Doel:€250.00
Donaties:€125.00

Per saldo:€-125.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS NS fiets/bagage rijtuig D/Df van modeltreinexpress exclusief door Reinout van Rees
Vandaag om 11:04:56
Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw door Frans Peeters
Vandaag om 11:04:21
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:51:47
Rookontwikkeling Suethe in Br 85 trix (22702) Digitaal door Timo
Vandaag om 10:49:58
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 10:47:20
Verzendperikelen door Arnhem1976
Vandaag om 10:39:20
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:30:24
Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters door henk
Vandaag om 10:24:17
NS modelbaan Hoekdam H0 door Henk Veenstra
Vandaag om 10:15:36
Mass am See door mass am see
Vandaag om 10:07:02
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Falkenberg
Vandaag om 09:17:23
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 09:17:05
Roco 63122 front- en sluitseinen. door Timo
Vandaag om 08:51:11
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door Patrick1975
Vandaag om 07:38:44
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 06:20:11
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:24:48
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
15 november 2018, 23:31:53
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
15 november 2018, 23:30:05
NS 2801 van MK modelbouwstudio door RobBennis
15 november 2018, 23:27:27
Projekt 083-338 door jerrytrein
15 november 2018, 22:53:25
The Intercontinental Railroad Company door clickmaniac
15 november 2018, 22:50:32
Uit en Thuis, de bouw door DE-II
15 november 2018, 22:39:51
Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem? door NS1220
15 november 2018, 22:31:41
Trams van de HTM in 1/87 door MOVisser
15 november 2018, 22:15:00
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
15 november 2018, 22:00:33

Auteur Topic: Waterslag...  (gelezen 3602 keer)

jowi

• Offline Offline
Re: Waterslag...
« Reactie #15 Gepost op: 17 februari 2018, 13:49:12 »
En dat moet ik dan bij mijn eigen watermeter doen?
Want de bovenburen veroorzaken het, als zij een kraan open- en dichtdoen... en ik kan hun watermeter uiteraard niet 'behandelen'...

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #16 Gepost op: 17 februari 2018, 18:22:05 »
... het komt door de keerklep die in de water meter zit. dus die moet  je er uit halen ...

Slecht advies. Waterslag komt niet door die keerklep, die is wettelijk verplicht en zit er met een goede reden. Het is ook niet jouw watermeter maar van het waterbedrijf. Afblijven dus.
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk IIIc
« Reactie #17 Gepost op: 17 februari 2018, 19:51:39 »
Je zou toch denken dat zo'n stijgleiding, die dus 'voor' de watermeter zit en naar de bovenburen loopt, ofwel eigendom van het waterbedrijf is en dat zij deze degelijk moeten vastzetten, ofwel is het verantwoording voor de VVE aangezien het iets tussen 2 appartementen is?
Zover mijn informatie gaat, loopt de dienstleiding; en dus de verantwoording van het waterleiding bedrif tot en met de watermeter.
Daarna is verantwoordelijkheid van de eigenaar.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

tinus

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 17 februari 2018, 23:20:02 »
Bij een appartementen is vaak een hydrofoor (druk opvoer pomp) geplaatst.
Deze zou al voorzien moeten zijn van terugslag dempers.
Hiervoor zit al de watermeter voor het hele complex.
Tot daar loopt dan ook de verantwoording van het waterleidingbedrijf.

De leidingen die hier vandaan naar de appartementen lopen worden meestal door de installateur van de huis installatie aangelegd.
De watermeters van de woningen zijn dan ook tussenmeters.
Mocht je dus overlast van terugslag hebben zou ik de vve hierop aanspreken.
Evt ook bij andere bewoners van het complex informeren of zij okk last hiervan hebben.
Zo ja met meerdere naar de vve om te klagen.

Tinus.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2018, 23:25:42 door tinus »

jowi

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 20 februari 2018, 20:50:57 »
Melden bij de VVE is gedaan, die begrijpen het probleem niet (of willen het niet begrijpen), zien de ernst er niet van in, en vinden dat het iets is tussen mij en de (boven)buurman. Compleet wars van enige kennis, interesse en compassie. Waterleidingbedrijf doet er niets mee, wil er niets van weten. Je staat gewoon compleet machteloos.

Het enige wat helpt is afsluiter, daar waar de waterleiding mijn meterkast in komt, dichthouden en als ik water nodig heb (wc doortrekken, douchen etc) dan maar even de afsluiter open en daarna weer dicht...dan hoor ik tenminste geen herrie.

Misschien dat ik maar iets moet fabrieken met een elektrisch bedienbare klep en een arduino en een app op mijn phone ofzo...

of zou dit iets zijn?
http://www.ydroteq.be/producten/ydronet-drukstabilisator/
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2018, 20:52:36 door jowi »

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk IIIc
« Reactie #20 Gepost op: 20 februari 2018, 20:56:38 »
Even resumé...

Als jouw hoofdkraan open staat heb jij waterslag in de leidingen in jouw woning door een snelle afsluiter bij de buren?

Want, als je jouw hoofdkraan dicht zet, dan heb je geen last van waterslag?

Je hebt geen last van waterslag door kranen/kleppen in je eigen woning?

Vat ik het zo goed samen?
Fotodijk(je)
Obdam

jowi

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 20 februari 2018, 23:52:40 »
Ja, dat klopt helemaal, zo zit het...

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk IIIc
« Reactie #22 Gepost op: 21 februari 2018, 00:01:50 »
Het enige wat je dan zou kunnen doen, naast het dichtzetten van je hoofdkraan al dan niet met een magneetklep, is een waterslagdemper monteren direct na jouw hoofdkraan en dan maar hopen dat die voldoende capaciteit heeft om de slagen op te vangen.
Fotodijk(je)
Obdam

jowi

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 21 februari 2018, 08:40:04 »
Ik heb in de meterkast al 2 waterslagdempers geplaatst... 1 zo dicht mogelijk bij de watermeter, en nog 1 een meter verderop. Helpt helemaal niks... nu schijnt er ook weer verschil in dempers te zijn, maar ja, welke zijn goed? Ze staan ook met een T stuk recht op de stroomrichting, dus het water 'ziet' de demper, en moet via het T stuk een bocht maken, naar de volgende, die er ook we met een T stuk op staat.

Die andere drukregelaar die ik in de post hierboven toon, kost iets van 80 euro, ik denk dat ik die er maar eens tussen ga zetten...
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2018, 09:10:09 door jowi »

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk IIIc
« Reactie #24 Gepost op: 21 februari 2018, 09:16:02 »
Geen idee of dat afdoende gaat werken...
Anders is misschien de eerder door MOVisser aangedragen oplossing met een expansievat nog een optie, alleen zet ik daar wel de kanttekening bij dat je dan wel een groot stuk "dood" water aan je leiding hebt hangen.
Fotodijk(je)
Obdam

jowi

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 21 februari 2018, 10:55:31 »
Ik heb het idee dat Movisser niet had begrepen dat ik zelf NIET de oorzaak ben van de waterslag, maar dat het door de buren veroorzaakt wordt, en dat de drukgolf via de watermeter, mijn appartement binnenkomt en daar herrie veroorzaakt.

Ik weet niet wat dat betekent voor het advies van een expansievat?
Is een expansievat niet meer iets voor uitzetten agv temperatuur? Water is immers niet samendrukbaar?

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk IIIc
« Reactie #26 Gepost op: 21 februari 2018, 11:36:22 »
Een waterslagdemper en een expansievat hebben veel overeenkomsten hoor, alleen is de laatste meestal flink wat groter aangezien hij grote(re) volume variaties moet opvangen.
Lees deze PDF maar eens door.
Fotodijk(je)
Obdam

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #27 Gepost op: 21 februari 2018, 12:00:38 »
Citaat van: jowi
... Die andere drukregelaar die ik in de post hierboven toon, kost iets van 80 euro, ik denk dat ik die er maar eens tussen ga zetten...
Zo te zien is dat een reduceerklep met een filter. Dat gaat je niet helpen tegen waterslag die onstaat bij de buren, weggegooid geld dus, kun je beter een wagon voor kopen. Een waterslagdemper moet geplaatst worden zo dicht mogelijk bij het punt waar de waterslag ontstaat, bij die afsluiter van de buren dus. Daarom doen die twee die je al geplaatst hebt ook niets.

Een expansievat (bij de buren) zal wel werken maar is geen goed idee in een drinkwaterleiding omdat er een vrij groot volume 'dood' water in zit met kans op ontwikkelen van Legionella.
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk IIIc
« Reactie #28 Gepost op: 21 februari 2018, 12:16:52 »
Dat laatste is ook mijn bedenking tegen een expansievat.
Het volume van "gewone" waterslagdempers is blijkbaar niet voldoende om deze dreunen af te vangen, wellicht dat een groter/industrieel exemplaar dat wel kan.
Verder zit in mijn hoofd nog het idee om een opgerold stuk flexibele leiding tussen de meter en de rest van het leidingwerk te zetten.
Fotodijk(je)
Obdam

jowi

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 21 februari 2018, 14:28:59 »
Verder zit in mijn hoofd nog het idee om een opgerold stuk flexibele leiding tussen de meter en de rest van het leidingwerk te zetten.
Ja iets bij de buren doen is niet mogelijk. Daar valt domweg niet mee te praten. Dat zal alleen mogelijk zijn als de VVE zich er mee gaat bemoeien en zaken gaat afdwingen, maar dat zie ik niet gebeuren. Het beste is inderdaad slagdempers direct bij de kranen van de buren.

Mbt de flexibele leiding, ik heb zelf dat idee ook wel geopperd; zo dicht mogelijk achter de watermeter gewoon een stuk flexibele leiding van een meter of 30. Gewoon opgerold. Nu is water niet samendrukbaar,  maar wellicht haalt de flexibele leiding de beweging weg uit de rest van de leidingen? Want het is het omzetten van de waterdruk naar een beweging in de leidingen, die het geluid veroorzaakt.