Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 31-07-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
Vandaag om 03:21:25
Mehano G2000 frontverlichting door Chris
Vandaag om 02:36:25
LS Models / Models World 2021 door Marcel112
Vandaag om 02:34:44
Reparatie Fleischmann stoom locomotieven door AndrevdG
Vandaag om 02:03:40
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Zaandam-Zuid
Vandaag om 00:35:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Dwergsein
Vandaag om 00:18:10
N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels). door Jerome
Vandaag om 00:01:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door clickmaniac
01 augustus 2021, 23:40:51
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Klaas Zondervan
01 augustus 2021, 23:28:58
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door Beached
01 augustus 2021, 23:13:08
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Frans Peeters
01 augustus 2021, 23:00:55
DJH NS 5000, de grote verbouwing door MathynK
01 augustus 2021, 22:49:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door NS264
01 augustus 2021, 22:31:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door HuubvG
01 augustus 2021, 22:19:31
Nu te koop: pantograaf type BBC en type Metropolitan Vickers (schaal H0) door EFM
01 augustus 2021, 22:06:19
Asse-Bad - Assche-les-Bains door AndrevdG
01 augustus 2021, 21:59:19
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door GORILLUS
01 augustus 2021, 21:50:25
Uit en Thuis, de bouw door Huup
01 augustus 2021, 21:42:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 augustus 2021, 21:35:35
Harzwald Hafen Bahn door NS264
01 augustus 2021, 21:32:50
Bouw van mijn messing NS 604 Spoor-0 door Hendrik Jan
01 augustus 2021, 21:20:46
Spoorballast grind NS tijdperk 3 door Klaas Zondervan
01 augustus 2021, 21:13:42
Koperdieven slopen in Niederau (DE) gestalde elektrische locomotieven! door mDDM
01 augustus 2021, 21:07:23
Baan in Los Angeles door AndrevdG
01 augustus 2021, 20:53:54
Zelf bouwen. door wpinkhof
01 augustus 2021, 20:23:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
01 augustus 2021, 19:30:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Christoph
01 augustus 2021, 18:39:25
The revival of "The Shop"! door Ronald Halma
01 augustus 2021, 18:39:04
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
01 augustus 2021, 18:32:52
Vragen over de rolbrug bij werkplaats Neustrelitz door basjuh1981
01 augustus 2021, 18:28:31
  

Auteur Topic: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen  (gelezen 5401 keer)

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 570
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #30 Gepost op: 18 juni 2021, 22:39:10 »
Het nu uitgekomen Artitec model reed NIET in de Ardennenexpres.
Kijk: 3 sets deuren.

Eigen aankoop, oktober 2020. 20.157.07 Of er is nu al een 2 sets deuren versie uitgekomen zijn. Checkt Artitec-site.... Nee dus.

Groet, Raymond van den Hoven

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #31 Gepost op: 20 juni 2021, 18:19:46 »
Okee dus voor 1990 reden er geen Df'en in de Ardennen Express, vandaar dat er vaak veel BKD's werden ingezet toen?

Groeten Edwin.

Sicco Dierdorp

  • Piko fan!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2857
    • Flickr
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #32 Gepost op: 20 juni 2021, 19:20:50 »
1996 voor het eerst uit mijn hoofd
Nostalgist

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 570
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #33 Gepost op: 20 juni 2021, 20:14:59 »
Iemand heeft, nog fanatieker dan ik, de trein door de jaren gevolgd en de gegevens in een map verzameld die ik sinds kort in mijn bezit heb. Daarin staat inderdaad de vermelding dat er een Df in mee liep sinds 1996. In het begin was de trein nog niet 'ontdekt' en was er voor extra bagageruimte geen noodzaak. Op deze website https://www.mariusbroos.nl/ is zelfs een foto te vinden van de trein uit 1985 waarin slechts 3 rijtuigen lopen. Samenstelling: B + B + BKD...
Later werd een NMBS-bagagerijtuig aan de samenstelling toegevoegd (die dus ook vanaf Amsterdam al in de trein zat ((reactie op een draadje elders op dit forum)) en ook mee reed naar Luxemburg. Maar ja, huren is duur als je zelf rijtuigen hebt. In het weekend stonden stammen over en dus werden er meerdere BKD's in de trein 'geregeld'. Maar ook toen de fietsenrijtuigen mee ging rijden, waren er nog steeds vaak meer dan 1 BKD in de trein te vinden.

Groet, Raymond van den Hoven
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2021, 23:16:14 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 570
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #34 Gepost op: 20 juni 2021, 20:40:22 »
In 2010, toen de Ardennen-expres al niet meer reed, kreeg ik de mogelijkheid om een CTA-rol van Utrecht CS te bekijken. (voor de jonge lezers, lees even https://nl.wikipedia.org/wiki/Centraal_bediende_treinaanwijzers_in_Nederland.) Op die rol stond de trein naar Luxemburg niet apart vermeld. Wel als "doorgaande rijtuigen na Maastricht". Op die rol stond ook niet de vermelding dat een trein bestond uit doorgaande rijtuigen naar Luxemburg én Valkenburg.
Misschien kan iemand de datering van de rol bepalen, wetende dat er EC's naar München op staan en een vermelding van de "Lorely" naar Basel met doorgaande rijtuigen naar Chiasso. Hier plaats ik alleen de on-topic afbeeldingen met als bonus die andere trein naar/van/via Luxemburg. Wie er goed plekje weet voor de andere 'opvallende' bestemmingen, ik hoor het graag. Ik heb overigens niet alle mogelijkheden van de rol vast gelegd toen. Dom, dat weet ik nu ook wel.
(allen eigen foto's voor dat we dat ..... weer gaan krijgen)






Groet, Raymond van den Hoven
(P.S. Verhalen en gegevens over CTA's die niet over de Ardennen-expres gaan, graag vermelden in een ander draadje!!)

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #35 Gepost op: 20 juni 2021, 22:28:45 »
Op je foto's zie je een constructie waarbij de complete route en bestemming als 1 geheel op een grote rol zitten. Dat is relatief oud, want de laatste generatie analoge CTA-bakken die je tot ongeveer 10 jaar geleden zag hadden per regel flappen (boekjes) om dynamischer informatie weer te kunnen geven. Ook in die t.o.v. je foto nieuwere flappenbakken zat nog de in 1987 verdwenen TEE als treinsoort, wat erop duidt dat die flappenconstructie ook al uit die tijd komt:



Vermoed dus dat de rollen van je foto uit eerder in de jaren '80 komen.
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2021, 22:42:43 door EN446 »

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 717
  • http://www.amsac.be/
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #36 Gepost op: 20 juni 2021, 22:48:47 »
klik eens aan : http://www.amsac.be/

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 570
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #37 Gepost op: 20 juni 2021, 23:14:32 »
Dank voor je link. Ik kende de site al wel, en was nuttig in het onderzoek. Misschien kenden anderen hem niet en dan is het goed dat hij weer eens gemeld wordt.

Groet, Raymond van den Hoven
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2021, 23:17:36 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »