Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
PB Models, ICR-rijtuigen door 4020 281-4
Vandaag om 10:13:41
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
Oude metalen trafo's gebruiken....... door hervé
Vandaag om 10:11:58
De Hondsrugbaan door Wim Vink
Vandaag om 10:06:26
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:26:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 09:07:55
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
Baanplan Bührtal VI door nachbar
Vandaag om 08:23:15
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:38:51
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Dave.......
Vandaag om 02:18:43
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
15 april 2024, 23:55:32
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 april 2024, 20:07:11
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
15 april 2024, 19:11:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 april 2024, 19:00:51
  

Auteur Topic: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders  (gelezen 3233 keer)

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Gepost op: 17 december 2017, 14:11:15 »
Hallo, ik zit met het volgende probleempje en hoop dat iemand iets slims kan bedenken om dit eenvoudig op te lossen.

Ik maak in mijn modelbaan gebruik van het Lenz ABC systeem. Daarvoor zijn de meeste locs uitgerust met Lenz decoders die dit al vele jaren ondersteunen. Echter heb ik ook recentelijk een paar ESU (V4) decoders in gebruik; die ondersteunen het Lenz ABC ook. Een van de voordelen van het gebruik van Lenz ABC is dat je de treinen precies voor het blok sein kan laten stoppen. Bij de ESUs lukt dat niet goed.

De constante remweg (lengte) bij Lenz laat zich instellen via CV52 (0....255). Bij ESU is dit CV254 (ook 0....255).
De waarde van CV52 = 255 komt bij Lenz overeen met een uitlooplengte van plm 2 meter (bij een kleine lok zoals bijv. de T3 van Fleischmann). Ter vergelijking: bij ESU is deze uitlooplengte waarde bij CV 254=255 maar 1 meter met dezelfde loc! Bij grotere locs (dus met grotere wielen/overbrenging ed) is de remweg navenant veel groter.
Het probleem wat ik met de ESU s in kleine loks heb is dat ik de remweg veel groter wil maken (afgestemd op de plm 1.80 mtr lange remweg tot aan de seinpalen in de baan). Maar dat gaat niet omdat CV254 al maximaal staat (255). Het gevolg is dat de trein een heel eind van de seinpaal stopt ipv erbij.
De remweg tot het sein korter maken is geen oplossing, omdat dan de lange sneltreinen een onrealistisch korte remweg krijgen.

Ik ben benieuwd.



M vr groet, Marc



Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Reactie #1 Gepost op: 18 december 2017, 11:53:26 »
ESU noemt inderdaad geen grootheid bij CV254. Maar waar heb je CV253 op ingesteld? Zou kunnen dat deze je parten speelt daar deze ook de remafstand beïnvloedt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

RienW

  • Gast
Re: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Reactie #2 Gepost op: 18 december 2017, 15:40:57 »
Dag Marc,

Ik herkende het probleem meteen. Zijn mijn zoon (de techneut) en ik ook tegenaangelopen. Maar er is een oplossing! Iets met fictieve stroom en curves. Mijn zoon zal het je haar fijn uitleggen vanavond als ie thuis is.

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Reactie #3 Gepost op: 18 december 2017, 19:15:02 »
Hoi Timo,

CV253 beïnvloedt alleen de manier van afremmen, maar niet de remweg (dit heb ik idd ooit al ns uitgeprobeerd).

CV253 = 0 deceleratie is constant over de gehele remweg, een traag inrijdende trein zal heel langzaam constant afremmen tot de seinpaal, bij hogere inrijsnelheid zal ie harder remmen.
CV253 = 1 (of hoger?) trein remt altijd af met een fixed deceleratie; een langzame trein zal eerst nog een stuk doorrijden en vervolgens afremmen. Bij hogere inrijsnelheid zal ie vrijwel meteen gaan afremmen.

De handleiding geeft dit ook aan.

Bij de Lenzen is dit niet instelbaar helaas. Die hebben een remgedrag alsof alsof CV253 op 1 staat. (praktisch gezien: eerst erg ver doorrijden, daarna behoorlijk abrupt afremmen, daarna weer behoorlijk ver doorkruipend tot aan het sein). Ben er totnutoe niet achtergekomen hoe dit nog verbeterd kan worden.


#Rien, ik ben erg benieuwd! Klinkt op voorhand erg electronisch. Ben benieuwd of dat voor een roestkrabber zoals ik ook te doen is ;)


M vr groet, Marc


bwelman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2017, 17:58:37 »
Inderdaad een bekend probleem, wij zien ook verschil tussen verschillende loc's zelfs tussen loc's van ESU Engineering Edition zelf.

Zoals geschreven:
CV254 is de lengte van de rem weg zonder grootheid, CV253 geeft aan de daadwerkelijk tijd om af te remmen (in seconden) welke wel proportioneel afhankelijk is van de snelheid op het moment van het inrijden van het asymmetrisch baanvak. Als er 'tijd' over is bij het inrijden van het baanvak blijft de snelheid behouden tot het moment daar is om de rem actie in te zetten.

In ons geval is de totale remafstand altijd 160cm en kwamen we niet verder dan 130cm met een van de ESU locs, en de waarde van CV254 stond maximaal.
Een van de mannen van ESU gesproken op de beurs in Duitsland en hij adviseerde ons om de reference voltage CV53 te verhogen, CV253/254 zijn hier namelijk van afhankelijk van. In ons ongeval was de verhoging van 10volt naar 11volt (CV waarde van 100 naar 110) voldoende, dit loste het probleem op maar creëert een nieuwe, namelijk dat de loc nu eigelijk te snel kan rijden, dit kan weer gecompenseerd worden door maximale snelheid CV5 te verlagen.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, mochten er nog extra vragen zijn laat het maar weten.

Nog een tip ESU heeft de software van de Loc programmer (de software om de decoders te programmeren met z'n speciaal kastje) online staan je kunt deze zonder de hardware gewoon installeren (windows) en kun je veel makkelijker zien welke waardes wat doen.

Succes
Bas W. 

 


marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2017, 21:34:57 »
Hoi Bas, dank voor je mogelijke oplossing!

Dit lijkt me zeer wel waard uit te proberen! Ik zie in de gebruiksaanwijzing dat cv53 "de hoogte van de EMK spanning bij een gegeven topsnelheid" regelt (staat standaard blijkbaar op 140; als dat tot 255 opgeregeld (komt dat dan overeen met 25,5 V?) kan worden zou de lok bijna 2x zo hard gaan. Denk dat ik het wat voorzichtiger opvoer.. ;)

Dat de topsnelheid weer met cv 5 teruggeregeld moet worden lijkt me nog t minste probleem.

Dat van die software van ESU was me idd al bekend ja. Voor sommige CV's in ESUdecoders  is het vrijwel ondoenlijk om die met mijn Multimuizen stuk voor stuk in te stellen, als men er al achterkomt welke cvs dat dan precies moeten zijn. Ik heb enkele weken geleden echter ook een ESU lokprogrammer aangeschaft; mooie gelegenheid om dat appparaat hiervoor ook ns te installeren.

Ik meld me binnenkort met mn resultaten.
Alvast dank voor je heldere uitleg en mogelijke oplossing!


Marc

bwelman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2017, 22:40:49 »
Succes Marc,

Wij gebruiken ook de loc programmer met het apparaat en dat scheelt heel veel tijd.
Ook alle functietoetsen aanpassen naar je eigensmaak gaat heel eenvoudig.

CV53 inderdaad langzaam verhogen zodra je de juiste afstand (of net iets te veel) kun je de remweg weer 'fine tunen' met CV254
Zover ik decoders begrijp gaat het hier om een fictieve spanning aangezien de motoren niet meer door analoge spanning worden gestuurd maar doormiddel van pulse modulatie (PWM http://www.dccwiki.com/Pulse_Width_Modulation) dus er komt niet werkelijk 25v op de motor te staan, maar de puls duur gaat omhoog, de spanning is altijd gelijk.

Hoop dat het lukt ;-)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2017, 11:51:31 »
Mm, eigenlijk dus gewoon een tekortkoming van de decoder dus :-\

Nog een voetnoot, pas CV53 inderdaad langzaam aan. Te hoog en de spanning wordt niet gehaald en zal de regeling slechter werken. Ook wil je CV5 niet te hard knijpen omdat het de resolutie van de decoder aan past waardoor het aantal interne stappen af neemt (voor soepel optrekken en afremmen).

@bwelman, het is geen fictieve spanning. De motoren worden wel aangestuurd met PWM maar het gaat hier om de waarde die de motor opwekt en naar de decoder stuurt. Deze is gewoon analoog en proportioneel met de snelheid :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

bwelman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2017, 14:34:51 »
Dank Timo,

Ik heb geen idee hoe Lenz het bijvoorbeeld oplost, maar er is gelukkig een oplossing voor de ESU's ;)

We hebben helaas een keer 2 loc's te bestelt met D&H decoders en niet zelf ESU's er in gezet maar helaas is ABC niet werkbaar met D&Hs, de afstand is niet constant en niet nauwkeurig genoeg. Loc fabrikant and D&H waren beide niet in staat het probleem op te lossen, De loc fabrikant kwam in hun test opstelling tot de zelfde conclusie wij.

Wat ik begreep van de laatste ESU decoders is dat wanneer je waardes aanpast van bijvoorbeeld CV5 dat de interne speed tabel opnieuw verdeeld word en dat de interne resolutie weer 255 stappen is, maar nogmaals ben geen decoder expert, maar we leren snel!

Dank
Bas
« Laatst bewerkt op: 20 december 2017, 16:52:50 door bwelman »

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
Re: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Reactie #9 Gepost op: 20 december 2017, 15:55:15 »
al geprobeerd brake settings aan te passen ? constant brake distance aanvinken en dan mss de tijdsduur drive until loc stops seconden opdrijven
Greetings,salutations,groetjes,

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Reactie #10 Gepost op: 21 december 2017, 00:46:15 »
# Bas, het werkt!

Vanavond de CVs 53 aangepast naar een hogere waarde en het werkt perfect! Doel langere remweg wordt bereikt hiermee. Is op 2 "problematische"  loks uitgeprobeerd en allebei werken ze naar behoren nu. Nogmaals dank voor de betrokkenen voor de tip!

Nog wel enige bemerkingen hierover:

1. Wel eerst de echte ingestelde waarde van CV53 uitlezen voordat je m gaat aanpassen. ik ging ervanuit dat ie bij de decoder nog op 125 (default bij locsound) stond. Bleek op 43 te staan. Gevolg van het automatische inregelprogrammaatje draaien wat er door ESU ingebakken zit. Die regelt CV53 dus ook bij, en blijkbaar niet zon beetje ook. Met CV53 = 110 is de remweg bij mn Roco Glaskasten nu perfect. Bij mn BR81 fleischmann moest ik met cv53 van 140 naar 200! Ik vraag me wel af of de andere CV s die met dat inregelprogrammaatje bepaald worden, nog wel optimaal zijn tov de toch forse afwijking van de waarde van CV53 nu.

2. Met cv 5 (top snelheid) bijregelen kan je beter ook Cv6 (gemiddelde snelheid) bijregelen. Bij mij kwam de waarde van CV6 boven die van CV5 uit. Krijg je rare effecten met accelereren.

3. Ik merk wel enige vertraging in het veranderen vd acceleratie; er zit enige vertraging in de response van accelereren naar deceleratie.

# Johny, met het ESU programma doe je eigenlijk CV254 aanpassen. (Zie tools/show changed CV's)

Marc

raf

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Reactie #11 Gepost op: 22 augustus 2020, 10:32:36 »
ok oud topic maar alsnog

op de club hebben we enorm problemen met rijden met abc aangeschakeld op een esu lokpilot V4
bekijk dit filmpje eens
https://www.youtube.com/watch?v=Bsg_9L5m7Yg&feature=youtu.be
deze loco heeft dus de abc aanstaan
cv 27.1
cv 134 op 12
cv 254 op 22
we hebben dan zowel de detectie als de abc afgekoppeld en deze loco rijd dus nu alleen op de vaste ringleiding
de loco die uit de tegen gestelde richting komt heeft de abc uit staan en die blijft wel gewoon rijden
we rijden nu op een booster en de loco was een 6 meter vanaf de booster aansluiting en zeker geen stroom probleem want we rijden op 18.8 volt en het gemeten voltage was 18.7
iemand een oplossing voor dit enorme probleem
railcom wil op de baan ook niet werken trouwens
 gr raf


spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Reactie #12 Gepost op: 22 augustus 2020, 10:51:34 »
Pak een skoop en meet het railsignaal op verschillende plekken.
Kijk of de positieve en negatieve spanning gelijk zijn of verschillend.
Op die manier kun je beoordelen of de oorzaak in de baan of richting decoder zit.

mvg spock

raf

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Reactie #13 Gepost op: 22 augustus 2020, 11:01:58 »
hoi
ja wilde ik gisteren doen maar ze waren aan het filmen dus geen mogelijkheid
ik ga hier thuis eerst eens testen hoe de instellingen op de scoop moeten zijn en dan woensdag op de club testen
dus het gaat eventjes duren voor ik ga reageren
maar alsnog bedankt

VvKan

  • Gast
Re: Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders
« Reactie #14 Gepost op: 22 augustus 2020, 11:10:01 »
En wat zou je op het filmpje moeten zien  ??? 
En wat voor techniek gebruik je voor het ABC:  de diode-methode of met BM2 en BM3 van Lenz ?
En is dit alleen voor de LP4 ?  (Zie voorgaande mogelijke oplossingen)
Veroniek.