Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Station 2.0  (gelezen 30615 keer)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Station 2.0
« Gepost op: 11 november 2017, 12:03:17 »
Ik liep al een hele tijd met het idee rond om een Nederlands station te bouwen met een verhoogd spoor. En eigenlijk heb ik bij de fabrikanten maar twee voorbeelden gevonden die een beetje lijken op wat ik bedoel:


▲ Het opzienbarende Bahnhof Hamburg-Dammtor van Trix. Een prachtig station, alleen is het voor mij veel te groot, veel te Duits en ook veel te duur.


▲ Het S-Bahn-station van Faller heb ik een keer via Marktplaats gekocht. Het is meer halte dan station, maar er zaten wel veel mooie arcadebogen bij, gietijzeren zuilen en een bruikbare overkapping.


▲ Een locloods (van Märklín?) in losse onderdelen had ik ook nog liggen. Omdat ik 'm als locloods eigenlijk niet zo mooi vond, wilde ik er wel een industriële achtergrond van maken.
Maar als stationsgebouw zag ik wel mogelijkheden.


▲ Dus eerst maar eens zien of ik deze locloods verder kon ontmantelen: de raamkozijnen er heelhuids uitkrijg en die rommel van de gevel krijg.


▲ Ik heb het middelste deel losgesneden omdat ik wil dat dit deel iets naar voren komt te staan. Dat leek me meer dynamiek hebben. En een beetje passen en meten met spullen die ik nog heb liggen.
Maar dit wordt niks zo...


▲ Deze verhouding klopt beter. Maar er kleeft alleen wel een gevaar aan: als ik deze onderkant ga gebruiken dan zou ik de rest van het station in dezelfde stijl moeten doorbouwen en ik weet niet of ik dan niet ergens halverwege dit project hopeloos ga vastlopen.


▲ Eerst maar eens een ruwe schets. Zo denk dat ik dat het er ongeveer moet komen uit te zien.


▲ Dat betekent wel dat ik ook de onderkant zelf zal moeten maken.
Enfin, wordt vervolgd.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22188
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station 2.0
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2017, 12:37:02 »
Mooi project Wim. Ga je volgen  :police:

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2017, 19:47:35 »
Dankjewel Wim.
Ondertussen een begin gemaakt met de voorgevel.


▲ Ik zie dat de bakstenen van de locloods (rechts) in vergelijking met de bakstenen van de arcadebogen nogal verschillen. Qua afmeting vind ik de bakstenen van de lokloods behoorlijk grof en de voegen te groot.


▲ Dat betekent dat ik de gevel ga overplakken met baksteenplaten van Wills.


▲ Daarom heb deze gevel eerst wat opschuurd zodat het spul een beetje gelijk ligt en de lijm wat beter plakt zodat er een nieuwe laag metselwerk overheen kan.


▲ Ik vind de ingang nog een beetje te hoog, dus heb ik verzonnen dat er een trap moet komen voor de ingang. Ik vond nog een trap van Bahnhof Bonn die ik mooi kan gebruiken... maar hij is wel wat te smal.


▲ De zaag erin en het opengevallen stuk opvullen met nieuwe traptreden.


▲ Met die trap komen de verhoudingen van het totale beeld een beetje dichter bij elkaar. De vloer van de stationshal wordt dus nu een stukje hoger. Hoe of ik die verhoogde vloer ga combineren met de bebouwing aan de zijkant moet ik nog uitvinden. Waarschijnlijk ook een hogere vloer.


▲ De basis is gelegd. En het begint steeds minder te lijken op een verbouwde lokloods... en als dit niks wordt dan kan ik er altijd nog een bioscoop van maken. (y)

 
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

gsoonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Station 2.0
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2017, 20:26:22 »
Ook dit draadje ga ik volgen.  (y)
Super idee !
 
groetjes Gerard

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2017, 12:40:26 »
Nog even een kleine update:

▲ Aanvankelijk had ik bedacht om de originele bakstenen links en rechts zo te laten, maar ik vind de verschillen toch te groot. Bovendien heb ik in het metselwerk van de voorgevel rollagen aangebracht en ietwat uitstekende randen van bakstenen... dan moet dezelfde stijl natuurlijk ook worden doorgevoerd bij de bebouwing aan de zijkanten.


▲ En dan is er natuurlijk ook nog de achtergevel aan de perronzijde. Deze gevel had ik al in drie stukken gesneden, maar nu toch weer aan elkaar geplakt en licht opgeschuurd. Aanvankelijk had ik het plan om -net als bij de voorgevel- deze achterkant ook met nieuwe bakstenen te beplakken. Maar dat kost erg veel werk en erg veel materiaal. En nu denk ik erover om deze gevel te laten voor wat het is. De perronzijde is toch net wat minder in het zicht dan de voorgevel.
De linker en rechter ramen zij inmiddels vergroot omdat daar doorgangen komen en de middelste drie ramen worden nog wat minder hoog gemaakt, om ramenkozijnen uit te sparen zodat ik die ook aan de binnenkant kan gebruiken.


▲ Even een schetsje gemaakt van het interieur, zodat ik een beetje scherp krijg hoe of het er uit zou kunnen zien.
Enfin, suggesties zijn meer dan welkom.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Station 2.0
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2017, 21:28:23 »
Nice!

Groet, Sicco Jan

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #6 Gepost op: 14 november 2017, 15:47:15 »
Kleine update

▲ De voorgevel en de rechter zijvleugel zitten aan elkaar. Aan de achterkant is de boel bewapend met vuurpijlstokken tegen het kromtrekken.


▲ Een irritante kier in de hoek heb ik weggemoffeld met een regenpijp. Waar zijn die dingen anders voor? Die witte rand boven de hoofdingang wordt de bevestiging voor het afdak.


▲ Doordat ik in de hoek van de voorkant een soort sleuf heb gemaakt, kan ik straks de complete voorgevel voor het interieur schuiven. Van de zijmuur moet ik nog even de exacte diepte bepalen in verband met de minimale ruimte die ik nodig denk te hebben voor de inrichting van het interieur. Voorlopig maak ik er een blinde muur van. Dat scheelt weer raamkozijnen.


▲ Nu ik scherp heb hoe of de rechter zijvleugel eruitziet kan ik beginnen met de linker zijkant.


▲ De linkerkant zit er nu ook in en de gehele voorgevel bestaat nu uit één geheel. Nog hier en daar wat lijstwerk en regenpijpen en dan kan de entree in de verf. Daarna komt de luifel boven de ingang en dan de rest van het schilderwerk.


▲ De binnenkant van de gevel is verstevigd met vuurpijlstokken om te voorkomen dat het hele zaakje uit z'n verband raakt. Het hout aan de onderkant is de basis voor een laag triplex, waar bovenop de uiteindelijke vloer komt.
Tsja, de basis is nu denk ik wel gelegd. Ik kan nu gaan nadenken over het interieur van de beide zijvleugels en de stationshal.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Station 2.0
« Reactie #7 Gepost op: 14 november 2017, 16:46:21 »
Wim,
je bent architect? Gezien je schetsjes.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Station 2.0
« Reactie #8 Gepost op: 14 november 2017, 19:04:19 »
Wim is een spannende bouwwijze maar als je zo goed kan tekenen waarom bouw je dan niet direct uit styreen platen ???
Daardoor wordt je gebouw strakker.
Gr. Joke

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #9 Gepost op: 14 november 2017, 20:09:57 »
Wim is een spannende bouwwijze maar als je zo goed kan tekenen waarom bouw je dan niet direct uit styreen platen ???
Daardoor wordt je gebouw strakker.
Ach, ik bouw ook wel uit styreenplaten, maar ik wissel ook graag af. En ik weet ook niet of styreenplaat nou per se strakker resultaat oplevert.




▲ Deze boekhandel is uit styreenplaat gebouwd, maar eigenlijk ben ik niet zo'n strakke bouwer: ik hou meer van rommelig, vervallen en oud.  8)

Ik heb even een begin gemaakt met de luifel aan de voorzijde.


▲ Allereerst heb ik uitgemeten hoe of ik met de verlichting uit ga komen.


▲ En dan komt het totaalplaatje er ongeveer zo uit te zien. Ik moet nog wel even verzinnen of ik er muursteunen onder ga plakken of pilaren.


▲ De ledstrip zit dicht tegen de rand zodat je het licht ziet, maar niet de verlichting. Het wordt allemaal natuurlijk nog geschilderd, maar daar wacht ik meestal mee tot het laatst.


▲ Dit is denk ik het meest bruikbare wat ik heb liggen.


▲ En heb ik ook gelijk de verlichting eronder geplakt.


▲ Het totaalplaatje.


▲ Gelijk ook maar even het spul waterdicht gemaakt.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Station 2.0
« Reactie #10 Gepost op: 14 november 2017, 20:53:51 »
Ja ja, rommelig bouwen en ondertussen heel nonchalant iets heel knaps maken en showen hier  ;)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Station 2.0
« Reactie #11 Gepost op: 14 november 2017, 21:07:46 »
Wauw, dit wordt me daar ff gaaf!!!  (y) (y) (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Station 2.0
« Reactie #12 Gepost op: 15 november 2017, 06:37:16 »
Die boekhandel is strak in de zin van de aard waarop het gebouw is samengezet,  (y) en verweren hoort erbij (y) Zijn gave bouwwerken.
Gr Joke

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Station 2.0
« Reactie #13 Gepost op: 15 november 2017, 08:07:39 »
Dit is gaaf! Mooi om ook de gedachtegangen mee lezen.  (y)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5760
Re: Station 2.0
« Reactie #14 Gepost op: 15 november 2017, 08:19:25 »
Netjes Wim, geeft de nodige inspiratie. :)

Gr, Ben.