stukje gras "verwilderd":



Hierachter wil ik een houten hek maken. Dit is het idee, versie 1.0 cocktailprikkers met strookjes balsa:



Ik moet nog even bedenken hoe ik dit in "productie" ga nemen. Het is een beetje fragiel zo.
 
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2020, 08:35:04 door nachbar »

Daniel Caso

  • Gast
Re: Bouw Bührtal III
« Reactie #139 Gepost op: 07 januari 2020, 10:32:52 »
Lucky you!

Je hebt geschreven:

"Maarrrr, door de bomen beperk ik mijzelf een beetje met het foto's maken van het station en zo. De dennen staan er namelijk voor  :o. De dennen staan nog los dus kunnen er ook zo weer uit. Suggesties?"

Welnu, na voldoende van je werk te hebben gezien, denk ik dat je alleen maar moet beseffen dat het geen probleem is, maar een kans.

Als je het als een probleem wilt zien, kun je het later doen, maar geef jezelf eerst de gelegenheid om te profiteren van wat je hebt gekregen.

Neemt me niet kwlijk maar als er een 'probleem' is, zijn het niet die bomen, maar jouw idee om alles vanuit een oogpunt te willen bedekken.
De realiteit is niet zo. Waarom zou je dat willen?

Wat doe je als je naar een museum gaat en de bomen je iets niet laten zien?
Je snijd ze zeker niet: je beweegt zo vaak en zo veel als nodig om te zien zoals de realiteit het mogelijk maakt wat je wilt zien.

Met het talent dat je al hebt laten zien om echt boeiende scènes te bereiken met je camera, alles wat je nodig hebt is om je voor te stellen dat je niet groter bent dan een schaalfiguur en brengt de camera naar alle plaatsen waar een figuur van die maat dit zou kunnen doen.

Het is zelfs niet nodig dat je goed ziet wat u fotografeert; Het is genoeg zodat de camera het ziet.

Wat je nodig hebt, is om elke keer op die manier een paar foto's te maken, kijken welke resultaten levert, beslissen wat je wel en wat niet wilt, en te leren van de ervaring. Na een paar minuten neemt je eigen inspiratie je bij de hand en zul je versteld staan ​​van twee dingen:

Een daarvan is het aantal fouten, weglatingen en nieuwe ideeën die u zult ontdekken van wat u al hebt gebouwd.

De andere zijn aspecten die u nog steeds niet kent over de scènes die u hebt gemaakt.

Dat noem ik nu vrijheid maar toen we kinderen waren noemden we gewoon spelen. Weet je het nog?

Weten wat je gaat doen, is een natuurlijke vijand van creativiteit, dus als je het gevoel hebt dat je onzin doet, nou, geef die onzin een kans.

Het zijn ervaringen die men niet voor de digitale camera kon betalen zonder een miljonair-bankrekening, maar nu kost het geen geld zodat je vrij bent en begint te genieten en te leren wat je hebt gebouwd.

Natuurlijk, als wat ik zeg een idiotie lijkt, kun je het gewoon negeren dat niemand zich beledigd gaat voelen.
Maar als je het geschenk hebt begrepen dat die bomen je hebben gegeven, wil ik de foto's zien !!!

Just my two cents.

Daniel

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Bouw Bührtal III
« Reactie #140 Gepost op: 07 januari 2020, 13:14:00 »
Hallo Jeroen,

De dennebomen zijn goed gelukt! Mijn complimenten!  (y)

Wat de plaatsing betreft: ik zou ze zeker laten staan. Juist doordat de hele baan niet in 1 oogopslag is te overzien, lijkt hij groter en ook natuurlijker. Wat Daniel ook al schreef: ook in het echt wordt je blik (deels) geblokkeerd door bomen, huizen ed en is een trein of een station daardoor niet in 1 keer te zien.
Juist die dingen die op de voorgrond staan, maken het interessanter: je aandacht wordt getrokken door een trein die deels is te zien. Je wordt nieuwsgierig naar wat er nog meer te zien zal zijn en zult daarom om het opstakel heen willen kijken. Bij een modelbaan is dat niet anders; je wordt meer de baan ingetrokken en meer betrokken bij de baan. Je zult ook veel meer details zien omdat je zelf moet bewegen en niet alles in 1 "helicopteroverview" ziet.

Heel vaak zie je modelbanen die aan de voorkant helemaal leeg zijn (op een beetje gras na, of eventueel een weg langs het spoor). Daarachter (parallel aan de voorkant) het station, en daarachter een stadje. Die vind ik altijd minder interessant, want het komt op mij gekunsteld over. De rand (voorkant) van de modelbaan is te nadrukkelijk aanwezig. Een baan waarin het spoor en het station IN het landschap liggen (en dus deels door opstakels als bomen wordt geblokkeerd) komt op mij veel natuurlijker over.

Ik zou de bomen dus zeker laten staan. En eventueel her en der nog een paar extra "view-blockers" plaatsen.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
    • Bührtal III
Re: Bouw Bührtal III
« Reactie #141 Gepost op: 07 januari 2020, 16:16:03 »
Wow Daniel wat een mooie en wijze reactie, dank hiervoor  (y).

Het klopt dat als ik "speel" en gewoon "doe" (meer op gevoel) dan gaat het vaak goed. Als ik er over na ga denken (en dat doe ik veel te veel  ;) gaat het in de regel minder goed en komt er vrij weinig uit m'n handen. Overigens geldt dit niet voor de electra en zo aanbrengen daar moet ik wel ff over nadenken van te voren  ;D.

Anyway, de bomen zijn inderdaad het probleem niet. Ik heb zojuist even voor deze modulebak gezeten en vanuit de "laagte" (hoogte water) gekeken tussen de bomen door en dit biedt inderdaad juist hele mooie doorkijkjes. Ik heb nu alweer ideetjes  :o

Wim jij ook heel veel dank voor je reactie. Nu ik er weer even over na denk en terug ga in m'n herinneringen was dit "in het landschap" liggen van het station ook (onbewust) de bedoeling toen ik modulebak 2 in ruwe vorm zaagde en indertijd het spoorplan maakte in Anyrail.

Ergo conclusio: de bomen blijven staan!

Vanavond weer verder "spelen"!

Daniel Caso

  • Gast
Re: Bouw Bührtal III
« Reactie #142 Gepost op: 07 januari 2020, 16:37:19 »
Geweldig dat je het begreep!

Vergeet het niet!

Ja, zeker, voor technische gedoes het denken is echt goed maar, voor de rest, gedraag zich al een portieer die gelooft dat de eigenaar van het gebouw is.

Daniel

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
    • Bührtal III
Re: Bouw Bührtal III
« Reactie #143 Gepost op: 22 januari 2020, 13:13:58 »
Al weer 2 weken geleden dat de laatste update is geweest.

Afgelopen weken weinig aan de baan geknutseld. Niet zo veel zin, andere activiteiten etc.

Wel wat gebouwd aan de “besturingsmodulebak”. Deze komt helemaal aan de linker kant. Op deze bak komt een “master” aan/uit schakelaar, per stroomkring (IB, Booster, lichtjes) een aparte aan/uit schakelaar , stopcontact voor de laptop, 2x USB aansluiting (altijd handig  ;D), 3x ampèremeter en uiteraard de IB Basic en IB Switch.

Aan de achterkant van de bak komt het verbindingsspoor naar het schaduwstation. Dit spoor wordt weggewerkt met nog wat scenery en daar bovenop komt het programmeerspoor.

Goed, de foto’s:

De bouw:



Zoiets wordt het:



Nu met de malletjes:



Na het schilderen en plaatsen 1ste componenten:



De IB/Switch staan nog los. Boven de schakelaars komt nog een ampèremeter (zijn onderweg uit het  verre China). Van de week verder met de bedrading.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Bouw Bührtal III
« Reactie #144 Gepost op: 22 januari 2020, 13:24:51 »
Een wat late reactie maar bomen laten staan
jouw baan is juist mooi door de natuurlijkheid
geeft weer mogelijkheden
groet
kees

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
    • Bührtal III
Re: Bouw Bührtal III
« Reactie #145 Gepost op: 23 januari 2020, 21:14:25 »
Vandaag weer eens wat met "groen" geprutst aan de baan. Het braak stukje "land" achter en naast het station.

Eerst even de situatie van een paar posts geleden:





Eerst de boel een beetje op kleur gebracht. Asfalt was te donker, had het verkeerde potje met mix gebruikt. Inmiddels is dit hersteld. Daarna wat struiken gemaakt van aquariumfilter materiaal en alvast geplaatst:



Eerst een laagje van diverse soorten 2mm gras en daarna wat pollen met 4,5 mm en 6 mm aangebracht, ook hier diverse kleuren. Als laatste de boel een beetje opgevrolijkt met wat bloemetjes en struikjes. Ben vergeten foto's te maken van de tussenfasen, was zo lekker bezig  ;D. Nu het resultaat (lijm is nog niet helemaal droog):





Als laatste een plaatje vanaf de voorkant van het station:



Eerst nog de lichtlekkage aan de onderkant van het goederen deeltje oplossen. De onderplaat is niet helemaal recht.
 

Daniel Caso

  • Gast
Re: Bouw Bührtal III
« Reactie #146 Gepost op: 23 januari 2020, 22:02:52 »
Jouw werk is echt mooi.
Niet alleen een goede modelbouwer maar je ben ook een goede tuinman!

Complimenten.

Daniel
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2020, 19:09:20 door Daniel Caso »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Bouw Bührtal III
« Reactie #147 Gepost op: 24 januari 2020, 10:48:55 »
Dat is weer een mooi stukje groen Jeroen!  (y)

De parkeerplaatsen zijn trouwens wel een "tikkie" aan de kleine kant...  ;)
Misschien de 3 kleine parkeervakken vervangen door 1 parkeerplaats parallel aan de weg? Of een bushalte?

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
    • Bührtal III
Re: Bouw Bührtal III
« Reactie #148 Gepost op: 24 januari 2020, 14:18:45 »
Wim, Daniel, Dank!

@Wim, het klopt inderdaad dat de parkeerplaatsen beetje kort zijn. Nu is die Mercedes wel weer lang  ;D. Ik ga hier nog eens over nadenken. Het is een beetje een klein hoekje om nog heel veel te kunnen.

Ik heb gisteravond nog wel ff de stofzuiger over dit deeltje gehaald. Er zaten, zag ik op de foto's, nog wel erg veel grassprieten in de bosjes  :P

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Bouw Bührtal III
« Reactie #149 Gepost op: 24 januari 2020, 18:41:35 »
mooi hoekje geworden en gezellig
groet kees