Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
  

Auteur Topic: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw  (gelezen 45373 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #75 Gepost op: 10 september 2019, 00:03:53 »
Langzaam vordert ook het drijfwerk. Het is passen en meten en soms past er iets niet. Het lijkt erop dat de verbindingsstang tussen de kruiskop en de voorloopstang te lang is:



Hier staat de voorloopstang in de voorste positie aan de onderkant tegen de cylinder aan en je ziet dat de verbindingsstang zo niet in de voorste positie van de kruiskop past.

In de achterste positie staat deze niet ver genoeg naar achteren, waardoor ik zeker weet dat deze stang iets te lang is. Bovendien liggen de afstanden door het chassis vast: de cylinder, het ophangpunt van de schaar en de wielen zitten door het chassis in een vaste positie:



Deze moet namelijk symmetrisch heen en weer bewegen anders is de extra vulling van de cylinder anders in de vooruitgaande slag dan in de achtergaande slag.

Ik heb de stang iets ingekort en de voorloopstang, verbindingsstang en schaarstang (die in model statisch is) ook smaller gevijld. Op foto's zie je dat dit hele slanke stangen zijn. Slank genoeg krijg je ze niet want dan wordt het breekbaar en de verbindingsgaten te klein. Vervolgens heb ik de voorloopstang aan de bovenkant en de verbindingsstang onder met een draadje door de draaipunten op een punt vastgesoldeerd en nu loopt het goed.

In 4 posities:









Nu moet ik alleen nog de schaar erin hangen met de excentriekstang, welke vervolgens met het excentriek op de achteras wordt vastgezet. Dus nog 3 draaipunten en dan is dit aan één kant klaar. Voor de oplettende kijkers: de koppelstang hangt verkeerd om.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #76 Gepost op: 10 september 2019, 22:58:00 »
En als laatste is de bediening van de schuif opgenomen:



Ik wil een filmpje maken, maar dat moet nog even wachten. De contrakruk / excentriek zit nu op een moer en die kan worden gesoldeerd. Alleen dan kan de hele schuifbeweging voor het spuiten er niet meer af. Dus ik heb hier moervast tussen gedaan. Dit heeft alleen een behoorlijke droogtijd.

Het lijstje voordat het model kan worden gespoten wordt nu wel kleiner.

Een opsomming:

schuifbeweging aan de andere kant

zandleidingen en de verdeling onder de zandreservoirs

trapjes voor onder de voetplaat

Delen van het remwerk, in elk geval de dwarsbinders onder

rangeerders opstapjes onder de buffers

tweede deel WH rem in het machinistenhuis

achterwand vastzetten

dakgootjes maken

hijsogen op het dak

leidingen naar de bel en de pomp

aanpassing uitgaande as motor op de worm

assen voor de twee vertragingstrappen maken

schoorsteenkroon poetsen

en ik vergeet vast nog wel iets.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #77 Gepost op: 11 september 2019, 00:03:03 »
Even een probeerseltje hoor   :P ;D

Edit:   nee, werkt niet   :(   Ik stuur je wel een berichtje.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #78 Gepost op: 11 september 2019, 21:21:49 »
De bison moervast werd niet hard, dus misschien was die te oud. Ik heb in het verleden op aanbevelen van Piet Peetoom met dit spul wel tandwielkastjes in elkaar gezet.

Maar goed dan maar tijdelijk met 2 tiny drupjes transparante bisonkit vastgezet. Lijm op de twee delen, 25 minuten wachten, in de juiste positie erop drukken en het werkt. En belangrijk: demonteerbaar, dus voor het spuiten kan de hele schuifbeweging eraf.

Filmpje van hoe het werkt. Er zit nog geen motor in, dus deze loopt even op handkracht. De enige hapering zit nog achter de kruiskop wanneer de koppelstang van het voorste wiel er langs loopt. Je ziet nu de excentriek niet extreem bewegen, maar wel de schaar keurig heen en weer gaan met die geringe uitslag.

https://youtu.be/VnL9vvA88d4


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #79 Gepost op: 16 september 2019, 00:39:19 »
Vorderingen:

Het lijstje voordat het model kan worden gespoten wordt nu wel kleiner.


schuifbeweging aan de andere kant

zandleidingen en de verdeling onder de zandreservoirs

trapjes voor onder de voetplaat

Delen van het remwerk, in elk geval de dwarsbinders onder

rangeerders opstapjes onder de buffers

tweede deel WH rem in het machinistenhuis

achterwand vastzetten

dakgootjes maken

hijsogen op het dak

leidingen naar de bel en de pomp

aanpassing uitgaande as motor op de worm

assen voor de twee vertragingstrappen maken

schoorsteenkroon poetsen








De rangeerderstreden zijn hier enigzins zichtbaar en ook een trapje. Ik heb deze toch onder de voetplaat erachter kunnen solderen door de poten aan de bovenkant iets naar binnen te buigen, het trapje aan de achterkant ter hoogte van de cylinder af te vijlen en de cylinder een stuk in te vijlen. Nu oogt het redelijk goed en straks als alles zwart is gespoten is het onzichtbaar.



Ook heb ik de dwarsstang voor de bediening van de cylinderkranen eronder gezet. Die stond niet eens op het lijstje  :)



Deze stang wordt met een hendel nog aangesloten aan de hoekhendel aan de zijkant van de rookkast.

Tot zover,
Ivo
mvg,
Ivo

*

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #80 Gepost op: 16 september 2019, 08:26:49 »
Mooi stukje modelbouw; petje af!  (y)
Met vriendelijke groet,
Peter

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #81 Gepost op: 16 september 2019, 13:29:41 »
Schitterend gedetailleerd! Zeker als je bedenkt hoe klein en fijn alles is  (y)

René

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #82 Gepost op: 16 september 2019, 20:26:17 »
Het is toch wel een mooi dingetje! :P

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #83 Gepost op: 16 september 2019, 21:54:52 »
 Zeker! Als kit nog te bestellen bij Erwin volgens mij.  (y)

Vraagje voor de kenners nu het model komende maand nog gespoten moet gaan worden: wat is de kleur van de cylinders? Ik ga voor zwart. Dat is in lijn met de standaard NS beschildering. Op foto's zie je dat in de SS tijd de cylinders appelgroen waren met biezen, maar in de NS tijd (jaren '30) volgens mij gewoon zwart net als de andere loks. Het valt op foto's trouwens op dat behalve de schoorsteenkroon en de dom alles behoorlijk grauw was. Rangeermachine...


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #84 Gepost op: 19 september 2019, 23:28:47 »

Het lijstje

schuifbeweging aan de andere kant

zandleidingen en de verdeling onder de zandreservoirs

trapjes voor onder de voetplaat

Delen van het remwerk, in elk geval de dwarsbinders onder

rangeerders opstapjes onder de buffers

tweede deel WH rem in het machinistenhuis

achterwand vastzetten

dakgootjes maken

hijsogen op het dak

leidingen naar de bel en de pomp

aanpassing uitgaande as motor op de worm

assen voor de twee vertragingstrappen maken

schoorsteenkroon poetsen


De vorderingen gaan door.

Het machinistenhuis is nu verder gemaakt met een tweede deel van de WH rem. Hoewel ik nog meer onderdelen heb is me niet duidelijk of die bij de WH rem horen dan wel onderdelen zijn die horen bij de ombouw tot tramlok. De 8112 heeft wel de WH rem gekregen, maar niet de volledige tram aanpassingen. Ook zou het kunnen dat wel een andere injecteur is toegepast, maar dat is ook niet duidelijk.

Ik laat het zo:



Nu kan de achterwand ook op het model worden gesoldeerd:



Je blijft een stuk van het remwerk zien:



En vanuit een andere hoek zie je het ganghendel en de injecteurs met daarboven nog de regulateursleutel:



Vanaf de andere kant. Op de vorige en deze foto zijn ook de hijsogen te zien op het dak, die ik uit het Werps supersetje voor de 2400 heb gehaald. Klopt niet perfect, maar klein genoeg:



Ondertussen is ook de wentelas verder afgemaakt en de ganghendelstang erin gezet. Rechts daarachter zie je nog de leiding van het remwerk vanuit het hoofdreservoir tussen de chassisplaten:



De laatste akties zijn de zandleidingen. Daar ontbreekt elke duidelijke tekening en ook foto's bieden geen oplossing. Je ziet de leidingen wel naar beneden hangen gekoppeld met een zeskant moer, maar ertussen zie je niets. Daar zit mogelijk nog een hendel om te kunnen schakelen tussen de richting van strooien.

Dan zal ik de aandrijving verder afmaken en eens bedenken hoe en waar ik de stroomafname ga maken. Het blijft gokken in een kit zonder handleiding  :)


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #85 Gepost op: 20 september 2019, 08:44:03 »
Dit is de beste foto die ik kon vinden.
Ook ik moet dat nog maken uit microbuis. Dat komt als laatste bij de definitieve montage.

gr. FritsT.

IMG_8417 by Nulpunt0, on Flickr

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #86 Gepost op: 20 september 2019, 09:54:15 »
Dank je Frits,

De leidingen komen overeen met wat ik ook al gezien/vermoed had. De aanvulling van jouw foto is dat de leidingen onder het reservoir weer teruggebogen zijn en dat komt beter overeen met de ingeëtste gaatjes in het reservoir. Nu lijkt er inderdaad een soort hendel te zitten onder het zandreservoir (je ziet dat rechtsonder). Op deze basis is dat wel heel weinig om het na te maken. Ik denk dat ik de leidingen leg met flens en moer er in en dat ik het dan voor gezien hou. Dat gaat toch nooit iemand zien, behalve de zeer aandachtige lezers van onze 8100 draadjes  :)

Vanavond maar eens 4 leidingen proberen te maken.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #87 Gepost op: 21 september 2019, 22:36:37 »

Het lijstje :

schuifbeweging aan de andere kant

zandleidingen en de verdeling onder de zandreservoirs

trapjes voor onder de voetplaat

Delen van het remwerk, in elk geval de dwarsbinders onder

rangeerders opstapjes onder de buffers

tweede deel WH rem in het machinistenhuis


achterwand vastzetten

dakgootjes maken

hijsogen op het dak

leidingen naar de bel en de pomp

aanpassing uitgaande as motor op de worm

assen voor de twee vertragingstrappen maken

schoorsteenkroon poetsen


Nog 2 overblijvende punten. Ik denk dat ik de dakgoten niet ga maken. Ik kan ze niet strak en klein genoeg maken en dan doet het meer afbreuk dan goed aan het model. Het had gekund met een nieuwzilveren etsdeel dat je als hoek omzet en dan onder de rand soldeert.

Inmiddels heb ik zo goed en zo kwaad ook de zandleidingen gemaakt. Deze krijgen bij demontage en montage wel ruzie met het stoomafblaas pijpje voor het ketel schoon blazen. Voorzichtig zijn dus.



Nu moeten alleen nog een paar leidingen die ik er beter na het spuiten op kan zetten en de tandwielen op de assen en de stroomafname. Voor de tandwielen op de assen moet ik nog op zoek naar een stukje messing buis met een binnendiameter van 2mm. Met ringen aan beide kanten levert dat een goed draaiend wiel op en volgens mij gaat dit lokje dan prima lopen. De schuifbeweging heeft in elk geval nergens meer een zwaar punt.

Het enige waar ik me nog zorgen over maak zijn de messing onderdelen die op de lok blijven tijdens het sodabad en later met tape en maskol zal worden afgedekt. Benieuwd of dat mooi blank messing blijft.

Nu gaat een en ander uit elkaar voor het spuiten

Nog even een laatste blik van de ruwbouw (aan een kant is de schuifbeweging er alweer af.






mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #88 Gepost op: 21 september 2019, 22:40:06 »
Komen we samen  tegelijkertijd aan de eindstreep. Ik had het eigenlijk al opgegeven, maar je inspireerde om dat laatste zetje te doen. Dank.

Frits.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #89 Gepost op: 26 september 2019, 23:32:06 »
Het model is vrijwel afgebouwd, maar de motor en de vertraging moet er nog in. Op de motor komt een worm. Deze past helaas niet. Maar met twee buisjes met en binnendiameter van 1,2mm en een buitendiameter van 1,6mm zit de worm keurig op de as.

Dan komen er 2 vertragingstrappem, dus 2 assen maken met de juiste afstandhouders bestaande uit busjes met een binnendiameter van 2mm en een aantal meegeleverde ringen:



Daarna een tijdje passen en meten tot in elk geval het middelste tandwiel boven keurig onder de worm zit:



De volgende vertragings trap past feitelijk zonder afstandhouders tussen het tandwiel op de achterste wielas en de eerste vertraging. Dat kan alleen gaan schuren, dus ik denk dat ik voor de definitieve versie die er toch tussen ga zetten. De assen worden nu geborgd met een stukje tape en later met moervast.

Hier zie je de 3 assen zitten:



En loopt het? Ik heb een paar draadjes aan de motor gesoldeerd en verbonden met een Minitrix trafo. Dan is alleen de minimum snelheid veel te hoog. Daarom nu de trafo aan een dimmer gehangen. Later komt er een decoder in en dan kan ik het denk ik voldoende langzaam regelen.

Ok, filmpje (scherpstellen is niet mijn sterkste kant blijkbaar):

https://youtu.be/JIAgfgw-I7s

Let overigens niet op de excentriekstang. Deze zit niet goed vast en daardoor klopt die beweging waarschijnlijk niet.

Nu nog bedenken hoe de stroomafname het beste onzichtbaar kan worden gemaakt. Ik heb nog 4 stuks plunjers, maar ik weet niet of dat teveel weerstand geeft. Draadstroomafnemers gaan onvermijdelijk ergens zichtbaar worden tenzij ik ze onderaan ga hangen. Daar ben ik alleen bang voor sluiting.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*