Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw  (gelezen 45375 keer)

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #45 Gepost op: 15 augustus 2019, 18:56:18 »
Ivo,

Je maakt er prachtig verhaal van met mooie duidelijke tussenstappen (y), Erwin mag wel blij zijn met jouw inzet.
Groet,

Gerard

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #46 Gepost op: 17 augustus 2019, 14:25:33 »
Paar kleine stapjes.

De voetplaatsteunen heb ik in het chassis gesoldeerd:





Je ziet dat ik ook de gereedschapskisten en de trapjes onder de deuren heb gezet. Die zitten alleen nog niet goed. Ten eerste moeten de kisten iets meer naar binnen worden geplaatst, zoals Jan anderhalf jaar geleden al liet zien. Daarnaast zitten de trapjes te ver naar voren op de kisten. Dat lijkt te kloppen omdat het etsdeel van de trappen even breed is als de gereedschapskist, maar dan komen de trappen raar en niiet recht onder de deuren te zitten.

Je kunt aan de voorkant tussen de cylinders ook een etsdeel zien zitten. Dit zou ik in de revisieets ook meenemen, omdat deze niet tussen de chassisplaten past. Ik heb hem zo goed mogelijk smaller gevijld en enigzins onder spanning erin gezet. Daarmee komen de platen ook iets verder naar buiten te staan, waardoor de zijdelingse speling van de voorste koppelas geringer wordt. Dit gaat zorgen voor minder problemen met de schuifbeweging (vooral de kruiskop) die voor deze as heen en weer moet kunnen lopen. Met teveel speling kan dit soms tot een kleine blokkade leiden. Het is natuurlijk ook oplosbaar met ringen tussen de wielen en het chassis, maar dan moet er een wiel van de as af. En dat is jammer, want de wielen zijn nu perfect gekwarteerd. Met de koppelstangen op de wielen loopt het lokje als een zonnetje.



Hier nog even een plaatje waarop je kunt zien dat de kisten te ver naar buiten zitten en de trapjes niet goed onder de deur. Ook zijn hier de koppelstangen gemonteerd. In de revisie ets heeft Erwin ook voor nieuwe koppelstangen gezorgd. Zoals je kunt zien hebben deze koppelstangen geen verjonging en die horen ze wel te hebben.

Je ziet op deze foto ook dat het chassisdeel en de sierplaat op het chassis aan de achterkant niet gelijk omhoog lopen. Kijkend naar de foto's kun je zien dat de sierplaat goed is. Dus het chassis heb ik in dezelfde vorm gezaagd/gevijld. Tussen de chassisplaten achter komen nog 2 remsystemen: de handrem en een stoomrem. De handrem zit rechts en de stoomrem links. Erwin levert een mooi gietdeel voor de stoomrem, alleen is helaas de cylinder aan de verkeerde kant afgevlakt, want zo komt de stoomrem rechts te zitten. Dit lijkt eenvoudig om te draaien.

Hier nog een foto van de chassisplaten achter:



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #47 Gepost op: 19 augustus 2019, 12:58:26 »
Een paar volgende stappen in willekeurige volgorde:



De waterkasten/kolenbunkers zitten ook in het machinistenhuis. Oorspronkelijk zaten er aan beide kanten een kolenbunker, maar nadat de waterkasten vergroot waren zit er alleen rechts nog een kolenbunker (Jan gaf dat anderhalf jaar terug in dit draadje al aan). Alleen ontbreekt echte duidelijkheid (hoewel je het zou moeten kunne volgen adhv de klinknagels buitenop) hoe ver dat nu doorsteekt. Ik heb besloten de kasten hetzelfde te houden, maar de kolenbunkertoegang links weg te laten. Op de etsplaat zitten de kasten als een vouwdeel dat opvouwt tot een balk. Wat ik mis is een afsluiting aan de voorkant tussen de bakken en het ketelfront. Daarom heb ik de achterkant van de kast de andere kant uit gevouwen en een stuk ervan afgezaagd zodat het past en een afsluting maakt.

De bak links:



De hoogte is goed, alleen zou deze 1 à 2mm verder naar binnen moeten komen. Daar ziet straks niemand meer iets van  :). Je ziet ook het stukje waarmee de voorkant wordt afgesloten en de motorsteun er keurig tussen blijft zitten.

Met ketelfront:



Het ketelfront staat hier nog iets te hoog, maar die gaat nog zakken zodat deze op gelijke hoogte komt met de ketel voor de brilplaat. Overigens ontbreekt enige visuele informatie over het ketelfront na een verbouwing, waarbij één van de injecteurs is komen te vervallen. De 8100 van Haaksbergen is ook niet origineel. Ik denk dat ik gewoon de 2 injecteurs ga monteren.



De kast rechts met de klep voor de kolenbunker. Ik vermoed dat deze naar boven kan schuiven en dat je die dan aan de bovenkant met een haakje kunt borgen. Eigenlijk moet er denk ik nog een soort rand aan de onderkant, maar ik weet niet hoe die eruit moet zien en er zit volgens mij ook geen etsdeel in de ets.

Nog een ander aardigheidje:



Je ziet hier tegen het chassis net links van de gereedschapskist met inmiddels verschoven trapje (de waterkast met machinistenhuis zit niet vast en te ver naar rechts) het scharnierpunt van het ganghendel. Erwin zou Erwin niet zijn als dit ook leidt tot detaillering aan de binnenkant van de chassisplaten, want deze bevestiging zit binnen ook. Net zoals de bevestiging van de veren van de assen aan de binnenkant volledig gedetailleerd zijn  ;).
In het verlengde van dit draaipunt komt straks in het machinistenhuis het ganghendel te staan.

Tipje van de sluier:



Hier is de kolenbunker half geopend door mij gemaakt. Daar komen na de afwerking grote brokken kolen tegenaan te liggen. Ook zie je hier de juiste luchtpomp voor de 8112 (Erwin levert 2 verschillende mee), een blokje met smeerpunten voor het voorste lager, de blazer (nog zonder leiding naar de schoorsteen, en de zandkist onder de voetplaat.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #48 Gepost op: 19 augustus 2019, 13:04:20 »
Dat wordt een prachtig model!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #49 Gepost op: 19 augustus 2019, 17:57:30 »
Nog iets meer details:



De zandstrooiers zijn in het midden ook onder de voetplaat gesoldeerd.



Hier zie je de bovenkant van de waterkasten. Het is nogal gokken hoe dat er uit heeft gezien. Op de etsplaat zitten zowel ovalen als rechthoekige deksels. Ik heb de ovalen erop gezet met een kleine handgreep. Ook zie je de kolenbak afgesloten met 2 grote deksels die in geopende stand tegen 2 profielen staan. De voorste heb ik dicht gezet en de achterste open. Daar zal als het model gespoten is een berg grote kolen tegen worden gelegd net zoals je op veel foto's van het origineel ziet.

Je ziet op de rookkast rechts ook de bediening van de blazer. Dit is een onderdeel van een Philotrain gietdeel. Er komt nog een stang langs de ketel naar voren die deze bediening aanstuurt.



Van iets dichterbij zie je op de voorkant van de waterkasten ook een hijsoog. Dat is meegeleverd als een messing gietdeel. Er moeten er volgens mij meer aan de lok hebben gezeten, maar ik kom op foto's alleen deze 2 tegen.



Aan de andere kant van de rookkast zit nu ook de haakse hendel, waarmee vanuit het machinistenhuis de cylinderkranen worden bediend. Hier komt vanuit het machinistenhuis een stang aan via een holle buis en loopt een stang naar beneden tot onder het chassis.

Nu wordt het tijd om de schuifbeweging erop te gaan zetten en ervoor te zorgen dat alles soepel blijft lopen. Waar de stroomafnemers moeten komen is me nu nog onduidelijk, maar dat gaat nog wel komen. Ook zullen alle appendages op en boven het ketelfront moeten gaan komen.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #50 Gepost op: 20 augustus 2019, 10:37:03 »
De schuifbeweging bestaat uit een geëtste koppelstang en een stuk gietwerk dat ik eerder in dit draadje al heb laten zien. Ik mistte alleen inmiddels de bevestiging van de wentelas. Ik dacht die eerst gezien te hebben op de etsplaat, maar met nadere bestudering van het gietwerk van de schuifbeweging vond ik de wentelasbevestiging daar terug. Er zit in het chassis een klein gaatje geëtst dat moet worden opgeruimd voor deze bevestiging en doorboord vanwege het feit dat het gaatje niet zit in de bekleding van het chassis. Bovendien moet in de voetplaat enige ruimte worden gemaakt om het chassis nog te kunnen plaatsen met deze bevestiging. Toen bleek dat het blokje met de smeerpunten voor het voorste wiellager nog een stukje naar voren moet schuiven.



Je ziet de punten hier zitten net achter de voorste voetplaatsteun.

Met de bovenbouw wordt het dan zo:



Door deze bevestigingspunten komt dan een horizontale as over de volle breedte van de lok met aan het einde twee armen waarmee de schuifstang omhoog en omlaag kan worden bewogen in de schaar. Zoals in de meeste stoomlokmodellen is dit niet beweegbaar en staat de schuifbeweging neutraal. Dat betekent dat ook het ganghendel in de machinistenruimte in neutraal moet staan, dus dat zal ik nog aanpassen.

Je ziet op de foto dat behalve de bevestiging van de wentelas zelf ook de arm al is meegegoten waarmee de wentelas wordt gedraaid. Ook deze arm staat keurig neutraal. Alleen de ganghendelstang moet nog hieraan vast worden gemaakt.

Dan is het nog een stevige puzzel welke onderdelen van de schuifbeweging nu vast moeten worden gesoldeerd dan wel nog demonteerbaar moeten blijven om een en ander te kunnen spuiten. Ik denk dat ik de cylinders vast ga zetten en ook de ophanging van de schaar. De excentriekstang wordt wat lastig, omdat die wordt bewogen door een hendel die moet worden gesoldeerd op de schroef waarmee de koppelstang en drijfstang aan het wiel worden vastgezet. Daarom nu eerst maar geprobeerd het machinistenhuis verder in te richten. Op mijn eerdere commentaar heeft Erwin twee aanvullende gietbomen met onderdelen gemaakt.

Ik heb nu de peilglazen met bediening en de twee injecteurs geplaatst. Bovenop een onderdeel van de spinnenkop. Hier moeten in elk geval aan beide zijden nog twee appendages aan worden verbonden en aan de bovenkant volgens mij ook een manometer. Rechts is dat een smeerpers (liet Jan eerder al zien) en links een ding met een hendeltje. Met bestudering van de gietbomen lijkt daar ook een remkraan aan te zitten, maar daarvan weet ik nog niet precies waar dat moet staan.

Met ganghendel in neutraal ziet het er dan voorlopig zo uit (de waterleidingen van de injecteurs naar beneden komen later ook nog):



Aan de achterkant (moet met beugeltjes worden vastgezet aan de achterwand) staat de handrem.

De vraag is altijd wat je er later nog van ziet. Dus een foto door het raam:



En van boven:





Ik heb ook nog een klep die bovenop de rechter waterkast past binnenin. Ik vraag me af of dat erop heeft gezeten, maar op de tekeningen van Jan lijkt dat wel zo te zijn.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #51 Gepost op: 20 augustus 2019, 12:35:12 »
Tussen de chassisplaten achter komen nog 2 remsystemen: de handrem en een stoomrem. De handrem zit rechts en de stoomrem links. Erwin levert een mooi gietdeel voor de stoomrem, alleen is helaas de cylinder aan de verkeerde kant afgevlakt, want zo komt de stoomrem rechts te zitten. Dit lijkt eenvoudig om te draaien.

Correctie betreffende het gietdeel voor de stoomrem. Erwin heeft mij overtuigt dat dit gietdeel wel correct is. Dan moet je de cylinder horizontaal in het chassis monteren. Dit komt overeen met de tekening op pag 83 van het Paul Henken boek. Dat is een tekening van de ombouw tot tramlok voor de hogere nummers van de 8100. Nu is op de tekening op pag 71 te zien dat deze cylinder verticaal is ingebouwd origineel. De vraag is nu of de loks cf tekening zijn gebouwd of dat de remcylinder altijd horizontaal heeft gelegen. Dit wordt speuren op foto's naar de remhefboom van de stoomrem.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9510
    • nulpunt
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #52 Gepost op: 20 augustus 2019, 19:32:12 »
Ik heb mijn stoomrem verticaal (bron blz 71) en alle foto's van de linkerzijde zojuist eens in gelijk perspectief gezet om de stangen te vergelijken. Bij de meeste foto's zie ik niks en op mijn model zie ik hem wel, dus dat lijkt foute boel.....grote kans dat de cylinder horizontaal zat.

Ik ken maar één foto, 8106 met grote watertank, waarop iets "scherp" te zien is, maar de horizontale stangen van stoomrem en handrem komen dan vrijwel in een vlak te liggen (ooghoogte van de fotograaf) en dan is het maar net wat je wilt zien. Het verticale deel van het stangenstelsel gaat eventueel verborgen achter de trap. Kortom vanaf de foto's is geen 100% conclusie te trekken,

Als ik zou moeten inschatten.....horizontaal (Dan heb ik het dus fout op mijn model. Gelukkig is het een model van de 8131)

Frits.
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2019, 19:35:44 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #53 Gepost op: 20 augustus 2019, 20:14:42 »
Zou zeker kunnen. Ik heb nog niet de foto's goed bestudeerd. Ik dacht ook de stoomrem hefboom gezien te hebben. Als ik niks kan vinden monteer ik hem alsnog horizontaal, zoals Erwin bedoelt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #54 Gepost op: 23 augustus 2019, 10:45:34 »
Naast de rem komt er ook nog de bediening van de onderkant van de vuurkist. Is op de tekening te zien en het zijn twee trekhendels die voor het ketelfront kort boven de vloer uitsteken. Dus gaatjes boren, draadjes buigen en vastsolderen:



Rechts ernaast komt nog de rem te staan.

Langs de ketel komen vanuit het machinistenhuis nog 2 leidingen waarmee links de cylinderkranen worden bediend en rechts de blazer. Op de foto hierboven zie je de leidingen al uitsteken naar binnen.

Op foto's zag ik dat het eigenlijk lange handrailhouders zouden moeten zijn. Ik heb korte van Erwin en korte en lange van Philotrain. Je raadt het al: de korte zijn te kort en de lange te lang. Ik heb voor de lange gekozen en het randje voor de aanslag zo goed mogelijk weggevijld. Met de leiding erin en de doorvoer door de brilplaat en de hendel en bediening op de rookkast als vaste punten heb ik de handrailhouders vastgezet:

Voor de cylinderkranen. De stang naar beneden door de voetplaat moet nog.





Ik heb 0,4mm buis gebruikt van Albion metals met daarin 0,2mm draad. Een en ander is nu beweegbaar  ;)

Voor de andere kant een vergelijkbaar verhaal:



Nog maar wat plaatjes:





mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #55 Gepost op: 23 augustus 2019, 12:20:24 »
Wat een juweeltje zeg! Je bakt ze weer mooi Ivo (y) De bedieningen voor de vuurkist zijn waarschijnlijk de trekhandels van de luchtkleppen. Zeer nuttig om het luchttoevoer, ed dus hoeveel stoom de ketel maakt, te kunnen regelen.

Groeten,

Rick

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #56 Gepost op: 23 augustus 2019, 13:39:40 »
Ik heb mijn stoomrem verticaal (bron blz 71) en alle foto's van de linkerzijde zojuist eens in gelijk perspectief gezet om de stangen te vergelijken. Bij de meeste foto's zie ik niks en op mijn model zie ik hem wel, dus dat lijkt foute boel.....grote kans dat de cylinder horizontaal zat.

Ik ken maar één foto, 8106 met grote watertank, waarop iets "scherp" te zien is, maar de horizontale stangen van stoomrem en handrem komen dan vrijwel in een vlak te liggen (ooghoogte van de fotograaf) en dan is het maar net wat je wilt zien. Het verticale deel van het stangenstelsel gaat eventueel verborgen achter de trap. Kortom vanaf de foto's is geen 100% conclusie te trekken,

Als ik zou moeten inschatten.....horizontaal (Dan heb ik het dus fout op mijn model. Gelukkig is het een model van de 8131)

Frits.
In aanvulling op deze discussie: als ik het 8100 boek nog eens wat uitgebreider bekijk dan valt op dat de stoomrem (dus met verticale cylinder) op foto's zichtbaar is in de SS periode en vroeg NS. Het antwoord staat natuurlijk gewoon in het boek. In hoofdstuk 15 Constructiewijzigingen wordt een en ander uit de doeken gedaan. Vanaf het begin waren alle loks met een stoomrem en een verticale remcylinder uitgerust. Vanaf 1931 worden een aantal loks te weten de 8124-8126 en 8128-8130 omgebouwde voor de tramdienst en krijgen deze een Westinghouse rem met een horizontale remcylinder en een hoofdreservoir (2 vaten) tussen de frameplaten voor.
Daarna is er een CW 2111 op 11 februari 1933 waarbij ook alle overige machines zijn voorzien van de Westinhouse rem en de stoomrem is komen te vervallen.

Anders gezegd een 8100 die je wilt inzetten in de SS periode en in de NS periode tot ongeveer 1933 heeft de stoomrem met een verticale remcylinder en bij een inzet na 1933 zal er een Westinghouse rem in hebben gezeten met een horizontale cylinder. Dit is ook zichtbaar aan de rechterzijde van de lok aan de voorkant achter de rookkast aan het hoofdreservoir en de luchtleidingen die vanaf de voetplaat horizontaal naar dit hoofdreservoir lopen.

Nu nog uitzoeken hoe de bediening in het machinistenhuis eruit zag met de stoomrem.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #57 Gepost op: 26 augustus 2019, 19:32:57 »
De bedieningen voor de vuurkist zijn waarschijnlijk de trekhandels van de luchtkleppen. Zeer nuttig om het luchttoevoer, ed dus hoeveel stoom de ketel maakt, te kunnen regelen.
Kan ook zijn dat zo de asla kan worden geopend? Ik zie dat de hendels iets bedienen onder de vuurkist. Maar luchtkleppen kan.

Volgens mij heb ik het wel eens eerder laten zien, maar voor deze 8100 heb ik zelf 2 stoomkranen gemaakt. Mij valt het altijd zwaar leidingen aan gegoten gietwerk te solderen. Het gat is meestal te klein of niet diep genoeg of je krijgt het onvoldoende schoon. Daarnaast zie ik niet zoveel correcte stoomkranen in model. Philotrain heeft ze aan een gietboom zitten, maar die solderen dus slecht of niet en zijn ook vaak onvolledig gegoten.

Een eenvoudige oplossing is het gebruiken van de korte handrails van DJH kits. Die vind ik als handrail te groot en vervang ik altijd door Philotrain of Weinert exemplaren. Met 2 zeskantmoeren van RB Motion ( http://www.rbmotion.com/index.php?route=product/category&path=76 ) en wat draad is zo'n kraan snel gemaakt.



De eerste stap is dat je in de kop van de handrail, haaks op het bestaande gat in de handrailhouder nog een 0,4mm gaatje boort. Dan steek je een moertje op een stuk 0,4mm draad en daartegenaan de handrail. Daarna steek je een ander moertje op een ander stukje 0,4mm draad en het draadje in het zojuist geboorde gat in de kop van de handrailhouder. Je fixeert de draad met een stukje tape op een stukje hout en houdt het andere draadje onder een beetje druk in de kop. Beetje flux op het geheel en met de tip van de soldeerbout met een klein beetje soldeer raak je het geheel aan en alles zit vast.



Hier een andere kraan voor de luchtpomp:





mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9510
    • nulpunt
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #58 Gepost op: 26 augustus 2019, 19:41:32 »
en nu dit onderdeel in Spoor-1 ......
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2019, 19:43:33 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #59 Gepost op: 26 augustus 2019, 21:00:20 »
Dat lijkt me niet al te moeilijk. Alleen de juiste ronde messing kogel vinden. Moertjes zal het probleem niet zijn.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*