Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:19
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
  

Auteur Topic: Artitec Plan U rijdt opeens niet meer, nou moe?!  (gelezen 6617 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9857
    • belse roestkraam
Re: Artitec Plan U rijdt opeens niet meer, nou moe?!
« Reactie #15 Gepost op: 11 december 2017, 10:15:59 »
Die spoeltjes zitten er alleen in voor sociale mensen die geen storing willen veroorzaken op andermans radio, tv etc.
Voor de loc zelf maakt het niet uit.
och, zolang op radio en TV de storing meestal beter is dan het programma bewijs je mensen er eerder een dienst mee.


Kijk, goed he, ik kan ook zuur doen!

ingenium

  • TM
  • Online Online
  • Berichten: 4222
    • Modeltrein projecten
Re: Artitec Plan U rijdt opeens niet meer, nou moe?!
« Reactie #16 Gepost op: 11 december 2017, 12:26:52 »
Zou je je berichten wat meer PH neutraal willen opstellen? Anders ga je onherroepelijk in de zuurkast.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
spoeltje tegen storing
« Reactie #17 Gepost op: 11 december 2017, 14:35:31 »
Ja, ook zonder die spoeltjes veroorzaakt een modern digitaal model niet of nauwelijks stoorsignalen. Vraag is ook wat er zou moeten worden gestoord. Klassieke radio- of tv-ontvangst bestaat nauwelijks meer.
De storing die treintjes veroorzaken vinden hun bron in de koolborstels, die in feite schakelaars zijn, dus:
  • Als jouw digitale loc geen koolborstels meer heeft ::), zijn de storingen weg 
  • Digital draadloze signalen worden net zo goed/veel gestoord als analoge. Ze zijn er alleen soms beter tegen bestand.
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21624
Re: Artitec Plan U rijdt opeens niet meer, nou moe?!
« Reactie #18 Gepost op: 11 december 2017, 15:02:28 »
Oude analoge locs hadden een motor die flinke stoorsignalen kon opwekken en de rails is een effectieve antenne om die signalen te verspreiden. Moderne motoren met koolborstels gedragen zich al een stuk beschaafder en de decoder is een uitstekende buffer tussen motor en rails.

Klassieke tv-ontvangst en mw radio hadden het meest last van de stoorsignalen. Die bestaan niet meer in Nederland. FM is al een stuk minder gevoelig en de digitale signalen die overal rondwaren trekken zich weinig aan van stoorsignalen voor zover er die nog zijn.

Dus nee, het al of niet verwijderen vam spoeltjes heeft niets te maken met al of niet sociaal. Je buren merken er niets van.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Spoeltjes slopen
« Reactie #19 Gepost op: 11 december 2017, 15:19:06 »
(..) Klassieke tv-ontvangst en mw radio hadden het meest last van de stoorsignalen. Die bestaan niet meer in Nederland.
Dat je graag tot de socialen gerekend wordt begrijp ik, maar dan hoef je nog geen onzin uit te slaan. We hebben nog heel veel middengolfzenders En nog veel meer AM-zenders.
Ik zou niet weten waarom je het spoeltje eruit zou halen. Ik denk dat je het echt wel snapt.
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9857
    • belse roestkraam
Re: Spoeltjes slopen
« Reactie #20 Gepost op: 11 december 2017, 15:27:32 »
Ik zou niet weten waarom je het spoeltje eruit zou halen.
omdat met overbrugd spoeltje de trein het weer doet...
Ik denk dat je het echt wel snapt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21624
Re: Artitec Plan U rijdt opeens niet meer, nou moe?!
« Reactie #21 Gepost op: 11 december 2017, 15:33:22 »
Ik snap het in ieder geval prima. Je veroorzaakt gewoon geen overlast als je de spoeltjes eruit haalt om de redenen die ik hierboven heb genoemd. Stoorsignalen worden nauwelijks nog door een digitale treinbaan geproduceerd, dus ook een overgebleven am-luisteraar heeft er geen last van. Wat valt er verder te begrijpen.

Als de spoeltjes niet in de weg zitten, mogen ze van mij blijven. Maar er kunnen prima redenen zijn om de spoeltjes wel te verwijderen. Bij het digitaliseren van een doorsnee Rocoloc doe ik dat altijd, omdat dan in één keer de motor is geïsoleerd. Karst heeft de spoelen uit de Roco plan v verwijderd, omdat hij het model dan beter vindt rijden. En Robert heeft een kapot spoeltje door een draad vervangen. Zou ik ook doen. Een draad heb ik wel, een smoorspoel met de juiste waarde niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Artitec Plan U rijdt opeens niet meer, nou moe?!
« Reactie #22 Gepost op: 11 december 2017, 15:38:13 »
Sterk argument. Dan maar wat storing op Radio Bloemendaal
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21624
Re: Artitec Plan U rijdt opeens niet meer, nou moe?!
« Reactie #23 Gepost op: 11 december 2017, 16:00:42 »
Welke storing?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Artitec Plan U rijdt opeens niet meer, nou moe?!
« Reactie #24 Gepost op: 11 december 2017, 20:13:50 »
Radio Bloemendaal
Aart Mak is toch de broer van Geert Mak?
« Laatst bewerkt op: 11 december 2017, 20:15:23 door MR »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6266
Re: Artitec Plan U rijdt opeens niet meer, nou moe?!
« Reactie #25 Gepost op: 11 december 2017, 20:15:22 »
Uitzendingen op zondag en dinsdag. Daar kan een beetje sociale modelspoorder toch wel rekening mee houden in zijn dienstregeling?  ;D
Boomshanka!

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Artitec Plan U rijdt opeens niet meer, nou moe?!
« Reactie #26 Gepost op: 11 december 2017, 20:44:37 »
Het eerste gebod in de wereld der elektronica "Gij zult niet storen"

Nu zal het bij een modeltrein motor wel meevallen, maar de laatste jaren worden er steeds vaker producten uit de afgekeurd/uit de handel genomen of "beloond" met een al dan niet tijdelijk gebruiksverbod door het Agentschap Telecom (de toezichthouder in deze materie) op grond van te hoge storingsniveaus.
Die smoorspoelen zitten er niet voor niets, maar om te voldoen aan regelgeving, feitelijk voldoet het product dus na verwijderen niet meer aan de productspecificaties/-eisen.

Wat AM betreft... de hele luchtvaart, zowel civiel als militair communiceert nog met AM (en dat gaat ook niet snel veranderen) en aangezien de luchtvaartcommunicatie, terecht,  een hele hoge beschermingsgraad heeft, ben je heel snel "de Sjaak" als je op een luchtvaartfrequentie storing veroorzaakt.

Nogmaals, met één enkele modeltrein zal het allemaal wel loslopen, maar die smoorspoelen zitten er niet voor niets!
Zouden ze niet nodig zijn, zaten ze er niet in. Ze kosten namelijk geld.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6127
  • ***
Re: Artitec Plan U rijdt opeens niet meer, nou moe?!
« Reactie #27 Gepost op: 11 december 2017, 20:57:01 »
Die Chinezen hadden er een boel over en voor €0.01 kwamen ze ze mooi aan Artitec kwijt  ;D. Eruit dus met dat rotte ding......of overbruggen, werkt ook prima. Doet die dienst als nep ontstoring. Zijn ze in Brussel ook weer tevreden (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Artitec Plan U rijdt opeens niet meer, nou moe?!
« Reactie #28 Gepost op: 11 december 2017, 22:11:22 »

Wat AM betreft... de hele luchtvaart, zowel civiel als militair communiceert nog met AM (en dat gaat ook niet snel veranderen) en aangezien de luchtvaartcommunicatie, terecht,  een hele hoge beschermingsgraad heeft, ben je heel snel "de Sjaak" als je op een luchtvaartfrequentie storing veroorzaakt.

Ik ben wel benieuwd naar je bron hiervan, want de civiele luchtvaart communiceert al jaren op VHF frequenties. Van ongeveer 108MHz-137Mhz. Niet in de buurt van de middengolf...
Militair zelfs op UHF.

Gr, Bert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Plan U rijdt opeens niet meer, nou moe?!
« Reactie #29 Gepost op: 11 december 2017, 22:14:51 »
Ik weet niks van luchtvaartcommunicatie. Maar ik weet wel dat AM ook op 100 MHz kan. AM is niet voorbehouden aan de middengolf.