Doel:€250.00
Donaties:€30.00

Per saldo:€-220.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door laurent
Vandaag om 01:04:40
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Timo
Vandaag om 00:41:08
De Noordelijke Spoor en modelbouwdagen in Veendam. door NS1220
Vandaag om 00:36:53
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 00:35:51
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door Timo
Vandaag om 00:23:59
Mooi weer om buiten te spelen door FritsT
Vandaag om 00:07:39
Westlandbaan door Bert V
16 november 2019, 23:42:47
Goede plantenspuit door Sharan83
16 november 2019, 23:31:29
Raadplaatje door eemstede
16 november 2019, 23:09:58
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
16 november 2019, 22:48:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
16 november 2019, 22:32:37
Update: baan in de tropen door 72sonett
16 november 2019, 22:30:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
16 november 2019, 22:21:17
Fleischmann 1306 probeersels door Carl
16 november 2019, 22:16:12
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
16 november 2019, 21:52:41
Het 01TREFF 2020: Spoor 0 en 1 puur! door becasse
16 november 2019, 21:27:25
LDT DB-4 met andere trafo? door Klaas Zondervan
16 november 2019, 21:26:52
Een tussendoortje in 1:48 door Scratchbuilt
16 november 2019, 21:13:28
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
16 november 2019, 21:08:11
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sander.
16 november 2019, 20:52:38
De fabriek - Spoor 0 door moonlicht
16 november 2019, 20:49:35
Eanos/ Eaos in model door Sander.
16 november 2019, 20:30:19
Rondom Charlois door Alewijn
16 november 2019, 19:39:09
Arduino, DCC++ en Z21 App door Haas67
16 november 2019, 19:31:11
Wat rijden we? Duits en Nederlands door Martin Welberg
16 november 2019, 19:24:56
Inlezen op rijden met de tablet. door Rondje_HO
16 november 2019, 17:41:53
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Rondje_HO
16 november 2019, 17:41:24
NL baan: Frotterdam in h0 door barry1972
16 november 2019, 17:32:08
Piko 2019 door barry1972
16 november 2019, 17:31:24
Solderen van lakdraad door tuurtje
16 november 2019, 17:18:24
  

Auteur Topic: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw  (gelezen 14328 keer)

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #105 Gepost op: 21 oktober 2019, 22:56:53 »
Het is weer een plaatje   (y) (y)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4685
  • Team Mitropa
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #106 Gepost op: 21 oktober 2019, 23:07:25 »
echt een schatje (y)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4886
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #107 Gepost op: 25 oktober 2019, 22:08:05 »
Gisteren de nummerplaten gekregen en vandaag die eerst zwart gespoten en daarna schoongemaakt. Ik doe dat overigens niet meer met een schuurpapiertje, maar met een velletje papier waar wasbenzine op zit. Even wrijven en je hebt een mooie nummerplaat zonder krasjes.

De 8112 en de 8104 met fabrieksplaten:



Erwin maakt echt fantastische platen. Vrijwel alle tekst is leesbaar, Als je bedenkt hoe klein de nummerplaat is, is het nauwelijks voorstelbaar dat de fabrieksplaten rechtsonder leesbaar zijn.

Je kunt duidelijk zien CENTRALE WERKPLAATS met eronder TILBURG. Vervolgens eronder No. 11 (of 17) en het getal 1863. De letters erboven heb ik nog  niet ontcijferd.

Op de waterkast gaat het er dan zo uitzien qua verhoudingen:




mvg,
Ivo

P.S., de 8104 is voor een Kikker van de eerste serie met rechte achterwand
*

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9455
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #108 Gepost op: 25 oktober 2019, 23:30:52 »
Heel mooi, Ivo!  (y)

Leen.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4886
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #109 Gepost op: 29 oktober 2019, 19:01:26 »
Het spuitwerk lijkt nu wel klaar. Dan ben je er bijna denk je. Maar vervolgens moet de hele aandrijving en allerlei onderdelen nog worden gemonteerd :)



mvg,
Ivo
*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4886
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #110 Gepost op: 06 november 2019, 23:34:33 »
Langzaam worden er vorderingen gemaakt. Is ook logisch, want nu moet alles goed zitten en bij elkaar passen. Ik heb hier eerder het over de stroomafname gehad. Ik heb plunjers toegepast op alle 4 wielen. Ik vond de loopweerstand nog aan de hoge kant. Ik heb nu de bramen in de boorgaten in het chassis goeg weggehaald waardoor de nylon behuizing van de plunjers verder naar binnenkomt. Ik heb ervoor gezorgd dat alle plunjers goed in de behuizing bewogen en ik heb nog stukjes van de veertjes afgehaald, waarmee de vering slapper is geworden. Uit controle bleek met de wielen erin dat de stroomopname met deze aanpassingen nog steeds voldoende was.

Daarna de vertraging en de motor er weer in en testrijden maar. Met name Roadster maakte zich zorgen of die nog wel kan kruipen. Ik ben nu tevreden. In onderstaand filmpje zie je nu alleen het chassis lopen zonder aanvullend gewicht en voor mij is dit zo prima.



De detaillering van de kap gaat ook verder. Daar kom ik later op terug.

mvg,
Ivo
*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4886
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #111 Gepost op: 13 november 2019, 23:09:43 »
Er blijken steeds nog een groot aantal dingen te doen voordat de lok als af kan worden beschouwd. Een aantal vorderingen:



Ten eerste heb ik de messing ring tussen ketel en rookkast gemaakt. Ik zie die op de latere foto's haast niet terug, maar op de foto's tot 1925 is deze ring goed herkenbaar in blank metaal. Ik probeer messing schilderen zoveel mogelijk te vermijden. Deze ring heb ik gemaakt door een strip te snijden van een plaatje 0,1mm latoenkoper (Ewout bedankt). Dit lukt zonder krullen als je dat op een hard oppervlak doet en niet op een snijmat. Ik heb dit op de achterkant van een stalen lineaal gesneden. Daarna buig je de band zo goed mogelijk rond de ketel en plak (uch) je deze vast aan de onderkant. Dan zie je de leiding naar de bel en heb ik de veiligheden messing gemaakt. Die zijn wel geschilderd in messing net als de blazerafsluiter achter de schoorsteen. Met true metal uit een tube van Mig. Ik heb de pijpen waardoor de bediening van de cylinderkranen loopt en de bediening van de blazer aan de andere kant  vervangen door nieuwzilver buis om blank staal na te bootsen. Verder zijn de handgrepen langs het machinistenhuis (de deurkruk moet nog), de handgrepen voorop naast de lantaarns en de knevel op de rookkastdeur en de hevel voor de cylinderkranen bediening staalkleurig geschilderd met staalverf van Modelmaster.
De volledige aandrijving en schuifbediening is aan deze kant ook gemonteerd. Alles loopt vrij behalve de excentriekstang. Er moet denk ik iets meer speling op de schaar. de verbinding van de schaar met de excentriekstang en de verbinding met het excentriek zelf. Daarbij komt het probleem dat het geheel op het achterste wiel vastzit met een messing M1 boutje waarvan de kop is afgedraaid en er alleen een kleine pen uitsteekt waarover de excentriek valt. Die verbinding heb ik nu met CA vastgezet en dat zit wel. Nu zit dat M1 boutje in een nylon bus geschroefd en de bout blijft nu draaien in de nylonbus waardoor het geheel vastloopt. Een goede tip om het boutje in de bus vast te zetten stel ik op prijs. Ik denk aan moervast of CA. Het laatste geeft denk ik onvoldoende tijd om het boutje erin te draaien en voor moervast ben ik bang dat die eveneens de drijfstang en de koppelstang aan het boutje vast gaat zetten. Wat ik overigens niet hoop is dat het nylon busje in het wiel draait, want dan moet alles weer uit elkaar.

Ik heb ook de buffers vastgezet en deze veren. Dat is in dit model lastiger dan anders, omdat de bufferstelen aan de binnenkant tussen 2 platen van de buffer uitkomen, met maar 1,5mm ruimte of zo. Ik heb een klein nieuwzilveren ring ertussen gewurmd en heel voorzichtig met CA vastgezet en wonder boven wonder is dat met alle buffers gelukt, waardoor ze nu goed veren. Mocht er zo'n ring toch loslaten dan springt de buffer eruit en vind ik waarschijnlijk niet meer terug.

Goed foto's:



De handrail boven de rookkastdeur ga ik nog vervangen. Dit is een nieuwzilveren stuk draad en die was lastig in de juiste vorm en grootte te buigen door de 2 handrailhouders heen. Ik ga er een van beter buigbaar messing draad maken en die dan maar metaalkleur schilderen.



De koppelingen gaan pas op zijn plaats bij de definitieve afbouw. De voetplaat moet nog regelmatig van het chassis af om het drijfwerk goed af te maken en dan moeten steeds de koppelingen er in en weer er uit.



Hier is aardig wat leidingwerk toegevoegd. Vanaf de stoomkraan op de ketel loopt nu via een zwarte geïsoleerde leiding naar het reduceerventiel voor de luchtpomp. Op het reduceerventiel nog 2 smeerleidingen. Aan de voorkant van de stoomzuiger van de luchtpomp loopt een korte leiding de rookkast in voor de afgewerkte stoom. Dan loopt onderaan de luchtpomp een drukleiding naar de luchtketels tussen de chassis platen. Er loopt ook nog een leiding van onder door de voetplaat onder de luchtpomp naar achteren. Dat is denk ik een stoomleiding voor de stoomrem. Daar moet in het midden nog een steun aan naar beneden. Ook de wentelas is nog niet gemonteerd, omdat ook daarmee de voetplaat en het chassis onlosmakelijk met elkaar verbonden zullen worden.

Verder heb ik de waterkasten en de ketel gevuld met dakloodjes en zo krijgt de lok een aardig gewicht.



De kolen moeten er nog op, waardoor je straks niets meer zult zien van het lood. Dan moeten er nog ruiten in de brilplaat en aan de achterkant en glaasjes op de lantaarns.

Tot zover,
Ivo
*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4168
    • nulpunt
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #112 Gepost op: 14 november 2019, 11:46:00 »
@Ivo.

De bevestiging van de kruk en alles wat daar op en aan moet, moet ik in Schaal-1 ook nog doen. Maar ik was van plan daar een messing kruk voor te maken (lijmen in de tap in het wiel zelf) en na het spuiten de boel aan elkaar te solderen. Demonteren.....probleem van later. Desnoods een nieuw wiel want die heb ik nog liggen.
Maar eerst de Maffeitjes afmaken, dan weer de 8100.

Vraag: ga je die dikke voet van de dom nog kortwieken?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4886
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #113 Gepost op: 14 november 2019, 16:44:53 »
Zal eens kijken hoeveel die te dik is. Ik zie er in het echt niet zoveel van. Hier op het forum zijn het macrofoto's.

mvg,
Ivo
*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4168
    • nulpunt
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #114 Gepost op: 14 november 2019, 18:56:53 »
Zelfs al zou die 0,5 mm zijn, dan is de dom 1:1 bijna 43 mm....nee, dat geloof ik niet. Mijn idee, dunner dat ding of op zijn minst afschuinen want hier kijken we naar...de plaatjes.
Maar het is jouw locje, dus jij beslist.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2019, 19:01:14 door FritsT »