Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen  (gelezen 10828 keer)

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 916
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #30 Gepost op: 18 juni 2021, 22:39:10 »
Het nu uitgekomen Artitec model reed NIET in de Ardennenexpres.
Kijk: 3 sets deuren.

Eigen aankoop, oktober 2020. 20.157.07 Of er is nu al een 2 sets deuren versie uitgekomen zijn. Checkt Artitec-site.... Nee dus.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #31 Gepost op: 20 juni 2021, 18:19:46 »
Okee dus voor 1990 reden er geen Df'en in de Ardennen Express, vandaar dat er vaak veel BKD's werden ingezet toen?

Groeten Edwin.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #32 Gepost op: 20 juni 2021, 19:20:50 »
1996 voor het eerst uit mijn hoofd

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 916
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #33 Gepost op: 20 juni 2021, 20:14:59 »
Iemand heeft, nog fanatieker dan ik, de trein door de jaren gevolgd en de gegevens in een map verzameld die ik sinds kort in mijn bezit heb. Daarin staat inderdaad de vermelding dat er een Df in mee liep sinds 1996. In het begin was de trein nog niet 'ontdekt' en was er voor extra bagageruimte geen noodzaak. Op deze website https://www.mariusbroos.nl/ is zelfs een foto te vinden van de trein uit 1985 waarin slechts 3 rijtuigen lopen. Samenstelling: B + B + BKD...
Later werd een NMBS-bagagerijtuig aan de samenstelling toegevoegd (die dus ook vanaf Amsterdam al in de trein zat ((reactie op een draadje elders op dit forum)) en ook mee reed naar Luxemburg. Maar ja, huren is duur als je zelf rijtuigen hebt. In het weekend stonden stammen over en dus werden er meerdere BKD's in de trein 'geregeld'. Maar ook toen de fietsenrijtuigen mee ging rijden, waren er nog steeds vaak meer dan 1 BKD in de trein te vinden.

Groet, Raymond van den Hoven
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2021, 23:16:14 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 916
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #34 Gepost op: 20 juni 2021, 20:40:22 »
In 2010, toen de Ardennen-expres al niet meer reed, kreeg ik de mogelijkheid om een CTA-rol van Utrecht CS te bekijken. (voor de jonge lezers, lees even https://nl.wikipedia.org/wiki/Centraal_bediende_treinaanwijzers_in_Nederland.) Op die rol stond de trein naar Luxemburg niet apart vermeld. Wel als "doorgaande rijtuigen na Maastricht". Op die rol stond ook niet de vermelding dat een trein bestond uit doorgaande rijtuigen naar Luxemburg én Valkenburg.
Misschien kan iemand de datering van de rol bepalen, wetende dat er EC's naar München op staan en een vermelding van de "Lorely" naar Basel met doorgaande rijtuigen naar Chiasso. Hier plaats ik alleen de on-topic afbeeldingen met als bonus die andere trein naar/van/via Luxemburg. Wie er goed plekje weet voor de andere 'opvallende' bestemmingen, ik hoor het graag. Ik heb overigens niet alle mogelijkheden van de rol vast gelegd toen. Dom, dat weet ik nu ook wel.
(allen eigen foto's voor dat we dat ..... weer gaan krijgen)






Groet, Raymond van den Hoven
(P.S. Verhalen en gegevens over CTA's die niet over de Ardennen-expres gaan, graag vermelden in een ander draadje!!)
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #35 Gepost op: 20 juni 2021, 22:28:45 »
Op je foto's zie je een constructie waarbij de complete route en bestemming als 1 geheel op een grote rol zitten. Dat is relatief oud, want de laatste generatie analoge CTA-bakken die je tot ongeveer 10 jaar geleden zag hadden per regel flappen (boekjes) om dynamischer informatie weer te kunnen geven. Ook in die t.o.v. je foto nieuwere flappenbakken zat nog de in 1987 verdwenen TEE als treinsoort, wat erop duidt dat die flappenconstructie ook al uit die tijd komt:



Vermoed dus dat de rollen van je foto uit eerder in de jaren '80 komen.
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2021, 22:42:43 door EN446 »

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • http://www.amsac.be/
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #36 Gepost op: 20 juni 2021, 22:48:47 »

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 916
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #37 Gepost op: 20 juni 2021, 23:14:32 »
Dank voor je link. Ik kende de site al wel, en was nuttig in het onderzoek. Misschien kenden anderen hem niet en dan is het goed dat hij weer eens gemeld wordt.

Groet, Raymond van den Hoven
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2021, 23:17:36 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !