Tussen de chassisplaten achter komen nog 2 remsystemen: de handrem en een stoomrem. De handrem zit rechts en de stoomrem links. Erwin levert een mooi gietdeel voor de stoomrem, alleen is helaas de cylinder aan de verkeerde kant afgevlakt, want zo komt de stoomrem rechts te zitten. Dit lijkt eenvoudig om te draaien.
Ik heb mijn stoomrem verticaal (bron blz 71) en alle foto's van de linkerzijde zojuist eens in gelijk perspectief gezet om de stangen te vergelijken. Bij de meeste foto's zie ik niks en op mijn model zie ik hem wel, dus dat lijkt foute boel.....grote kans dat de cylinder horizontaal zat.Ik ken maar één foto, 8106 met grote watertank, waarop iets "scherp" te zien is, maar de horizontale stangen van stoomrem en handrem komen dan vrijwel in een vlak te liggen (ooghoogte van de fotograaf) en dan is het maar net wat je wilt zien. Het verticale deel van het stangenstelsel gaat eventueel verborgen achter de trap. Kortom vanaf de foto's is geen 100% conclusie te trekken,Als ik zou moeten inschatten.....horizontaal (Dan heb ik het dus fout op mijn model. Gelukkig is het een model van de 8131)Frits.
De bedieningen voor de vuurkist zijn waarschijnlijk de trekhandels van de luchtkleppen. Zeer nuttig om het luchttoevoer, ed dus hoeveel stoom de ketel maakt, te kunnen regelen.