Google+
Doel:€250.00
Donaties:€95.20

Per saldo:€-154.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RAIL 2018 Houten, voor&nabespreking door Reinout van Rees
Vandaag om 01:36:35
NL Baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 01:33:05
Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje) door Biesje
Vandaag om 01:29:31
Vroeger door brun
Vandaag om 01:24:21
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Biesje
Vandaag om 01:20:53
Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555) door Bert van Gelder
Vandaag om 00:14:31
Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen. door Marco EB
Vandaag om 00:14:09
Nieuws over oud spul in Colombia door Sven
Vandaag om 00:01:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 februari 2018, 23:55:07
NL baan: Frotterdam in h0 door David L
17 februari 2018, 23:47:41
Oersik in schaal 1 door Paul de Goede
17 februari 2018, 23:17:22
CIWL Cote d Azur door Wijktrein
17 februari 2018, 23:15:45
Ombouw ketelwagen melktransport uit startset naar KNZ natronloog wagen door jandcargo
17 februari 2018, 22:53:55
RAG 777 verdwenen (Autotron Rosmalen) door KNed
17 februari 2018, 22:44:12
Grote Henschel van Erwin Werps door JanHdH
17 februari 2018, 22:38:24
Vreemd gedrag ESU Lopi V.3 door Hobojohn
17 februari 2018, 22:27:37
Raadplaatje door Peter Korsten
17 februari 2018, 22:20:53
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
17 februari 2018, 22:00:03
Modelbaan in Trainz door olaf99
17 februari 2018, 21:54:32
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
17 februari 2018, 21:52:37
Esu micro V3.0 verlichting gaat uit na stap 5 door john 56
17 februari 2018, 21:51:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door EricZmS
17 februari 2018, 20:52:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Harryku
17 februari 2018, 20:30:59
TP2 materieel bouwen (NL) door prutser
17 februari 2018, 20:16:19
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
17 februari 2018, 20:14:54
BNLS-Module (h0): "Воркута", de samenvatting door Paul Bender
17 februari 2018, 19:22:50
BNLS-Module (h0): "Bahnübergang Burgstraße", de samenvatting door Paul Bender
17 februari 2018, 19:15:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
17 februari 2018, 19:04:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 februari 2018, 18:48:53
Trix VT98 22984 met ESU Ecos door Supercitroen
17 februari 2018, 18:39:44
  

Auteur Topic: Helix of Helling?  (gelezen 2027 keer)

wesly

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
Re: Helix of Helling?
« Reactie #15 Gepost op: 20 november 2017, 22:28:00 »
Misschien draagt deze topic nog wat bij.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75374.0.html

doniek

  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Helix of Helling?
« Reactie #16 Gepost op: 24 november 2017, 15:09:50 »
Ik denk dat de belangrijkste vraag is, hoeveel hoogte moet je overbruggen en hoeveel rijlengte heb je daarvoor nodig.
Ik was in eerste instantie ook van plan om het makkelijk te houden en het schaduwstation vlak onder mijn baan te plaatsen, zodat ik met een kleine helling naar het baan niveau kon. Ik ben echter blij dat ik dat niet gedaan heb en ruim 30cm ruimte tussen het schaduwstation en de bovenbaan gehouden heb. Heb inmiddels al wat aanpassingen aan mijn schaduwstation gedaan (wissel vervangen die niet lekker liep, toch een extra schaduwspoor erbij e.d.) wat ik niet had kunnen doen als het vlak onder mijn baan had gezeten. Ook bij ontsporingen of het plaatsen van materiaal op je schaduwstation is het fijn om wat werkruimte te hebben.
Op basis van mijn ervaring zou ik je dus adviseren om voldoende ruimte tussen het schaduwstation en je baan te houden. Vervolgens kun je kijken of je voldoende lengte hebt voor een helling en anders een helix bouwen. Het lijkt een ingewikkeld project, maar uiteindelijk stel het niet zoveel voor.
Veel succes!

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 417
  • Metrop-Märklin
Re: Helix of Helling?
« Reactie #17 Gepost op: 27 november 2017, 10:23:13 »
Citaat
Heb inmiddels al wat aanpassingen aan mijn schaduwstation gedaan (wissel vervangen die niet lekker liep, toch een extra schaduwspoor erbij e.d.) wat ik niet had kunnen doen als het vlak onder mijn baan had gezeten.
Ook bij ontsporingen of het plaatsen van materiaal op je schaduwstation
Ontsporen in een schaduwstation?

Je lijkt ervan uit te gaan dat de wissels van een schaduwstation onder de bovenbaan liggen.
Dat gebeurt misschien vaak, maar dat hoeft niet perse.

Als een schaduwstation uitsluitend uit opstelsporen bestaat (al dan niet onder de bovenbaan), en de wissels van dat station ernaast in plaats van eronder liggen, is de bereikbaarheid van die wissels geen heikel punt.

Dat is een ontwerpkwestie, lijkt me, de bereikbaarheid van plekken met een verhoogd ontspoor-risico.  Inrij-wissels zijn ontsporingsgevoeliger dan de opstelsporen zelf.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
    • [i]El Carrilet[/i]
Re: Helix of helling?
« Reactie #18 Gepost op: 27 november 2017, 11:41:24 »
Citaat van: doniek
... ruim 30 cm ruimte tussen het schaduwstation en de bovenbaan gehouden ...
Met een max helling van 3% heb je dan 10 m horizontale rijlengte nodig om zo hoog te komen. Dat is nogal wat...
« Laatst bewerkt op: 27 november 2017, 18:25:55 door 72sonett »
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 455
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: Helix of Helling?
« Reactie #19 Gepost op: 27 november 2017, 12:49:23 »
Ik lees een hoop voors en tegens van beide.
Ga eerst eens beide situaties tekenen .
Omdat mijn schaduwstation niet veel sporen heeft kan ik er redelijk bij komen mits het niet gebruikte deel van de plaat afgezaagd word.

Mvg Rieks





Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk

Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse