Google+
Doel:€250.00
Donaties:€117.90

Per saldo:€-132.10

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-12-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bedieningskastje AHOB (of AKI) door spoorzeven
Vandaag om 14:32:25
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door marimon
Vandaag om 14:28:22
Roco ns voormalige DSB WLAB 33 draaistellen shapeways door Thowra
Vandaag om 14:18:37
binnen- en sluitverlichting Roco 26,4m-rijtuig 1/87 door wob
Vandaag om 14:17:51
Railplan past niet, Roco Geoline door Peter Kleton
Vandaag om 14:15:00
Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders door marctrein
Vandaag om 14:11:15
Kleinste decoder DCC door RobertH
Vandaag om 14:10:32
Weert, maar anders door Rinus H0
Vandaag om 14:09:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Brigitte
Vandaag om 14:09:33
Be´nvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales door Bert_Apd
Vandaag om 14:07:48
Wat hing er achter een Blauwe Brabander door Tomasso
Vandaag om 14:01:18
Station 2.0 door spoorzeven
Vandaag om 14:00:03
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door iarnrod
Vandaag om 13:57:05
Railtalk Magazine December 2017 door Erik de Zeeuw
Vandaag om 13:55:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 13:50:30
LSM NS Plan W door ad.M
Vandaag om 13:27:54
Video's over werken met Traincontroller door Haradigi
Vandaag om 13:23:58
KOPLOPER Versie 9.3 build 1 door Christoffel1970
Vandaag om 12:49:47
Lenz Compact 60500, programmeren geeft ERROR door lokmuis
Vandaag om 12:38:54
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 12:22:48
Geknoei in 0 door Henk ho/0
Vandaag om 12:15:22
Wateringbury Railway Station in OO door Tanks+Treinen
Vandaag om 11:56:58
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 11:53:26
Pronsfeld door rotaspeed
Vandaag om 11:43:35
Britse treinen samenstellen in model door St00mboy
Vandaag om 11:39:47
Tuinbaan in Spoor-1 en Spoor-Z door Eric B
Vandaag om 11:33:36
Bezetmeldpunten draadloos zien. door Josephes
Vandaag om 11:12:48
Welke modellen staan boven aan verlanglijst voor komende NŘrnberg Toy Fair? door spoorzeven
Vandaag om 10:59:21
Railpro Fccpps..u weet wel. Op smalspoor? door Peter Kleton
Vandaag om 10:30:55
Speelbaan voor onze kleinkinderen door Wim Vink
Vandaag om 10:30:37

Auteur Topic: Waterslag...  (gelezen 478 keer)

jowi

• Offline Offline
Waterslag...
« Gepost op: 02 december 2017, 14:14:43 »
Heeft werkelijk niets met treinen te maken maar... hier zitten wel de mensen met ervaring en slimme technische inzichten :)

Ik heb hier in het appartement al jaren last van waterslag, op het moment dat de bovenbuurman een kraan sluit. Bij mij tikt dan een leiding, zeer hard maar ook moeilijk plaatsbaar, maar het klinkt alsof er iemand met een flinke hamer in een muur of vloer zit te rossen. Het was eerst erg goed hoorbaar onder een verhoogd badkamervloer, daar heeft een aannemer zover kon alle leidingen extra vast gezet, en nu klinkt het daar inderdaad minder, maar het is verplaatst naar een stuk onder de vloer waar ik niet bij kan. Ik heb ook al een loodgieter waterslagdempers laten plaatsen zo dicht mogelijk daar waar de leiding bij mij het huis binnenkomt, maakt ook geen verschil. Nu weet ik dat je waterslagdempers zo dicht mogelijk bij de kraan moet monteren die de overlast geeft, dus eigenlijk bij de buren zelf, maar met die mensen is domweg niet te praten. Zij hebben er geen last van dus niet hun probleem. Heb zelfs aangeboden de kosten op me te nemen maar ook daar werd niet op ingegaan, men vond het maar een beetje gezeur. Ondertussen wordt het erger en erger, en ga ik me er ook meer aan ergeren. 's nachts wordt je er wakker van. Ik draai tegenwoordig als ik naar bed ga de hoofdkraan vd waterleiding in de meterkast dicht. Dat helpt wel. Maar ja...

Ik vermoed dat er een stuk van een meter of 2 a 3 tussen mijn meterkast en richting wc/badkamer onder een vloer ligt, wat niet goed is vastgezet. De vloeren hier bestaan uit een betonnen ondervloer van een cm of 5, daarop liggen leidingen voor water en verwarming, met minimale beugels vastgezet. Daarbovenop een cm of 10 piepschuim, daarbovenop de dekvloer, wederom van 5cm beton.

Nu vraag ik me af, hoe zou je waterslag bestrijden, door juist de leidingen los te laten liggen, of juist door ze zo onbeweeglijk mogelijk, zeer vast te leggen? Of gaat beiden niet uitmaken zolang de oorzaak (de buren) niet aangepakt wordt?

Zijn er andere manieren om er iets aan te doen?

« Laatst bewerkt op: 02 december 2017, 15:24:56 door jowi »

Gerrit F

• Offline Offline
Re: Waterslag...
« Reactie #1 Gepost op: 03 december 2017, 09:44:00 »
Als het om een huur appartement gaat dan zou ik eens bij de verhuurder gaan aankloppen.
Eventueel zou een waterslagdemper kunnen helpen.
Prio is om eerst te gaan kijken of zo wel bij u als de buren de leidingen goed gebeugeld zijn.
Gerrit F

jowi

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 03 december 2017, 10:42:21 »
Ik heb zelf waterslagdempers laten plaatsen in de meterkast, daar waar de leiding binnenkomt. Maakt geen verschil. Het is eigendom, geen huur. Ik kan zien dat de stijgleiding bij mij vandaan naar de bovenburen (ca. 3.5m hoogte) alleen de onderste meter met 2 beugeltjes vastzit en verder naar boven hangt ie vrijwel los. Probleem is dat ik daar niet bij kan, is een ruimte boven de meterkast en onder de vloer vd bovenbuur. Toch zal ik daar inderdaad iets aan moeten doen denk ik. Met de buren is geen gesprek te voeren. De VVE wil er ook niets mee doen. Waterleverancier verwijst naar VVE. Kortom, de enige die iets kan doen ben ik zelf, ik krijg van geen enkele kant medewerking.

Ik vraag me ook af wat nu echt het geluid veroorzaakt; water is niet samendrukbaar, dus als het snel stromende water te snel stopt bij de buren boven mij, moet die energie ergens heen, ik neem aan dat het in beweging wordt omgezet, en een zwakke plek in het leidingsysteem zoekt waar de leiding dan een klap geeft. Als het goed is zou de watermeter bij de bovenburen dit al tegen moeten houden, daar zou een terugslagklep in zitten. Die zou best eens kapot kunnen zijn, maar ja...

Stel dat ik alle leidingen supervast en onbeweeglijk zou maken, door bijv. alles in beton te storten ofzo, zou ik er dan vanaf zijn? Of zou ik bijv. vlak na mijn meterkast, een stuk tuinslang van 30-40 meter tussen koppelen als een soort beweeglijke, maar geluidsloze buffer?
« Laatst bewerkt op: 03 december 2017, 10:47:21 door jowi »

cor_b

• Offline Offline
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
« Reactie #3 Gepost op: 03 december 2017, 11:16:33 »
Als de Vve en de buren niet willen mee werken is er vaak maar een oplossing , naar de rijdende rechter

Cor ,

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #4 Gepost op: 03 december 2017, 11:30:06 »
Goh, dat was ook het eerst dat in mij opkomt. Maar of dit wenselijk is?

Je geeft aan dat de VVE hier geen actie wilt ondernemen, geven ze dit ook aan bij andere buren?
Ga eens naar een vergadering van de VVE, deze moeten minimaal 1x per jaar plaats hebben en vraag eens in de rondvraag of er mogelijk meerdere buren last hebben van de terugslag in de watervoorziening van de bovenburen.

Als er meerdere zijn, zullen ze weldegelijk actie moeten ondernemen.

Groeten,

Christoph

jowi

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 03 december 2017, 11:39:10 »
Er zijn meer mensen die er last van hebben, maar dan van hun naaste buren, niet direct van mijn bovenbuurman.
Ik heb dit al eens aangegeven tijdens een VVE vergadering, de mensen geven aan het wel te horen maar het niet als overlast ervaren.
"Ach, Als je af en toe een klikje of tikje hoort, wat is nou het probleem?" hoor je dan. Als ik dan aangeef dat het bij mij niet ' af en toe een tikje' is maar de hele dag door felle, harde klappen kan men zich daar geen voorstelling van maken.

72sonett

• Team encyclopedie
  • Online Online
    • [i]El Carrilet[/i]
« Reactie #6 Gepost op: 03 december 2017, 15:51:13 »
Waterslag ontstaat alleen bij het snel sluiten van een afsluiter, b.v. van een wasmachine of vaatwasser. Als een kraan langzaam wordt dichtgedraaid ontstaat er geen waterslag.

Citaat van: jowi
...alleen de onderste meter met 2 beugeltjes vastzit en verder naar boven hangt ie vrijwel los. Probleem is dat ik daar niet bij kan, is een ruimte boven de meterkast en onder de vloer vd bovenbuur. Toch zal ik daar inderdaad iets aan moeten doen denk ik.
Ruimte volspuiten met PUR schuim?

Citaat
... Als het goed is zou de watermeter bij de bovenburen dit al tegen moeten houden, daar zou een terugslagklep in zitten. Die zou best eens kapot kunnen zijn, maar ja...
Dat klopt, vˇˇr de watermeter zit een terugslagklep. Die zit daar o.a. om te voorkomen dat een kwaadwillende met opzet verontreinigd water terug het leidingnet in zou kunnen pompen. Als die klep niet werkt is dat een potentieel gezondheidsrisico. Die klep en de watermeter zijn eigendom van het waterleidingbedrijf dus als je denkt dat die klep defect is moet je bij hen wezen.

Citaat
...zou ik bijv. vlak na mijn meterkast, een stuk tuinslang van 30-40 meter tussen koppelen als een soort beweeglijke, maar geluidsloze buffer?
Ja, in theorie wel, die flexibele slang werkt dan als waterslagdemper. Neem dan wel een slang die die tegen hoge druk kan, tenminste 10 bar (de leidingdruk in je flat is max 4 bar).
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

72sonett

• Team encyclopedie
  • Online Online
    • [i]El Carrilet[/i]
« Reactie #7 Gepost op: 03 december 2017, 15:55:50 »
Citaat van: Christoph
... vraag eens in de rondvraag of er mogelijk meerdere buren last hebben van de terugslag in de watervoorziening van de bovenburen.
Dat hoeft niet in de rondvraag. Zeker als er meer mensen met dezelfde klacht zijn, kun je het ook als agendapunt op laten nemen.
Je kunt natuurlijk ook zelf in het bestuur van de VVE gaan zitten en het probleem 'van binnen uit' aanpakken.
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen.
« Reactie #8 Gepost op: 03 december 2017, 16:35:12 »
In mijn werk heb ik er ook mee te maken, maar dan voor rioolwaterpersleidingen. Het heeft te maken met de stroomsnelheid en het inderdaad te snel dicht slaan van afsluiters pompen of terugslagkleppen.
Binnen woningen: door water innemende apparaten en de snelsluitende klep:  leidingen laten los of er treedt metaalmoeheid op.

Opheffen binnen woningen? snelheid in de leiding verminderden (grotere leidingen) of de klep niet te snel laten sluiten.
Ik denk:   laat eens een installateur van waterleiding bedrijf  langskomen en bepraat het met hem. Dan kan je die info meenemen naar de VVE.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 03 december 2017, 16:43:26 »
Hoi Jowi,

Een vervelend probleem. Er zal ongetwijfeld een technische oplossing zijn, maar als de betrokkenen niet willen meewerken is ook dat lastig. Je hebt zo te lezen het probleem al diverse malen aangekaart. Dan is het tijd, alvorens bijvoorbeeld naar De Rijdende Rechter te gaan, om de zaak nog wat officiŰler neer te zetten.
De volgende stap is formeel, per brief een klacht bij de VVE neer te leggen met een termijn waarbinnen ze in actie moeten komen. Zeker als je bijvoorbeeld metingen van het volume van de slag en de frequentie kunt bijvoegen, kan de VVE zich maar niet zo van afmaken.  Als er meer bewoners zijn die last hebben van waterslag zou je zelfs kunnen kijken of je met meer mensen een brief kunt schrijven.
Succes met de verdere strijd om het probleem te tackelen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

jowi

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 03 december 2017, 17:41:16 »
Ruimte volspuiten met PUR schuim?
Het is een ruimte van schat ik zo'n meter breed, 50cm diep, 1,5 meter hoog.... daar gaan heel wat bussen pur in...
En ik vraag me af of purschuim uberhaupt de boel genoeg vast zet?

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen.
« Reactie #11 Gepost op: 03 december 2017, 21:15:52 »
Die terugslagklep bij de watermeter verergert het klap effect in de leiding alleen maar.
Er ontstaat een druk bij de machineklep die dicht slaat. Die onderdruk/overdruk ketst nu heen en weer tussen beide "afgesloten einden".
Bij koperen leidingen zelfs met 150 m/s of sneller.

Vandaar dat er een goede installateur naar zal moeten kijken. Of je zou een drukvat (ja zo'n rode)  bij de watermeter moeten opnemen.
Zelfde effect zoals aangegeven van de slang die al eerder werd geopperd.
Bij rioolgemalen werd daar een zogenaamde windketel voor opgenomen.
In  een verhaal over het beperken van waterslag in leidingen:  geen doorgaande leiding, maar juist ÚÚn met veel zijtakkingen.

http://intechei.nl/85790/Waterslag_beperken_in_leidingwaterinstallaties.pdf?v=2&v=2

Voor zover
Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

72sonett

• Team encyclopedie
  • Online Online
    • [i]El Carrilet[/i]
« Reactie #12 Gepost op: 03 december 2017, 22:49:01 »
Citaat van: jowi
Het is een ruimte van schat ik zo'n meter breed, 50 cm diep, 1,5 meter hoog....

Eh... daar kan en slank persoon nog wel bij in om wat meer beugeltjes op de leiding te zetten.  ;)
« Laatst bewerkt op: 03 december 2017, 22:51:11 door 72sonett »
El Carrilet

MH

jowi

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 04 december 2017, 23:22:52 »
Met wat moeite zou dat kunnen ja, maar.... de leiding zit daar dus totaal niet gebeugeld, die hangt met een grote boog gewoon los in de ruimte. Echt belachelijk. Ik zal eens proberen er een foto van te maken, is sowieso goed om even te hebben. Dus er zal eerst iets van een stevige steun gefabriekt moeten worden waar de leiding tegenaan kan. En dan maar hopen dat dat genoeg is...

Je zou toch denken dat zo'n stijgleiding, die dus 'voor' de watermeter zit en naar de bovenburen loopt, ofwel eigendom van het waterbedrijf is en dat zij deze degelijk moeten vastzetten, ofwel is het verantwoording voor de VVE aangezien het iets tussen 2 appartementen is?