Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: Bouwverslag project Keppler  (gelezen 5260 keer)

Geert_1

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Bouwverslag project Keppler
« Reactie #15 Gepost op: 01 oktober 2017, 15:14:39 »
Allereerst: dank voor alle positieve reacties! Erg leuk om te horen dat jullie enthousiast zijn over al het werk tot dusverre. Om meteen maar in te gaan op de vragen van mwdb:

Citaat
Wat ik me even afvroeg was de tijd die je hebt geinvesteerd tot het stadium wat we nu te zien krijgen, en hoe heb je de overgangen tussen de verschillende delen opgelost?

Dat eerste is een gewetensvraag :P. Maar ik denk dat ik er per week zo'n 10 á 15 uur in heb gestoken. Voor de bakkenovergangen heb ik van te voren allerlei experimenten gedaan. Het liefst had ik met messing schroeven gewerkt zodat ik de rails vast had kunnen solderen. Helaas lukte het me in de praktijk niet om de bielsmat op elke overgang precies in de juiste positie te krijgen zodat de schroeven ertussen pasten. Daarom heb ik uiteindelijk de rails op de overgangen met een flinke hoeveelheid boekbinderslijm vastgelijmd (wel goed de overgang uitvlakken van te voren!!) en na 24 uur drogen met de dremel doorgeslepen. Werkt tot nu toe perfect!

Verder kan ik me inmiddels ook melden met een volgende stap die gezet is: het plaatsen van de wissellantaarns. Die moesten uiteraard zowel verlicht als bewegend worden, dus ik heb nogal gepuzzeld hoe dit te realiseren i.c.m. de servo-aandrijvingen.

Bij de zichtbare wissels had ik al van te voren de bowdenkabels vlak voor de wissels 'blank gelaten' zodat ik later gemakkelijk een extra stukje verenstaal kon aansluiten voor de aandrijving van de wissellantaarns:


Uiteindelijk heb ik gekozen voor de lantaarns van Weinert (nr. 72381) die eigenlijk bedoeld zijn voor hun eigen Mein Gleis-aandrijving. Ze zijn bevestigd op een messing buisje dat door de grondplaat heensteekt en worden verlicht met een mini-LED in het lantaarntje zelf (geeft wat mij betreft een veel realistischer verlichting dan met de lichtgeleiders).

Om de horizontale beweging van de servokabels om te zetten in de draaiende beweging van de wissellantaarns heb ik gebruik gemaakt van servo-armpjes die ik toch nog in overvloed had liggen. De lantaarn moet natuurlijk precies 90 graden omgaan, dus ik heb er een rond gebogen stukje 0,3mm verenstaal tussengezet en de uitslag van het lantaarntje met twee pijlertjes begrensd. De uitslag van het wissel is bovendien niet lang genoeg om de de lantaarn helemaal te laten omklappen, dus ik heb er ook nog een extra lange servoarm tussen gezet om de juiste uitslag te realiseren:



De aandrijving heb ik met messing onderdelen gemaakt. Laat zich makkelijk solderen en is meer dan bestand tegen de krachten die erop uitgeoefend zullen worden ;D.


Hier de testopstelling.



En hier in gemonteerde toestand. Op de tweede foto is duidelijk te zien dat het gebogen stukje verenstaal de iets te grote uitslag opvangt.

De weerstandjes die Weinert standaard meelevert zijn 1K Ohm, maar daarmee lijken de lantaarns meer op een verstraler. Na enig experimenteren bleek 100K Ohm (!) een realistisch beeld te geven. Blijkbaar kunnen de mini-LED's met heeeeeel weinig stroom toe :P. Ik heb ook meteen bruggegelijkrichters toegepast want het geknipper op 16V~ stoorde me mateloos:


En zo ziet het er dan uiteindelijk uit:



Alle zeven normale wissels in het zichtbare gedeelte zijn inmiddels voorzien en de lantaarns draaien nu een ruime week mee (in spreekwoordelijke en letterlijke zin ;D). Tot nu toe werkt alles prima, hopelijk blijft dat zo in de toekomst. Ik ben vooral benieuwd of het verenstaal niet uiteindelijk z'n buigende werking gaat verliezen.

De volgende uitdaging worden de DKW-lantaarns voor de Engelse wissels. Hebben jullie nog tips daarvoor? Het liefst heb ik die ook werkend, maar je moet volgens mij echt een horlogemaker zijn om een mechanische werking te realiseren. Misschien iets met 4 verschillende LED'jes die digitaal geschakeld worden? Tot nu toe heb ik niet echt iets kunnen vinden, dus ik hou me aanbevolen voor advies.

Zie hier nog een filmpje van alles in werking:

https://www.youtube.com/watch?v=OU6Bv9BLkUE&feature=youtu.be
IB + Power 4; DCC
Duitsland Epoche III

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Bouwverslag project Keppler
« Reactie #16 Gepost op: 01 oktober 2017, 16:00:15 »
Dag Geert,

Mooi verslag met een mooi resultaat van goed werkende en mooi verlichte wissellantaarns.  (y)


Voor wat betreft de modelbouw-wissellantaarns voor kruiswissels heb ik daarnet even op google voor je gekeken.
Daar is wel e.e.a. aan resultaten van expirimenten met LEDs te vinden  :


Google Search


Heel veel succes verder en groeten,

Sven



« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2017, 01:46:36 door Bert van Gelder »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bouwverslag project Keppler
« Reactie #17 Gepost op: 01 oktober 2017, 17:13:12 »
Handig idee om van die overgebleven servo-armpjes te gebruiken voor de wissellantaarnaandrijving! Die ga ik onthouden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

BAD

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: Bouwverslag project Keppler
« Reactie #18 Gepost op: 09 oktober 2017, 14:20:28 »
Beste Geert,

Mooi project om te volgen. Ik ga mijn treinbaan in het zichtbare gedeelte ook voorzien van Tillig Elite rails en wissels. Nu zag ik een heel mooi concept van wisselaandrijving "op een andere locatie dan direct onder het wissel".

Nu heb ik twee vraagjes: waar mee heb jij het verenstaaldraad vast gemaakt aan de servo's (heb je daar bijvoorbeeld een conrad artikelnummer / omschrijving van? En datzelfde voor de draadstopper / terugslag (?) die ik op een foto heb zien staan op de verenstaaldraad gemonteerd in combinatie met de wissellantaarnaandrijving?

Alvast bedankt voor het antwoorden! Dan kan ik deze manier van aandrijven ook gaan proberen te maken.
Bart

Geert_1

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Bouwverslag project Keppler
« Reactie #19 Gepost op: 09 oktober 2017, 21:49:43 »
Dag Bart,

Ik gebruik deze "Mini Gestängeanschluss" van Kavan. Werkt inderdaad perfect! Vergeet niet het afsluitringetje te monteren. In het begin lijken ze overbodig, maar dat zijn ze na een paar weken niet meer (ik spreek uit ervaring ;D)

Je tweede vraag begrijp ik niet helemaal. Bedoel je de messing buisjes die de uitslag van de wissellantaarn beperken? Kun je de foto linken die je bedoelt?

Succes ermee!

Geert
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2017, 21:57:31 door Geert_1 »
IB + Power 4; DCC
Duitsland Epoche III

BAD

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: Bouwverslag project Keppler
« Reactie #20 Gepost op: 24 oktober 2017, 14:50:15 »
Beste Geert,

Bedankt voor je reactie en link! Dat ringetje waar je over schrijft is dat zwarte ringetje dat op de foto van conrad vermeld staat?

En de foto die ik bedoel is:

En dan gaat het om het busje dat op de draad is gemonteerd; heb je daar ook een linkje van? Of heeft dat busje geen betekenis.

Dan kan ik ook gaan bestellen en experimenteren. Bedankt!

Geert_1

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Bouwverslag project Keppler
« Reactie #21 Gepost op: 30 oktober 2017, 20:49:51 »
Dag Bart,

Dat zwarte ringetje is inderdaad het zwarte ringetje dat op de foto van Conrad staat. Het busje op de foto is een onderdeel van dezelfde Mini Gestängeanschluss dat ik hier 'misbruik' om het extra stukje verenstaal naar de wissellantaarn aan de 'hoofddraad' aan te sluiten. De lengte was zo makkelijk na te stellen en 't zit stevig vast. Het busje moest hier al vooraf worden geplaatst, want later kon het niet meer over het verenstaal heen :).

Hopelijk ben je zo geholpen!
IB + Power 4; DCC
Duitsland Epoche III

BAD

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: Bouwverslag project Keppler
« Reactie #22 Gepost op: 07 november 2017, 09:15:08 »
Helder!