Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
door
Keska
Vandaag
om 12:57:50
Zee. Land.
door
Huup
Vandaag
om 12:45:11
Loconet over TCP/IP
door
Falkenberg
Vandaag
om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Harryku
Vandaag
om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders?
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:55:05
FS UIC-X wagens en hun varianten
door
1200blauw
Vandaag
om 11:38:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:20:00
NS/32
door
FritsT
Vandaag
om 11:08:41
Perronhoogte TP3
door
Pauldg
Vandaag
om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER
door
Pauldg
Vandaag
om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5)
door
FritsT
Vandaag
om 10:22:10
De Hondsrugbaan
door
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag
om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
meino
Vandaag
om 10:18:27
US diorama in H0
door
ES44C4
Vandaag
om 10:09:14
Schneidersein
door
W.Broere
Vandaag
om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
door
MOVisser
Vandaag
om 09:56:58
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand
door
Pauldg
Vandaag
om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden
door
henk
Vandaag
om 09:02:16
Modelbaan Beltheim.
door
Hans GJ
Vandaag
om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
mass am see
Vandaag
om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Basilicum
Vandaag
om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
NS264
Vandaag
om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Thom
Vandaag
om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:54:59
Bouw Bührtal III
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
De terugkeer van het Eiland Waan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
5
Omlaag
Auteur
Topic: De terugkeer van het Eiland Waan (gelezen 13418 keer)
Tulpendaal
Offline
Berichten: 3580
Westlandbaan-Delft
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #15 Gepost op:
05 juni 2020, 20:11:49 »
Eiland Waan is een legende, ben benieuwd de nieuwe Waan te zien in de toekomst hopenlijk
Gelogd
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
RobK
Offline
Berichten: 339
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #16 Gepost op:
13 juni 2020, 15:16:56 »
Een blik in de duistere diepten van de tramremise op het eiland Waan.
Ehm... diep?
Hoediepdeloods
by
Rob Kievit
, on Flickr
Gelogd
Spoor Nul Weekeinde
* Trams in spoor nul *
Trammodelbouwblog
* Webman
Tramweg-Stichting
Pauldg
Offline
Berichten: 6266
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #17 Gepost op:
13 juni 2020, 15:20:19 »
10 tot 15 cm? Het lijkt meer een poppenkast met een gordijntje
Gelogd
Boomshanka!
RobK
Offline
Berichten: 339
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #18 Gepost op:
13 juni 2020, 15:26:52 »
De "nuttige" lengte van de sporen is v.l.n.r. 5, 12 en 16cm. Het rechterspoor loopt door de achterwand heen.
Inderdaad, meer dan een gevel is het niet.
Gelogd
Spoor Nul Weekeinde
* Trams in spoor nul *
Trammodelbouwblog
* Webman
Tramweg-Stichting
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 15264
Modelrailroading is fun!
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #19 Gepost op:
14 juni 2020, 12:02:14 »
Goed om je weer bezig te zien, Rob
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
RobK
Offline
Berichten: 339
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #20 Gepost op:
17 juni 2020, 11:39:42 »
(Graag gedaan, Ronald.)
Nu duidelijk is welke delen van het traject zichtbaar blijven als veldspoor, kan het ballasten worden voltooid.
Bakwagen MER No.21, nogal martiaal bijgenaamd 'Dreadnought' ('vrees niets'), heeft de ballast aangevoerd. Nu de ketelwagen met verdunde houtlijm nog
. Rondom de wissels werk ik niet met de druppelmethode, om te vermijden dat de wisseltongen ook worden vastgelijmd. Daar ligt de ballast in een nauwkeurig aangebracht streepje houtlijm.
Het voorbeeld werd in 1926 door de Manx Electric Railway gebouwd op de draaistellen van de gelijkgenummerde bagagemotorwagen 21, die was gesloopt. Het model is eigenbouw en rust op overgebleven draaistellen van Wrightlines, die van 0e zijn omgespoord naar 0m. Frame van messing, houtwerk van fineer.
MER Dreadnought 7mm/ft
by
Rob Kievit
, on Flickr
Gelogd
Spoor Nul Weekeinde
* Trams in spoor nul *
Trammodelbouwblog
* Webman
Tramweg-Stichting
RobK
Offline
Berichten: 339
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #21 Gepost op:
13 juli 2020, 00:15:21 »
Soms zie ik een foto en dan denk ik: dat kan ik precies zo ensceneren.
Bijvoorbeeld bij deze foto (met toestemming van de
Manx Electric Railway Society
). Open motorwagen 14 is ingezet als werkwagen en is in Laxey onderweg met een ladderwagen.
(Foto: Edward Gray/MERS Collection)
Op het Eiland Waan rijdt dezelfde wagen 14 rond, hier met een andere ladderwagen van de Manx Electric, voor dezelfde gevel van de Mines Tavern.
Waan-A14-TowerCar
by
Rob Kievit
, on Flickr
Gelogd
Spoor Nul Weekeinde
* Trams in spoor nul *
Trammodelbouwblog
* Webman
Tramweg-Stichting
Noordernet
Offline
Berichten: 2958
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #22 Gepost op:
13 juli 2020, 07:36:31 »
Dit is leuk! Die gesloten wagen onder het bovenleidingsbordes ook, een intrigerend ding. De MER en ‘Waan’ hebben erg inspirerend materieel.
Wolter
Gelogd
Moins mais mieux.
RobK
Offline
Berichten: 339
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #23 Gepost op:
26 oktober 2022, 19:41:01 »
Citaat van: Ondergetekende in juni 2020...
Het werk gaat voort, en de volgende update zal zeker eerder komen dan over twee jaar!
Enfin, jaren later: de Waan-update, oktober 2022
Het Eiland Waan, versie 2, is weer eens uit de mottenballen gehaald. Ik heb inmiddels wat onderhoudsklusjes gedaan aan de sporen, de bovenleiding en de gebouwen. Zie ook de foto's, al is er niet veel zichtbaars veranderd.
De deurpost tussen de remisesporen 12 en 13 is een halve centimeter naar links verplaatst. Daardoor rijden nu ook de bredere trams (Combino A204) en de langere wagens (Tw. 34, Aachen 1010) profielvrij over spoor 13 door de remise;
Waan-onderhoud okt. '22
by
Rob Kievit
, on Flickr
Waan-onderhoud okt. '22
by
Rob Kievit
, on Flickr
De wisselomzetters van deze twee sporen lagen ook binnen profiel. Die zijn een centimeter verder buiten het spoor gezet. De trams naar Manx' voorbeeld hebben wel een geringe overhang met hun draaistellen dicht bij de kop van de wagenbak, maar nieuwe Waanse trams zoals de Duitse 1010 en 34 steken in krappe bogen een flink stuk buiten het spoor;
Waan-onderhoud okt. '22
by
Rob Kievit
, on Flickr
De bovenleiding boven het verborgen keerspoor 21 loopt nu door tot het einde. Sommige trams liepen daar onder de draad uit;
Waan-onderhoud okt. '22
by
Rob Kievit
, on Flickr
Spoor 1 en spoor 21 zijn nu ABC-sporen. Als een tram met een daartoe geprogrammeerde Lenz-chip op zo'n spoor aankomt, stopt hij en vertrekt na een wachttijd in de omgekeerde richting. Daarmee is een automatisch pendelbedrijf mogelijk geworden;
In de sporen 10 en 20 is een eenvoudige wachtschakeling ingebouwd. Een tram komt nu tot stilstand op een niet gevoed deel van spoor 20; een achteropkomende tram geeft de voorligger spanning, waardoor die wegrijdt en de achterligger vervolgens op het dode gedeelte stopt. Het systeem werkt - alleen bij bovenleidingbedrijf - met van elkaar geïsoleerde spoorstaven, waardoorheen de niet-geïsoleerde wielstellen spanning doorgeven aan het geheel voedingsloze wachtgedeelte;
trackplan-Waan2
by
Rob Kievit
, on Flickr
Het klapwissel in spoor 1 beweegt nu lichter en kan makkelijker worden opengereden;
De rechtdoorgaande wisseltong in de oostelijke overloopwissel tussen spoor 1 en 2 steekt nu niet meer boven het spoor uit.
Het dak van de remise is vastgezet, zodat het niet meer tussen de dubbelgeklapte baandelen rondstuitert wanneer de baan wordt opgeborgen.
In de spoorkruising voor de remise zijn de contrarails opnieuw - en beter - aangebracht. De bestrating, het wybertje, moest worden vervangen.
Waan-onderhoud okt. '22
by
Rob Kievit
, on Flickr
Tussendoor kreeg elok MER 23 een nieuwe 'oude' pantograaf. Daarmee is eindelijk de aangepaste Zwitserse beugel vervangen die de lok bij voltooiing 'voorlopig' kreeg.
Voor...
Manx Electric Loco 23 pantograph
by
Rob Kievit
, on Flickr
en na:
Manx Electric Loco 23 pantograph
by
Rob Kievit
, on Flickr
Tenslotte werd
de materieellijst op eilandwaan.blogspot.com
bijgewerkt.
Gelogd
Spoor Nul Weekeinde
* Trams in spoor nul *
Trammodelbouwblog
* Webman
Tramweg-Stichting
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8472
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #24 Gepost op:
26 oktober 2022, 20:02:37 »
Hoi,
Leuk weer eens een update te zien.
Ergens diep in de Railhobbyarchieven staat ie nog ergens in een artikel.
Gr. Koen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Tulpendaal
Offline
Berichten: 3580
Westlandbaan-Delft
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #25 Gepost op:
27 oktober 2022, 23:32:25 »
(y)Rob het blijft een plaatje.
gr Joke
Gelogd
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
Hans van de Burgt
BMB
Offline
Berichten: 6057
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #26 Gepost op:
28 oktober 2022, 00:14:57 »
Ha, Joke… leuk weer eens wat van je te lezen.
Je was dit jaar helaas nauwelijks op het forum.
Gr, Hans
Gelogd
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://corfecastlestation.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Dave.......
Offline
Berichten: 3837
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #27 Gepost op:
28 oktober 2022, 04:21:37 »
Wat een leuk baantje
Gelogd
Met hartelijke groet.
Dave
Rheinburg tijdperk V/VI
RobK
Offline
Berichten: 339
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #28 Gepost op:
30 oktober 2022, 18:24:44 »
Het Eiland Waan, inmiddels versie 2, bestaat al 26 jaar. Geen wonder dat onderhoud van het rollend materieel een factor van belang is. Onderhoud, of upgrading, in dit geval.
Open aanhangrijtuig 49 is oorspronkelijk een witmetaal-bouwkit van Wrightlines, van een open rijtuig op basis van een Eerste Wereldoorlog-goederenwagen. Voorzover ik me kan herinneren is het de eerste bijwagen van het Eiland Waan. De oorspronkelijke witmetalen WOI-draaistellen waren niet behoorlijk aan het rijden te krijgen, en die heb ik indertijd vervangen door zelfgebouwde trucks naar het voorbeeld van de Milnes plate-framed oerdraaistellen van de Manx Electric Railway, die op hun beurt weer ontleend waren aan de vroegste stoomtram-rijtuigdraaistellen.
Plate-framed tram bogie 1:43½
by
W.P. Cubbon
, on Flickr
De wielstellen zijn
Slaters schijfwielen voor 21mm spoorwijdte
, die gelukkig makkelijk naar 22,5mm konden worden verschoven.
De wielstellen hadden puntlagers, en indertijd heb ik de aseinden dus netjes laten lopen in de bijgeleverde konische lagerschaaltjes. Daarvoor moest het draaistel wel breder worden dan ik eigenlijk wilde. Door de opzettelijk flexibele, zeg maar slappe, constructie van de trucks vielen bovendien de wielen er regelmatig uit. Nou is het mooi geweest.
De wielstellen lopen nu in zelf gefabriceerde lagerbusjes, elk bestaande uit een stukje buis met een flensje gemaakt uit een stukje buis met een grotere diameter.
Plate-framed tram bogie 1:43½
by
Rob Kievit
, on Flickr
Die lagerbusjes steken door het oorspronkelijke asgat in de draaistelwang dat omlaag iets is uitgevijld. Daardoor kunnen de lagers op en neer bewegen; een soort scheenplaatconstructie dus. Een fosforbronsdraad bovenop de lagerbusjes duwt ze omlaag, waardoor de assen worden afgeveerd. De veerdraad is te zien aan de binnenkant van het draaistelframe.
Plate-framed tram bogie 1:43½
by
Rob Kievit
, on Flickr
Hier is een video van 7 seconden:
https://youtu.be/uTHbOTJBCG8
Herbouwd is het draaistel duidelijk minder breed dan de puntgelagerde uitvoering.
Plate-framed tram bogie 1:43½
by
Rob Kievit
, on Flickr
Gelogd
Spoor Nul Weekeinde
* Trams in spoor nul *
Trammodelbouwblog
* Webman
Tramweg-Stichting
RobK
Offline
Berichten: 339
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #29 Gepost op:
30 oktober 2022, 18:29:28 »
Het Eiland Waan, inmiddels versie 2, bestaat al 26 jaar. Geen wonder dat onderhoud van het rollend materieel een factor van belang is. Onderhoud, of upgrading, in dit geval.
Open aanhangrijtuig 49 is oorspronkelijk een witmetaal-bouwkit van Wrightlines, van een open rijtuig op basis van een Eerste Wereldoorlog-goederenwagen. Voorzover ik me kan herinneren is het de eerste bijwagen van het Eiland Waan. De oorspronkelijke witmetalen WOI-draaistellen waren niet behoorlijk aan het rijden te krijgen, en die heb ik indertijd vervangen door zelfgebouwde trucks naar het voorbeeld van de Milnes plate-framed oerdraaistellen van de Manx Electric Railway, die op hun beurt weer ontleend waren aan de vroegste stoomtram-rijtuigdraaistellen.
Plate-framed tram bogie 1:43½
by
W.P. Cubbon
, on Flickr
De wielstellen zijn
Slaters schijfwielen voor 21mm spoorwijdte
, die gelukkig makkelijk naar 22,5mm konden worden verschoven.
De wielstellen hadden puntlagers, en indertijd heb ik de aseinden dus netjes laten lopen in de bijgeleverde konische lagerschaaltjes. Daarvoor moest het draaistel wel breder worden dan ik eigenlijk wilde. Door de opzettelijk flexibele, zeg maar slappe, constructie van de trucks vielen de wielen er regelmatig uit. Nou is het mooi geweest.
De wielstellen lopen nu in zelf gefabriceerde lagerbusjes, elk bestaande uit een stukje buis met een flensje gemaakt uit een stukje buis met een grotere diameter.
Plate-framed tram bogie 1:43½
by
Rob Kievit
, on Flickr
Die lagerbusjes steken door het oorspronkelijke asgat in de draaistelwang dat omlaag iets is uitgevijld. Daardoor kunnen de lagers op en neer bewegen; een soort scheenplaatconstructie dus. Een fosforbronsdraad bovenop de lagerbusjes duwt ze omlaag, waardoor de assen worden afgeveerd. De veerdraad is te zien aan de binnenkant van het draaistelframe.
Plate-framed tram bogie 1:43½
by
Rob Kievit
, on Flickr
Hier is een video van 7 seconden:
https://www.youtube.com/v/uTHbOTJBCG8
Herbouwd is het draaistel duidelijk minder breed dan de puntgelagerde uitvoering.
Plate-framed tram bogie 1:43½
by
Rob Kievit
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 30 oktober 2022, 18:31:32 door RobK
»
Gelogd
Spoor Nul Weekeinde
* Trams in spoor nul *
Trammodelbouwblog
* Webman
Tramweg-Stichting
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
De terugkeer van het Eiland Waan