Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:19
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
  

Auteur Topic: Kleine, smalle baan spoor N - Dirkjan  (gelezen 4634 keer)

dirkjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • http://www.dirkjanmulders.nl/
    • www.dirkjanmulders.nl
Kleine, smalle baan spoor N - Dirkjan
« Gepost op: 04 december 2017, 17:12:30 »
Helaas ben ik al een tijdje niet meer actief op dit forum omdat ik weinig tijd heb gehad voor mijn spoorbaan op zolder (een dochter is leuk, maar kost wel tijd  ;D). Nu begint het toch weer te kriebelen en wil ik naast verder werken aan mijn huidige baan ook iets nieuws, kleins maken. En wel om drie redenen:
1. iets leuks in de woonkamer aan de muur (i.p.v. voor mijzelf alleen op zolder),
2. als een proef voor een baan in schaal 1 (al gebruik ik daar dan misschien maar een stukje voor),
3. ik heb een paar jaar geleden een erg mooi treintje gekocht die qua tijdperk niet past op mijn huidige project en die ik zo mooi vind dat ie een eigen baan verdient (zie foto onderaan*)

Het idee voor dit baanplan is:
- iets compacts waar de genoemde trein en nog 1 of 2 andere treintjes rijden (4 of minder kleine wagons per trein),
- smal genoeg om aan de muur te hangen,
- schaal N,
- leuk genoeg om mee te spelen/puzzelen (bijvoorbeeld als ik besluit er een hele dag mee op een beurs te willen staan),
- iets landelijks (denk boerderij, houtzagerij, klein stationnetje, weilanden, bossen).

Vooral het sporenplan vind ik lastig op een klein oppervlak. Onderstaande afbeelding laat mijn huidige plan zien.



Hierbij ga ik uit van 2 hangende, zelf te maken kastjes van 100cm lang en 25cm diep en een nader te bepalen hoogte (de twee lange strookjes papier). Het derde kastje (kortere strookje rechts) is 40x25cm en dient als opslag voor de treinen als ze niet op de baan rijden en om "achter de schermen" een andere trein aan te laten komen.
Links komt een klein eindstationnetje met 3 sporen. Het uitlopertje in het midden (naar rechts toe) komt uit bij een kleine houtzagerij (waar ik graag wat beweging toevoeg zoals bewegende zaag of watermolentje).
Naar rechts toe gaat de trein door een landelijk stukje de baan af, bijvoorbeeld tussen bomen, of een kleine vallei.

Is dit leuk genoeg om mee te spelen/puzzelen? Welke ideeën/aanpassingen zouden jullie doen?
Zelf twijfel ik of het misschien leuk is het station met de 3 sporen iets naar rechts op te schuiven zodat er ruimte komt voor een soort "halve draaischijf"* (ik kom niet op een betere naam) om locomotieven naar een ander spoor te krijgen en ze om te laten rijden zodat ze met dezelfde wagons weer weg kunnen zonder te hoeven duwen. Als ik dat niet doe moeten ze duwend wegrijden, of er moet een andere locomotief zijn die de trein (of enkele wagons) overneemt. Dat laatste lijkt mij meer bij te dragen aan het puzzel-effect en lijkt mij ook meer passen in de scene. Zo'n "halve draaischijf" lijkt mij voor een klein landelijk stationnetje in Tijdperk II een te dure investering en hoe praktisch misschien ook, niet realistisch.

De wissels wil ik mogelijk lekker met de hand bedienen (staafje naar de voorkant van de modules) om zo te besparen op elektronica en vooral voor het "gevoel" dat het lekker ouderwets en kleinschalig is. Verder worden de treinen digitaal aangestuurd, waarschijnlijk met een Multimaus.


* Model Trix 11617: treinset "Walhalla", een glaskastje met bagagewagon, wagon met 2e en 3e klasse, wagon met 3e klasse en een ketelwagentje, rijdt digitaal, maar heeft helaas geen licht:



** Met de "halve draaischijf" bedoel ik zoiets:

« Laatst bewerkt op: 05 december 2017, 08:50:46 door dirkjan »

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 634
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Kleine baan spoor N
« Reactie #1 Gepost op: 04 december 2017, 18:23:04 »
Tip voor de motivatie: Dochter(s) vinden treintjes ook errug leuk hoor!!  (y)

Succes!

dirkjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • http://www.dirkjanmulders.nl/
    • www.dirkjanmulders.nl
Re: Kleine baan spoor N
« Reactie #2 Gepost op: 04 december 2017, 20:31:19 »
Tip voor de motivatie: Dochter(s) vinden treintjes ook errug leuk hoor!!  (y)

Succes!
Motivatie is er wel, maar een dochter van 1,5 jaar is nog wat klein om voorzichtig met mijn dure treintjes te spelen. En kijken doet ze met haar handjes. Ze vind alles leuk om te zien en wil van alles weten hoe het werkt. Dat zit dus wel goed! Houten treintjes (Brio/Ikea) of Duplo-treinen binnenkort vind ik leuk, maar dat gooit ze ook nog vooral om/door de kamer. Bouwen doet ze nog niet veel (hoewel ze erg goed blikjes kattenvoer kan stapelen!). Dat is wellicht wat voor binnenkort.

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 634
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Kleine baan spoor N
« Reactie #3 Gepost op: 04 december 2017, 21:22:21 »
Ach, daar leer je wel mee omgaan! Die van mij werd op die leeftijd heeeel boos toen de rode trein stopte en
de stoomtrein het overnam. Die was toch echt niet goed! Tegenwoordig mogen ze zo af en toe
de playmobil lgb trein opzetten. Geniaal spul. Rijdt ook supermooi trouwens.
Ik neem ze ook altijd mee naar de "treintjeswinkel" in Lochem.

bink79

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Kleine, smalle baan spoor N - Dirkjan
« Reactie #4 Gepost op: 10 december 2017, 21:10:47 »
super leuk idee ik blijf het zeker volgen ik ben benieuwd  (y)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3769
Re: Kleine, smalle baan spoor N - Dirkjan
« Reactie #5 Gepost op: 11 december 2017, 08:00:44 »
Hi Dirkjan,

De halve draaischijf die jij bedoeld is een "segment draaischijf".
Als je hierop het forum doorzoekt dan kom je diverse voorbeelden tegen van mensen die zoiets hebben ingebouwd.
Ik denk bijvoorbeeld aan Poggendam van Ronald Koerts: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=22356.195

Voor jouw situatie zou ik zeker aanraden om een "omloop" mogelijkheid te bouwen. Misschien 1 spoor in je station minder en een wisselverbinding tussen de 2 sporen.
Zoals je het hebt getekend komt het stationsgebouw toch aan de zijkant van de sporen toch?

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

dirkjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • http://www.dirkjanmulders.nl/
    • www.dirkjanmulders.nl
Re: Kleine, smalle baan spoor N - Dirkjan
« Reactie #6 Gepost op: 11 december 2017, 22:11:35 »
Dan vind ik een segmentdraaischijf leuker, hoewel ik mij afvraag hoe realistisch dat is voor een klein station in tijdperk II is het wel enorm praktisch. Ik heb trouwens vaker een spoorbaan gezien die in hetzelfde tijdperk speelt met een vergelijkbaar station met een segmentdraaischijf (daar heb ik de foto ook van geleend).
3 sporen voor een klein, landelijk station lijkt mij ook veel. Aan de andere kant, het wordt een eindstation voor goederen, dieren en mensen, met een stationsgebouw links op de tekening, aan de bovenkant (ik heb m niet ingetekend, maar het komt tegen de achterwand, wellicht alleen de voorste helft).

Dan denk ik dat dit het plan wordt! Nu op zoek naar hout, nog een paar wissels (ik heb er nog wat liggen) en die segmentdraaischijf.

edit: ik zie dat Faller een segment-draaischijf heeft voor H0 en dit aanprijst als een tijdperk II artikel. Die is echter wel te groot voor mijn schaal N plan. Weet ik in elk geval dat het tijdperk wel goed zit!
« Laatst bewerkt op: 11 december 2017, 22:15:42 door dirkjan »

Gerard van de Weijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
Re: Kleine, smalle baan spoor N - Dirkjan
« Reactie #7 Gepost op: 12 december 2017, 06:50:03 »

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Kleine, smalle baan spoor N - Dirkjan
« Reactie #8 Gepost op: 24 december 2017, 14:00:49 »
Wat een ontzettend goeie link!

Gerard van de Weijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
Re: Kleine, smalle baan spoor N - Dirkjan
« Reactie #9 Gepost op: 24 december 2017, 16:04:10 »
Wat een ontzettend goeie link!

Graag gedaan, daar is mijns inziens een forum voor, elkaar helpen jezelf te verbeteren.

dirkjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • http://www.dirkjanmulders.nl/
    • www.dirkjanmulders.nl
Re: Kleine, smalle baan spoor N - Dirkjan
« Reactie #10 Gepost op: 26 december 2017, 13:22:52 »
Zeker een goede link. En blijkbaar geschikt voor de rails die ik wil gebruiken: Peco code 55.

dirkjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • http://www.dirkjanmulders.nl/
    • www.dirkjanmulders.nl
Re: Kleine, smalle baan spoor N - Dirkjan
« Reactie #11 Gepost op: 26 februari 2018, 13:52:39 »
Volgens mij heeft Faller mijn vraag om een segmentdraaischijf ook gelezen. Dit jaar komt er 1 uit in schaal N: https://www.fallerstore.nl/faller-n-segment-draaischijf-met-servo-222105.html
Nog even geduld tot juni...

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Kleine, smalle baan spoor N - Dirkjan
« Reactie #12 Gepost op: 26 februari 2018, 14:26:52 »
Hoi Dirkjan,

Volgens mij kan je die ook gaan bedienen met een servo? Eeeh stond erbij  ::) ::) ::)

Maar dan helemaal gaaf ...ga kijken of ik hem ook kan gaan gebruiken  (y)

Gr. Bjorn
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2018, 14:44:09 door Debvd »

dirkjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • http://www.dirkjanmulders.nl/
    • www.dirkjanmulders.nl
Re: Kleine, smalle baan spoor N - Dirkjan
« Reactie #13 Gepost op: 28 februari 2018, 17:47:54 »
Hoi Dirkjan,

Volgens mij kan je die ook gaan bedienen met een servo? Eeeh stond erbij  ::) ::) ::)

Maar dan helemaal gaaf ...ga kijken of ik hem ook kan gaan gebruiken  (y)

Gr. Bjorn

Zoals ik het lees zit er inderdaad al een servo bij. Een bijna kant en klare set dus: bouwpakket + servo. Enkel nog zelf de aansturing van de servo regelen (en de boel in elkaar zetten).