Google+
Doel:€250.00
Donaties:€9.65

Per saldo:€-240.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 14-07-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digikeijs 4018 door Paul1969
Vandaag om 04:16:57
Baan in Los Angeles door Hans Grasmaijer
Vandaag om 01:23:12
NL Baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 01:09:02
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door ArjanB
Vandaag om 00:32:09
MSC HET SPOOR - Chateau Migraine door ingenium
Vandaag om 00:28:19
Problemen Zwolle - Kampen. door Thom
Vandaag om 00:11:03
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
15 juli 2018, 23:46:02
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door NS264
15 juli 2018, 23:42:00
Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig door St00mboy
15 juli 2018, 23:36:31
REE loc met ESU: of geluid, of rijden? door Marcel112
15 juli 2018, 23:24:12
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
15 juli 2018, 23:18:46
Opdracht fotowedstrijd juli/augustus: meerdere vormen van transport door NS264
15 juli 2018, 23:10:03
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door sdz1976
15 juli 2018, 23:05:53
Oersik in schaal 1 door sdz1976
15 juli 2018, 22:58:49
Vraag over seinnummering DB door Wim Hesselink
15 juli 2018, 22:42:45
Modules van Kees Gorter door NS264
15 juli 2018, 22:19:34
Westlandbaan door Tulpendaal
15 juli 2018, 22:14:55
Raadplaatje door dennie
15 juli 2018, 21:49:45
NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club door NS8714
15 juli 2018, 21:41:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 juli 2018, 21:28:09
Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen door Fritsprt
15 juli 2018, 21:06:57
Frans diorama 1:48 door Wim Corduwener
15 juli 2018, 20:42:00
Schragenhave (1:45) door RobK
15 juli 2018, 20:32:41

Auteur Topic: Waterslag...  (gelezen 2130 keer)

santerdam

• Offline Offline
Re: Waterslag...
« Reactie #30 Gepost op: 21 februari 2018, 14:47:18 »
Soms helpt het om iets meer druk uit te oefenen op de VVE. Heb je toevallig een rechtsbijstand verzekering ? Overleg dan eens om juridisch de VVE te wijzen op de plicht om te handelen. Ook een jurist van een rechtswinkel kan gratis/weinig kosten zinvol advies geven.
De VVE kan niet helemaal vrijblijvend het probleem naast zich neerleggen, een brief van een advocaat doet soms wonderen.

Sander

jowi

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 24 februari 2018, 18:11:28 »
Dat is ook geen slecht idee, ik zal de rechtsbijstand eens benaderen.

In de tussentijd, om een idee te krijgen hoe achterlijk de boel hier is gebouwd, op onderstaande foto is het distributiepunt te zien net achter de meterkast. Dikke leiding is de koudwaterleiding, de dunnere is warmwater. Ik heb daar nu een gat van 30x30cm in het beton gemaakt met een sds boor. Het is wat lastig te zien maar dit gat is zo'n 20cm diep, de bovenlaag was 8cm gietvloer, daarna 12cm piepschuim (!) en daaronder de betonnen ondervloer.. Je kan nu wel goed zien dat de leidingen hier al gewoon los liggen, en ze vervolgen ook los hun weg door het hele appartement. Ze verdwijnen hier onder de wc, schuin richting badkamer, zo'n 2.5m verderop. Mijn vermoeden is dat dit hele stuk gewoon los op de ondervloer ligt met alleen wat piepschuim er op.

Deze hele bundel kan ik dan ook met de hand een paar cm heen en weer bewegen.
De leidingen lopen links via een bocht naar de meterkast.

Misschien dat ik dit gat zo veel mogelijk van piepschuim ontdoe, en gewoon compleet volstort met beton, dan zit de boel hier in ieder geval onbeweeglijk vast. Maar goed, het stuk van ca 2m er achter ligt dan nog steeds min of meer los... misschien moet ik toch ook de vloer van de wc er maar uitslopen, zodat ik het hele losliggende stuk voor eens en altijd goed vast kan zetten? En dan maar hopen dat het voldoende was...

« Laatst bewerkt op: 24 februari 2018, 18:52:36 door jowi »

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk IIIc
« Reactie #32 Gepost op: 24 februari 2018, 19:01:52 »
1e reactie... broddelwerk
2e reactie... rechtsbijstand benaderen en in overleg met hen een bouw-/installatiekundige inschakelen en al dan niet via de VVE de aannemer/installateur aansprakelijk stellen voor dit gepruts.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 24 februari 2018, 19:13:23 »
De bouw is gedaan in 1996, door een Belgische aannemer, die snel daarna failliet ging... ik woon er zelf sinds 2001, en heb pas sinds een jaar of 3 a 4 last van zeer harde knallen uit de vloer en muur als de bovenbuurman een kraan sluit.

Kans dat iemand hier voor op gaat draaien, of dat ik het via de VVE kan laten herstellen, is denk ik nul. Ik zal er zelf iets aan moeten doen.

Mijn grootste angst is dat als ik de boel openbreek en deze leidingen alsnog goed vastzet, en dat het dan niet over is... een hoop werk voor niets.
Maar als je dit ziet, zou je dit als verklaring zien voor het harde getik van de leiding? Na dit stuk van ca. 2-2.5m ligt alles verder wel goed vast.

elt-Mhv

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 24 februari 2018, 20:31:38 »
Dus tussen 2001 en 2014 had je nergens last van? En rond het moment dat de overlast begon heb je zelf niets gewijzigd aan de leidingen? Mogelijk is deze vraag al gesteld, maar hebben je buren toevallig oude kranen vervangen? Bij oude kranen moest je vaak 4 of 5 keer draaien voordat ze dicht waren, waardoor de druk op de leiding geleidelijk toenam. Moderne kranen doe je in 1 snelle beweging dicht, waardoor je waterslag krijgt.

Als ik het goed begrijp komt het geluid uit een holle ruimte onder de wc. Mogelijk versterkt deze holle ruimte (klankkast) het geluid dat wordt veroorzaakt door de waterslag.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk IIIc
« Reactie #35 Gepost op: 24 februari 2018, 20:49:21 »
Ergo... overgang van kranen met leertjes naar kranen met keramische schijven.
Fotodijk(je)
Obdam

jowi

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 24 februari 2018, 20:59:05 »
Ik heb er inderdaad sinds ca. 2014/2015 last van. Het zou best kunnen dat de bovenburen toen nieuwe kranen oid hebben geplaatst. Moderne, keramische kranen zijn vaak oorzaak van waterslag, omdat ze inderdaad heel snel sluiten, ook al is dat simpel op te lossen door de kraan ook gewoon rustig dicht te draaien en niet snel in 1x, maar ja ga dat de gemiddelde a-technische huisvrouw of buurman maar eens uitleggen. En als ze dat al doen zijn ze het na een dag al weer vergeten. Opvoeden in die zin helpt gewoon niet.

De ruimte onder de wc is niet hol, maar dat is het enige stuk waarvan ik weet dat de leidingen daar min of meer los op de ondervloer liggen, met daarbovenop 12cm piepschuim en een afwerkvloer. In het 'gat' wat ik op de foto heb gezet zie ik iets verderop wel dat de leidingen daar gebeugeld zijn, maar dat zijn dus van die ijzeren zadels, en zelfs daar bewegen de leidingen onder. Ze zijn dus te groot. De leidingen zelf zijn flexibele koperleiding met mantel. De leidingen zijn zo te zien alleen gebeugeld om te voorkomen dat ze tijdens de bouw van hun plek kwamen, maar niet om ze goed te fixeren.

Praktisch gezien liggen er dus vanaf dit punt 3 koudwaterleidingen en 2 warmwaterleidingen over zo'n 2.5m gewoon los, of in ieder geval met heel veel speling. Het geluid lijkt ook inderdaad van deze plek te komen, al is dat heel lastig om echt goed te bepalen.
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2018, 21:01:03 door jowi »

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk IIIc
« Reactie #37 Gepost op: 24 februari 2018, 21:08:53 »
(Her)opvoeden met een honkbalknuppel mag helaas niet...  ;)

Ik zie nog maar één weg jowi, via je rechtsbijstand de VVE onder druk zetten, jouw woongenot wordt aangetast door iets wat buiten jouw invloedssfeer ligt!
Fotodijk(je)
Obdam

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen.
« Reactie #38 Gepost op: 24 februari 2018, 23:11:03 »
Wat is dat voor een ding-getje?
Is dat niet een iets met een membraam erin? 
Net als bij de centrale verwarming is de rode ketel een drukvat om drukverschillen op te vangen. 
Zou ik maar eens navragen.

Wellicht is dit ook zoiets en is het membraam lek en werkt het dus niet meer.
Ja, tot 2014 als ik je verhaal zo lees. daarna dus niet meer?

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 24 februari 2018, 23:13:17 »
Dat is 1 van de 2 slagdempers die ik er 2 jaar geleden ofzo op heb laten zetten door een loodgieter. Die dingen helpen helemaal niets... ze zijn ook zeker niet de oorzaak.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 25 februari 2018, 10:27:44 »
Voor het geval dat er ergens lucht in een (loze?) leiding zou zitten (ik zou niet weten waar ik een loze leiding zou hebben, maar als je ziet hoe dit gebouwd is zal het me ook niet verbazen) heb ik volgens onderstaande checklist de boel ontlucht:

Leidingsysteem aftappen en opnieuw vullen, als volgt:

- Hoofdkraan dicht
- Alle kranen in het systeem open
- Aftapkraan achter de hoofdkraan open

Wacht tot alle kranen zijn gestopt met druppelen, dan

- Aftapkraan dicht
- Hoofdkraan open
- Kranen dichtdraaien zodra ze zijn gestopt met sputteren en een constante waterdoorvoer hebben.

*edit* heeft niet geholpen. Ik hoor alweer regelmatig een harde tik in de leiding terwijl ik zelf niets met water doe.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2018, 10:30:15 door jowi »

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen.
« Reactie #41 Gepost op: 25 februari 2018, 10:34:09 »
Jammer,  succes er mee.

Ronald Visser

(maar ik had het wel goed gezien).
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2018, 10:50:49 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • [i]El Carrilet[/i]
« Reactie #42 Gepost op: 25 februari 2018, 17:08:03 »
Citaat van: jowi
Voor het geval dat er ergens lucht in een (loze?) leiding zou zitten... heb ik volgens onderstaande checklist de boel ontlucht ...
Zinloze actie, lucht in een leiding zou ook hetzelfde effect hebben als een waterslagdemper.
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

jowi

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 25 februari 2018, 20:14:22 »
Ik ben echt radeloos, ik probeer alles... :-[

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #44 Gepost op: 16 april 2018, 22:15:39 »
Misschien late reactie, maar wij hebben in ons eigen huis sinds een tijdje hetzelfde: aan de kranen is niets veranderd en we weten zeker dat de oorzaak in ons huis ligt.

Sterker nog: als we een kraan in de badkamer of keuken op een bepaalde stroomsnelheid opendraaien, gaat het water pulseren en zijn de klappen (flinke bonken alsof iemand met een hamer op het kale beton slaat) in de leidingen ook ritmisch hoorbaar: dat stopt ook niet uit zichzelf, je moet de kraan dicht danwel verder opendraaien. Hoe zacht je ook probeert de kraan open te draaien, je hoort een knal.
Bij het dichtdraaien is er altijd een knal.

Mijn pa vermoed dat de terugslagklep in de watermeter defect is. Die is namelijk een paar jaar terug vervangen en is het enige gewijzigde onderdeel in de installatie. De meter zelf tikte in het begin (eerste zoveel maanden) enorm bij het doorstromen van water.

Ik denk dat je het misschien iets anders aan moet pakken richting de VVE: probeer niet als hoofdreden de overlast die je ervaart aan te karaten, maar de aandacht meer te richten op een mogelijk collectief probleem met de watermeters in hun pand(en).
Stel dát er meer mensen zijn die dat geluid ook horen (en dan niet persé van jouw buren) dan zou het kunnen dat er een slechte serie watermeters geïnstalleerd is. Een VVE zal daar vaak gevoelig voor zijn, want eventueel preventief alles in 1 keer vervangen is goedkoper dan steeds een mannetje bij elk adres per keer op laten draven.

Wat betreft de installatie: ik ben geen loodgieter, maar snap ook nog dat je leidingen deugdelijk vast moet zetten. Een leiding 2,5 meter los laten liggen is naar mijn mening broddelwerk. Of zo'n losse leiding het geluid van waterslag danwel de waterslag versterkt weet ik niet, maar het hoort niet zo.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2018, 22:18:42 door Menno »