Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe Assen er met een gloednieuw treinstation voor wil zorgen....... door Jan-Peter
Vandaag om 01:23:20
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Sikje248
Vandaag om 00:22:22
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Marcel112
27 juli 2021, 23:38:45
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
27 juli 2021, 23:02:53
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door mwdb
27 juli 2021, 22:49:38
Raadplaatje door HIJ
27 juli 2021, 22:44:36
Harzwald Hafen Bahn door Aford
27 juli 2021, 22:44:05
Oneindige Overslag 0e RC door EricZmS
27 juli 2021, 22:33:02
Koperdieven slopen in Niederau (DE) gestalde elektrische locomotieven! door 1200blauw
27 juli 2021, 22:17:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 1200blauw
27 juli 2021, 22:08:44
Nederlands station (Groningen) in model. Wie heeft interesse? door MOVisser
27 juli 2021, 22:06:41
Videoserie: Rocrail voor beginners door Arnold
27 juli 2021, 21:54:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 juli 2021, 21:46:17
Gezocht: samenstelling van olietrein Pernis-Drenthe. door Marcel112
27 juli 2021, 21:31:37
Geschikte kabel voor 2 compoorten? door MRdirect
27 juli 2021, 21:25:07
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
27 juli 2021, 21:22:58
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door tijgernootje
27 juli 2021, 21:20:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Marcel112
27 juli 2021, 21:16:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Rolando
27 juli 2021, 21:07:58
Gezocht: STL-file, voor een stootblok in N door MOVisser
27 juli 2021, 20:43:49
Fleischmann BR 89 008 met Fleischmann decoder rijdt slecht (niet) door heuvelbaan
27 juli 2021, 20:24:54
Great Australian Railways: The Ghan door Jeronimos
27 juli 2021, 20:12:12
GVBA 396 messing model door hrp
27 juli 2021, 19:48:17
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Niels B
27 juli 2021, 19:29:06
Werkplaats - (Baanplan H0) door Eric B
27 juli 2021, 19:18:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
27 juli 2021, 19:04:22
Kortsluiting wissel en vaste kruising door Ronald Halma
27 juli 2021, 18:38:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
27 juli 2021, 18:31:08
Tams FD/ledfunctiedecoder programmeren. door Ronald Halma
27 juli 2021, 18:29:41
Aansluiting en werking ROCO 10764 o.a. als booster door PeterNS
27 juli 2021, 17:54:29
  

Auteur Topic: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen  (gelezen 5366 keer)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #15 Gepost op: 15 juni 2021, 17:15:50 »
Het fietsenrijtuig is sowieso een van deze vier nummers:
50 84 92-37 001-2
50 84 92-37 002-0
50 84 92-37 003-8
50 84 92-37 004-6

Omdat het duidelijk een ex postrijtuig is.
Verder een zeer leuk draadje, misschien ook leuk voor mezelf om ooit deze samenstelling in model te maken.

Groeten Edwin.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 570
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #16 Gepost op: 15 juni 2021, 17:24:06 »
Deze dus, met 2 sets schuifdeuren per zijde:

En niet 3 zoals het onlangs uitgekomen Artitec model. Wat ik wel kocht voor een toekomstige samenstelling in model. Geeft niet,  het is Nederlands en dus welkom. Hopelijk loopt deze versie goed zodat de 2-deurs-variant ook komt.

Groet, Raymond van den Hoven

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1799
  • Allegra" treinstel
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #17 Gepost op: 15 juni 2021, 17:44:06 »
Dit is een Df uit de eerste serie ont staan uit de ex postrijtuigen Plan L
De op de foto staande 50 84 92 37 001-2vertrok op 04 Januarie  1991 naar de werkplaats van wagons-list te O0stende voor het inbouwen van een nieuw interieur.

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1441
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #18 Gepost op: 15 juni 2021, 17:49:33 »
 (y) (y) vraagt om nog veel meer foto's  van deze trein en zijn/haar? omgeving (y)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
Ligne de Haute Loire anno 1968
Hopen lol

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 179
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #19 Gepost op: 15 juni 2021, 21:11:47 »
Brengt herinneringen boven.
Ja bekend traject en memorabel.

Als Scout kampeerde ik eind 70-er jaren in Goebelsmühle net voor Kautenbach en net naast (3 m) het spoor van station Goebelsmühle. 49.92149650520131, 6.053222194713806.
Nooit zal ik de dieseltreinen om 06:00 elke ochtend vergeten die met 40 ertswagens je al van verre hoorde aankomen.
Een aanzwellend geluid dat overging in het dreunen van de bodem.
Een bodem waar je in die jaren gewoon op de grond op een canvaszeiltje op sliep.
Altijd zwaaien naar de machinsit die dan ook zijn hoorn nog even liet schallen door de nauwe vallei.
Jeugdsentiment.

En in de middag, vroege avond als ik me goed herinner volgde de Ardennen Express.
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #20 Gepost op: 16 juni 2021, 21:38:19 »
Nooit zal ik de dieseltreinen om 06:00 elke ochtend vergeten die met 40 ertswagens je al van verre hoorde aankomen.

Hier net zo. Maar dan in de jeugdherherg van Luxemburg stad, niet ver van de spoorviaducten.
1984 Benelux-tour  8)

Groet, Victor

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #21 Gepost op: 17 juni 2021, 10:24:30 »
40 ertswagens is wat veel. Maximaal 23 beladen wagens waren het, 1840 ton.  Cokes treinen hadden meer wagens, zowel 2- als 4- assige wagens.
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2021, 10:27:55 door Karben »
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 179
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #22 Gepost op: 17 juni 2021, 18:29:09 »
40 ertswagens is wat veel. Maximaal 23 beladen wagens waren het, 1840 ton.  Cokes treinen hadden meer wagens, zowel 2- als 4- assige wagens.

Karben ,

Vanaf de spoorberm konden we niet zien wat er in die wagons zat .
Ik kende de wagons als ertswagons maar of er cokes in zat ?
En trouwens die 40 stuks is een herinnering van meer dan 40 jaar geleden.
Aantallen voelen en klinken dan anders.
Net als de maat van die gevangen vissen vrees ik :)
Maar leuk om te weten dat het er 23 hadden kunnen zijn.

Eric
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 570
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #23 Gepost op: 17 juni 2021, 18:54:04 »
Precies 23 op 12 juni 1992:

Maar dat zal ongetwijfeld toeval zijn geweest. Troisvierges tijdens de ombouw.

Omdat we zo lekker on-topic blijven, maar weer eens een trein die er toe doet hier:

Zelfde dag als genoemd, ergens tussen Wilwerwitz en Drauffelt.

Meegedraaid en meteen de reden voor deze trein in beeld: lekker uit het raampje hangen en genieten:


En de Belgen mogen achterop mee hobbelen. Er moet immers ook weer een trein terug en de Ardennen-express bleef langer overstaan in Luxemburg:

Samenstelling (NS) ICR B + A + BKD + B + B + BKD + (NMBS) M4-B + M4-B + M4-A
 
Naar ik nu weet, slechte scans van dia's. Maar die wetenschap kwam pas na ruim 2000 stuks en ik moet er nog eens goed over na gaan denken of ik weer opnieuw begin...

Groet, Raymond van den Hoven
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2021, 12:10:34 door R v/d Hoven »

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #24 Gepost op: 17 juni 2021, 19:20:34 »
Was deze situatie dat de NMBS of CFL rijtuigen mee reden tot de trein zowel op zaterdag als zondag ging rijden? Leuke combinatie, ICR met M4!

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 570
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #25 Gepost op: 17 juni 2021, 19:45:41 »
Is een tijdje "tussendoor" geweest. In het begin reden 3 tot 5 ICR's solo met 1 loc. Later kwam daar het NMBS bagagerijtuig bij maar nog steeds zonder extra rijtuigen. Ergens zijn ze begonnen de stam die normaal gesproken had moeten rijden, te koppelen aan de ICR's. Later werd dat weer apart. Ik heb het wel in een map (gekregen) en moet die info nog combineren met eigen waarnemingen en foto's om een compleet beeld te krijgen.

Toen de trein echt lang werd met buffet- en fietsenrijtuig, werd de trein sowieso te lang om er ook nog eens NMBS- of CFL-rijtuigen aan te koppelen. Of sinds het jaar was dat de trein op zaterdag en zondag ging rijden, weet ik niet precies.

Groet, Raymond van den Hoven

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6934
  • Spoor N
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #26 Gepost op: 18 juni 2021, 11:53:00 »
BDk
Voordat mensen die deze stam willen nabootsen zich afvragen welk artikelnummer dit is van LSM/Lima omdat deze die niet kunnen vinden, het type heet BKD.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 570
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #27 Gepost op: 18 juni 2021, 13:12:25 »
Aangepast. Dank. Overigens ken ik de LSM modellen niet (helaas). Ik ga er van uit dat ze BKD's hebben gemaakt, of BD'ers. Volgens de site van Martijn Haman werden de wagens van BKD naar BD verbouwd in 2002 wat ook het laatste seizoen was van de Ardennen-express. Ik heb in die tijd niet opgelet of er BD's in mee liepen.

Groet, Raymond van den Hoven
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2021, 23:15:33 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6934
  • Spoor N
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #28 Gepost op: 18 juni 2021, 14:03:42 »
Beide, LSM heeft zowel de gerenoveerde als de oorspronkelijke uitvoering uitgebracht. De rijtuigen waren na de renovatie niet (direct) toegelaten in België, daarom zijn alleen de oorspronkelijke versies geschikt. In de zomer van 2002 was trouwens nog maar één BD-rijtuig geleverd volgens Railwiki dus die zal niet naar Luxemburg zijn gestuurd.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #29 Gepost op: 18 juni 2021, 17:05:06 »
Deze dus, met 2 sets schuifdeuren per zijde:

Afbeelding

En niet 3 zoals het onlangs uitgekomen Artitec model. Wat ik wel kocht voor een toekomstige samenstelling in model. Geeft niet,  het is Nederlands en dus welkom. Hopelijk loopt deze versie goed zodat de 2-deurs-variant ook komt.

Groet, Raymond van den Hoven

Klopt, maar dit is wel hetzelfde rijtuig als Artitec, alleen de Artitec is zoals deze in de jaren 80 rondreed, later zijn de middelste schuifdeuren van de drie verwijderd en vervangen door een raam (en nog wat wijzigingen zoals buisbalgen). Dit was in 1991, als er dus voor dat jaar al Df'en werden ingezet, kunnen het wel de Artitec rijtuigen zijn. 1990 werden vier voormalige RD's ook tot fietsen rijtuig verbouwd, alleen die zijn te herkennen aan het smalle raam tussen de schuifdeuren.

Groeten Edwin.