Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.30

Per saldo:€-230.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bidib, wat is dat? door Debvd
Vandaag om 14:16:06
Baanbouw Käfigsdorf door Ronald van der kooi
Vandaag om 14:07:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 14:05:59
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 14:01:27
Buffels uitgebuffeld. Fotodraadje. door dh3201
Vandaag om 14:01:13
Starten met digitaal rijden door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:38:53
aansluiten Fleischmann 6200 aan Viessmann 5212 door Jean
Vandaag om 13:38:13
BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak door HansQ
Vandaag om 13:31:09
Probleem lokdecoder door Arroyo
Vandaag om 13:29:04
Marklin 37576 (br 103.1) sluiting op MS2 door Boelie
Vandaag om 13:14:34
Sdggmrs S138 door Arnold van Heyst
Vandaag om 12:59:01
Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales door Bert_Apd
Vandaag om 12:57:27
Oneigen gebruik 1)Eetwaren in de modelbouw :) door Sobat Kras
Vandaag om 12:50:20
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 12:36:07
Artitec Plan U rijdt opeens niet meer, nou moe?! door ingenium
Vandaag om 12:26:52
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:26:08
Roco 2200 dezelfde kant uit door Timo
Vandaag om 11:14:26
Decoderdraad waar verkrijgbaar door Eric B
Vandaag om 11:08:43
verlichting ROCO 44206C t/m 8 door Rondje_HO
Vandaag om 10:54:31
Baanbouw Bosje77 door dimo1_dimo1
Vandaag om 10:15:36
Openen hippel door RobiN TeunisseN
Vandaag om 10:15:29
Bramsburg door Patrick1975
Vandaag om 10:05:34
Knipperled knippert niet door NS1220
Vandaag om 09:15:41
Piko h0 NS 2200 door VAM65
Vandaag om 09:03:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 08:52:23
Filmpje van VSM in de sneeuw door Harrie van V.
Vandaag om 08:45:16
Kleine, smalle baan spoor N - Dirkjan door Jelmer
Vandaag om 08:00:44
RhB: Disentis door Lokführer Bas
Vandaag om 07:57:03
Piko 2017 door NS 1607
Vandaag om 07:55:52
Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven) door Eric B
Vandaag om 07:54:29
  

Auteur Topic: NS 9500 repareren  (gelezen 977 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
NS 9500 repareren
« Gepost op: 10 november 2017, 15:06:12 »
Beste mensen,
Laatst heb ik een NS 9500 gescoord. Deze is vermoedelijk van Dido models. Maar ik geloof dat Philotrain op basis van de Fleischmann br 94 ook een bouw set heeft gemaakt. Zeker weet ik dit echter niet! Want er staat nergens een merkteken of zoiets. Graag zou ik de kap van de loc willen openen. De motor moet weleens schoongemaakt worden. Maar de metalen nieuw gemaakte locomotiefkap om het Fleischmann chassis is schijnbaar niet te verwijderen.
Graag zou ik de loc willen digitaliseren. Dus de kap moet los! Vluchtig bekeken moet waarschijnlijk de kap aan beide kopse kanten uitgebogen worden want dit is van ge-etst koper. Dat is wel een risico. Als er meerdere keren gebogen wordt kan dit afbreken.
Weet iemand raad?
vr gr Andre van Zuijlen
« Laatst bewerkt op: 10 november 2017, 15:08:01 door zuylen »

NS8714

  • Altijd bereid!
  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 8235
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 9500 repareren
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2017, 15:09:09 »
Klinkt als een Philo, Dido is er nog niet mee gekomen. En dat zou kunststof worden en geen messing. Ik kan je verder niet helpen, maar als het een drama wordt wil ik 'm wel overnemen  ;)

Eelco
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

2013: *******
2014: ********

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
Re: NS 9500 repareren
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2017, 15:21:21 »
Een drama wordt het zeker niet! Heb hem al weer rijdend gekregen! Er bleek een contactstrip verbogen te zijn. Deze was in een van de spaken van de wielen terecht gekomen doordat de schroeven verwijderd zijn. Hierdoor zit alles inclusief contactstrips onder aan de machine los. Nu alles rechtgebogen is, loopt de machine weer als een zonnetje! Maar als mensen adviezen kunnen geven om het ding te openen en om het apparaat met schroeven in elkaar te kunnen zetten, zodat de kap weer open kan, ben ik blij!

Nadeel van de metalen kap is dat deze niet vast zit op het Fleischmann chassis. Daar moet ik ook nog iets op bedenken, want anders krijg ik nog schade. Het ding is overigens redelijk gespoten. Maar dat kan uiteraard strakker. Alleen dat hoeft voor mij niet.
Belangrijk is om het ding digitaal te krijgen. Maar zonder dat ik dat ding open krijg, is dat niet mogelijk. Verder wordt het een gepruts met de nodige Fleischmann motorafdekplaat. Want die moet natuurlijk aangepast worden. Ook geen rocketscience. Dat gaat wel lukken.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3412
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS 9500 repareren
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2017, 15:44:17 »
Een fotootje verduidelijkt natuurlijk al heel veel...  :angel:
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
Re: NS 9500 repareren
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2017, 16:57:27 »
Ik zal eens kijken of ik die kan plaatsen.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
Re: NS 9500 repareren
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2017, 08:41:19 »
Beste mensen,
Een goede bekende heeft aangeboden om naar de staat van mijn NS 9500 te gaan kijken. Zo kunnen we samen kijken of de problemen voor het openen van de kap kunnen worden opgelost. Tegen die tijd bericht ik wel weer hierover. Ook zag ik wat verffoutjes. Deze kunnen eventueel ook kunnen worden meegenomen in het herstel. Hoewel het ding nu al fraai is.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
Re: NS 9500 repareren
« Reactie #6 Gepost op: 07 december 2017, 11:19:16 »
Inmiddels is de NS9502 digitaal en heb ik bij Phildie twee nummerschildjes van deze loc kunnen verkrijgen. Ik hoef het ding niet eens om te nummeren! Overigens rijdt de loc uitstekend op de Esu decoder die ik ervoor besteld had. Een probleempje moet nog wel worden opgelost. Er zitten nog geen koppelingen aan. Veel ruimte voor Symoba koppelingen is er niet. Dus het worden standaard Fleischmann profi koppelingshaken. De machine heeft al de nodige meters afgelegd op de baan van iemand in het Noorden des lands. Ben hartstikke blij met deze onverwachtse nieuwe aanwinst. Ik moet nog wel effe kijken waar die nummerschildjes precies geplaatst moeten worden conform de voorbije werkelijkheid. Dat zal wel op het machinistenhuis zijn, want daar zaten ze altijd.  "Maar gelukkig hebben we de foto's nog......."
« Laatst bewerkt op: 07 december 2017, 11:23:22 door zuylen »