Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 15:38:44
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 15:25:09
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door Pauldg
Vandaag om 15:14:59
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 15:12:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
  

Auteur Topic: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)  (gelezen 2789 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7813
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #15 Gepost op: 06 december 2017, 12:49:18 »
Was in het leger al zo. ZHKH = zelf hulp kameraden hulp.

Wil een hulpverlener kunnen helpen, zal hij dat veilig willen/moeten kunnen doen.
En wellicht niet fijn / te laat voor zwaargewonden, maar het is niet anders.
Gr.
Eric

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #16 Gepost op: 06 december 2017, 12:53:06 »
Niemand zegt ook dat de brandweer onterecht gewacht heeft tot het veilig was.

Het is alleen onacceptabel dat het meer dan 2 uur duurt tot dat eindelijk geregeld is.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15424
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #17 Gepost op: 06 december 2017, 12:56:07 »
Heb net de persconferentie gezien op Facebook die door de hulpverleners is gegeven. Zij waren zeer tevreden en er werd vermeld dat de gewonden in de trein zeer gedisciplineerd te werk zijn gegaan en elkaar geholpen hebben totdat de professionele hulp ter plekke was.

Was in het leger al zo. ZHKH = zelf hulp kameraden hulp.


Bij ons (lichting 82-3) noemde men dat ZHKM.... Zelf Hulp Kameraden Moord  ;D ;)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #18 Gepost op: 06 december 2017, 14:22:47 »
En 70-3 zei Zelfhulp Konijnenhulp.  Maar we gaan wel erg ver off topic.

Aan alle stuurlui aan de wal: gezien de manier waarop de Duitsers hun zaakjes regelen kan je er echt vanuit gaan dat de gang van zaken correct was.

Drik

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2192
  • Oude meuk in h0
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #19 Gepost op: 06 december 2017, 15:22:48 »
Laatste informatie (06-12-2017; 12:19 uur): https://www.derwesten.de/panorama/personenzug-und-gueterzug-stossen-bei-meerbusch-zusammen-id212748471.html
Kort samengevat:
De goederentrein stond terecht stil voor een rood sein.
De personentrein had niet in hetzelfde blok als de goederentrein mogen rijden.
Onduidelijk is nog wat hiervan de oorzaak is: fout sein of fout van machinist. Dit wordt onderzocht.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7813
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #20 Gepost op: 06 december 2017, 16:29:22 »
Bij ons (lichting 82-3) noemde men dat ZHKM.... Zelf Hulp Kameraden Moord  ;D ;)
Volledig off topic, ik was lichting 82-5  ;D
Gr.
Eric

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #21 Gepost op: 06 december 2017, 19:01:01 »
En 70-3 zei Zelfhulp Konijnenhulp.  Maar we gaan wel erg ver off topic.
Aan alle stuurlui aan de wal: gezien de manier waarop de Duitsers hun zaakjes regelen kan je er echt vanuit gaan dat de gang van zaken correct was.

Drik
alsof men daar geen fouten gemaakt worden of men zich altijd strikt aan de regels houd....

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #22 Gepost op: 06 december 2017, 21:34:23 »
"En de reizigers zitten relatief veilig omdat de trein fungeert als een kooi van Faraday in dit geval."

Daar zaten een aantal zwaargewonden tussen die dus niet geholpen werden...
En weer een journalist die weinig verstand van zaken heeft. Over het algemeen kan het bloedlink zijn ook maar iets aan te raken in een trein als er mogelijk een leiding op een plek ligt waar die niet hoort.

Maar gewonden gaan helpen terwijl er mogelijk spanning op de trein staat is vragen om moeilijkheden. Het lijkt mij gruwelijk moordend voor hulpverleners om ondanks hulpgeroep en gekerm niets te kunnen doen en te moeten wachten.
Ik ga de link niet plaatsen, maar er is een video van de zware aanrijding bij Bad Aibling (zo even uit m'n hoofd) op het internet te vinden: als je geen gekerm wil horen dat je nog enkele dagen in je hoofd hoort, moet je de video ook niet kijken, maar serieus: een beetje meer respect voor de mensen die verstand hebben van mensen redden, zou op z'n plaats zijn. Dat het lang duurt voor de spanning afgeschakeld is begrijp ik ook, maar kunnen de reddingswerkers weinig aan doen.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2192
  • Oude meuk in h0
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #23 Gepost op: 06 december 2017, 22:08:54 »
Update 06-12-2107; 19:16 uur:
De vermoedelijke oorzaak van het treinongeval is een verkeerde opdracht van de TDL aan de machinist van de reizigerstrein.
De TDL schijnt de machinist mondeling toestemming gegeven te hebben om een stoptonend sein te negeren en door te rijden.
Dit zou veroorzaakt kunnen zijn omdat een treinnummer verkeerd is aangemeld/ingevoerd.
Bron: www.derwesten.de

Overigens blijken, volgens een bericht in de Rheinische Post, inzittenden van de trein zelf eerste hulp geboden te hebben aan slachtoffers, terwijl de hulpdiensten nog niets konden uitrichten.
« Laatst bewerkt op: 06 december 2017, 22:14:58 door Arjen52 »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #24 Gepost op: 06 december 2017, 22:29:14 »
Bij de Rheinische Post zijn ook beelden vanuit een drone te zien.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #25 Gepost op: 06 december 2017, 22:36:10 »
Een geluk bij een ongeluk dat de goederentrein niet beladen was. Anders had het er voor de reizigers nog veel slechter uitgezien.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #26 Gepost op: 06 december 2017, 22:50:00 »
In Nederland is na de invoering van concurrentie op het spoor als bezuinigingsmaatregel het voeren van sluitlichten op goederentreinen afgeschaft. In de plaats kwamen reflectorplaatjes.

Uiteraard kennen we de toedracht van dit ongeluk nog niet, maar je kunt je afvragen wat eerder opvalt als je als machinist in het donker een stilstaande of (langzaam) rijdende goederentrein van achteren nadert, een (knipperend) sluitlicht of een reflectorplaatje...