...Veel rails maar weinig ruimte voor scenery....
.... Ik ben niet zo van de scenery (wel bovenleiding en een station). ....
Welkom.Ik zie hier vooral een optimistische beginner Veel rails maar weinig ruimte voor scenery.Ik zou het hele middendeel met sporen vergeten.Dat maakt het veels te druk.En je moet daar met hellingen werken die veels te steil worden.Vanaf de engelse wissel rechtsboven moet je veel stijgen om op het niveau van de vier opstelsporen? te komen.Eigenlijk met je de helling dan hebben van de engelse wissel tot de wissel linksonder naar dat diagonale opstelspoortje. Ik zou geen wissels in de helling gebruiken. De minste knik en je wissels werken al niet meer. Dat gaat hem niet worden.Houdt 2-3% aan en reken maar eens uit hoeveel ruimte je dan nodig hebt. Vergeet ook het hout van je onderbouw niet. Die snoept ook nog ruimte af zodat je weinig ruimte overhoudt.Die korte lus vanuit de drieweg wissel rechtsonder voegt ook niet echt wat toe. Lekker weglaten zou ik zeggen. Misschien een korte losweg van maken.
Wat ik mij afvraag is hoe ga jij je treinen laten rijden op jouw baan als ze omgekeerd is? Alle treinen duiken naar beneden zo.
Leuke baan Lijkt wel en beetje op de mijne in het opzicht van ook Profi rails, die bovenleiding en de stationsopbouw Denk je trouwens nog om een geluidsdempende onderlaag? Je hebt de rails nu direct op de houten ondergrond gespijkerd. Dat had ik bij mijn eerste baan ook maar met lange treinen ging het geluid me toch tegenstaan
Mag ik weten hoeveel ruimte je hebt op die plaat? (ergo: Wat zijn je baan afmetingen?) Gaat je baan met 1 kant tegen een muur aan staan? Hou er dan rekening mee dat mogelijk niet alle hoeken van de baan even goed bereikbaar zijn, wanneer de rails onder een tunnel of achter omhooggaand spoor ligt. Hou bij een baan tegen de muur een ruimte van 60-70cm breed aan, anders haal je het met je armen echt niet naar de andere kant. Mocht je breder willen gaan kun je overwegen de baan los van de muur te zetten. Zelf houd ik van een minder volle baan, maar wanneer je de ruimte wilt vullen: Waarom je rangeer terrein in zoveel delen (een deel aan de voorkant, een deel aan de achterzijde) opsplitsen, en niet 1 rangeer, industrie terrein waar je helemaal los kunt gaan? Mogelijk kun je dan geen rondjes rijden, maar de vraag is of dat erg is. Gezien je ruimte en als je omhoog wilt gaan: Buiten het rondje om kun je ook omhooggaan, buiten de baan. Laat de onderste sporen als opstelrails zitten en maak hier een aftak naar een hoger gelegen gedeelte van buiten het rondje om, geeft ruimte en lengte om net iets minder steil omhoog te kunnen gaan. Even een klein adviesje van mijn kant uit. Groet, Arbhin
...Ik ga jouw draadje ook volgen m.b.t. de baan....
Wat bedoel je met dubbelsporig buitenbaan en station is definitief? (Ik zou die gebouwen gewoon weglaten en dan maar zoveel mogelijk rails). Waarom zijn de opstelsporen aan de buitenkant?. Als je doorgaande sporen aan de buitenkant plaats word de baan voor doorgaande verkeer groter (bijvoorbeeld voor langere treinen). Het is waarschijnlijk allemaal al bevestigd waardoor veranderen niet meer zo gemakkelijk is (vermoed ik).Het hele binnengebied met die bochten begrijp ik ook niet. Ieder zijn ding natuurlijk. Wat vind je het leukste gewoon rijden of rangeren. (het sporenplan is belangrijk anders kan verveling toeslaan).