Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Hulp nodig bij invulling nieuwe baan  (gelezen 5506 keer)

MarkSpoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Hulp nodig bij invulling nieuwe baan
« Gepost op: 19 november 2017, 21:25:56 »
Hallo mede forummers,

Ik ben Mark, 37 jaar en sinds 2 maanden bezig met modelspoor. Ik gebruik Fleischmann Profi-gleis en digitale aansturing middels IntelliBox. Ik ben niet zo van de scenery (wel bovenleiding ;D en een station). De dubbelsporige buitenbaan en stationsgebied is definitief. Ook achterin de engelse wissel met een nieuw spoor (wat bv. naar een ander niveau zou kunnen leiden) zou ik (denk ik) wel willen behouden.

Zij bijgaand het sporenplan wat ik eerst in gedachten had, maar daar ben ik nog niet happy mee. Hebben jullie ideeën?

Mijn wensen:
* minimaal 3 opstelsporen voor lange goederen en reizigerstreinen
* eventueel klimspiraal

Alvast dank voor jullie input! Veel groeten, Mark

Hierbij enkele plaatjes van eerste idee en de huidige baan.







« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 17:25:25 door MarkSpoor »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Hulp nodig bij invulling nieuwe baan
« Reactie #1 Gepost op: 20 november 2017, 12:43:52 »
Welkom.

Ik zie hier vooral een optimistische beginner  :D
Veel rails maar weinig ruimte voor scenery.
Ik zou het hele middendeel met sporen vergeten.
Dat maakt het veels te druk.
En je moet daar met hellingen werken die veels te steil worden.
Vanaf de engelse wissel rechtsboven moet je veel stijgen om op het niveau van de vier opstelsporen? te komen.
Eigenlijk met je de helling dan hebben van de engelse wissel tot de wissel linksonder naar dat diagonale opstelspoortje. Ik zou geen wissels in de helling gebruiken. De minste knik en je wissels werken al niet meer. Dat gaat hem niet worden.
Houdt 2-3% aan en reken maar eens uit hoeveel ruimte je dan nodig hebt. Vergeet ook het hout van je onderbouw niet. Die snoept ook nog ruimte af zodat je weinig ruimte overhoudt.

Die korte lus vanuit de drieweg wissel rechtsonder voegt ook niet echt wat toe. Lekker weglaten zou ik zeggen. Misschien een korte losweg van maken.
Gr.
Eric

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Hulp nodig bij invulling nieuwe baan
« Reactie #2 Gepost op: 20 november 2017, 13:55:33 »
...Veel rails maar weinig ruimte voor scenery....

Dat past toch ook precies bij de topic starter? Mark geeft zelf aan:

.... Ik ben niet zo van de scenery (wel bovenleiding ;D en een station). ....

Dus in z'n geval moet je een baanplan maken met veel rails zodat je weinig scenery overhoud.

Roelco

MarkSpoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Hulp nodig bij invulling nieuwe baan
« Reactie #3 Gepost op: 20 november 2017, 14:47:02 »
Welkom.

Ik zie hier vooral een optimistische beginner  :D
Veel rails maar weinig ruimte voor scenery.
Ik zou het hele middendeel met sporen vergeten.
Dat maakt het veels te druk.
En je moet daar met hellingen werken die veels te steil worden.
Vanaf de engelse wissel rechtsboven moet je veel stijgen om op het niveau van de vier opstelsporen? te komen.
Eigenlijk met je de helling dan hebben van de engelse wissel tot de wissel linksonder naar dat diagonale opstelspoortje. Ik zou geen wissels in de helling gebruiken. De minste knik en je wissels werken al niet meer. Dat gaat hem niet worden.
Houdt 2-3% aan en reken maar eens uit hoeveel ruimte je dan nodig hebt. Vergeet ook het hout van je onderbouw niet. Die snoept ook nog ruimte af zodat je weinig ruimte overhoudt.

Die korte lus vanuit de drieweg wissel rechtsonder voegt ook niet echt wat toe. Lekker weglaten zou ik zeggen. Misschien een korte losweg van maken.

Dank voor je feedback!
Ben het met je eens van die helling, vandaar dat ik nog aan een klimspiraal dacht.
Verder is die lus rechts inderdaad wat overbodig. Ik haal die engelse wissel daar weg, en maak er een lang opstelspoor van.

MarkSpoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Hulp nodig bij invulling nieuwe baan
« Reactie #4 Gepost op: 20 november 2017, 14:48:28 »
Wat ik mij afvraag is hoe ga jij je treinen laten rijden op jouw baan als ze omgekeerd is? Alle treinen duiken naar beneden zo.  ???

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met naar beneden...
Ik zal de baan inderdaad wat moeten versimpelen :-)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Hulp nodig bij invulling nieuwe baan
« Reactie #5 Gepost op: 20 november 2017, 14:50:54 »
@Mark: Johnny heeft problemen met je foto's. Die staan niet helemaal goed. Nu hij daar een normale opmerking op maakt en jou vraagt of de foto's gedraaid kunnen worden. Maar nee, hij doet alsof hij dom is en het niet snapt.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Hulp nodig bij invulling nieuwe baan
« Reactie #6 Gepost op: 20 november 2017, 14:57:22 »
Iemand had er al een melding van gemaakt... ;).

Johnny, niet zo bijdehand... ;)
Mark, niks van aantrekken, zoiets gebeurt op dit forum wel vaker..

Aanvulling: ik zie waarom de plaatjes gedraaid zijn: je hebt een link naar een eigen plaatjesserver geplaatst. Beter is het als je je afbeeldingen hier upload, dan hebben we dat probleem niet. Voor de instructies: zie in het linker menu PLAATJE UPLOADEN, en voor de eerste keer de regel eronder: HANDLEIDING PLAATJE UPLOADEN..

Zo, en nu weer terug naar de baan van Mark.

Gr, Bert
Team moderatoren

« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 15:05:18 door Bert van Gelder »

MarkSpoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Hulp nodig bij invulling nieuwe baan
« Reactie #7 Gepost op: 20 november 2017, 15:12:42 »
Dank Bert, ik zie dat het inderdaad al geregeld is! Ik zal het in het vervolg ook zo doen ;-)
« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 15:16:36 door MarkSpoor »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Hulp nodig bij invulling nieuwe baan
« Reactie #8 Gepost op: 20 november 2017, 16:56:37 »
Leuke baan  (y) Lijkt wel en beetje op de mijne in het opzicht van ook Profi rails, die bovenleiding en de stationsopbouw  :) Denk je trouwens nog om een geluidsdempende onderlaag? Je hebt de rails nu direct op de houten ondergrond gespijkerd. Dat had ik bij mijn eerste baan ook maar met lange treinen ging het geluid me toch tegenstaan  :-\

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Hulp nodig bij invulling nieuwe baan
« Reactie #9 Gepost op: 20 november 2017, 18:13:21 »
Mag ik weten hoeveel ruimte je hebt op die plaat?
(ergo: Wat zijn je baan afmetingen?)

Gaat je baan met 1 kant tegen een muur aan staan? Hou er dan rekening mee dat mogelijk niet alle hoeken van de baan even goed bereikbaar zijn, wanneer de rails onder een tunnel of achter omhooggaand spoor ligt.
Hou bij een baan tegen de muur een ruimte van 60-70cm breed aan, anders haal je het met je armen echt niet naar de andere kant.
Mocht je breder willen gaan kun je overwegen de baan los van de muur te zetten.
Zelf houd ik van een minder volle baan, maar wanneer je de ruimte wilt vullen: Waarom je rangeer terrein in zoveel delen (een deel aan de voorkant, een deel aan de achterzijde) opsplitsen, en niet 1 rangeer, industrie terrein waar je helemaal los kunt gaan? Mogelijk kun je dan geen rondjes rijden, maar de vraag is of dat erg is.
Gezien je ruimte en als je omhoog wilt gaan: Buiten het rondje om kun je ook omhooggaan, buiten de baan.
Laat de onderste sporen als opstelrails zitten en maak hier een aftak naar een hoger gelegen gedeelte van buiten het rondje om, geeft ruimte en lengte om net iets minder steil omhoog te kunnen gaan.

Even een klein adviesje van mijn kant uit.

Groet,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

MarkSpoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Hulp nodig bij invulling nieuwe baan
« Reactie #10 Gepost op: 20 november 2017, 19:59:13 »
Leuke baan  (y) Lijkt wel en beetje op de mijne in het opzicht van ook Profi rails, die bovenleiding en de stationsopbouw  :) Denk je trouwens nog om een geluidsdempende onderlaag? Je hebt de rails nu direct op de houten ondergrond gespijkerd. Dat had ik bij mijn eerste baan ook maar met lange treinen ging het geluid me toch tegenstaan  :-\

Klopt, veel mensen hebben me dat advies gegeven. Het geluid vind ik meevallen gelukkig, en ben al te ver vind ik om alles weer af te breken  ::). Ik ga jouw draadje ook volgen m.b.t. de baan. Slim om oude Marklin bovenleiding te gebruiken. Die Viessmann vind ik mooier, maar niet te betalen.....

Mag ik weten hoeveel ruimte je hebt op die plaat?
(ergo: Wat zijn je baan afmetingen?)

Gaat je baan met 1 kant tegen een muur aan staan? Hou er dan rekening mee dat mogelijk niet alle hoeken van de baan even goed bereikbaar zijn, wanneer de rails onder een tunnel of achter omhooggaand spoor ligt.
Hou bij een baan tegen de muur een ruimte van 60-70cm breed aan, anders haal je het met je armen echt niet naar de andere kant.
Mocht je breder willen gaan kun je overwegen de baan los van de muur te zetten.
Zelf houd ik van een minder volle baan, maar wanneer je de ruimte wilt vullen: Waarom je rangeer terrein in zoveel delen (een deel aan de voorkant, een deel aan de achterzijde) opsplitsen, en niet 1 rangeer, industrie terrein waar je helemaal los kunt gaan? Mogelijk kun je dan geen rondjes rijden, maar de vraag is of dat erg is.
Gezien je ruimte en als je omhoog wilt gaan: Buiten het rondje om kun je ook omhooggaan, buiten de baan.
Laat de onderste sporen als opstelrails zitten en maak hier een aftak naar een hoger gelegen gedeelte van buiten het rondje om, geeft ruimte en lengte om net iets minder steil omhoog te kunnen gaan.

Even een klein adviesje van mijn kant uit.

Groet,
Arbhin

Baanafmetingen zijn 2.85 bij 1.35. Ik ben me ervan bewust dat het moeilijk bereikbaar is. Ik klim er nu ook af en toe op  ;D, maar is eventueel naar voren te schuiven als het echt nodig zou zijn.
Thanks voor je advies, ik ga eens kijken af dat mogelijk is. Ik wil wel graag een rondje kunnen blijven rijden, maar ik ga kijken wat er mogelijk is buiten de baan om.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Hulp nodig bij invulling nieuwe baan
« Reactie #11 Gepost op: 20 november 2017, 20:21:56 »
...Ik ga jouw draadje ook volgen m.b.t. de baan....

Gaat alleen nog wel ff duren hoor  ;D  Voorlopig werken werken werken   8)

+++2010***

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Hulp nodig bij invulling nieuwe baan
« Reactie #12 Gepost op: 20 november 2017, 20:24:20 »
Wat bedoel je met dubbelsporig buitenbaan en station is definitief? (Ik zou die gebouwen gewoon weglaten en dan maar zoveel mogelijk rails). Waarom zijn de opstelsporen aan de buitenkant?. Als je doorgaande sporen aan de buitenkant plaats word de baan voor doorgaande verkeer groter (bijvoorbeeld voor langere treinen). Het is waarschijnlijk allemaal al bevestigd waardoor veranderen niet meer zo gemakkelijk is (vermoed ik).
Het hele binnengebied met die bochten begrijp ik ook niet. Ieder zijn ding natuurlijk. Wat vind je het leukste gewoon rijden of rangeren. (het sporenplan is belangrijk anders kan verveling toeslaan).
« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 20:41:05 door +++2010*** »

MarkSpoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Hulp nodig bij invulling nieuwe baan
« Reactie #13 Gepost op: 20 november 2017, 22:24:29 »
Hierbij een nieuwe planning, wat versimpeld en meer opstelsporen.



Wat bedoel je met dubbelsporig buitenbaan en station is definitief? (Ik zou die gebouwen gewoon weglaten en dan maar zoveel mogelijk rails). Waarom zijn de opstelsporen aan de buitenkant?. Als je doorgaande sporen aan de buitenkant plaats word de baan voor doorgaande verkeer groter (bijvoorbeeld voor langere treinen). Het is waarschijnlijk allemaal al bevestigd waardoor veranderen niet meer zo gemakkelijk is (vermoed ik).
Het hele binnengebied met die bochten begrijp ik ook niet. Ieder zijn ding natuurlijk. Wat vind je het leukste gewoon rijden of rangeren. (het sporenplan is belangrijk anders kan verveling toeslaan).

Binnengebied is inderdaad aangepast. Ik heb de 2 opstelsporen aan de voorkant geplaatst zodat ik er makkelijk treinen op kan zetten. Dat is nl. al wat moeilijker door de bovenleiding (wat ik zelf erg mooi vind).

Ik weet nog niet wat ik leuker vind (rijden of rangeren), maar voorlopig heb ik veel lol aan het bouwen.  (y)

+++2010***

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Hulp nodig bij invulling nieuwe baan
« Reactie #14 Gepost op: 20 november 2017, 22:31:53 »
Ik begrijp het een opstel/startspoor vanwege de bovenleiding, prima. Ziet er verder goed uit nu wat mij betreft. (Nu het parallel ligt zou je beide kunnen doen dus rijden/rangeren).