Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:24:12
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door mass am see
Vandaag om 16:18:47
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door henk
Vandaag om 16:10:25
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)  (gelezen 2793 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #15 Gepost op: 06 december 2017, 12:49:18 »
Was in het leger al zo. ZHKH = zelf hulp kameraden hulp.

Wil een hulpverlener kunnen helpen, zal hij dat veilig willen/moeten kunnen doen.
En wellicht niet fijn / te laat voor zwaargewonden, maar het is niet anders.
Gr.
Eric

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #16 Gepost op: 06 december 2017, 12:53:06 »
Niemand zegt ook dat de brandweer onterecht gewacht heeft tot het veilig was.

Het is alleen onacceptabel dat het meer dan 2 uur duurt tot dat eindelijk geregeld is.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #17 Gepost op: 06 december 2017, 12:56:07 »
Heb net de persconferentie gezien op Facebook die door de hulpverleners is gegeven. Zij waren zeer tevreden en er werd vermeld dat de gewonden in de trein zeer gedisciplineerd te werk zijn gegaan en elkaar geholpen hebben totdat de professionele hulp ter plekke was.

Was in het leger al zo. ZHKH = zelf hulp kameraden hulp.


Bij ons (lichting 82-3) noemde men dat ZHKM.... Zelf Hulp Kameraden Moord  ;D ;)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #18 Gepost op: 06 december 2017, 14:22:47 »
En 70-3 zei Zelfhulp Konijnenhulp.  Maar we gaan wel erg ver off topic.

Aan alle stuurlui aan de wal: gezien de manier waarop de Duitsers hun zaakjes regelen kan je er echt vanuit gaan dat de gang van zaken correct was.

Drik

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2193
  • Oude meuk in h0
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #19 Gepost op: 06 december 2017, 15:22:48 »
Laatste informatie (06-12-2017; 12:19 uur): https://www.derwesten.de/panorama/personenzug-und-gueterzug-stossen-bei-meerbusch-zusammen-id212748471.html
Kort samengevat:
De goederentrein stond terecht stil voor een rood sein.
De personentrein had niet in hetzelfde blok als de goederentrein mogen rijden.
Onduidelijk is nog wat hiervan de oorzaak is: fout sein of fout van machinist. Dit wordt onderzocht.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #20 Gepost op: 06 december 2017, 16:29:22 »
Bij ons (lichting 82-3) noemde men dat ZHKM.... Zelf Hulp Kameraden Moord  ;D ;)
Volledig off topic, ik was lichting 82-5  ;D
Gr.
Eric

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #21 Gepost op: 06 december 2017, 19:01:01 »
En 70-3 zei Zelfhulp Konijnenhulp.  Maar we gaan wel erg ver off topic.
Aan alle stuurlui aan de wal: gezien de manier waarop de Duitsers hun zaakjes regelen kan je er echt vanuit gaan dat de gang van zaken correct was.

Drik
alsof men daar geen fouten gemaakt worden of men zich altijd strikt aan de regels houd....

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #22 Gepost op: 06 december 2017, 21:34:23 »
"En de reizigers zitten relatief veilig omdat de trein fungeert als een kooi van Faraday in dit geval."

Daar zaten een aantal zwaargewonden tussen die dus niet geholpen werden...
En weer een journalist die weinig verstand van zaken heeft. Over het algemeen kan het bloedlink zijn ook maar iets aan te raken in een trein als er mogelijk een leiding op een plek ligt waar die niet hoort.

Maar gewonden gaan helpen terwijl er mogelijk spanning op de trein staat is vragen om moeilijkheden. Het lijkt mij gruwelijk moordend voor hulpverleners om ondanks hulpgeroep en gekerm niets te kunnen doen en te moeten wachten.
Ik ga de link niet plaatsen, maar er is een video van de zware aanrijding bij Bad Aibling (zo even uit m'n hoofd) op het internet te vinden: als je geen gekerm wil horen dat je nog enkele dagen in je hoofd hoort, moet je de video ook niet kijken, maar serieus: een beetje meer respect voor de mensen die verstand hebben van mensen redden, zou op z'n plaats zijn. Dat het lang duurt voor de spanning afgeschakeld is begrijp ik ook, maar kunnen de reddingswerkers weinig aan doen.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2193
  • Oude meuk in h0
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #23 Gepost op: 06 december 2017, 22:08:54 »
Update 06-12-2107; 19:16 uur:
De vermoedelijke oorzaak van het treinongeval is een verkeerde opdracht van de TDL aan de machinist van de reizigerstrein.
De TDL schijnt de machinist mondeling toestemming gegeven te hebben om een stoptonend sein te negeren en door te rijden.
Dit zou veroorzaakt kunnen zijn omdat een treinnummer verkeerd is aangemeld/ingevoerd.
Bron: www.derwesten.de

Overigens blijken, volgens een bericht in de Rheinische Post, inzittenden van de trein zelf eerste hulp geboden te hebben aan slachtoffers, terwijl de hulpdiensten nog niets konden uitrichten.
« Laatst bewerkt op: 06 december 2017, 22:14:58 door Arjen52 »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #24 Gepost op: 06 december 2017, 22:29:14 »
Bij de Rheinische Post zijn ook beelden vanuit een drone te zien.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #25 Gepost op: 06 december 2017, 22:36:10 »
Een geluk bij een ongeluk dat de goederentrein niet beladen was. Anders had het er voor de reizigers nog veel slechter uitgezien.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #26 Gepost op: 06 december 2017, 22:50:00 »
In Nederland is na de invoering van concurrentie op het spoor als bezuinigingsmaatregel het voeren van sluitlichten op goederentreinen afgeschaft. In de plaats kwamen reflectorplaatjes.

Uiteraard kennen we de toedracht van dit ongeluk nog niet, maar je kunt je afvragen wat eerder opvalt als je als machinist in het donker een stilstaande of (langzaam) rijdende goederentrein van achteren nadert, een (knipperend) sluitlicht of een reflectorplaatje...