Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: DE 64/6500 verbouwde varianten in model  (gelezen 17333 keer)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1616
Re: DE 64/6500 verbouwde varianten in model
« Reactie #60 Gepost op: 26 september 2018, 18:22:39 »
En weer 2 varianten klaar:

6405 van Railion, een van de twee locomotieven (6408) welke in het Railion rood binnen de landgrenzen bleven. Pas later werden ze aangepast om als middenspan te kunnen meerijden naar Duitsland.



De neuzen zijn opnieuw gespoten, de gele cabine is in het Railion rood gestoken en het kastje op dak verraad dat het gaat om een loc welke al is voorzien van GSM-R (de opvolger van de telerail)

Model twee is de 6475 van Railion DB Logistics, deze is rond 2007 omgebouwd naar Duitseherder 2.0 en kregen al snel de bijnaam "Sharky" door de grote antenne die op de korte huif werd bevestigd.



De cabine was de cabine van de 6405 (6473) omdat deze in Duitsland moest gaan rijden moesten net als in het grootbedrijf de armsteunen, zijruiten en dakranden verdwijnen om binnen het kleinere Duitse profiel te kunnen passen.

Tot de volgende :-)

Mocht iemand nog een geel grijze variant hebben en er vanaf willen ik neem er graag nog een aantal over  ;D (y)
Gr. Silvester

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1616
Re: DE 64/6500 verbouwde varianten in model
« Reactie #61 Gepost op: 01 oktober 2018, 21:44:19 »
Een wel zeer bijzondere variant...

In 2000 fuseerde NS Cargo met het Duitse DB Cargo waaruit Railion ontstond.
Tot 2003 bleven vele locomotieven voorzien van het NS logo. Vanaf 2003 stond het Railion niet meer vrij om het NS logo op haar materieel te voeren.
Als proef werd de 6492 uitgevoerd met het blauwe railion logo op een gele zijwand. Daarna ontstond het welbekende rode vlak met het logo op de zijkant van de 6400 serie.
Slechts 3 locomotieven wisten het bijzonder lang vol te houden zonder rode sticker. 6480, 6487 en 6507.
Bij deze drie exemplaren verdwenen wel de NS logo's maar niet het zwarte nummer. Door de verkleuring van de locomotieven bleef het NS logo nog een beste poos zichtbaar.
Om een of andere reden verloor de 6507 ook de Radio logo's op de cabine en was het nummer op een verse gele laag verf aangebracht.
Dit vroeg om een model  (y)




Gr. Silvester

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1616
Re: DE 64/6500 verbouwde varianten in model
« Reactie #62 Gepost op: 05 oktober 2018, 20:34:45 »
Na even wikken en wegen toch de Railion 6430 gemaakt.
Het afwijkende radio logo en het "moderne" railion logo met blokje aan de N met het vele malen grotere www.railion.nl op de cabine mocht niet ontbreken aan de collectie.
Het railion logo was niet leverbaar als decal/transver dus deze is geplot en gespoten...

Hier is hij dan "Jan Adrianus"



Gr. Silvester

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: DE 64/6500 verbouwde varianten in model
« Reactie #63 Gepost op: 05 oktober 2018, 20:47:00 »
Heel mooi  (y)
Groet Frits

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: DE 64/6500 verbouwde varianten in model
« Reactie #64 Gepost op: 05 oktober 2018, 21:01:13 »
Wat een leuke projecten allemaal, waarom zie ik dit voor het eerst nu ::). Mooi werk Silvester!

Met vriendelijke groet,
Dennis

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
    • Instagram
Re: DE 64/6500 verbouwde varianten in model
« Reactie #65 Gepost op: 06 oktober 2018, 06:39:53 »
Heel erg mooi (y)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1616
Re: DE 64/6500 verbouwde varianten in model
« Reactie #66 Gepost op: 26 oktober 2018, 17:00:38 »
Hallo,

Te lang niks gedaan, nu maar eens de 6497 in zijn eerste Railion jas. Erg rood maar zeker niet lelijk :-)
Al snel kwam het witte gekantelde vlak op de neus, en het grote nummer op zijkant van de huif!





Gr. Silvester

Binnenkort maar weer wat geel grijs :-)
Gr. Silvester

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1946
  • Allegra" treinstel
Re: DE 64/6500 verbouwde varianten in model
« Reactie #67 Gepost op: 26 oktober 2018, 17:05:45 »
Nice Silvester hoeveel varianten heb je nu totaal?

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1616
Re: DE 64/6500 verbouwde varianten in model
« Reactie #68 Gepost op: 28 oktober 2018, 19:56:25 »
Nu moet ik op gaan passen, straks wordt ik nog een liefhebber genoemd van de 6400  ;D

Ik tracht zoveel mogelijk modellen te maken die een opvolging hebben.
Uiteraard ook nummer varianten op een realistisch beeld op de modelbaan te krijgen.

De geel grijze huisstijl van de Nederlandse Spoorwegen.

Uitleveringsvariant 6401 zonder windleiplaten.
De normale 6486 met radiobediening.
Vlaamse reus 6507 welke in 2003 het NS logo verloor omdat railion niet meer het NS logo mocht voeren.
De normale loc zoals velen hem kennen, railion 6455.
En als laatste de duitse herder 2.0 6485.

Dan de rode NS Cargo huisstijl.

De 6454 welke zwaar beschadigd uit Noorwegen terug kwam van een ongeluk werd hersteld in Tilburg en in het NS Cargo rood afgeleverd.
Als proef werd de 6512 van wit/rode hekwerken voorzien, hier als vlaamse reus in model.
Vanaf 2003 werden de locomotieven van rode stickers voorzien met het logo van Railion en de website, 6519. Opmerkelijk kwam het oude NS lettertype voor de cijfers terug en niet de moderne NS Cargo cijfers, al bleven deze op de neus ongewijzigd.
De 6430 werd samen met de 6408, de 6517 en de 6473 voorzien van het gewijzigde railion logo met het blokje aan de N en werd het webadres groter vermeld op de zijwand.
Dit schijnt gedaan te zijn voor het rijden van de koninklijke trein waar 3 van van deze locomotieven bij betrokken was. (off topic, de 6517 kreeg ook een sticker met logo op de neus)
Ook het laatste railion logo vond plek op een van de Cargo locomotieven. De 6404 werd verbouwt tot "middenspan" zodat deze tussen 2 Duitseherders ingezet kon worden voor het internationale verkeer.

Als laatste is ook de Railion huisstijl vertegenwoordigd.

De 6497 loc welke ik eerder liet zien ontbreekt hier maar zou eigenlijk als eerste getoond moeten worden.
De 6405 was samen met de 6408 de enige ATB loccen in de rode railion huisstijl. De zijruiten, afdakjes en rangeerruitjes behielden deze exemplaren voor lange tijd.
Ook was de 6508 als vlaamse reus de enige in de rode railion huisstijl welke in België toelating had. Zeer bijzonder is te melden dat Railion de namen van de locomotieven normaliter niet overnam. Rond 2008 is de 6508 vernoemd naar Karla Peijs. Dit werd overigens in afwijkend lettertype toegepast op deze locomotief.
Door een eerdere schade werden de zijwanden van de loc opnieuw gespoten en voorzien van het logo, afwijkend op railion-huistijl-loccen werd hierbij ook het webadres toegevoegd...
De 6473 heeft in zijn rode jas 3 logo's gekend, Railion Benelux, (blokje bij de R) Railion Nederland, (blokje bij de N) en zoals op de foto het laatste Railion logo welke deze tot Duitse herder 2.0 verbouwd. De 6496 ontbreekt op deze foto, een Duitse herder welke als Railion-huisstijl-loc als enige beschikte over de naam "Herman" vanuit de NS. Feitelijk een eenling.

Uiteraard beschik ik ook over de de Bart omgespoten loc naar Railpro, deze loc viel feitelijk ook onder de loccen uit het rijtje van de Railion DB Logistics familie.

Kortom Edwin, ik beschik over (te) veel modellen maar kom nog steeds tekort om alle varianten uit te beelden.
Het verzamelen en spuiten gaat gewoon door. Ik denk dat dit zomaar eens een loc serie is welke de meeste varianten heeft gekend....

Gr. Silvester.

P.S. Gerust kan ik zeggen dat ik inderdaad een groot 64/6500 liefhebber bent.
Vormgeving is gaaf, geluid is super, constructie is afgezien van de bodemplaat netjes, de techniek erin is mooi en de bediening is werelds.
Gelukkig heb ik in mijn spoorcarrière nog op alle 120 exemplaren dienst mogen doen :-)



 
Gr. Silvester

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1946
  • Allegra" treinstel
Re: DE 64/6500 verbouwde varianten in model
« Reactie #69 Gepost op: 28 oktober 2018, 22:45:16 »
Das een mooie collectie 6400/6500 en ik blijf je zeker draadje volgen  (y)

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 844
Re: DE 64/6500 verbouwde varianten in model
« Reactie #70 Gepost op: 29 oktober 2018, 09:05:04 »
De 6473 is ook een normale ATB-loc geweest in Railion uitvoering. Pas jaren later werd de machine omgebouwd naar Duitse Herder.

Het afwijkende logo op de 6508 kwam niet door een eerdere schade, maar door een communicatiefoutje bij Railion. De loc stond in 2002/2003 op het lijstje om net als de gele loccen de rode stickers op de cabine te krijgen, maar men had niet in de gaten dat de loc inmiddels rood was gespoten. En dus werd de loc vrolijk naar de RET gestuurd, en werd het logo net als bij de gele machines op de cabine geplakt.
Meer NS in spoor 1!

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1616
Re: DE 64/6500 verbouwde varianten in model
« Reactie #71 Gepost op: 29 oktober 2018, 17:45:02 »
Kijk dat zijn weer prachtige berichten Olaf  ;D Echt het spoor  (y)
Gr. Silvester

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: DE 64/6500 verbouwde varianten in model
« Reactie #72 Gepost op: 14 november 2018, 22:07:54 »
Hallo, ik had niet zoveel meer met die als nieuwe 6504, dus de airbrush gevat en er een 6461 van gemaakt.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/yRN-6504.jpg

https://images.beneluxspoor.net/bnls/zDSC_0640.jpg

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: DE 64/6500 verbouwde varianten in model
« Reactie #73 Gepost op: 16 november 2018, 11:55:11 »
By the way, het gaat hier om de oerdegelijke Marklin/Trix.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1616
Re: DE 64/6500 verbouwde varianten in model
« Reactie #74 Gepost op: 17 november 2018, 09:04:28 »
Zoo, netjes gedaan!
Ziet er goed uit, 6461 moet ik eigenlijk ook nog eens maken.
Ik zie dat je de cabine gootjes weggeschuurd hebt  (y)
Gr. Silvester