Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.30

Per saldo:€-230.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bidib, wat is dat? door Debvd
Vandaag om 14:16:06
Baanbouw Käfigsdorf door Ronald van der kooi
Vandaag om 14:07:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 14:05:59
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 14:01:27
Buffels uitgebuffeld. Fotodraadje. door dh3201
Vandaag om 14:01:13
Starten met digitaal rijden door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:38:53
aansluiten Fleischmann 6200 aan Viessmann 5212 door Jean
Vandaag om 13:38:13
BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak door HansQ
Vandaag om 13:31:09
Probleem lokdecoder door Arroyo
Vandaag om 13:29:04
Marklin 37576 (br 103.1) sluiting op MS2 door Boelie
Vandaag om 13:14:34
Sdggmrs S138 door Arnold van Heyst
Vandaag om 12:59:01
Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales door Bert_Apd
Vandaag om 12:57:27
Oneigen gebruik 1)Eetwaren in de modelbouw :) door Sobat Kras
Vandaag om 12:50:20
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 12:36:07
Artitec Plan U rijdt opeens niet meer, nou moe?! door ingenium
Vandaag om 12:26:52
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:26:08
Roco 2200 dezelfde kant uit door Timo
Vandaag om 11:14:26
Decoderdraad waar verkrijgbaar door Eric B
Vandaag om 11:08:43
verlichting ROCO 44206C t/m 8 door Rondje_HO
Vandaag om 10:54:31
Baanbouw Bosje77 door dimo1_dimo1
Vandaag om 10:15:36
Openen hippel door RobiN TeunisseN
Vandaag om 10:15:29
Bramsburg door Patrick1975
Vandaag om 10:05:34
Knipperled knippert niet door NS1220
Vandaag om 09:15:41
Piko h0 NS 2200 door VAM65
Vandaag om 09:03:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 08:52:23
Filmpje van VSM in de sneeuw door Harrie van V.
Vandaag om 08:45:16
Kleine, smalle baan spoor N - Dirkjan door Jelmer
Vandaag om 08:00:44
RhB: Disentis door Lokführer Bas
Vandaag om 07:57:03
Piko 2017 door NS 1607
Vandaag om 07:55:52
Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven) door Eric B
Vandaag om 07:54:29
  

Auteur Topic: Helix of Helling?  (gelezen 1560 keer)

wesly

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: Helix of Helling?
« Reactie #15 Gepost op: 20 november 2017, 22:28:00 »
Misschien draagt deze topic nog wat bij.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75374.0.html

doniek

  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Helix of Helling?
« Reactie #16 Gepost op: 24 november 2017, 15:09:50 »
Ik denk dat de belangrijkste vraag is, hoeveel hoogte moet je overbruggen en hoeveel rijlengte heb je daarvoor nodig.
Ik was in eerste instantie ook van plan om het makkelijk te houden en het schaduwstation vlak onder mijn baan te plaatsen, zodat ik met een kleine helling naar het baan niveau kon. Ik ben echter blij dat ik dat niet gedaan heb en ruim 30cm ruimte tussen het schaduwstation en de bovenbaan gehouden heb. Heb inmiddels al wat aanpassingen aan mijn schaduwstation gedaan (wissel vervangen die niet lekker liep, toch een extra schaduwspoor erbij e.d.) wat ik niet had kunnen doen als het vlak onder mijn baan had gezeten. Ook bij ontsporingen of het plaatsen van materiaal op je schaduwstation is het fijn om wat werkruimte te hebben.
Op basis van mijn ervaring zou ik je dus adviseren om voldoende ruimte tussen het schaduwstation en je baan te houden. Vervolgens kun je kijken of je voldoende lengte hebt voor een helling en anders een helix bouwen. Het lijkt een ingewikkeld project, maar uiteindelijk stel het niet zoveel voor.
Veel succes!

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
  • Metrop-Märklin
Re: Helix of Helling?
« Reactie #17 Gepost op: 27 november 2017, 10:23:13 »
Citaat
Heb inmiddels al wat aanpassingen aan mijn schaduwstation gedaan (wissel vervangen die niet lekker liep, toch een extra schaduwspoor erbij e.d.) wat ik niet had kunnen doen als het vlak onder mijn baan had gezeten.
Ook bij ontsporingen of het plaatsen van materiaal op je schaduwstation
Ontsporen in een schaduwstation?

Je lijkt ervan uit te gaan dat de wissels van een schaduwstation onder de bovenbaan liggen.
Dat gebeurt misschien vaak, maar dat hoeft niet perse.

Als een schaduwstation uitsluitend uit opstelsporen bestaat (al dan niet onder de bovenbaan), en de wissels van dat station ernaast in plaats van eronder liggen, is de bereikbaarheid van die wissels geen heikel punt.

Dat is een ontwerpkwestie, lijkt me, de bereikbaarheid van plekken met een verhoogd ontspoor-risico.  Inrij-wissels zijn ontsporingsgevoeliger dan de opstelsporen zelf.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • [i]El Carrilet[/i]
Re: Helix of helling?
« Reactie #18 Gepost op: 27 november 2017, 11:41:24 »
Citaat van: doniek
... ruim 30 cm ruimte tussen het schaduwstation en de bovenbaan gehouden ...
Met een max helling van 3% heb je dan 10 m horizontale rijlengte nodig om zo hoog te komen. Dat is nogal wat...
« Laatst bewerkt op: 27 november 2017, 18:25:55 door 72sonett »
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: Helix of Helling?
« Reactie #19 Gepost op: 27 november 2017, 12:49:23 »
Ik lees een hoop voors en tegens van beide.
Ga eerst eens beide situaties tekenen .
Omdat mijn schaduwstation niet veel sporen heeft kan ik er redelijk bij komen mits het niet gebruikte deel van de plaat afgezaagd word.

Mvg Rieks





Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk

Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse