Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Floris Dilz
Vandaag om 17:20:04
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 17:10:53
Projekt 083-338 door Bert V
Vandaag om 17:10:34
Opendag NSTM Haarlem door Sam
Vandaag om 17:02:46
Landschapsbakje in IKEA-kastje Bestå door ronald1956
Vandaag om 16:55:18
Van Biervliet/B Models 2019 door Chris
Vandaag om 16:55:04
De fabriek door Deetrein
Vandaag om 16:25:19
De Hoekse Lijn nader bekeken. door henk
Vandaag om 16:17:57
Station Rekerdam door Joran
Vandaag om 15:28:29
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 15:05:35
1/32 schaal Palmbomen door Daniel Caso
Vandaag om 13:33:20
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door Bob R.
Vandaag om 13:28:25
Treingestuurd rijden en bezetmelders door gvandersel
Vandaag om 13:21:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:32:40
Duitse loknummers (was: 65 018 van de SSN/VSM) door tijgernootje
Vandaag om 12:24:07
NS 8100 in Spoor-1 door rolfm
Vandaag om 12:11:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 11:45:51
Mini-oscilloscoop voor weinig door RudyB
Vandaag om 11:41:56
Tips voor ringleiding en servo's boven tafel schaduwstation door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:23:12
Wie doet ermee met BNLSforum modulebaan in het modelbouwweekeind 2&3-nov-2019? door Marcel112
Vandaag om 10:36:23
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 10:29:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 10:13:56
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
Vandaag om 09:54:15
1/32 schaal, 'Papier Berken" door Daniel Caso
Vandaag om 09:41:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ben
Vandaag om 09:18:21
EifelBurgenBahn door Wim Vink
Vandaag om 07:40:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 07:09:23
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door Tulpendaal
Vandaag om 06:54:51
Decoder instellen Trix Mobile Station door MdBruin
19 september 2019, 23:36:06
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Peter Soonius
19 september 2019, 23:15:20
  

Auteur Topic: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw  (gelezen 10575 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4844
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #75 Gepost op: 10 september 2019, 00:03:53 »
Langzaam vordert ook het drijfwerk. Het is passen en meten en soms past er iets niet. Het lijkt erop dat de verbindingsstang tussen de kruiskop en de voorloopstang te lang is:



Hier staat de voorloopstang in de voorste positie aan de onderkant tegen de cylinder aan en je ziet dat de verbindingsstang zo niet in de voorste positie van de kruiskop past.

In de achterste positie staat deze niet ver genoeg naar achteren, waardoor ik zeker weet dat deze stang iets te lang is. Bovendien liggen de afstanden door het chassis vast: de cylinder, het ophangpunt van de schaar en de wielen zitten door het chassis in een vaste positie:



Deze moet namelijk symmetrisch heen en weer bewegen anders is de extra vulling van de cylinder anders in de vooruitgaande slag dan in de achtergaande slag.

Ik heb de stang iets ingekort en de voorloopstang, verbindingsstang en schaarstang (die in model statisch is) ook smaller gevijld. Op foto's zie je dat dit hele slanke stangen zijn. Slank genoeg krijg je ze niet want dan wordt het breekbaar en de verbindingsgaten te klein. Vervolgens heb ik de voorloopstang aan de bovenkant en de verbindingsstang onder met een draadje door de draaipunten op een punt vastgesoldeerd en nu loopt het goed.

In 4 posities:









Nu moet ik alleen nog de schaar erin hangen met de excentriekstang, welke vervolgens met het excentriek op de achteras wordt vastgezet. Dus nog 3 draaipunten en dan is dit aan één kant klaar. Voor de oplettende kijkers: de koppelstang hangt verkeerd om.

mvg,
Ivo
*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4844
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #76 Gepost op: 10 september 2019, 22:58:00 »
En als laatste is de bediening van de schuif opgenomen:



Ik wil een filmpje maken, maar dat moet nog even wachten. De contrakruk / excentriek zit nu op een moer en die kan worden gesoldeerd. Alleen dan kan de hele schuifbeweging voor het spuiten er niet meer af. Dus ik heb hier moervast tussen gedaan. Dit heeft alleen een behoorlijke droogtijd.

Het lijstje voordat het model kan worden gespoten wordt nu wel kleiner.

Een opsomming:

schuifbeweging aan de andere kant

zandleidingen en de verdeling onder de zandreservoirs

trapjes voor onder de voetplaat

Delen van het remwerk, in elk geval de dwarsbinders onder

rangeerders opstapjes onder de buffers

tweede deel WH rem in het machinistenhuis

achterwand vastzetten

dakgootjes maken

hijsogen op het dak

leidingen naar de bel en de pomp

aanpassing uitgaande as motor op de worm

assen voor de twee vertragingstrappen maken

schoorsteenkroon poetsen

en ik vergeet vast nog wel iets.


mvg,
Ivo
*

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #77 Gepost op: 11 september 2019, 00:03:03 »
Even een probeerseltje hoor   :P ;D

Edit:   nee, werkt niet   :(   Ik stuur je wel een berichtje.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4844
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #78 Gepost op: 11 september 2019, 21:21:49 »
De bison moervast werd niet hard, dus misschien was die te oud. Ik heb in het verleden op aanbevelen van Piet Peetoom met dit spul wel tandwielkastjes in elkaar gezet.

Maar goed dan maar tijdelijk met 2 tiny drupjes transparante bisonkit vastgezet. Lijm op de twee delen, 25 minuten wachten, in de juiste positie erop drukken en het werkt. En belangrijk: demonteerbaar, dus voor het spuiten kan de hele schuifbeweging eraf.

Filmpje van hoe het werkt. Er zit nog geen motor in, dus deze loopt even op handkracht. De enige hapering zit nog achter de kruiskop wanneer de koppelstang van het voorste wiel er langs loopt. Je ziet nu de excentriek niet extreem bewegen, maar wel de schaar keurig heen en weer gaan met die geringe uitslag.

https://youtu.be/VnL9vvA88d4


mvg,
Ivo
*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4844
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #79 Gepost op: 16 september 2019, 00:39:19 »
Vorderingen:

Het lijstje voordat het model kan worden gespoten wordt nu wel kleiner.


schuifbeweging aan de andere kant

zandleidingen en de verdeling onder de zandreservoirs

trapjes voor onder de voetplaat

Delen van het remwerk, in elk geval de dwarsbinders onder

rangeerders opstapjes onder de buffers

tweede deel WH rem in het machinistenhuis

achterwand vastzetten

dakgootjes maken

hijsogen op het dak

leidingen naar de bel en de pomp

aanpassing uitgaande as motor op de worm

assen voor de twee vertragingstrappen maken

schoorsteenkroon poetsen








De rangeerderstreden zijn hier enigzins zichtbaar en ook een trapje. Ik heb deze toch onder de voetplaat erachter kunnen solderen door de poten aan de bovenkant iets naar binnen te buigen, het trapje aan de achterkant ter hoogte van de cylinder af te vijlen en de cylinder een stuk in te vijlen. Nu oogt het redelijk goed en straks als alles zwart is gespoten is het onzichtbaar.



Ook heb ik de dwarsstang voor de bediening van de cylinderkranen eronder gezet. Die stond niet eens op het lijstje  :)



Deze stang wordt met een hendel nog aangesloten aan de hoekhendel aan de zijkant van de rookkast.

Tot zover,
Ivo
*

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 600
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #80 Gepost op: 16 september 2019, 08:26:49 »
Mooi stukje modelbouw; petje af!  (y)
Met vriendelijke groet,
Peter

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #81 Gepost op: 16 september 2019, 13:29:41 »
Schitterend gedetailleerd! Zeker als je bedenkt hoe klein en fijn alles is  (y)

René

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3384
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #82 Gepost op: 16 september 2019, 20:26:17 »
Het is toch wel een mooi dingetje! :P

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4844
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #83 Gepost op: 16 september 2019, 21:54:52 »
 Zeker! Als kit nog te bestellen bij Erwin volgens mij.  (y)

Vraagje voor de kenners nu het model komende maand nog gespoten moet gaan worden: wat is de kleur van de cylinders? Ik ga voor zwart. Dat is in lijn met de standaard NS beschildering. Op foto's zie je dat in de SS tijd de cylinders appelgroen waren met biezen, maar in de NS tijd (jaren '30) volgens mij gewoon zwart net als de andere loks. Het valt op foto's trouwens op dat behalve de schoorsteenkroon en de dom alles behoorlijk grauw was. Rangeermachine...


mvg,
Ivo
*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4844
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #84 Gepost op: 19 september 2019, 23:28:47 »

Het lijstje

schuifbeweging aan de andere kant

zandleidingen en de verdeling onder de zandreservoirs

trapjes voor onder de voetplaat

Delen van het remwerk, in elk geval de dwarsbinders onder

rangeerders opstapjes onder de buffers

tweede deel WH rem in het machinistenhuis

achterwand vastzetten

dakgootjes maken

hijsogen op het dak

leidingen naar de bel en de pomp

aanpassing uitgaande as motor op de worm

assen voor de twee vertragingstrappen maken

schoorsteenkroon poetsen


De vorderingen gaan door.

Het machinistenhuis is nu verder gemaakt met een tweede deel van de WH rem. Hoewel ik nog meer onderdelen heb is me niet duidelijk of die bij de WH rem horen dan wel onderdelen zijn die horen bij de ombouw tot tramlok. De 8112 heeft wel de WH rem gekregen, maar niet de volledige tram aanpassingen. Ook zou het kunnen dat wel een andere injecteur is toegepast, maar dat is ook niet duidelijk.

Ik laat het zo:



Nu kan de achterwand ook op het model worden gesoldeerd:



Je blijft een stuk van het remwerk zien:



En vanuit een andere hoek zie je het ganghendel en de injecteurs met daarboven nog de regulateursleutel:



Vanaf de andere kant. Op de vorige en deze foto zijn ook de hijsogen te zien op het dak, die ik uit het Werps supersetje voor de 2400 heb gehaald. Klopt niet perfect, maar klein genoeg:



Ondertussen is ook de wentelas verder afgemaakt en de ganghendelstang erin gezet. Rechts daarachter zie je nog de leiding van het remwerk vanuit het hoofdreservoir tussen de chassisplaten:



De laatste akties zijn de zandleidingen. Daar ontbreekt elke duidelijke tekening en ook foto's bieden geen oplossing. Je ziet de leidingen wel naar beneden hangen gekoppeld met een zeskant moer, maar ertussen zie je niets. Daar zit mogelijk nog een hendel om te kunnen schakelen tussen de richting van strooien.

Dan zal ik de aandrijving verder afmaken en eens bedenken hoe en waar ik de stroomafname ga maken. Het blijft gokken in een kit zonder handleiding  :)


mvg,
Ivo
*

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 3933
    • nulpunt
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #85 Gepost op: Vandaag om 08:44:03 »
Dit is de beste foto die ik kon vinden.
Ook ik moet dat nog maken uit microbuis. Dat komt als laatste bij de definitieve montage.

gr. FritsT.

IMG_8417 by Nulpunt0, on Flickr

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4844
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #86 Gepost op: Vandaag om 09:54:15 »
Dank je Frits,

De leidingen komen overeen met wat ik ook al gezien/vermoed had. De aanvulling van jouw foto is dat de leidingen onder het reservoir weer teruggebogen zijn en dat komt beter overeen met de ingeëtste gaatjes in het reservoir. Nu lijkt er inderdaad een soort hendel te zitten onder het zandreservoir (je ziet dat rechtsonder). Op deze basis is dat wel heel weinig om het na te maken. Ik denk dat ik de leidingen leg met flens en moer er in en dat ik het dan voor gezien hou. Dat gaat toch nooit iemand zien, behalve de zeer aandachtige lezers van onze 8100 draadjes  :)

Vanavond maar eens 4 leidingen proberen te maken.


mvg,
Ivo
*